Død Maxtor DM9+

Diverse d.  25. august. 2005, skrevet af Fatboc Slin
Vist: 421 gange.

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 12:50:38
Svar/Indlæg:
113/4
Min Maxtor DM9+ 120GB begyndte at klikke igår under en virusscan.
Det er tilsyneladende ikke bare nogle bad sectors, men læsehovedet den er gal med. Den klikker i hvert fald bare den bliver tændt. Hvis man sætter den til, så finder den kun nogen af mapperne før at der kommer en besked om at windows har mistet forbindelsen til g:\$Mft. Jeg går ud fra at det er MasterFileTable og det lyder jo ikke umiddelbart godt :x ...

Jeg har efterfølgende prøvet at hente indholdet ud med GetDataBack for NTFS, men det var ikke den vilde succes. Den får hentet noget ud, men den klikker så meget at det går ufattelig langsomt og der kommer en del fejl. Det ville måske være fint nok hvis man kunne hente 1/10-del af det der ligger på disken ud i løbet af 10 dage, men efter et stykke tid giver disken tilsynelade op og forsvinder fra Logical Disk Manager i windows og kan ikke tilgås fra GetDataBack.

Er der nogen der har prøvet noget lignende og fået dataen ud alligevel?

Er der nogen der kan anbefale et andet program til at hente my precious data ud?

Rigtige mænd tager ikke backup.
De græder til gengæld en del :'( x(

MSV

Overclocker
Tilføjet:
25-08-2005 13:23:38
Svar/Indlæg:
32/1
for mig at se er din eneste løsning for at få dataen ud at sende den ind og få en anden læsehoved på imens dataen bliver overført.
Men prøv at få den testet på maxtors hjemeside de plejer at have lidt forskeligt værktøj.

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 14:25:45
Svar/Indlæg:
113/4
Jeg har testet med maxtors tool og det gav self. fejl. Men det eneste man får ud af det er jo bare at man er helt sikker på at disken er broken og en fin fin fejlkode til brug ved RMA.

Er der nogen der har prøvet at sende en disk ind til recovery? Hvad koster det? Jeg går ud fra det koster spidsen af en jetjager.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-08-2005 14:57:30
Svar/Indlæg:
4033/364
easyrecovery 6 er rimeligt godt, der har jeg gendannet en del data fra defekte diske... men hvis det er selve læsehovedet, så er det nok mere tvivlsomt..

dunno hvad et recov-besøg koster..

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 16:25:26
Svar/Indlæg:
1776/116
Tvivler på det kan betale sig at smide sådan en disk til recovery med mindre det er et firmas kundekreds som der ikke er taget backup af i et par år eller lignene.

Det skal vistnok foretages i et temmelig klinisk, ilttæt lignene rum.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 17:41:12
Svar/Indlæg:
1287/32
#4 Ja for hvis der kommer selv det mindste støvkorn på et af hardiskpladene vil efter meget kort tid ødelægge dem.

#0 Jeg mener Onkel Tom skrev en artikkel om en disk de sendte til recovery for et stykke tid siden... Måske er der noget info i den?

-Timberwolf-

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 18:05:19
Svar/Indlæg:
421/13
#0 Undskyld, jeg låner lige din tråd? :00

Jeg har også en død disk af næsten samme slags, bare en 160GB.
Der var intet der pegede på at den var ved at gå kaput på noget tidspunkt. Jeg kom bare hjem en dag og så ville den bare ikke.
Når disken sidder i så vil maskinen overhovedet ikke boote, og den hænger ved "Searching for disk drives..." (eller sådan noget lignende).
Og disken kommer med sådan en alarmlyd. Og en meget lav kliklyd.
Den spinner slet ikke op.

?:(

Og den døde 2 måneder efter garantiudløb. Typisk. Og har ingen backups. (Dummeslag til migselv, ja!)

:x

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 18:14:53
Svar/Indlæg:
3532/303
Det er kendetegnet ved maxtor, uden at være grov.
Har været en del tråde om det og der er simpelthen intet, som er rentabelt vel og mærke, der kan gøres. De går bare hurtigt død, det skulle ikke være slemt i de nyere serier, men en idé ville være at skifte mærke - fx WD.
Det er hårdt og det er trist, men det er livet uden backup... Kunne være jeg selv skulle tage lidt backup :s
Rage

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 18:16:42
Svar/Indlæg:
1996/65
Standard procedure hos alle harddisk producenter er at sende dig en ny harddisk ... så du kan være 100% sikker på at sendes disken til RMA .. så ser du aldrig de data igen ...

