Kan CPU-temp-monitor aflives/fikses?

Bundkort / CPU d.  17. august. 2005, skrevet af System
Vist: 241 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2005 16:15:52
Svar/Indlæg:
0/11005
Min CPU-temperatur går amok - 85C - inkl højfrekvent tone efter udskiftning af strømforsyning. Indtil videre sker det kun under CPU testene i 3DMax05. Det er ikke et reelt varmeproblem, da jeg både har købt ny CPU-køler, ventilationsblæser og Arctic Silver 5 efter problemet opstod.

Men det fortsætter, og selvom det p.t. kun er under høj CPU-aktivitet i 3DMax05 er det irriterende - for kan man virkelig ikke udskifte en strømforsyning uden at noget skal gå galt? Jeg er altid forsigtig, og derfor irriterer det mig, med tryk på *irriterer*. Der raslede godt nok et stykke loddetin ud af Codegen 400W strømforsyningen, da jeg tog den ud af æsken. Jeg vurderede det til at være noget overskuds-tin eller noget der ved en fejl var havnet i den fra fabrikken af. Måske skulle man bare have returneret den øjeblikkelig :l

Nu er jeg gået tilbage til min gamle Codegen 300W strømforsyning, men det har ikke ændret noget bortset fra færre WATT til rådighed. Hvor sidder den CPU-temp-monitor henne, og kan den laves, udskiftes, fjernes...? Kan man aflive den højfrekvente tone? Kan man skære temp-monitoren væk med en lommekniv som den belastende igle den er? Efter problemet indtræffer og pc'en er i hvile, står temp'en stadig på 85C, mens lyden optræder bare ved bevægelse af musen. Problemet forsvinder først ved genstart, og få sekunder efter er temp'en normal inde i BIOS.

Det kan ikke være rigtigt, at man skal returnere et bundkort og lave en RMA-sag pga sådan en latterlig ting (som forhandlerens teknikere måske ikke oplever, eller konkluderer at det er min egen fejl, så man bare faktureres for høj teknikerhyre på 400 kr. inkl moms).

Pc'en fungerer jo fint nok ellers. Man har bare lyst til at smadre den temp-monitor :00
Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2005 16:21:48
Svar/Indlæg:
6624/113
Det skal ikke være en hemmelighed at Codegen er noget elendigt crap. Men det der lyder som en bios fejl....

Prøv at opdatere bios til nyeste, og se hvad der så sker.

Er det en tydelig advarselstone, eller bare en diskret pivelyd?

SkyblazeR

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2005 16:50:14
Svar/Indlæg:
2/0
Har hørt flere sige Codegen er noget skidt, men min 300W har fungeret upåklageligt i ca to år. Men efter opgradering fra et FX5200 til 6600GT og DVD brænder m.m. skal der jo lidt mere watt til. Jeg fandt det derfor naturligt at vælge en Codegen 400W pga min postive erfaring tidligere model. Men jeg erkender så også, at 16A på +12V ikke er det helt vilde skridt videre ift de tidligere 13A på +12. Jeg har en Antec 450W i sigte som ombytning, da jeg ikke rigtig kan leve med, at der er faldet et stykke loddetin ud af Codegen'en :00

Tonen er tydelig når den begynder (men ikke som om den kommer fra højtaleren, mere i nærheden af CPU'en). Har ladet mig fortælle at det er en throttling-lyd. Men CPU'en throttler ikke. Jeg tvivler stærkt på, at det er en BIOS-fejl, da jeg med de samme indstillinger har brugt den tidligere 300W uden problemer. Jeg er dog blevet anbefalet andetsteds at slå alt fra i BIOS, der har med CPU throttling og temp warning at gøre. For jeg er overbevist om at det er en fejlmåling i CPU temp'en, og fordi det simpelthen først er sket efter udskiftning af PSU. Den må have lavet noget permanent skade på bundkortet, eller også har jeg ramt et eller andet under udskiftningen.

PM

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2005 16:59:02
Svar/Indlæg:
8/0
Din strømforsyning er udfra din beskrivelse noget "crap!" ren "mandags" model (sry)
grunden til at den støjer og cpu temperaturen udlæses forkert skyldes "beskidt" strøm" i dette tilfælde højst sandsynligt kraftig overlejende højfrekvens på +5V DC spændingen som når frem til motherboardet på trods af filtrering...når konderne på udgangen udsættes for den slags ikke planlagte AC volt er levetiden kort!
for ikke at glemmer den slags "spikes" på forsyningen ikke er godt for de kredse som ikke fødes af en på mobo'et lokal reguleret strømforsyning.

Gå ned og sig at PSU'en hyler som bar fan i dit system...så får du en ny PSU på garantien.

SkyblazeR

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2005 17:19:40
Svar/Indlæg:
2/0
Men det er ikke PSU'en der hyler. Og det skete som sagt først ikke på min gamle 300W. Det sker kun med 300W'en nu, efter jeg udskiftede den med 400W'en (sammen med 2x512 PC3200 DDR400 Dual, hvor jeg før kun havde 1x512 PC2700) - og nu er gået tilbage til 300W'en (400W returneres og ombyttes til Antec TrueBlue 480W Blue LED, +3.3V/30A, +5V/38A, +12/28A, Eff. 68%).

RAM'en er testet uden fejl, så det fortæller ganske enkelt at 400W'en har gjort skade på bundkortets CPU-temp-monitor. Om der er sket anden skade, er ikke til at sige p.t.