Nyt bundkort/cpu

Bundkort / CPU d.  21. august. 2005, skrevet af TomTerror
Vist: 359 gange.

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 13:30:14
Svar/Indlæg:
37/6
Hejsa,
Jeg er i et dilemma... tror jeg. Jeg købte for 3-4 måneder siden et 6800GT grafikkort AGP. Mit problem er så, at jeg nu gerne vil opgradere cpu samt bundkort. Da mit grafikkort som sagt er agp er muligheden for at få et nyere chipset ikke så stor... Vel? Hvilke chipset er stadig ok up to date? Både til Intel og AMD. Jeg har kigget en smule på AMD 64 X2, men også P4 D, samt Pentium 4 Prescott Model 670. Hvad har jeg af gode muligheder? Jeg vil gerne undgå VIA chipsets. Post away mates :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2005 18:46:39
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvad er maxpris?

Hvad bruger du maskinen til?

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 18:52:17
Svar/Indlæg:
37/6
Prisen er ikke problemet.
Photoshop, XSI (3D) og Sound Forge. Spil osv.

Findes der en agp -> pci express converter?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2005 19:15:24
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis prisen ikke er et problem - så skift da grafikkortet ud til et med PCI-E...?

Så kan du købe hvad du vil...

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 19:20:45
Svar/Indlæg:
37/6
Ellers tak, jeg vil gerne beholde mit grafikkort. Dog vil jeg gerne opgradere bundkort og cpu. Danka.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 19:44:29
Svar/Indlæg:
1373/34
->#0

Sælg dit nuværende gfx og køb et nyt PCI-E.

Så kan du købe hvad du vil ;)

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2005 19:53:54
Svar/Indlæg:
4657/53
for amd er der NF3 ultra Chipset som har AGP.

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 20:16:51
Svar/Indlæg:
37/6
Jesse: Som sagt, så er jeg ikke interesseret i at sælge mit nuværende kort. Jeg er interesseret i at købe et bundkort og cpu.

Riis: Ja, jeg har kigget lidt på de få NF3 ultra bundkort jeg kunne finde.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2005 20:21:03
Svar/Indlæg:
6624/113
http://www.hardware-test.dk/oc...

sådan et og en 3000 Venice eller lignende - så er du godt kørende.

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 20:25:38
Svar/Indlæg:
37/6
Sajmon: Tak for det. Vil det evt. være muligt med en san diego cpu? Mit nuværende bundkort er et abit it7-g og en p4 2.4ghz C ht cpu.

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 21:08:05
Svar/Indlæg:
192/9
Han kan da bare købe et motherboard, der understøtter både AGPx8 og PCI-x (ja, og SLI via riserkort).

ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695
http://www.ocworkbench.com/ocw...

Det kan købes hos shg.dk for 549kr. Du vil sikkert se flere forhandlere af bundkortet i næste uge, da det er et splinternyt bundkort.

Det performer lige så godt som nForce4 chipsettet og desuden understøtter det SATA II.

Men læs reviewet og se tallene selv :)

Jeg ville købe bundkortet med en X2 3800+. Så har du dual core til menneskepenge (2700kr): http://edbpriser.dk/listprices...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2005 21:13:50
Svar/Indlæg:
6624/113
ASRock er så noget af det arveligste skrammel som findes. :D

Høj RMA procent - generelle fejl.

Og så overclocker det ikke vildere. Har du måske nogensinde set ASRock vinde OC shootouts...? Nej vel?

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 21:32:06
Svar/Indlæg:
192/9
Hvad bakker du din påstand op med? Har du nogensinde ejet eller arbejdet med et ASRock board?

Jeg tror du blander ASRock sammen med ECS/PCChips, og ASRock er flere klasser over dem.

Jeg har bygget computere med fire K7S8X, to K7S41 og et P4V88. Alle kørte *fortrinligt* og har på intet tidspunkt kørt tvivlsomt.

Og det er mere end hvad jeg kan sige om de "performance" bundkort, jeg har kørt med tidligere.

