Tips til nyt selv' samlet AMD dualcore s

Diverse d.  24. august. 2005, skrevet af System
Vist: 346 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2005 17:15:13
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg ville gerne høre nogle meninger om de komponenter jeg har valgt at sammensætte. Ulemper evt tips til andre produkter i samme prisklasse +/-. Hvis nogen ligger inde med info om at visse ting ikke vil sammen så råb højt. ;)

***det er hverken bestilt/købt eller betalt (endnu)***

CPU:
AMD X2 3800+
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Mobo:
Asus A8N SLI

GFX:
Ati X800XL

Og Zalman cpu køler:

Jeg ved 3 ting med relativ sikkerhed:

1: jeg vil ha Ati gfx. (Crossfire skal evt. indføres i en pci-e port)
2: jeg vil ha Asus mobo (eller argumenter for andre produkter)
3: Det ska være dualcore (medmindre det endnu er for nyt)

Jeg hader nye produkter som har "opstarts" problemer, så i må gerne sprøjte med jeres viden.

Jeg ska bruge systemet til 2 vigtige ting:
1: Laver musik i Cubase og har hørt at dualcore vil sparke perfomance uhyggeligt op igennem loftet. =P
2: game, jeg gamer når jeg har tid så spanden ska spytte nogle FPS ud.

Nu er det op til jer. ;)
Emillos

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2005 17:30:28
Svar/Indlæg:
14079/622
Det vides vidst ikke, om bundkort uden ATi-chipsets kommer itl at understøtte AMR - tror jeg. Så jeg synes du skal vente en måneds tid, da det skulle være i sep. ATi launcher CF + deres nye generation af grafikkort :) (ret mig hvis jeg tager fejl)

Men skal det være nu, ville jeg tage et DFI-mobo i stedet, en TR xp_120 (køler) og dette grafikkort i stedet:

HVad med de andre dele ?

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 19:24:41
Svar/Indlæg:
1906/25
Med mindre dit program understøtter dual-core, giver det ikke det vilde.
Brug pengene på mere ram. Det giver ydelse hele tiden.

Du skal vel også have et konge lydkort?

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 19:29:01
Svar/Indlæg:
1906/25
Så ikke din nye post.

Jeg må beklage dig med, at du nok ikke kan købe dig til ret meget mere ydelse pt.

Din CPU og din ram er helt OK.

Du kan evt. smide mere ram i.

Din harddisk(e) ligeså.

Du kan købe et hurtigere GFX, det vil give en del i spil, MEN det skal være hurtigere end 6600GT for at du vil kunne mærke forskel.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 19:32:48
Svar/Indlæg:
1906/25
Hvis du vil have et hurtigere system, så lad Windows have sin swap-fil på den disk der IKKE er system-disken.

Derudover er der et hav af tweak-programmer der får windåsen til at yde markant bedre, specielt når man har meget (over 256 mB) ram.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 19:52:31
Svar/Indlæg:
1906/25
OK #6.

Men du har en XP2800+ CPU.

Det er en meget fin CPU.

En dual 3800 cpu, er jo blot en 2,2 Mhz med 1 mB cache, og vil i daglig brug ikke føles som mere.

Altså det er et fint system du sammensætter dig, men du vil nok ikke føle det som værende ret meget hurtigere.

PS: Overvejer du at OC'e?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 20:30:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> RubberDub

Gaming, der er AMD og deres dualcore genial. Det er dog begrænset hvad du vinder, men du vil kunne køre en del baggrundsprogrammer, da WindowsXP (Pro) sagtens kan håndtere flere tråde.

Hvis du gamer, så er 6600GT eller X800XL to gode bud. X800XL er dog den lidt dyrere løsning, der lægger sig meget op ad X800XT i performance.

Hvis du beskæftiger dig med musik (som jeg selv gør), så vil et hurtigt harddisksystem, samt en røvfuld RAM, være optimalt. Så derfor, gå ikke for mindre end 1 GB RAM og MEGET harddiskplads.

Nu ved jeg ikke hvor seriøst du er mht. musik, men hvis du bruger CuBase som harddiskrecorder, så er masser af harddiskplads et must.

Så:

Dualcore - godt
1 GB RAM - minimum
X800XL

Så kan resten næsten være ligemeget. Du kan købe et std. bundkort, og stadigvæk slippe godt fra det.

Du vil, her på H-T/OC.dk nok opleve, at folk gerne råder til at købe en rimelig high-end løsning. Men hvis du "bare" gamer og bruger din computer til musik, så er kvalitet godt, og OC-potentiale en sekundær prioritet.

Så hvis du vil holde fast i ASUS, så gør du bare det ;)

Ellers, så er dit eget forslag rimelig godt. Glem alt om CrossFire og SLi, da du ikke vinder det store ved det, med mindre du sidder og gamer 3Dmark 24/7 8)

Egentlig, så synes jeg dit nuværende er et fin fin system. Bare lidt mere RAM og så et bedre grafikkort. Men igen, det er jo op til dig hvordan du bruger dine penge. Vi kan jo kun rådgive ;)

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 10:47:52
Svar/Indlæg:
1906/25
Da CPUerne koster næsten det samme, så prøv den dualcore.

Fordelen er, at du vil kunne belaste din comp meget, og samtidig ikke låse den.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 11:23:32
Svar/Indlæg:
1373/34
Vil tilslutte mig Nonig og sige at masser af ram og en dualcore og godt med harddisk plads vil nok være vejen frem

Et hurtigt bud kunne se sådan ud:

Mobo: ASUS A8N-E
Cpu: X2 3800+
Ram: 4gb kingston ram - kunne være 4*1gb eller 2*2gb - alt efter pengepung
HDD: Godt med harddiske - f.eks. WD eller Hitachi
GFX: Ati X800XL

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 15:36:08
Svar/Indlæg:
6899/119

det er i hvert fald løng. 3800+ er 1,8ghz 512kb L2 cache.

så vidt jeg ved, kan du ikke køre crossfire med et X800XL. det er kun X850XT af nuværende kort der kan det.

Men tag en 3800+ i hvert fald.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 17:09:44
Svar/Indlæg:
1888/560
#0 du vil højst sandsynlig ikke kunne køre Crossfire på et bundkort med NVIDIA chipsæt (nForce 4 SLI f.eks.), men du kan sagtens bruge et single ATi grafikkort deri.

Mht. SLI/Crossfire kan du kigge her: http://www.hardware-test.dk/oc...
Det korte af det lange er, at som det ser ud pt. er SLI overhovedet ikke det værd og sandsynligheden for at Crossfire vil kunne gøre jobbet bedre er lille.

Mobo: Asus for ever. Hvorfor? Fordi det er kvalitet og jeg har personligt aldrig oplevet fejl med de bundkort jeg har haft eller testet (vi taler nok 7-8 boards her).

RAM: Hvis du vælger 2GB, så er Kingstons 2x1GB PC3200 ValueRAM til 1800kr. (ca.) et rigtig fint valg.

CPU: Fin fin. Hvis du vælger single core vil jeg dog anbefale en 3700+. Det giver lidt mere value for pengene end 4000+.

Køler: En Zalman CNPS7000Cu er fin fin og knap så uhåndterlig.

GFX: X800XL er måske lidt overkille hvis du ikke gamer så voldsomt og et Geforce 6600GT ville måske være bedre.

#2 for det første linker du til et AGP grafikkort til et bundkort der ingen AGP port har, for det andet kan merprisen for et X800XT i forhold til et X800XL ikke retfærdiggøres. Pris/ydelses hænger MEGET bedre sammen med et X800XL.