Ny Skærm

Diverse d.  19. august. 2005, skrevet af ChrisF
Vist: 369 gange.

ChrisF
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2005 01:01:04
Svar/Indlæg:
97/32
Hey

Min 17" *Phillips super-old* skærm er stået uventet af i aftes x( x(, så står og skal have ny skærm!

Jeg ved ikke om jeg skal skifte til fladsærm, da jeg altid har været modstander af dem, eller om jeg skal give et par 100 kr. for en "normal" CRT skærm? Men mange siger jo at fladskærme er fremtiden?

Jeg ved ikke noget om fladskærme, da jeg somsagt aldrig har interesseret mig for dem, så kom gerne med forslag, erfaringer osv.
De eneste krav er dog at det skal være en 19" (!), og den skal stortset kun bruges til gaming!
Ved ikke hvor meget man skal ofre på en GOD gaming skærm?
Men kan sige det på en pæn måde, pris er ikke det største problem ;););) MEN lad os alligevel holde det på et acceptabelt niveau :D

//Christian

Silverman
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2005 08:41:40
Svar/Indlæg:
1720/3
Jeg havde det lidt på samme måde som dig, dengang jeg skulle ud og have mig en ny skærm, da der ikke var plads på bordet til en gammel 19" CRT :r ..

Jeg skiftede så den gamle skærm ud med en 17" Sony skærm - kostede spidsen af en jetjæger dengang, men til min overraskelse blev jeg så sindsygt glad for den skærm, og har den stadig. Surfer jeg på nettet, er det meget mere behageligt at læse, og i det hele taget er der generelt et bedre billede på skærmen..

- Så jeg kan kun anbefale at anskaffe sig en god fladskærm, tror ikke du vil fortryde det, gjorde jeg i hvert fald ikke..

Prisen er afhængigt af hvilket mærke, og så omkring responstider.. Du skal sørge for at få en med total respons på max 20-25ms, for at undgå skygger osv.



Ziggy1842
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2005 08:41:44
Svar/Indlæg:
11/3
Du skal have en skærm med lav response tid, 8 ms, når det er til gaming.
Jeg har hørt at det kun er Philips og LG hvor du kan få en ny skærm hvis der er pixel fejl, men ved det ikke med sikkerhed. Så undersøg det nærmere inden du køber.
Men der er flere gode skærme at vælge imellem
Jeg ville mene at Acer, BenQ, Samsung, Philips, LG er nok nogle hvor du får mest for pengene.
Selv ville jeg vælge denne fra LG, da designet er flot og kvaliteten er i top :
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Good luck ;)



Thunder
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2005 10:29:41
Svar/Indlæg:
271/71
Valgte denne da jeg skulle købe en..

Uden DVI:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Med DVI:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Begge med 8 ms, 19" og gode anmeldelser :)



ChrisF
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2005 10:40:50
Svar/Indlæg:
97/32
-> #3 Hvad er forskellen på med DVIog uden DVI?



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2005 12:47:49
Svar/Indlæg:
77/31
DVI er en digital tilslutning fra grafikkortet til skærmen. Du bør undersøge om dit grafikkort har en DVI udgang. I givet fald vil bør du vælge en udgave med DVI, hvis du da er villig til at betale en smule ekstra.

Samsung 913B og 913N kunne være et godt bud, specielt når dit behov er gaming over andre anvendelser.

Du kan læse en test af Samsung 913B på flatpanels.dk:
http://www.flatpanels.dk/tests...

Den er også repræsentativ for ydelsen på 913N, altså udgaven uden DVI indgang.



ChrisF
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2005 13:49:23
Svar/Indlæg:
97/32
-> #5 Nu har jeg læst din test igennem og du skriver gode ting om den, men der er altid et "men" til de ting du skriver.

Bemærkede i din konklusion at du bemærkede et "slør", da du gamede, og det er det "slør", jeg aldrig har kunnet lide!!!
Er det et voldsomt slør, eller er det fordi du har testet mange skærme, så du lægger mærke til ALT?

//Christian



Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2005 15:21:19
Svar/Indlæg:
175/32
Hvis jeg var dig ville jeg gå på jagt efter en brugt 21" Sony CRT skærm, da de er langt bedre til gaming end TFT skærme. Hvis du får fat i en uden defekter, kan jeg love dig at du ikke fortryder købet, da billedekvaliteten klart overgår noget andet.

Se om du kan finde en af følgende skærme:
SONY CPD-500PS (21") Brugtpris: 800 - 1.200,-
SONY CPD-E530 (21") Brugtpris: 1.500 - 1.800,-
SONY CPD-G520 (21") Brugtpris: 1.500 - 2.200,-
SONY GMD-F520 (21") Brugtpris: 2.500 - 3.500,-

Prismæssigt vil jeg mene du bør gå efter en SONY CPD-E530, da den er bedst til prisen, og ikke overstiger dit buget.
Du kan dog også trygt købe en SONY CPD-500PS, dog skal du bemærke at den ikke har fladt billederør.

Søg efter skærmene på dba.dk, qxl.dk og div. salgsforum.

