IDE/SATA mixture giver BØVL

Diverse d.  15. august. 2005, skrevet af Anonym2020102112223
Vist: 284 gange.

Anonym2020102112223

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 22:11:41
Svar/Indlæg:
125/39
Det startede med at jeg skulle isætte mit HIS 850XT PE IceQ som kom retur fra RMA, og grundet den store køler kom jeg uden at jeg lagde mærke til det, til at unplugge kablet til min Raptor sata disk. Den gider forståeligt nok ikke at boote op.

Først prøvede jeg at cleare CMOS, før jeg fandt ud af at det var kablet som var galt.
Dernæst ville den i bios, ikke vise mine sata diske under boot priority, men derimod mine IDE diske. Den detecter sata diskene fint udenfor bios som den skal, men den vil bare ikke boote op derfra. Førhen har den altid vist begge sata diske, istedet for IDE diskene.

Hvis jeg så fjerner sata diskene, kan jeg godt installere xp på min extra IDE disk (WD 20gb 5400rpm). Jeg prøvede så at plugge begge sata diske i, og så bruge IDE som master med OS. Via diskadministration slettede jeg partionen min raptor og oprettede en ny. Efter 100 forsøg hvor den ikke vil begynde installationen, fik jeg den ENDELIGT igang og jeg fik xp på disken. (Kunne ikke få beskeden "tryk på en vilkårlig tast for at starte installationen" frem hvis jeg havde nogle sata diske plugged i overhovedet).

Efter installation af xp, smed jeg begge sata diske i, og dernæst mine IDE diske (ikke den 20GB WD hvor jeg installerede xp på).
Der ville den igen ikke boote op på Raptoren, selvom den detecter den og den anden sata disk fint.

Hvis jeg så smider den WD20GB hvor jeg har lavet testinstallationen på, vil den nu IKKE boote op med nogle sata diske koplet på overhovedet.

Hvis jeg kopler raptoren på uden nogle andre diske, som virkede kort efter install af xp, hvor den bootede fint ind i xp som eneste disk, vil den ikke starte op. Den kommer ikke med en fejlmeddelelse, men den begynder bare ikke at loade windows.

Håber ikke at det lyder alt for indviklet, det er lidt svært for mig at sætte en tidslinje fordi jeg har bøvlet med det i 4-5 timer nu konstant..

Nogle forslag?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 22:18:28
Svar/Indlæg:
1996/65
NTLDR ? ... Hvis maskinen skriver det så skyldes det at der sidder en diskette i diskette drevet .. eller at den harddisk den førsøger at boote på ikke har et OS instaleret ....

Har du husket at sætte boot priotets listen i bios rigtig efter du har clearet cmos ... ?

Hvis problemet ikke skyldes overstående ... så prøv at stoppe instalations disken i computeren ... og start en recovery konsol.. og i den konsol skal du køre kommandoen "fixmbr" og "fixboot".

Anonym2020102112223

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 22:22:31
Svar/Indlæg:
125/39
#1 Den skriver ikke NTLDR, den staller bare efter den detected om der sidder en diskette i drevet, om der er en cd i osv. (Ligefør XP logoet kommer frem)

Som jeg skrev, kan jeg ikke sætte nogen boot priority med mine sata diske. Der hvor der var 2 sata diske førhen, viser den nu mine 2 IDE diske. Hvis jeg unplugger IDE diskene, viser den overhovedet ikke noget i bios.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 22:37:41
Svar/Indlæg:
1996/65
#2 ... sata diske bliver oftes betegnet som SCSI i bios boot priotetrækkefølgen... især hvis sata controlleren er seperat fra bios'en...

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 22:58:54
Svar/Indlæg:
1548/24
#0 nu kan jeg ikke huske hvordan mit A8V fungerede :S ,men anyway, så er det ikke noget med at de er i et raid setup og det ikke er sat til at kunne boote fra?

Det eneste jeg kan se du kan gøre er kun at sætte dine sata diske i og så ellers gå biosen slavisk igennem for om der er noget du har "glemt" (også de steder hvor du ved der ikke er noget med harddiskene)

Anonym2020102112223

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 23:20:50
Svar/Indlæg:
125/39
#3 - Førhen har "Hard disk" virket fint, så det tror jeg ikke..

#4 - Da det virkede, kunne jeg vælge mine sata diske under Hard disk priority - det kan jeg ikke nu overhovedet.
Kun så snart jeg tilslutter mine IDE diske vil den vise diske derinde, men det betyder jo at den prøver at boote op på mine IDE diske.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2005 22:03:15
Svar/Indlæg:
1906/25
Prøv at sætte Bootable Add-In device til Sata (under Hard disk boot prt) i bios'en.