I forhold til overclock af ASRocks udgave af ULi M1695 vil jeg ikke udtale mig, da jeg ikke har set overclockingresultater endnu.

Reference boardet overclocker dog fortrinligt.

http://www.ocworkbench.com/200...

"CPU Frq = 330MHz
PCIE Frq. =100MHz
HTT Frq. = 330*3=990MHz
DDR Frq. = 133*3=> DDR399
CPU Core Frq.= 330MHz * 6 = 1.98G

On the next page, a FX-57 is overclocked to 400 x 7. Check it out."

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 22:01:06
Svar/Indlæg:
37/6
#12: ASRock er ASUS "low budget" brand ikke?
Man skulle vel mene, at andre producenter vil lave et bundkort med både agp og pci-e senere ik'? Hvis ASRock får ok succes, så skal der nok komme andre til fadet ;)

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 22:22:12
Svar/Indlæg:
192/9
ASRock er ASUS's "low budget" brand, ja. Alle de billigere chipsets (SiS, ULi, Via) kommer til ASRock, mens ASUS så tager sig af de produktionsmæssig dyrere chipset.

Kvaliteten og stabiliteten lider dog ikke under det faktum, at ASRock fokuserer på det lavere markedssegment.

Jeg tror mange lidt arrogant undervurderer ASRocks produkter, men det er der ingen grund til.

Der kommer vel nok andre til som producenter af ULis nye chipset. Jeg har dog ikke hørt om nogen endnu.

Jeg kan se i din profil, at din nuværende spand ikke er overclocket. Har du planer om at overclocke din kommende CPU?

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2005 22:36:32
Svar/Indlæg:
37/6
ubehagelig: Nej, det har jeg ikke. Min maskine skal være stabil. Jeg kender ikke så meget til amd systemer. Jeg har været yderst tilfreds med mine Intel systemer og er nok også mest hooked på disse... Dog lyder X2 super nice. Jeg kunne læse at via har et chipset ved navn K8T800 Pro eller noget i den dur. Det understøtter også X2. Jeg har dog tit hørt dårlige ting om VIA, men efter at have læst lidt rundt omkring, tyder det faktisk på, at dette chipset er helt ok.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2005 23:10:30
Svar/Indlæg:
6624/113
Det synes jeg nu nok jeg har belæg for at sige. Jeg driver en lille legal og ganske momsregistreret forretning i min fritid - mest med at bygge og sælge kundespecifikke PC-Systemer til mindre firmaer, og privatkunder af forskellig art.
Jeg har været in buissness i over 3 år, og har en kundedatabase på lige over 1100 styks på nuværende tidspunkt.

Jeg har selv forsøgt mig med både ECS / Biostar / Shuttle / DFI ( dengang det var et cheap ass produkt ) bundkort en del gange, og de har faktisk aldrig skuffet mig, ihvertfald ikke indenfor den periode på 2 år, som en maskine nu engang skal kunne holde, ifølge købeloven. Indkøbspris er en vigtig faktor, når det ikke er nørder man sælger til - og som følge heraf, er jeg temmelig eksperimenterende og åbenhjertet overfor alle mærker af HW.... ;)

MEN

Jeg har haft smidt ASSF**k bundkort i 21 af mine kundemaskiner, og 10 af dem har indtil videre opgivet ævred indenfor det sidste 6½ måned. Det kalder jeg eddermanme ikke nogen særlig fed statistik.... :00

Onboard lydkort som skratter, og netkort som taber IP adresser / laver andre sære ting er de hyppigste fejl på dem - og jeg vil derfor IKKE betragte ASRock som noget godt mærke. Man får meget for pengene på papiret, ja - men reelt set er det et low-budget produkt - og den slags må man forvente er af ringere kvalitet. Samtlige 10 maskiner har fået enten Abit eller MSI bundkort med samme specs, og har kørt upåklageligt siden da.

Når man kun er en person i forretningen, så fylder 10 RMA sager indenfor et halvt år temmelig meget....

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2005 12:44:19
Svar/Indlæg:
192/9
Hehe, ja, det lyder ikke til, du har haft den bedste oplevelse med ASRock.