<I>Mvh. Stefan Pedersen</I>





Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2005 15:29:54
Svar/Indlæg:
175/32
Jeg fandt en SONY CPD-G520 til 1.450,- på dba.dk

Den annonceres på dba.dk til 1.450,- det er billigt for en SONY CPD-G520. Prøv at kontakte sælger og hør om den er i perfekt stand, alder, og om den er købt fra ny, eller har haft flere ejere.

Info på sælger:
Tlf: 44 95 10 19
Stenløse | Sjælland - Nord
annette@voigt-hansen.dk

Mvh. Stefan Pedersen



ChrisF
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2005 17:16:28
Svar/Indlæg:
97/32
-> #7 + 8 Tak for den grundige reseach :f

Er der andre forslag på en super fladskærm?

//Christian



Ne0nfarven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2005 19:06:12
Svar/Indlæg:
286/51
Enig med #3. De skærme han nævner er ikke noget at blive nedern over. De er meget populære og har en fin responstid til en fornuftig pris.

Ne0nfarven



Submail
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2005 19:51:24
Svar/Indlæg:
133/43
Du kan evt. finde en massse svar på dine spørgsmål på denne side....

www.flatpanels.dk

indehaveren hjalp mig til køb at TFT skærm.....

mit køb blev. LG 1780Q



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2005 01:22:52
Svar/Indlæg:
77/31
ChrisF: Det er naturligvis klart at et trænet øje lægger mærke til mere på skærmen end et utrænet.
Det er det samme når du lytter til musik og har sansen for at spille på en guitar.

Som jeg siger i testen er det en objektiv vurdering at selv 8 ms TN paneler trækker mere eller mindre slør. Det subjektive ligger i, at langt de fleste slet ikke bemærker dette.
Som anmelder bliver jeg dog nødt til at være kritisk for at opretholde en vis saglighed, samtidig med, at jeg kan forholde mig objektivt.
Som jeg også siger, er det en af de hurtigste TN baserede skærme jeg nogensinde har siddet foran og det bakkes da også op af andre testere. Forstå mig ret - personligt ville jeg hellere end gerne bruge den pågældende skærm til spil, men for hensynets skyld undlader jeg at ytre min egen mening på et så ekstremt niveau i testen.

Øhm, hvad jeg prøver at sige er nok: I og med at langt de fleste slet ikke bemærker slør på skærmen og meget, meget få ser det som et problem, selvom de kan bemærke det ved grundigt eftersyn, så vil skærmen være yderst velegnet til spil. Derfor ser jeg ingen grund til at fravælge den med mindre du på forhånd kan sige at du er super pernitten omkring sådanne ting, hvilket du næppe er hvis du ikke er vant til spidsbelaste og vurdere skærme.

Som du siger, er der ofte et "men" ved det jeg siger, men jeg håber heller ikke du forventer alverden for de penge man køber en Samsung 913B for =)
Den er naturligvis overgået af mange skærme, som så også er meget dyrere.



Gebisset
 
Superbruger
Tilføjet:
20-08-2005 13:05:05
Svar/Indlæg:
85/4
#12: Nu skriver ChrisF jo, at skærmen "stortset kun bruges til gaming", og med det formål får han med en Samsung 913B (eller andre skærme med samme panel) tæt på det bedste TFT skærme har at tilbyde i dag.

#0: Dermed sagt skal man også være bekendt med et par andre ulemper ved fladskærme: De er lavet til at køre én opløsning (ovenstående er 1280x1024), og hvis man næsten udelukkende bruger sin skærm til spil, så er det rimeligt skidt, idet ikke alle spil understøtter 1280x1024 eller nok så vigtigt, det er ikke sikkert maskinen kan trække opløsningen.
Derfor hvis man skifter opløsning i et spil til f.eks. 800x600, så bliver det hele en tand sløret! Dette "handicap" har en CRT skærm ikke.

Dermed ikke sagt, at fladskærme er ubrugelige til spil i andet en native opløsning. Jeg kører BF2 på min Samsung 913B i 800x600, CS:S i 1024x768 og det generer ikke mig, at tekst er en anelse sløret.



rasmuslarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2005 19:59:04
Svar/Indlæg:
77/31
Gebisset: Nu ved jeg ikke hvorfor du retter dit indlæg mod mig.

Der findes hurtigere skærme end 913B, hvis man er villig til at betale for dem - men i denne prisklasse snakker vi om en af de hurtigste - det er hvad jeg siger ret præcist.

Jeg har heller ikke noget imod interpolationen på Samsung 913B så længe man bliver i spillene - i Windows er den ikke tilfredsstillende.
Jeg kan dog stadig ikke se hvorfor det skal pointeres i og med Chris allerede har læst testen på flatpanels.dk, hvor det ret tydeligt fremgår.



Gebisset
 
Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 19:09:06
Svar/Indlæg:
85/4
#14: Sorry - det var nu ikke rettet mod dig, kun den første del af mit indlæg, hvor jeg skrev at en 913B var noget af det bedste indenfor TFT til gaming, og især til prisen.

Resten var info til ChrisF, da der ikke var andre i tråden der havde kommenteret den "bagside" af TFT skærme.