Hjælp til at fatte...

Overclocking d.  28. august. 2005, skrevet af System
Vist: 187 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
28-08-2005 01:53:29
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa folkens nu er jeg træt af at alle siger hæv vcoren eller hvad er FSB'en på ? nu vil jeg gerne vide ALT hvad man skal kunne for at snakke med herinde ect ... jeg vil gerne vide alt om overclock.dk helst en guide til et skole projekt :)

håber virkelig i kan hjælpe mig :)

p.s helst til både amd'er og intel'er :D

mvh Google^User
B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2005 01:58:48
Svar/Indlæg:
3640/1231
Er det om Overclocking du vil vide en masse? Så kig her:
http://www.hardware-test.dk/oc...

Der kan du få en ide om det.

Eller er det om selve siden: OverClocking.dk du vil vide en masse?
For det er da en større omgang :e

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2005 02:06:50
Svar/Indlæg:
3640/1231
Hvis du ikke ved hvad FSB og vcore er, bør du nok overveje ikke at lave et skoleprojekt om emnet.

FSB: FrontSideBus: er den Mhz som man ganger med multiplieren i processoreren for at få den rigtige hastighed.
Når du øger FSB med 1Mhz, vil den øge CPU hastigheden med 1Mhz gange multiplierens antal (f.eks. 12), og ligeledes øge hastigheden på dine RAM.
Der findes en meget lang forklaring på FSB, den vil jeg ikke engang prøve på at skrive :x

vcore er såre simpelt den spænding man giver processoreren.
Hvis den standard kører ved 1,500 volt, kan man øge den til 1,550 volt og dermed kunne hæve FSB'en yderligere ;)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-08-2005 11:03:21
Svar/Indlæg:
4033/364

er ideen ikke med projekter man skal udvide sin horisont og viden ;)

anyway #4 har egentlig forklaret det basale:

ganske som biler, så er CPU hastighed egentlig to faktorer, nemlig FSB og multiplier (biler er det gear og omdrejning). Ergo man kan måske køre 60 ved 1500 omdrejning i 5 gear eller 4000 i 2 gear.
på samme måde kan man opnå 1600Mhz ved 16*100 eller 8*200...

Det tricky er så at der findes "standard" hastigheder , nemlig FSB hastighederne - Mhz er svingninger ( ser sådan ud: /\/\ ) :
66-100-133-166-200 (da nogle processorer kører med teknikker , der udnytter hver Mhz bedre, kan man fx. ved Intel Pentiums 4s QUAD teknologi sige at bushastigheden er 800Mhz, da den bruger både toppe og bundene) . Dybest set så kan man sige at en 1600Mhz kan så være 2x4x200....

et andet aspekt som er blevet mindre vigtigt , er at FSB førhen også styrede hastigheden på RAM, AGP, PCI og derfor kunne man ikke bare hæve den, da det også betød at de andre komponenter skulle køre hurtigere, og det var ikke altid de kan det.. Mange nye chipsæt kan man ændre "multiplieren" i forhold til f.eks. RAM og FSB

anyway - du kan jo selv tjekke din Mhz og multipler med følgende værktøj (CPU-Z) - download er næsten nede i bunden (nyeste version hedder 1,30)

http://www.cpuid.org/cpuz.php

Fandt lige min GAAAAMLE side om emnet - måske ikke super, men kan forklare lidt alligevel

http://hjem.get2net.dk/angler/...

ang. Vcore - så er det ligesom benzintilførelse - jo hurtigere du kører (omdrejninger) , jo mere benzin skal du bruge.. Da en CPU, ligesom en motor bliver varm, så betyder jo hurtigere den kører, jo varmere bliver den.. Derfor hæver man ofte Vcore en LILLE smule for at opnå at den er stabil. Elektriske signaler er mere stabile ved lave temperaturer, derfor prøver overclockeren at sænke temperaturen så meget som muligt for at kunne overclocke mere.. Acetek er bl.a. kendt for sådanne "under 0 grader" løsninger, hvor man principielt sætter et køleskab på ens processor.