PC Crash

Diverse d.  12. august. 2005, skrevet af Henrik
Vist: 307 gange.

Henrik

Overclocker
Tilføjet:
12-08-2005 14:56:26
Svar/Indlæg:
2/2
Min pc er crashede i storstil. det enste kan er at tænde for strømmen og så sker der ikke mere. mit spørgsmål går på om jeg kan tag min harddisk og sætte den over i en 4 år gammel compaq som en slave. Og hvordan gør jeg det. Den compaq er langt svager end den der er i stykker. hvordan går jeg den til slave.?

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
12-08-2005 15:16:07
Svar/Indlæg:
602/17
Der sidder en jumper i "røven" af din harddisk. Der skulle gerne være en indikation af hvad den er jumpet til på HDD'en.

Enten står det lige over jumperen/pins eller også står det på printen på undersiden af harddisken. Det kan også være forklaret på oversiden af Harddisken hvor der som regel står alt muligt andet gøjl.

MS = Master
CS = Cable Select
SL = Slave

Plejer at være de mest benyttede forkortelser for hvilken tilstand hdd'en kan stå i.

Du flytter bare jumperen over til "SL" og så er den Slave.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2005 16:25:11
Svar/Indlæg:
2453/80
pas på med det!!

jeg satte engang en 80 gb disk i en gammel compaq 5240..
det gik fint lige indtil jeg havde fyldt 14 gb på.. så gik lortet i ged og alle filer forsvandt og der kom nogle mærklige filer som ikke kunne læses.. så det kan ødelægge data hvis den er alt for gammel i forhold til størrelsen på disken!

diskan funkede helt normalt i en nyere comp..

Henrik

Overclocker
Tilføjet:
12-08-2005 17:09:58
Svar/Indlæg:
2/2
Jeg skal bare have sikret noget arbejde der på som ikke fylder mere end et på hundrede md.. Men jeg kan godt sætte en 2 år gammel harddisk som en slave i en 4 år gammel compaq. Hvad være er at jeg ved ikke hvad der er sket med min pc. Det enste den kan nu er at tænde strømmen. Alle blæser køre. Der er lys i to lamper der viser den arbejder, med der sker bare ikke noget. Skærmen tænder ikke, og bios går ikke igang. DET ER IKKE EN VIRUS, men en hardware fejl men hvilken hardware der er i stykker ved jeg ikke, er der nogen der ved det?

jsv

Superbruger
Tilføjet:
12-08-2005 18:50:49
Svar/Indlæg:
315/39
Det kommer jo også an på om filsystemet er det samme... hvis disken er med fat 32 er det ikke noget problem idag, men hvis disken er formateret med NTFS er det ikke sikkert at compaqen kan læse dataerne hvis win ikke har understøttelse af NTFS...

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2005 19:08:39
Svar/Indlæg:
2958/84
hvis den gammle compaq køre med win xp skulle du ikke få prob. heller ikke hvis du køre med flere forskellige fil-formater (Fat32,nfts).

ang. fejlfinding af hardware, der er kun en ting at gøre, tag et stk. hardware ud af gangen og se om den vil starte op. skal starte op også uden gfx-kort, hvis den så ikke vil starte efter alt det der, så er det kun to ting tilbage der kan være brandt af enten cpu'ern(sikkert ikke den,..... men) eller psu.( mest sandsyneligt)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2005 22:02:58
Svar/Indlæg:
3346/81
Efter din PC crashede har du prøvet at resette CMOS?

Tomgun

Henrik

Overclocker
Tilføjet:
15-08-2005 13:08:13
Svar/Indlæg:
2/2
Øhh CMOS det ved jeg ikke lige hvad det er. Men nu sender jeg den til rep. imorgen.