Jeg er nysgerrig: Hvilket et af deres boards var det? Hvilket chipset?

Generelt har jeg som sagt selv haft meget positive oplevelser med ASRocks motherboards. Når jeg hører andre ejere kommentere deres boards er det ligeledes positive ting, jeg hører. Når jeg er inde på fx. newegg.com og læser kommentarerne på ASRock's boards har de også kun positive ting at sige.

Men man kan selvfølgelig være heldig og uheldig med alle producenter. Du kan garanteret finde nogen, der vil *sværge*, at Abit og MSI er noget værre bras.

Og sådan er der jo så meget :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 12:47:34
Svar/Indlæg:
6624/113
Socket 775 og 754 - og 1 enkelt 939 board.

Jeg valgte det netop også kun fordi folk kun havde positive ting at sige om det mærke.

Der er lige så mange meninger som der er mennesker i denne verden. ;)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 13:35:02
Svar/Indlæg:
1548/24
Altså, mine erfaringer med ASRock er nu også at de er ganske fornuftige, men har kun arbejdet med deres SocketA (i massevis, ud af 120 tror jeg 1 eller 2 er stået af)
Har dog bevidst gået uden om andre ASRock board, da jeg vil se bevis for at det jeg sætter min lid til også holder. Da det review jeg har set af deres nye s939 board er godt og folk generelt er positive overfor det så har jeg vovet at bygge een maskine med det for at se hvordan det går.

men back on topic #0

Jeg kan ikke anbefale dig at købe en Pentium D. Det er et haste produkt og vil anbefale at vente til de kommer med deres næste generation. Og da en A64 ikke kan noget som Pentium 4 6xx ikke kan (men A64 har ikke HT) vil den være at fortrække hvis du vælger singlecore (6xx altså). Men til dualcore er det helt klart X2 der PT er bedst.

Bundkort er ikke nemt, men der findes mange s939 AGP og s775 APG kort ;) så bare vælg et kvalitets mærke.

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2005 13:39:16
Svar/Indlæg:
37/6
Hvidgaard: Tak for det. Jeg har kigget lidt på MSI Neo 2* og ud fra features osv. virker det som nogle lækre boards. Dog har jeg på edbpriser læst nogle knap så gode ting om dem. Har alle eller de fleste s939 boards mulighed for at kunne køre med X2 cpu'en?

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 13:50:51
Svar/Indlæg:
1548/24
#20 som udgangs punkt understøtter alle s939 AGP X2 cpuer, men når du har fundet dig et board, så kig lige på deres hjemmeside om den understøtter X2.

MSI Neo 2 er det bedste OC board til s939 og AGP, men hvis du går efter en 100% stabil maskine vil jeg mene du skal købe et Asus AV8 med Via K8T800Pro chipset. Det yder marginalt bedre end nForce3 Ultra og er utrolig stabilt (selv om du gerne vil undgå VIA så tror jeg at de har det bedste kort når det kommer til stabilitet, men det afhænger også meget af selve bundkortet)

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2005 14:25:43
Svar/Indlæg:
37/6
Hvidgaard: Tak for det :)

Black

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 15:08:19
Svar/Indlæg:
2749/122
#0 jeg er ret enig med #10.. men hvis sajmon har haft dårlige affaringer så ka det jo være at du ska prøve at gå efter et 100% AGp korts bundkort i stædet... men ellers vil jeg dog helt klart sige følende

ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695/MSI K8N-NEO2 Nforce3 Ultra

der er dog en ret kraftig pris forskel... så det er op til dig selv... men jeg har selv haft MSI´et og det board er kanont... det oc´er godt og har faktisk ikke meget dårligt man kan sige om det...

derudover... vil jeg da klart gå efter en X2 3800+ eller X2 4400+ .. men det kommer an på hvor mange penge du vil smide efter det...

og så en god 500-600watts psu.. gerne OCZ Powersteam/Chill Innovision/Enemax/Targan/antec... og helst ikke aspire/q-tec og sådan nogle...

