test af Antec Phantom 500 PSU

Litteratur d.  24. august. 2005, skrevet af Scurvy Lobster
Vist: 474 gange.

Scurvy

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2005 16:02:25
Svar/Indlæg:
9/9
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 22:16:33
Svar/Indlæg:
1900/33
Nice PSU, men kan desværre ikke bruge den da min cpukøler er afhængig af PSU'en(CPU'en er passivt kølet:e)

/Lars

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-08-2005 23:41:27
Svar/Indlæg:
14079/622
Er spændingerne målt vha. software ?

Hvis de passer er de da utroligt gode, synes jeg :)

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2005 10:41:22
Svar/Indlæg:
1373/34
Nice :)

Utrolig gode spændinger den kan levere

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2005 13:16:41
Svar/Indlæg:
611/26
Er det kun mig som har problemer med at se hvori der er blevet foretaget test???

Sådan som jeg ser det, så sidder en gut og splitter en strømforsygning ad og siger den er godt bygget op - men har han overhovedet nogen viden eller erfaring på dette område.

Så bliver PSU'ens specifikationer skrevet af fra æsken.

Senere bliver PSU'en placeret i en gennemsnitlig maskine og testet.

- Intet sted står hvor spændingerne er målt (jeg gætter på at det er vha. motherboard)

- Intet sted er temperaturene blevet målt i kabinettet eller strømforsyning.

- Intet sted er strømforsyningen blevet belastet til sit max.

Testeren giver rask væk PSU'en rosende omtale og anbefaler den til overclockeren. Det er tilmed uden at han selv har haft sit system overclocket med den i, eller haft stresset den på anden måde.

De eneste som kan få noget ud af denne test er måske hr. og fru. danmark.
Problemet er bare at hr og fru danmark sikkert ikke læser www.computergeil.dk

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2005 15:59:00
Svar/Indlæg:
256/18

Ja jeg har en udmærket erfaring. Jeg arbejder til daglig med power-elektronik, og jeg har derigennem en god portion erfaring i hvordan ting skal være bygget op og IKKE bygget op. Så hvis du leder efter en mere faglig kvalifikation behøver du ikke være nervøs, jeg ved udmærket hvad jeg laver. ;)

M.h.t. til hvordan PSU'en bliver testet er det desværre det eneste der kan bydes på, da vi ikke p.t. har en teststation til rådighed. Dette er dog under udarbejdelse, og den vil senere komme til test i den. I den vil det være muligt at kunne belaste den til 100% på alle rails, og så finder vi ud af om den klarer mosten der. Hvordan ville DU eventuelt teste sådan en PSU med et "middelmådigt" system, hvis ikke du skulle bruge mange penge på nyt hardware, og som ikke bliver sponseret? :i

Du gætter også i den grad forkert med hensyn til udlæsning af spændinger. Det er desværre ikke blever beskrevet, den de er udlæst med en nykalibreret digitalt multimeter. Så den detalje er helt iorden.

Det er muligt at du normalt læser Tom's Hardware eller lignende sites, som er gode sites beregnet til de hårde drenge. Var de danske sites til det samme ville der have været brugt meget mere tid på netop temperaturdelen, ligesom det bliver aktuelt når teststationen bliver en realitet. Men iøvrigt ses det hver uge når de danske sites tester nye PSU'er, at der ikke testes temperaturer. Så her falder vi ikke udenfor på ComputerGEIL.

At du ikke mener at Hr. og Fru Danmark læser CG har du sansynligvis ret i. Men måske deres søn gør det, og ikke alle er altså på det niveau som vi har på de forskellige hardwaresites. Og for dem skal der også være noget. 🙂

Grunden til at jeg kan rose den NETOP også til OC'ere er den viden jeg i forvejen har til produktet, og jeg kender flere der har den i pænt OC'ede systemer. NETOP med fremragende resultater.

Jeg kan godt forstå du er tvivlsom da du ikke kender til forhistorien på testen, men forhåbentligt er du nu blevet mere oplyst om hvordan landet ligger. Skulle du have andre spørgsmål og / eller tvivl, så skriv da endelig. Så skal jeg oplyse dig så godt jeg kan.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2005 16:03:42
Svar/Indlæg:
6052/189
#4:

Spændingerne på den forskellige rails er som følger og målt med multimeter:

Men jeg kunne godt savne at han smed den i en pinebænk som folk gør herinde :e

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2005 16:09:44
Svar/Indlæg:
256/18

Som beskrevet ovenover har vi ikke p.t. en test,station, men er ved at udarbejde en til den forhåbentlige nærmeste fremtid, som gerne skulle kunne teste alle nuværende PSU'er. Og den nye fra PC P&C og Enermax på 1 KW. :e Og den skulle gerne være af en kvalitet der ikke er set på andre danske hardwaresites, inkl. Hardware-Test's. Ikke at jeg har noget at indvende mod de tests der er blevet udført her.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 00:08:40
Svar/Indlæg:
2029/63
Så må i igang med Enermax 1 Kw og det kunne være COOL hvis du ligger inde med et osyloskob (Staver ikke så godt ;)

Så ville jeg meget gerne fremsende en Antec 550W PEC, en Fotron 550 mener jeg og en enermax 450 W.