Jeg kender det godt fra mig selv ... har selv lige indsendt en 200gb disk til RMA fordi den klikkede ... og når en disk begynder at klikke, så er der intet at gøre ...

Hvis det er selve læsehoved, og ikke disk pladerne, som er skyld i fejlne så kan disken måske reddes i et par timer ved at fryse disken ned ... men det er meget sjældent at det virker ... Jeg har selv engang reddet en 100gb WD disks data på den måde ... Man skal dog være meget forsigtig med nedfrysningen, disken skal indpakkes tilstrækkelig så den ikke får fugt eller kondens ...

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 19:12:32
Svar/Indlæg:
113/4
Min disk gjorde heller ikke noget tegn på at den på noget tidspunkt var ved at dø. Det er godt nok frustrende. Jeg er vant til at de kommer med bad sectors og man så derefter kan nå at redde det meste ud.
Sjov nok sagde et eller andet i min PC også en sjov alarm/bip-lyd, da disken ikke ville være med til recovery længere. Jeg troede ikke på at det var disken der sagde det, men jeg har godt nok heller ikke hørt sådan et bip fra pc-speakeren før.

Jeg skal også til at lave jævnlig backup. Det er ufatteligt at der skal sådan noget til før man lærer det... :x Brændt barn bliver klog af skade... Og dog. Jeg overvejer lige nu at den nye også skal være en Maxtor. Helt præcist en DiamondMax 10 250 GB. Er det helt plim-plim? :l ?:(

Er der nogen der har dårlige erfaringer med DiamondMax 10?

Jeg har faktisk lidt overvejet om jeg skulle prøve det der fryse ned trick. Det er bare sådan her jeg skal gøre, ikke?
http://hardocp.com/image.html?...
:D
Jeg havde det bare sådan, at jeg ikke rigtig vidste hvad det skal gøre godt for. Lige nu er jeg bare klar på at prøve alt. "Sidder og spilder grædt mælk og kaster en sort kat over skulderen."

En plasicpose med "lynlåslukning" og tape til at lukke det sidste omkring kabler burde kunne gøre det ikke?
Posen skal vel først være tæt når man tager den ud af fryseren, ikke?
Hvis den er lukket under nedfrysning, så vil alt fugten fra luften i posen vel sætte sig på/i harddisken og hvis den er åben så sætter fugten sig vel i hele fryseren?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 21:49:45
Svar/Indlæg:
2870/65
#9 Jeg kan fortælle dig at jeg endnu ikke har haft en Maxtor disk til at overleve garanti-proden ud...og jeg har haft 4 stykker...

Så, hvis du spørger om det er helt plim plim...så, ja! Maxtor er noget farligt l...

Ved at der er en del som vil påstå det modsatte...men jeg er nu overbevist om at hvis man ønsker at miste sine data skal man bare snuppe en Maxtor.

Idag har jeg ikke flere Maxtor diske tilbage...jeg har været så ond at forære dem til nogle jeg ikke kunne lide...GGG..joke....de døde bare for mig i et væk.

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 23:20:36
Svar/Indlæg:
389/13
Hvis man bare læste 00000.1 % af de topics der omhandler døde HD'er ville man hurtigt finde ud af, at mange ikke bryder sig om Maxtor :e

Jeg har selv en Maxtor som har virket i 4 år, men jeg kunne aldrig (never!!!) finde på, at købe en ny Maxtor HD...

#1 Men køb dog endelig endnu en Maxtor - Din gamle var jo super!!

(Hvis børn dog ville lære)

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2005 09:05:31
Svar/Indlæg:
113/4
Ok. Det kunne godt være jeg skulle vælge et andet mærke :i
Jeg har også kikket i lidt i forummet og har ikke fundet det der svar til "Hader Maxtor tråden!" for de andre harddisk-producenter. :e

Jeg tror jeg vil prøve fryser-tricket i weekenden.

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2005 02:30:25
Svar/Indlæg:
624/55
Jeg kan forstå at størstedelen herinde efterhånden har enten dårlige erfaringer eller noget imod maxtor. jeg skal ikke kunne sige hvad folk måske gør ved dem men det tyder på at maxtor ikke er at fortrække mere. jeg er nu begyndt at købe hitachi og WD selv. dette har været en svær indrømmelse men de er åbenbart efter sigende ikke så gode.

Dertil skal siges jeg har kun haft en "dårlig maxtor" i 1999 en 10 gb men fik så en 20 gb i stedet af forhandleren.

Jeg vil fra nu af anbefale hitachi's nye modeller og wester digital.
Hvilke faktisk ikke er ret meget dyrere