Internet-forbindelse

Hyggehjørnet d.  27. august. 2005, skrevet af Teresa
Vist: 341 gange.

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 20:37:22
Svar/Indlæg:
2458/91
Ja nu har jeg ikke særlig meget forstand på hvor meget man får for pengene når det gælder hastigheden på internet-forbindelser...

Men det drejer sig om at min svoger flytter ind og ham og jeg skal dele internet-forbindelsen.

Han bruger den mest til at spille WOW og Guild wars gennem, og jeg surfer for det meste bare.... kan dog godt til tider spille lidt også....;)

Så er mit spørgsmål: :e

Hvilken hastighed skal vi have?
Hvad er billigst?
Hvad er jeres erfaringer?

Det skal være "frit forbrug", og det skal ikke være for langsomt at glo på..... :e ;)

//Edit.... nååårh ja forresten... i skal ikke nævner specifikke firmaer... nærmere hastigheder på forbindelsen....

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 20:46:28
Svar/Indlæg:
2453/80
nu ved jeg ik hvor meget de 2 spil tager..
men tror 2 mbit er tilstrækkeligt.. og så nok med 512 eller 1024 upload :)

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 20:49:19
Svar/Indlæg:
2458/91
oki... taack.... hedder det så bare 2 mbit forbindelse når man bestiller det?

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 20:52:19
Svar/Indlæg:
3169/185
Teresa...

Man har noget der hedder upload og noget der hedder download,, :P

Download: 2mbit og det mange blot siger i reklamerne...
Upload kan så være, 128, 256, 512, 1, 2 kbit/mbit... - Og der skal du have fat i en omgang 512..

Men tilbydes nesa fibernet ikke i Valby endnu??? - Såfremt det gør skal du bare have 10/10 mbit fra dem, koster 395 pr mdr, og fri trafik...

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 20:55:35
Svar/Indlæg:
2458/91
oki... men hvad er så forskellen på:

512/512 forbindelse og 512/128 forbindelse?

nesa fibernet... ved ikk har ikk hørt om det før...

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 21:07:19
Svar/Indlæg:
2453/80
med 512/512 kan du ca hente med 64kb/s og sende med 64kb/s

med 512/128 ken du ca hente med 64kb/s og sende med 16kb/s

128 upload er nok lige i underkanten :)

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 21:12:12
Svar/Indlæg:
2458/91
oki... dvs en 512/512 ville passe fint...

Sådan noget som et kabel der forbinder de to pc´ere.. er det noget man kan købe "færdiglavet? eller skal man selv lave det....?

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 21:13:50
Svar/Indlæg:
2453/80
kan man sagtens købe færdiglavet.. men du skal ha en switch hvis der også skal være internet på dem begge så ;)

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 21:16:04
Svar/Indlæg:
2458/91
øøøøh.... explain... tak... :e :e :e :e :e

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 21:18:20
Svar/Indlæg:
2453/80
tjah.. en switch er nærmest en form for doppeltstik :e

en lille box som du sætter kablet fra modemet i.. og så kan du tilslutte et par pc'er til boxen.. ;)

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 21:28:07
Svar/Indlæg:
2458/91
oki.... men et modem.... DET regnede jeg da ikk med at jeg skulle ha... er det ikk bare et stik i væggen man skal have, også sætte den til den ene PC også et nyt kabel videre til den næste PC??

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 21:33:01
Svar/Indlæg:
2453/80
kan godt være det bare er et stik i væggen.
man kan vist gøre det uden switch hvis den ene har 2 netkort.. men det er vist lidt mere kompliceret.

min stationære har 2 netkort, men har aldrig prøvet det :)

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 21:38:45
Svar/Indlæg:
2458/91
oki.... men tusind tak for hjælpen.... jeg må snakke med firmaet om det...

:e :e ;)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2005 23:35:13
Svar/Indlæg:
3169/185
Det de mener er du skal købe dig en lille 4 ports router.. :|

#11, strømforbrug ?? ;)
Har brugt det du mener til at lave et lukket netværk..

