Vandkøling forringes - Forstoppelse..?

Vandkøling d.  10. august. 2005, skrevet af Katanix
Vist: 648 gange.

Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2005 12:24:21
Svar/Indlæg:
130/12
Da jeg købte min vandkøling lå jeg med en idle temp, på ca 35,nu ligger den 45-46idle
Der er ca gået et 6 måneder siden købet og har haft system skildt ad en gang i den tid. Sidst jeg skildte det ad var pga opsætningen der skulle modificeres med en 240mm i toppen.
Dertil købte jeg noget blåt UV væske og en Aquacomputer ACfluid, korrosionsbeskyttelse. Det blev smidt i, og far her var selvfølgelig glad for de flotte lysende slanger. Men der gik ikke mere en end måned så var slanger blevet grønne. Det ligner alger, og det tror jeg egentlig os det er. Kan se ind til hovedet fordi det er plexi, :r Nogen der har haft samme oplevelse eller kan fortælle mig hvad der er gjort forkert?

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 12:43:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Man skal skifte vand fra tid til anden. Ikke alene pga. mulig dannelse af alger, men også ionvandringen i vandet.

Hvis du har brugt "water wetter", vil det ligne snot/alger.

Men prøv at pille det fra hinanden, skyl godt igennem og påfyld igen. - Og se så hvad der sker.

Hvis ikke der er en ændring, kan det være fordi der er støv og smuds i dit system/din radiator. Eftermontér også lige dine kølehoveder i samme ombæring :i





Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2005 12:50:57
Svar/Indlæg:
130/12
Nårh jeg kommer hjem skal det renses.
Jeg har os den tanke at det måske kan være jeg tilsat for meget ACfluid eller UV væske. Måske derfor det har sat sig, Kan prøve at tage et billede når jeg kommer hjem. btw burde alger ikke komme frem med ACfluid




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 12:53:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Tror heller ikke det er alger, men støv i din radiator der er problemet :)



Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2005 13:02:15
Svar/Indlæg:
130/12
Kan godt være det kan ses som et dumt spørgsmål :i
Men hvordan for man støv i radiatoren? du mener mht. varmen eller hvordan?
Den renser jeg jævnligt for den suger "lidt" støv til sig.
Syntes bare det er underligt fordi havde kørt med neutraliseret vand helt clean i flere måneders tid uden probs, og så blander jeg vandet med ACfluid som der netop burde hjælpe, men for den modsatte effekt



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 13:06:15
Svar/Indlæg:
3640/1231
har haft samme problem.

Jeg gør det nu, at hver gang jeg monterer noget nyt til systemet, hvad enten det er hoveder eller radiator osv, så lader jeg systemet blive renset igennem

Man kan købe noget rensevæske til det, men jeg plejer at koge noget demineraliseret vand, tilsætte noget citronsyre.

Fylde det på systemet og lade det rense i et par timer.
Så tømmer jeg, lader det få en tur mere på et par timer.
Derefter fylder jeg demineraliseret vand på, og lader det køre i en halv times tid, for at skylle citronsyren ud.
Så bliver det tappet af, og så til sidst på med den færdige blanding af demineraliseret vand, anto korrision og UV væske.

Det eneste jeg ikke har på er algefjerner, og det er kun fordi jeg er for nærig :r

Og forresten, det virker her :i



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 13:07:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Hvis ikke der er støv i radiatoren, må det være noget andet.

Mener ikke støv "i" radiatoren i bogstaveligste forstand, men at der sætter sig støv imellem lamellerne.

Er det noget du har gjort for nylig?

Sikker på, at nogle af dine kemikalier ikke har problemer med hinanden?

-> #5

8)



Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2005 13:11:57
Svar/Indlæg:
130/12
du har faktisk ret måske jeg skulle tage den helt ud og rense den lidt. tror du virkelig det kan have en indflydelse på temp?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 13:20:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Hvis vandet er helt tykt, snotagtigt og fedtet, gør du bare som B@NG og jeg foreslog :i ;)



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 13:28:43
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg havde også AC fluid i min da det gav problemer, men nægter at tro at det er årsagen :l



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 13:29:18
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg har nu brugt demineraliseret vand + glycol (kølervæske) i lang tid, og jeg har inen problemer haft, hverken med alger, korrosion, misfarvninger eller noget.

Det eneste jeg "mangler" at tilsæte af kemikalier, er afspændingsmiddel, men det har mit system klaret sig fint uden i lang tid.



Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2005 13:29:31
Svar/Indlæg:
130/12
yesyes, har bare 12mm slanger, nået rigtig Lo.. at arbejde med, så for at være sikker på det ikke er utæt første gang jeg sætter det i, skal jeg have alt hardware ud :r <3 12mm



The
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2005 13:59:24
Svar/Indlæg:
270/78
Jeg bruger bare demi vand og antialge.. noget jeg købte hos en dyreforhandler til 63.- for 100 ml. bruger ca. ½ teske hver gang jeg fylder på. Og jeg har ingen alger og der er heller ikke problemer med resten. Så hvis man er for nærig til at købe antialge så køb sådan noget i dyrehandlen. virker fint. hedder: JBL Algol

#0 - tror også du skal rense din radiator og skifte vand/slanger.

#1 - hvor tit skal man skiftet vandet? ca? (du nævnte noget med ionvandring)





#13
jsv
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2005 14:28:30
Svar/Indlæg:
315/39
hvis du har brugt akrylfugemasse i stedet for silikone til at tætne med tilfældigvis??? det giver en snot lignende belægning indvendigt i systemet...



Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2005 14:38:58
Svar/Indlæg:
130/12
#12

det er omkring 3-4måneders tid systemet har været skildt ad, det kommer efter jeg har mixet AC og UV i

#13

Bruger spændebånd så det kan ikke være det.
Havde det(grønne slanger) heller ikke de første par måneder før AC UV var tilsat, måske det kan være en tilfældighed, de er blevet grønne da jeg tilføjede det. Tvivler på AC og UV kan gøre sådan noget



#15
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 15:11:04
Svar/Indlæg:
3640/1231
# 12 > :i Det havde jeg ikke lige set. Så bare at "Ren pool" i Matas kostede knap 200,- for en bette dunkt. Godt nok ville den holde livet ud, meeeen :x

Tror ikke du skal regne med hvad NoNig siger :00
Hvis man har de rigtige tilsætningsstoffer i sit system, og det er lukket, så burde det ikke være nødvendig at skifte vandet :p



#16
PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2005 15:23:46
Svar/Indlæg:
1249/247
Jeg har også måtte splitte mit system ad, da det efter to måneder havde så meget snot i pumpehuset at den ingen cirkulation havde.

Jeg brugte endda Fluid XP+ til 349.- for en liter, med dette troede jeg jeg var helt fri for problemer. Jeg ved ikke om årsagen var UV væsken jeg brugte... :l

Jeg bruger nu den blanding som tidligere er omtalt her...

97% Deminiraliseret Vand
3% Ren Pool ( Matas 116.- Kr. )
3 Dråber afspænding pr. liter

Mvh PRJ



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2005 19:34:53
Svar/Indlæg:
204/16
Er efterhånden af den overbevisning at UV stoffer er noget fanden har skabt i vrede.

Jeg har 16 forskellige former for UV stoffer herhjemme, som jeg brugte til en UV test til vores side, men i mangel af bedre lagde jeg blot 5 forskellige typer slange ned i væsken, og lod det stå i 15 uger. Efter 15 uger gik jeg i gang med at kigge på resultaterne, og på grund af disse har jeg sat det hele i bero, og vil i stedet fylde en stump af hver eneste UV additiv med væske, for at se om effekten er den samme som ved total neddykning.

Slangerne blev nemlig alle hvide og hårde (pånær PUR slange der ikke tog skade overhovedet) og slangerne er alle i større eller mindre grad affarvede og ødelagte, derfor jeg vil lade hele testen gå om, og se om der er bedre resultater når slangerne bliver fyldt med væsken og kan ånde.

De resultater jeg har oplevet er KUN med UV additiv og demineraliseret vand, tør slet ikke tænke på hvad der sker når også antikorrosions middel bliver tilført.

Lige netop det UV additiv du har brugt #0, har opløst sig selv og ligger i dag som små klumper i vandet og flyder rundt, dog har jeg jo så heller ikke haft nogen særlig cirkulation på i de 15 uger, så det er muligt det er derfor det er klumpet sammen som det er, skal jeg ikke kunne sige endnu.

Men mit råd er kort og godt: Indtil der ligger faste håndgribelige beviser på bordet på at de effekter jeg har oplevet ikke skyldes UV additiverne, så vil jeg anbefale at holde sig langt væk fra alle former for UV additiv, for på lang sigt kan de have en meget kedelig virkning på systemet...

Og JA, bedste er altid at rense systemet først med Listerine/citronsyre eller andet tilsvarende desinficeringsmiddel, derpå kan man faktisk køre uden nogle andre additiver (pånær antikorrosions middel ved blanding af metaller) da systemet jo er renset, og kogt demineraliseret vand jo også er 100% rent, så er alt der kan give alger og snot i vandet effektivt fjernet, og man behøver ikke antialgemiddel og tilsvarende. Bruger dog selv et par procenter, bare for at være på den sikre side :)

MVH:

MaGiX



#18
PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 20:22:05
Svar/Indlæg:
1249/247
Spændende, skal holde øje med resultatet...