Ville meget gerne have bekræftet Thg´s resultater af min PSU til 1100 kr (Antec 550 W PEC) inden jeg bruger 1000-2000 kr på en ny ;)

De påstår den ikke overholder ATX standard og svinger med 140 et eller andet smart :D

Du skal være velkommen til at sende en pm, regner med du holder øje med tråden :D

BTW er det cool at i får en god rig til PSu test´s da vi mangler det på markedet, ikke kun dk men hele verden ;)

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 02:56:56
Svar/Indlæg:
722/35
#5 Jeg må nu sige jeg er enig med #4 i, at du ikke har foretaget en test af ydelsen fra denne PSU. Hvorfor har du ikke sat den til at trække maskinen mens den kører Prime95 eller andet hvor maskinen trækker en kontinuerlig stor effekt, og så ladet den stå og køre indtil psuen er blevet godt varm. Din "såkaldte" test viser intet om, hvorledes dens ydelse er når den rant faktisk skal levere noget over længere tid. Den der kunstige temperaturstigning du laver med viskestykket kan da ikke bruges til noget, eftersom psu'en ikke er blevet varm som følge af generering af store kontinuerlige effekter, men derimod fordi den er blevet hindret i at komme af med varmen. Det kunne jo være interessant at vide hvordan spændingerne ligger og om psu'en er stabil ved kontinuerlig hård belastning, eller om den vil slå fra i tide og utide, det kan du jo ikke afsløre med din simple test.
Det kan da godt være du ved noget om hvordan ting bør være bygget op og hvordan de ikke bør være det. Den massive opbygning som du omtaler, skyldes vel i ikke uvæsentlig grad alle de alu-køleprofiler der er puttet i, men hvad med selve elektronikken hvordan er kvaliteten af den? Det burde du netop have gået dybere ind i, når nu du, som du siger, har god erfaring med sådan noget.
Og hvad er det der gør den velegnet til oc'ere, udover du kender en der har den i et "pænt" overclocket system (hvad pænt så end er).
Og hvad med effektiviteten? Holder de opgivne 82% ved max. belastning også på den rigtige psu eller er det bare et taknemligt tal på emballagen.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 09:31:50
Svar/Indlæg:
1081/37
#5 hvis du skal bedømme om en switch mode er godt bygget op er du stort set nødt til at have diagrammet over den, da det er temmelig lige meget hvor henne at komponenterne er placeret på printet, men derimod hvilke komponenter der er brugt og hvordan mosfet, spole og diode bliver kørt og belastet og hvilke komponenter/metoder der er andvendt til beskyttelse, af disse komponenter så spolen feks ikke går i mætning osv...

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2005 11:28:27
Svar/Indlæg:
256/18
Jeg vælger at tage nogle af disse ting i skriver til efterretning, da jeg kan se jeg ikke har udpenslet nogle ting godtnok.

Der er kørt folding på maskinen, der er kørt 3Dmark på maskinen og der er generelt blevet kørt varmetests på den. Dette er som kort bare blevet kaldt full load i artiklen, men jeg kan godt her når i skriver det se at der kunne have været skrevet noget mere uddybende om det. Det er kun feedback - positivt eller negativt - der kan gøre artiklerne bedre, og de kommentarer i kommer med her vil selvfølgeligt blive husket.

Blot skal i huske på en helt afgørende ting: Når (hvis vis det går helt galt) vi får den teststation op og køre vil mange af de ting i nævner som en helt naturlig del af testen være indbygget: Ripplemåling på rails, strømtræk fra nettet, total effektafgivelse, effektivitet i PSU og hvad der ellers måtte være.

Der er på intet tidspunkt i artiklen blevet nævnt noget om PSU'en layout-design, netop da jeg ikke er i besiddelse af noget diagram. Dette er god IKKE lig med at man godt kan se hvilke komponter der sidder i produktet, og hvordan den fysiske del er opbygget. Og den del ER god, men som jeg også nævnte i tidligere indlæg er vi altså ikke på Overclocking.dk i den artikel der er skrevet: Det er en test der er beregnet på også at kunne spises af "almindelige" mennesker, og de vil sansynligvis ikke fatte (eller springe det over) sådan en meget tilbundsgående teskt. Dette er ikke på nogen måde en flugt fra det i siger, men det er forklaringen på hvorfor det er skrevet som det. Når det er sagt vil jeg som tidligere nævnt da bruge jeres input til en lidt mere nuanceret indgangsvinkel til næste gang.

At den er velegnet til OC'ere er baseret på flere ting, men her de vigtigste: Den er utroligt stabil på rails, mere end nogen anden jeg har haft i fingrene (og som trods alt er en del). Den giver gode effekter også på +12V rail, hvilket også er et plus i karakterbogen. Den bliver ikke ret varm selv under hårdt pres, hvilket ikke tilfører systemet mere varme. Jeg har været i skriftlig kontakt med flere der har den i OC'ede systemer, både på P4 og A64 platforme. Hvad deres respektive OC er ser jeg ingen grund til at udpensle, da man ikke på procentvis udmelding kan sige om man er OC'er eller ej. Har man OC'et har man OC'et, det er vi vel dog enige om?!