En lille server

Diverse d.  24. august. 2005, skrevet af sshenriksen
Vist: 503 gange.

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2005 18:22:08
Svar/Indlæg:
20/18
Nu står jeg og skal anskaffe mig en lille server, som jeg skal bruge til FTP så jeg kan gemme mit skolearbejde derhjemme. Så faldt jeg over denne lille smarte sag som også understøtter hjemmesider og så tænkte jeg på om der var nogen der havde prøvet denne:
http://www.synology.com/enu/pr...
Synes den er lidt dyr, men hvis den fungerer tilfredsstillende, så er det jo nok sådan en man skal have ;)

Sune

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 20:30:44
Svar/Indlæg:
2175/186
hej...

der er en test på hardware-test.dk om en ældre model... den for gode anmeldelser :) og denne her har SÅ meget mere... 3 extra server typer, 1gbit lan, sata

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
24-08-2005 20:48:47
Svar/Indlæg:
4033/364

jeg kan da afsløre at vi pt. venter på at få tilsendt følgende produkt til test.. (jeg glæder mig meget, da jeg også testede den første model)

Men generelt set så vil jeg da sige at f.eks. Linksys's NLSU2 (noget i den retning) er på tomsnetworking.com hacket så den kan lidt mere.. grunden er ret simpel.. på samme måde som synology så er det rent faktisk en lille computer med indbygget RAM, processor og så en HD (den du sætter til).. Og så er der lagt et Linux-system ind på disken.. så som kan køre på hardwaren.. så principielt hvis man får adgang til at kunne installere (kræver linuxkendskab, da det skal klares via LAN og kommandoer) ekstra funktioer hvis man ville (fx UPnP server og lign)..

ved ikke med den nye, men den gamle 101'er er blevet "hacket" så man kan få adgang.. men igen, hvis man fatter hat af linux så er det sikkert ikke verdens bedste ide..

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 20:50:55
Svar/Indlæg:
2732/41
0# En Gammel K6 kan sagtens fungere som FTP Server,
Jeg har selv en K6 som server

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 20:55:38
Svar/Indlæg:
2175/186
man gide bare ikke have en "kæmpe" comp til at stå...

jeg køber den som #0 snakker om

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
24-08-2005 21:12:00
Svar/Indlæg:
4033/364
sad lige og stenede..

du kan jo rent faktisk godt lave din egen "server".. hvis du har gamle dele til en computer liggende:

Motherboard
CPU
RAM
HD
PSU (evt. med kabinet, ellers lav et ud af træ, acrylplader)
VGA (vil mene du kan undvære det på selve serveren og køre remote)
LAN

den behøver jo ikke være super hurtig - installer Linux eller BSD (fx,. DamnSmallLinux.org eller PC-BSD (er begge grafiske, men rimelige nemme at finde ud af.. ellers tjeck distrowatch.org - der kan du søge på hvad du vil have ) på den.. installer Apache, PHP, MySQL (se evt. på apachefriends.org eller andre steder hvor de har servere).. så kan du køre noget remote/VNC på den - den burde kunne klare det.. så må du jo så selv om du vil dele printere etc. på den.. fordelen er at den er noget mere åben end Synology.. ulempen er at den sluger mere strøm og den larmer mere.. og hvis du ikke har delene, så er det måske ikke verdens bedste ide...samtidig skal den lige sættes op, og hvis du ikke lige har kendskab eller vil sætte dig ind i det, så er synology smartere..

ellers køb et webhotel med 300mb for 9kr/md.. koster + 75pr år for dit domæne.. så installer et CMS system hvor du kan uploade filer til.. eller connect via FTP .. ulempen er selvfølgelilg at du skal hente filen hjemmefra igen..

eller bare sæt en FTP op på din egen puter.. f.x med guildFTP.. super nemt...

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2005 22:18:58
Svar/Indlæg:
20/18
Har haft min egen server stående. Den er bare så stor og klodset. Og så larmer den jo helt vildt og bruger en del strøm. Så væk med den. Det var jo det smate ved denne. Har kigget lidt på noget epia ting, men hvis man skal have det op at køre, kommer det jo hurtigt til at koste 4 kilo.

Jeg har en hjemmeside, men da jeg har mange billeder liggende i .rar format har ejerne af webside servisen informeret mig om at man ikke må have store filer liggende til fri DL. Det står med småt i betingelserne. Det er vist det samme hos flere udbydere.

Er meget interesseret i den test. Hvis du har brug for en tester af produktet vil jeg gerne hjælp. Jeg skrev til dem for at hører hvad der understøttes af sider, og han svarede at det kun er HTML, men de er i gang med en opdatering af firmware, så den store model også kunne klare PHP og ASP.

Det produkt fra linksys, er det ikke noget hvor man så skal koble en ekstern HD til eller sådan noget? Det lyder som en kluntet løsning, når den kun koster halvdelen af en disk station.

Sune

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2005 22:22:01
Svar/Indlæg:
20/18
Ups. det gik for stærkt. Gentog lidt af hvad du sagde #5 hehe.

Jeg er IT ingeneur studerende på DTU, så opsætning af Server mm er jo sjovt. ;)

Sune

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 22:52:09
Svar/Indlæg:
971/67
Den liksys ting kan man vidst smide en HD i og så evt. en ekstra via usb stik (usb-boks)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 23:08:33
Svar/Indlæg:
6052/189
Et forslag..

1 stk trækasse / kabinet ( lyddæmpende )

1 stk celeron eller anden billig cpu

ram

5400 rpm hdd.

microatx bundkort.