:)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 21:51:41
Svar/Indlæg:
3346/81
Boys - følgende:

For det første er der ingen - omend jeg har stor respekt for den systematik Magix ligger for dagen i hans undersøgelser - der har et samlet overblik over de kemiske interaktioner der sker med de væsker man blander sammen - det kan være en af årsagerne til at det opfører sig "underligt"

Næste ting er at de UV reaktive stoffer, som Magix også har konstateret, sikkert har nogle såkaldte frie radikaler, dvs. ubundne ben på molekylerne der gør dem aggresive. Med aggresive mener jeg at de forsøger at kommer i balance og derfor fisker ioner der hvor de kan komme til det. Det kan f.eks. være fra kølehovederne.

Et andet fænomen er såkaldt hydrolisering dvs. at slangerne reagerer med de væsker der kører i dem. En slange - stort set uanse materialetype - er ikke tæt! Derfor suger slangen emner til sig - f.eks. farvestoffer - og bliver derfor forandret. Det kan være fleksibilitet, eller mangel på samme (stivhed) samt misfarvning.

Derfor kan det være en fordel at købe slange der er hydroliseret - altså gjort væsketæt. Hvis det er en PUR slange, kaldes de ofte PUR - H. Gæt selv hvorfor 🙂

Radiatorerne kan være mere eller mindre fyldt af snavs når du modtager dem, derfor synes jeg at B@NGs procedure er noget af det bedste jeg har læst længe.

For at slutte af der hvor jeg begyndte, så kan sammensætningen af forskellige kemiske blandinger - hvor producenterne aldrig havde drømt om at vi kunne finde på det - give "sjove" resultater - et af dem er precipitering (udfældning) hvor stofferne simpelthen reagerer med hinanden, og så danner snot eller klumper.

Der er flere parametre der spiller ind, men jeg tror jeg har fået nævnt nogle af de væsentligste.

Tomgun





Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2005 15:14:29
Svar/Indlæg:
130/12
Rediatoren er renset igennem, og må desværre konstatere at støv havde lagt sig så hårdt at ingen luft kunne komme igennen.

For at lave en lille test for min skyld men også jeres, rensede jeg kun rediatoren uden at tage slangerne af. det resulterede i at idle temperaturen faldt med ca 5 grader altså 40 grader idle. Personligt forventer jeg ikke 40 grader idle, så jeg rensede!

Nye Slanger, Nyt Vand og så kørte jeg det igennem med citron syre så pumpen også blev renset! Kølehovedet rensede jeg også, og der var så meget grønt snask i at jeg overhovede ikke kunne forestille mig der havde været vand igennem. Og så blev der ikke blevet tilsat UV, men derimod ACfluid, korrosionsbeskyttelse igen.

Idle: 30
Load: 36(60min)

Jeg lægger en rapport om 2 måneder med status på vandkølingen :D



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 15:48:27
Svar/Indlæg:
2192/67
Har nu læst det de forskellige har skrevet igennem. Så vidt jeg kan læse bliver det konkluderet at det der UV farve dims er noget underligt noget. Men er det først når det bliver blandet med andre kemikalier? Så skal man bare lige være opmærksom på hvordan ens slanger ser ud.
Jeg ved da bla. at B@ng har proppet noget i hans vand. (eller hans kones...)
Jeg kunne godt tænke mig at have noget farve i mine slanger nemlig. Jeg leder efter noget lyserødt. Altså skriglyserødt.

Men jeg gider ikke hvis det fucker.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 15:53:08
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg har prøvet 3 forskellige slags UV additiv - og det var kun et spørgsmål om tid før systemet blev grumset eller der kom aflejringer sære steder.

Nu kører jeg med demineraliseret vand og en slat kølervæske i. Man kan blande metaller og gøre hvad man vil - der vil aldrig dannes alger eller lignende.... ;)



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 16:21:17
Svar/Indlæg:
2192/67
Hmm ok. Kan man så proppe stort hvad man har lyst til i vandet hvis man propper lidt kølervæske i vandet. Eller er det der UV dims noget man generelt skal holde sig fra. Førhen har jeg ikke brugt det på mit vand. Bruger faktisk også samme blanding. Det er det klart nemmeste/billigste. Så det er lige noget for dig B@ng.



Katanix
 
Overclocker
Tilføjet:
24-08-2005 10:06:14
Svar/Indlæg:
130/12
Tror også helt klart det er bedst at holde sig fra det #21

Jeg har været af den overbevisning at det var mit UV der satte sig på slangerne efter et sykke tid.



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 15:19:00
Svar/Indlæg:
2192/67
Ok tror bare at jeg køber noget dims til at sno rundt om slangerne så...