samt

2*1gb Corsair XMS PC3200 C2. eller
2*1gb Kingston value PC3200 (hvis du ikke vil oc´e 1:1)
eller
4*512mb Gskill TCCD/andre TCCD/TCC5 chips...

så bør du være ret godt kørende.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 15:36:27
Svar/Indlæg:
1548/24
Hvis det var mig der skulle lave et system med en X2 til AGP ville jeg nok gøre det således

Asus AV8 delux
A64 X2 3800+ (eller 4400+ hvis du vil give de mange ekstra penge for cachen)
2*1gb kingston value (hvis du da skal købe nye ram)

hvis du også skal købe ny psu og ikke skal oc vil jeg anbefale Chill Innovation (kan også sagtens bruges til OC :e) den har nogle meget fornuftige spændinger, siger næsten ingenting og koster ikke alverden :)

Men det store spørgsmål er om hvorvidt det ASRock board er godt eller ej, hvis det er, har du jo en kanon mulighed for at opgradere til PCI-e hvis du skulle ha lyst til at gøre det på et tidspunkt.

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2005 15:38:19
Svar/Indlæg:
37/6
Jeg har en Antec Neopower PSU. Det burde vel være ok?
2x512gb PC3500 hyper x ram. leadtek 6800gt gfxkort. Jeg tror jeg nøjes med CPU og motherboard til at starte med. Overclocking ville da være rart, men første priotet er klart stabilitet.

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2005 15:41:55
Svar/Indlæg:
192/9
Jeg synes selv, at det nye ULi chipset ser spændende ud, og det performer fortrinligt.

Desuden tager det jo både AGP og PCI-e (og SLI via riserkort), og når den ny M2-socket introduceres vil ASRock boardet understøtte det via riserkort.

SATA II ser også lidt spændende ud, men jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke har sat mig videre ind i det.

Personligt vil jeg mene, at spørgsmålet ikke bør være "ASRock eller MSI", men nærmere "nyt chipset med mange features eller ældre velkendt chipset".

For faktum er, at ingen kan sige med sikkerhed, om hverken MSI eller ASRock boardet (ja, eller et helt tredje) vil køre problemfrit.

Black

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 15:47:03
Svar/Indlæg:
2749/122
#26 sata2 sku nu ikke yde meget bedrer end IDE og sata1... så tror du vil få dig en skuffelse hvis du går efter det... MEN det er self en nice ting at få med til prisen.. som IMO er så lav at det godt ka svarer sig at købe boardet...

#0 en X2 3800+ + med resten af dit setop ..ska du nok op i minimum 480watts så med mindre at din Antec har det så ville jeg da klart skifte den også...

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 15:50:39
Svar/Indlæg:
1548/24
#25 det er fint :)

Men som #26 er inde på er det helt op til dig selv... Er stabilitetskravet kritisk ville jeg dog helt klart gå efter noget velkendt så man ved hvad man har med at gøre ;)

Personligt ville jeg nok købe det ASRock og se hvordan det udarter sig, skulle det være helt i hampen må du jo sende det tilbage og forlange pengene igen fordi det ikke er stabilt og så købe et andet kort.

TomTerror

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2005 16:22:07
Svar/Indlæg:
37/6
Black Angel: Min PSU er en udemærket Antec Neopower 480w.

Hvidgaard: Har du evt. et link eller 2 til nogle reviews?

Et eller andet sted, finder jeg det komisk, at Nvidia og andre store chipset fabrikanter ikke laver et bundkort med både agp/pci-e. Jeg tror ikke jeg er den eneste person, der lægger inde med et lækkert halv nyt grafikkort. Det er jo som sagt ikke det billigste stykke hardware. Jeg husker selv, jeg måtte punge ud med godt 3k for grafikkortet, for få måneder siden.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 16:26:23
Svar/Indlæg:
1548/24
#29 det eneste der er lavet lige PT er det her:
http://www.ocworkbench.com/200...

Kan kun give dig ret i at jeg ikke forstå hvorfor VIA eller Intel ikke har gjort det (nVidia gør det vel ikke for at sælge flere grafikkort :l)