low cmos batt

Diverse d.  22. august. 2005, skrevet af System
Vist: 148 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
22-08-2005 13:37:45
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey

Kan et lavt batteriniveau på bundkortet være skyld i at computeren starter op med at sige noget i stil med "Boot disk failure"?

Jeg har prøvet at installere og formattere forfra, men installationen kan ikke få "kontakt" til Harddisken, og kan derfor ikke fortsætte instalationen. Jeg har prøvet med 2 forskellige harddiske, hvor den ene er helt ny..!

Er det batteriet på bundkortet der skal skiftes eller hvor kan fejlen ellers ligge?

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 14:08:06
Svar/Indlæg:
4230/89
din HDD, er det en S-ATA... og hvilket bundkort har du...?
for hvis dit bundkort(lisom mit) ikke uden driverer kan finde en
S-ATA HDD, så er det jo derfor...

det med batteriet tror jeg ikke helt... jeg mener at de først løber tør for strøm efter 20-30år...!!? (tror jeg) har aldrig hørt om et fladt BIOS Batteri...

Duckmann

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 16:32:15
Svar/Indlæg:
188/2
Prøv at skifte dit batteri :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 16:48:12
Svar/Indlæg:
1685/240
de CMOS der sidder på bundkortene bruger stortset ikke strøm... når de står stand-by kan de næsten kører på læk-strømmen fra batteriet, dvs. at den strøm som batteriet alligevel stille og roligt taber med tiden næsten er nok til at drive CMOS'en i standby. det drejer sig oftest om 2 - 5 nA...

det betyder så også at batterierne holder utroligt længe, højst sandsynligt længere end bundkortet er i aktiv tjeneste, så en mere sandsynligt bud på problemet ville være driver som nævnt, eller en CMOS setting der ikke stemmer overens.

I enkelte tilfælde kan batteriet dog godt være defekt, så vil ikke udelukke det helt.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2005 16:48:18
Svar/Indlæg:
4120/115
Nej, batteriet forhindre ikke computeren i at starte op! Men hvis det er for lavt batteri niveau, så resetter BIOS bare og sætter sig selv i default, dvs. for langt langt det fleste boards, at HD osv. er sat til auto detect, så hvis du ellers bruger primary master IDE kanalen, eller for den sags skyld, bare den først detecterede harddisk, til boot disk, så skulle den starte op aligevel! Måske ikke med de rigtig bios settings, men den skulle boote!