NCQ

Diverse d.  25. august. 2005, skrevet af case
Vist: 207 gange.

case

Overclocker
Tilføjet:
25-08-2005 16:17:24
Svar/Indlæg:
1/3
Kan man se et sted i Windows eller andet steds, om ens hardisk understøtter NCQ. Jeg har en WD som jeg fra forhandlers side har fået at vide har NCQ men på WD's hjemmeside står der ikke noget om NCQ.

Har det egentlig nogen større betydning?

Hardisken er: WD1600JS

red_martians

Moderator
Tilføjet:
25-08-2005 17:15:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
tror ikke du kan se det nogle steder. Men for normalt brug har det ikke. Dets fordel er faktisk en form for multitsking. Hvis man giver harddisken en bunke af opgaver, kan den samle det hele op på vejen. Smart hvis man har gang i mange ting ad gangen, eller bruger den som server. Lidt ligemeget til normalt brug.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 20:39:41
Svar/Indlæg:
3943/44
#1 er du sikker - havde ellers forstået at det kunne mærkes på ydelse!

#0 ved at seagate og maxtor laver diske med NCQ har ikke hørt at de andre skulle gøre det men derfor kan de jo godt gøre det!

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2005 21:37:11
Svar/Indlæg:
603/79
#0 og #2

Andre producenter som f.eks. Samsung laver også deres nyere diske - SATAII - med NCQ.

Men som #1 siger så er det ikke noget som man kan finde aktiveret et sted, det er noget interent mellem Motherbord og harddisk. Og er som #1 ganske rigtigt siger, ikke noget man kan mærke som sådan når man surfer and so on.

Men det er dog et must at både disk og bundbrædt understøtter NCQ, ellers er det bare disabled fra start... !

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2005 11:57:45
Svar/Indlæg:
3943/44
#3 sataII er et salgstrick det findes ikke! - men der for kan de harddiske de sælger med betegnelsen jo godt have NCQ

Jeg tror ikke at man får surfing til at køre ret meget hurtigere ved en hurtigere harddisk - er mere interestet i om det kan mærkes når man gamer - og kører andre tunge programmer!

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2005 13:43:49
Svar/Indlæg:
603/79
#4 ja det er et reklame-stunt I know. Ikke destomindre så yder "SATAII" diske lidt mere end SATAI gør. Men med NEQ så kan det jo forklares...! Men synes det er lidt svært at mærke, da jeg nu gik fra IDE til "SATAII" og har derfor ikke mulighed for at sammenligne fra SATA til "SATAII".