Peltier - Isolering og opsætning ?

Diverse d.  11. august. 2005, skrevet af Seraph
Vist: 233 gange.

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 10:28:23
Svar/Indlæg:
624/55
Davs, når der nu er så eget fokus på peltier syns jeg det kunne være fedt hvis folk skrev lidt om hvordan man isolere til brug af peltier, jeg er selv meget interesseret i denne form for køling da jeg syns en vapo larmer og H2O ikke er extremt nok.

Så, hvad skal man bruge til en isolere og hvad er det man skal isolere ??

Det kunne være fedt at høre fra nogen som har installeret en peltier og hvordan det blev gjort 😉

Ellers må i gerne linke til guider, helst danske

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 18:04:35
Svar/Indlæg:
4112/53
Har ikke selv PET, men kan godt hjælpe dig alligevel.
Di skal isolere dit MoBo, som om det var compressor køling du montere, da et "stort" nok PET element, vil skabe kondens.

Husk, at hvis du smider et PET inder dit CPU vandhoved, så skal du have seriøse radiatore, dvs. min. dual, og så skal den køre med kraftige blæsere på 12V. En triple er bedre, og hvad der svarer til en 4-dobbelt eller 5-dobbelt (triple + dobbelt, eller 3 singler + en dobbelt etc.) er endnu bedre, især hvis/når du har vand på de andre dele i dit system, som stadigvæk skal have OK temperature.

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 19:03:53
Svar/Indlæg:
624/55
Ok cool, nu har jeg så kun en enkelt radiator, med 2 120mm på som kører på 5v pt.
Jeg vil helst slippe for at kører nogle blæsere 12v da grunden til jeg vil bruge peltier er det evt lave støjniveau.
Radiator med 2x120mm blæsere er = dual radiator ikke ?
Hvis nu jeg sætter 2,3 eller 4 dual radiatore på i serie, skal jeg så ikke have en kraftig pumpe ? i så fald har du et forslag ?
Hvis nu alle blæsere skal kører 5v hvor mange dual radiatorer skal jeg så have ?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 19:20:53
Svar/Indlæg:
4112/53
Kan se du har Stacker kabinettet.
Så kan du starte med at montere en single Black Ice Pro/Extreme på den 120mm blæser der sidder ved siden af MoBo's back panel.
Derudover, kan du forsøge dig med, at sætte 2 ekstra blæsere på din dual radi (hvis du kan det), sådan at der er 4 blæsere, der køre samtidigt, så 2 "trykker" og 2 "suger" luft igennem radi'en, og gøre tilsvarende med den single radi bagpå, sådan at de suger luft ud af kabinettet begge radiatore.

Her har je gskrevet en artikel om, hvordan je gmonterede vand i mit eget Stacker kabinet: http://www.computergeil.dk/?ar...

Med et tilsvarende setup, vil du nok kunne klare dig, hvis du "kun" bruger et 226W PET element.
Skal du op i et 437W, og du stadgvæk "kiun" vil have 5V på blæserne, så skal du have 2 dual radi + den single. Evt. kan du "bygge om" i dit kabi, og så smide en triple radi i toppen, dual radi i bunden, og så single'en som jeg beskrev her. Så burde du kunne køle nok, også med 5V på blæserne.

Hvis du bruge blæsere bygget efter "celle" systemet, så kan du godt have 2-4 radiatore i serie med det andet i dit system, så længe det er en nogenlunde pumpe du har. (skriv lige hvilken du har nu).

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2005 20:37:25
Svar/Indlæg:
624/55
ok, jeg sætter en radi på min 120mm bagi og en 120mm mere på radi, så montere jeg min dual radi med 4 120mm i toppen af kabinettet.
Men det skal stadig være på 5volt så jeg skal altså have en dual radi mere, nogen ide til hvor den kan/skal side ?

Min pumpe er denne http://www.studiedata.dk/produ...

Hva angår Peltier: jeg ved ikke helt endnu hvilket peltier det skal være, hvad tror du jeg kan forvente af temp på cpu stock A64 3000+ 1.8ghz - med et 226w ? og evt med et overclock på 2.7ghz ?
jeg kunne godt forstille mig at nøjes med et mindre, ved du hvor sådanne forhandles ?

Stor tak for infoen :D:D:D det er ikke så nemt at finde info om 😉

dkn

Superbruger
Tilføjet:
12-08-2005 00:31:09
Svar/Indlæg:
69/5

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2005 11:04:23
Svar/Indlæg:
1906/25
Det kan ikke betale sig med Peltier.

Kølehovedet koster en formue og du skal have en speciel strømforsyning.

Derudover så brænder du 1 kw hver 4. time, så hver 4. time koster det en 1 krone i strøm. Har du din comp tændt 4 timer hver dag, så er det 365 kr ekstra i strøm.

Vil du bruge flere penge på din spand, så køb noget mere ram, eller et ekstra 6600 gfx (i din profil har du SLI + 6600).

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2005 15:29:49
Svar/Indlæg:
4112/53
#4 Jeg har ingen idé om, hvilke temp. du kan/vil opnå med et226W PET element, men jeg vil mene, at hvis du vil OC seriøst (Læs har RAM'ene til det), så skal du mindst have et 226W PET.

Den Anden dual radi, den kan du jo montere nede i bunden, hvor den store "rist" sidder, eller også skal du igang med noget fusk, og så sætte den anden dual radi oven på den første, og så "genbruge" luften. Dette vil dog betyde, at du skal til at lave specielle beslag, til at "holde" dual radi 2, og at der skal vand igennem radi 2 føst, før du sender det igennem radi 1, for at opretholde størst mulig diff. temperatur på vand og luft.
Den "holder" du så laver, den skal være tæt, sådan at du kan bruge den som "fanduct" fra blæserne på dual 1 til dual 2.

Som #6 skriver, så er det dyrt i strøm, men det er jo så op til dig at afgøre, om det er noget du vil betale.

Vcore.dk har vist også PET elementer, ligesom Studiedata.