Dermed har du en lille pc, der er støjsvag og celeron'en kan garanteret køles passivt, hvis du fisker en lidt større alu-profil, og bygger kabinettet således at der er åbent ned til den, lige der hvor den fylder.

Mvh

jmose

Moderator
Tilføjet:
24-08-2005 23:24:17
Svar/Indlæg:
3863/538
Vil egentlig udbygge #9 lidt:

XP-M CPU (2500+@1866 og 45W)
Abit mobo (NF7-S V2)
512 ram
Alpha 8045T m 19Db Papst@7V (load ved std. 38C*)
billig kabi
bilig 300W
lille HD
GF2 GFX

alt dette har jeg købt "second hand" for lige under en tudse i løbet af foråret.
Kunne være en fin "alt-hvad-du-behøver-server". IMO

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-08-2005 00:27:05
Svar/Indlæg:
4033/364

well kommer nok lidt an på hosten.. men det lyder ikke helt at det er lidt billeddeling med familien hvis din host har lukket forbindelsen.. men ellers se dit præcise forbrug og hør forskellige hosts ad om de mener det er for meget..

se evt på www.webhostpriser.dk

well jeg venter spændt på at modtage den.. så må jeg lige smide lidt web op på den og se hvordan det går.. kan være der kommer en "test mig" tråd - for at se hvad den kan klare af load...

ang. linksys'en - jo det er en ulempe at den ikke har indbygget HD controller, men skal gøre dette via USB.. omvendt kan man godt finde en relativt billgt ...brugt.. mener også at nyprisen er næsten en tredjedel af diskstationen...

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 09:51:38
Svar/Indlæg:
20/18
Det der er problemet med billederne er at jeg pakkede dem som rar filer. hvis jeg bare havde lagt den i en mappe, havde det ikke været et problem. Men så skal man hente alle billederne hver for sig. Det er meget nemmere med en pakket samling.
F. eks nu hvor jeg lige er blevet far for 13 dage siden, ligger der omkring 300 billeder i 2 rar filer. de fylder omkring 80 MB stykket. Det er da nemmere med to filer istedet for at skal lave hjemmesiden og folk så skal klikke på hver af dem.

Sune

P.S. De lukkede aldrig siden, fik bare at vide jeg skulle fjerne dem. Så nu ligger de der kun mens folk henter dem, så bliver de slettet igen ;)

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 10:38:30
Svar/Indlæg:
148/42
Tja..

Jeg har en Xbox med Gentoox med Apache, MySQL, PHP4, Samba..
Jeg bruger så ikke FTP da jeg kan uploade filer via SSH, men ellers kan man da installerer en FTP server..

Apache, MySQL og PHP4 er bare så jeg kan lave websider, og Samba er så jeg har et Netværks drev jeg har adgang til fra min PCer. Og skal jeg have afgang udefra, då bruger jeg min SSH..

Så, hvad stod den i.. Hmmm..
En brugt Xbox : 600-800.- Kr
Mod-Chip : 200-400.- Kr (kan undlades med det der hedder en TSOP)
En HD 250GB : 700-800.- Kr
Og så lige et par timer..

WUPTI, en NAS med webserver..

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-08-2005 11:23:25
Svar/Indlæg:
4033/364

helt klart en fed løsning - pga. Xboxen også kan bruges til andet?
Url til sådanne et projekt (lyder jo meget spændende).. har Xbox egentlig en USB port til fx printserver?

men en dyrere løsning end links'en + HDD..

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 12:32:51
Svar/Indlæg:
148/42
Tja...

http://gentoox.shallax.com <-- Gentoox Linux, med diverse guides.
Http://www.smartxx.com <-- Fed Mod-Chip.

Xboxen Joystik porte er faktisk USB porte, med lidt snilde kan man bare lodde et USB stik på. (Har jeg gjort om monteret pænd i boxen bag på)
Men ellers, såh for man en Xbox -> USB adaptor med når man køber en af de dyre SmartXX chip..

Hvis du har spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte mig, jeg roder med det næsten hele tiden.. Laver i øjeblikket en CAR PC baseret på en Xbox..

Kim

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 12:58:38
Svar/Indlæg:
772/50
hmm en lille server der ikke æder meget strøm uden at koste en bondegård :D...

CPU: AMD Sempron 2500+
RAM:Kingston Value PC3200 512 MB CAS 3+
MOBO:Asrock K8UPG-VM800+
KABI: et eller andet noname MINI ATX SHG kabi til 299 med PSU

1500,-

kan være man skal ha flere ram hvis man vil benytte onboard GFX, men ellers så mangler svinet der kun lige Harddiske den er forholdsvis lille da det er MINI ATX bruger ikke meget strøm, hehe ja er selv helt vild med den :D

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 14:10:44
Svar/Indlæg:
20/18
Så ville jeg da hellere smide 2.000 kr og få den diskstation. den ligger jo på omkring 15 watt og det tror jeg ikke helt den anden kan klarer. plus så er der larmen igen.

Sune

vinz

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 17:50:32
Svar/Indlæg:
836/54

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 17:55:35
Svar/Indlæg:
20/18
Du har lige glemt strømforsyning. Og hvis det skal være en af de stille slags, kan du ligesågodt købe deres kabinet til 699.- Og så er det igen det samme. ;)

Sune

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 18:35:22
Svar/Indlæg:
322/10
kig på sidste billede i min profil...
en Epia 10000M med en gammel 230 PSU, et par diske, bygget ind i et Humidor...
lille, stille & bruger intet strøm.
:e