Er efterhånden af den overbevisning at UV stoffer er noget fanden har skabt i vrede.
Jeg har 16 forskellige former for UV stoffer herhjemme, som jeg brugte til en UV test til vores side, men i mangel af bedre lagde jeg blot 5 forskellige typer slange ned i væsken, og lod det stå i 15 uger. Efter 15 uger gik jeg i gang med at kigge på resultaterne, og på grund af disse har jeg sat det hele i bero, og vil i stedet fylde en stump af hver eneste UV additiv med væske, for at se om effekten er den samme som ved total neddykning.
Slangerne blev nemlig alle hvide og hårde (pånær PUR slange der ikke tog skade overhovedet) og slangerne er alle i større eller mindre grad affarvede og ødelagte, derfor jeg vil lade hele testen gå om, og se om der er bedre resultater når slangerne bliver fyldt med væsken og kan ånde.
De resultater jeg har oplevet er KUN med UV additiv og demineraliseret vand, tør slet ikke tænke på hvad der sker når også antikorrosions middel bliver tilført.
Lige netop det UV additiv du har brugt #0, har opløst sig selv og ligger i dag som små klumper i vandet og flyder rundt, dog har jeg jo så heller ikke haft nogen særlig cirkulation på i de 15 uger, så det er muligt det er derfor det er klumpet sammen som det er, skal jeg ikke kunne sige endnu.
Men mit råd er kort og godt: Indtil der ligger faste håndgribelige beviser på bordet på at de effekter jeg har oplevet ikke skyldes UV additiverne, så vil jeg anbefale at holde sig langt væk fra alle former for UV additiv, for på lang sigt kan de have en meget kedelig virkning på systemet...
Og JA, bedste er altid at rense systemet først med Listerine/citronsyre eller andet tilsvarende desinficeringsmiddel, derpå kan man faktisk køre uden nogle andre additiver (pånær antikorrosions middel ved blanding af metaller) da systemet jo er renset, og kogt demineraliseret vand jo også er 100% rent, så er alt der kan give alger og snot i vandet effektivt fjernet, og man behøver ikke antialgemiddel og tilsvarende. Bruger dog selv et par procenter, bare for at være på den sikre side :)
MVH:
MaGiX