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-08-2005 23:42:58
Svar/Indlæg:
2458/91
ja oki... det giver jo også skiiiidemeget mening for en noob som mig.... x( :p :e

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-08-2005 10:17:23
Svar/Indlæg:
4033/364

[b]Linie[/b]

hvis #3 har ret, så er fiber helt klart det fedeste - det kan også være at du kan nøjes med en mindre linie..

Du kan måske få kabelmodem igennem dit kabelTVudbyder - er ikke SUPER billigt, men vist nok billigere end ADSL

Du kan prøve redspot , for måske kan du få Inet via en trådløs forbindelse

Undersøg om din boligforening whatever har muligheden for bredbånd... ofte den BILLIGSTE og HURTIGSTE løsning..

angående hastighed - så vil jeg nok overveje minimum! 512Kbit download (hente hastighed) og 256Kbit upload (sende) - jeg sidder på en 256/256 (download/upload) og det kører bare ikke hurtigt nok især ikke med to på! - og hvis svoger gamer... sååååå...

Men ellers tjeck med dit selskab, mange vil gerne opgradere linien gratis . kan dog tage 1md - men så kan du prøve dem som de altid har på tilbud, f.eks. 1024/128 (vil mene upload er lille, men nu kender jeg ikke til hvad WOW kræver)

[b]Udstyr[/b]

lad os lige lave en lille roundup:

Der findes mange måder at samle netværk på:

a) HUB - bare en fysisk deling af et stik til et andet (som en stikdåse)
b) Switch - switchen styrer trafikken, så modsat hubben kan den oprette forbindelse mellem computer 1 og 2 , uden at det påvirker computer 3 og 4, så HUB er en dårlig løsning med mere end 2 computere.
c) Trådløs enten via wifi, bluetooth etc.
d) via strømkablerne

¤¤¤¤¤¤

1) Når man har internet kan man have 1 eller flere Globale IPnumre (kig på www.myip.dk for at se det) - nogle kalder det WAN siden (kan være alt fra 62.x.x eller 212.x, 80.x etc)
2) Men man kan også have et Lokalt IP - dvs. det ipnummer man har på det lokale net.. overraskende kaldet LAN (næsten altid 192.168.x.x eller 10.x.x)

For at få Internetforbindelse, man kan dybest set få enten:

1) et modem
2) en router

Basalt set er forskellen mellem en router og et modem at routeren er lavet til at sætte flere computere på. Betydende at det er ROUTEREN der får det Globale IPnummer - routeren kan computeren så forbinde ved enten:
1) Routen deler lokale IPnumre ud (hvis den gør det automatisk kaldes det DHCP)
2) Man opretter routeren som Gateway i Windows

Det er RET vigtigt at finde ud af om man har en router eller et modem! fordi:

3) Hvis det er en "et-ports" router, så kan man sætte en switch til.
4) Modem kræver enten:
Q) en router til at fordele ipnumre/trafik
w) En PC med to netkort der leger router (den DUMMESTE løsning, da det kræver at den PC altid skal stå tændt)
e) flere globale IPnumre

_______
hvis du får en router:

Det som er MEGET MEGET vigtigt at bemærke er:

T) Routeren skal sættes til at sende trafikken videre til den PC der skal bruge den... betydende:

- hvis du har en webserver, så bruger den en port , typisk port 80 på TCP protokollen.. men da routeren har et globalt IP og 2 lokale IP, så skal den vide at hvis der er en der skriver http:/terasas_globale_ip:port - så skal den henvise til DIN computer

Typisk har den nogle standard configs til f.eks. msn

Det er ikke sikkert at du kan GAME men en PC->PC løsning, da den selv skal kunne give besked om hvilken computer der rent faktisk gamer..

##################################

For mig at se er der kun fremgangsmåden at:

Find ud af hvilket internet du skal have - og hør dem om der følger en router med, GERNE med flere porte (fx Tiscali/CC har en Et-ports router - totalt lamt) => hvis det enten er en etport - så køb en switch til 150kr .. hvis det er modem, køb en Wifi router til 500 , evt. med printserver etc.. eller en alm. router til 250-300kr..

Eller kom i forbindelse med din indre pingvin - saml en gammel puter, put et par netkort i den og installer en linux "router" disitribution - kig evt. på www.distrowatch.org

Teresa

Moderator
Tilføjet:
28-08-2005 11:22:19
Svar/Indlæg:
2458/91
Hmmmm... vidste ikke at det var SÅ kompliceret...

:o Må nok hellere læse det igennem et par gange...

Men kan ihvertfald sige, at jeg ikke bor i en boligforening, ham der ejer min lejlighed ejer kun 3 stk, så jeg har bare været heldig at komme ind hér...

Min internet-løsning har indtil videre været at dele en forbindelse med ham der bor på 2 sal (bor selv i stuen)... en ledning er bare ført ned til min PC, så jeg har ikke et internetstik hernede... tror ikke engang at de gamle telefonstik fungerer længere.. :l

Men jeg kunne jo selvfølgelig lige undersøge hvordan det er gjort oppe hos ham, det kunne jo være jeg kunne lære noget af det... ;)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-08-2005 11:44:37
Svar/Indlæg:
4033/364

Det er IKKE avanceret - det lyder bare avanceret...well hvis du ikke har telefon, så kan det være du er out-of-luck , da den eneste der med garanti kunne levere på rå-kobber (dvs. uden telefon) var tiscali og de er blevet opkøbt at tele2... Cybercity KAN gøre det, men de ser meget meget gerne at man har telefon først... (da du bor i etageejendom så er der stor sandsynlighed at du kan få ADSL alligevel, da der sikkert er en anden der har telefon i ejendommen)....

mener du kan tjekke om du kan få WEBSPEED eller (kata)st(r)ofanet på deres respektive homies..

du kan jo stadig dele overboens inet.. du kan jo bare sætte en switch til, da han formodentlig har en router

Teresa

Moderator
Tilføjet:
28-08-2005 11:59:34
Svar/Indlæg:
2458/91
Hmmm... men man kan da få oprettet festnettelefon gratis ikk... men så er der selvf. en abonnement der skal betales.. hmmm... ikk fedt...

Men SKAL ihvertfald have ordet de telefon stik... mange af dem er faldet af, eller er defekte på anden måde... (det er de dér gamle sorte runde stik)

Men ja...de to der bor over mig har begge fastnet, og har fået lavet helt nyt EL-install... så det er kun hernede det fucker... så det kunne selvf være en mulighed...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-08-2005 12:17:47
Svar/Indlæg:
4033/364
well du kan jo altid oprette til 0kr.. have telefon i 6md til 120kr i abn. eller hvad det nu koster (måske kan du få et "miniabonnement" , mener TDC har et til unge mellem xx og xx).. kan måske være at Tele2 eller Telia vil oprette telefon.. for hvis bindingstiden er 6md, så kan du jo tænke sådan:

1) jeg vil have kabelmodem (hvis det er muligt) , kræver bare at du har returvej på dit kabelsignal (hvis du selv kan vælge pakke er det meget sandsynligt)
2) opret telefon - betal det af i 6md , bestil ADSL hos f.eks. Cybercity som gør det selv.. efter 5md opsig dit telefonabn (du har normalt 1md opsigelse).. HUSK at få lavet det som afleveringsattest!!!!!!! og fortæl Cc først at du vil opsige din telefon og om du så kan overflyttes til rå-kobber.. => for alternativt er rå-kobber men der SKAL du have en TDC-medarbejder ud og måle - også selvom du allerede har ADSL på adressen (derfor er jeg stadig hos tis-ka-vi-li/tumpe2 - da jeg ikke gad betale de 595 for en teknikker.. IGEN)

Men overordnet vil jeg anbefale enten at snakke med overboen.. det er nok det billigste.. undersøg kabelmodel muligheden og fiber - for nogle fibervirksomheder tilbyder også billigt inet til fx 2/2mbit til 105kr - men der kan være en installationsafgift på en del....

Teresa

Moderator
Tilføjet:
28-08-2005 20:21:16
Svar/Indlæg:
2458/91
Tak for alt hjælpen @ngler.... jeg må finde ud af hvad der er lettest....

og ikke mindst... bedst til pengene.. ;)