Asus P4PE - Død efter BIOS update :(

Bundkort / CPU d.  29. august. 2005, skrevet af noBrain
Vist: 298 gange.

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2005 22:11:57
Svar/Indlæg:
326/165
Hej,

Så skete det der ikke måtte ske!
Jeg var ved at opgradere bios'en på et P4PE med Asus Live Updater til Windows. Den finder selv version 1007 og fortæller at nuværende er 1002. Jeg trykker flash og den går i gang. Det tager ~2min, og så skriver den at den ikke kan "Verify BIOS...blah, press Flash again og cancel out quit". Det blev gjort 3 gange uden mere held :(
Maskinen bliver så rebootet, spørg ikke hvorfor, og så er der bare sort skærm! Maskinen laver 2 bip, et med en dyb tone og et med høj.
I Manualen beskrives "CrashFree BIOS", men anvisningen i manualen afhjælper ikke problemet... Man skal lave en bootdisk (systemdisk format a:/s) og kopiere AFLASH.EXE til disketten. Det har jeg gjort gennem WinXP, men det er måske her problemet er? Den læser godt nok på disketten i ~6sek, men så sker der ikke mere :(

Har nogen prøvet at komme godt ud af lign. situation ved hjælp af Asus CrashFree BIOS?

På forhånd tak for hjælpen!

PS: hvis nogen i Aalborg eller omegn har mulighed for at flashe en 22pins EPROM, den slags med ben hele vejen rundt, 7 på en ene led, 9 på den anden, så må du meget gerne kontakte mig :) Giver gerne en lille skilling for ulejligheden...

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 00:58:59
Svar/Indlæg:
453/31
ved ikke om du kan på dit BK,men du kan da prøve!
find den bios update du vil bruge og smid den over på en diskette,smid disketten i drevet og reboot og tryk ALT+F2 (mener jeg det er) så skulle du hvist osse kunne flashe din bios på den måde!
mener at du skal omdøbe filen til .ROM for at det virker!
:)

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 00:59:54
Svar/Indlæg:
453/31
det kan jeg ivert fald på mit asus K8V Deluxe!

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 08:45:07
Svar/Indlæg:
326/165
Det er prøvet... disketten skal være en bootable og filen AFLASH.EXE skal ligge der på. Denne feature hedder Asus CrashFree BIOS. Der læses da også på disketten, men der sker ligsom ikke mere. Jeg har ladet den stå i mere end 5min, men det er måske ikke nok tid til at flashe bios'en?

Husk forresten at jeg intet billede får på skærmen. Bundkortet understøtter også det med alt+f2, men det er kun hvis der er en korrekt bios i chippen :(

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 09:22:01
Svar/Indlæg:
326/165
Hvis nogen i Aalborg eller omegn kunne tænke sig at hjælpe mig med en omgang HotSwap ville jeg blive glad :)
Jeg har godt nok et andet bundkort som har denne sokkel til PLCC, men der sidder den placeret lige op ad AGP-slot'en, lidt uheldigt hvis man skulle ramme kortet med chippen :/

DarkSide

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2005 10:33:36
Svar/Indlæg:
150/14
er det ikke noget med at selve bios filen skal omdøbes til et eller andet underligt navn før man kan flashe på den måde?

Mindes at have læst noget et eller andet sted

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 10:43:49
Svar/Indlæg:
326/165
Jeg har ikke set noget til en Award...

DarkSide

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2005 10:45:40
Svar/Indlæg:
150/14
Har du prøvet at omdøbe awd filen til .rom istedet for ?

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 10:50:15
Svar/Indlæg:
326/165
ja :(
Jeg har nu fundet at den måske skal hedde "orginal.bin"
Giver det et forsøg... samtidig med at man kan tvinge bios'en til en "bootblock" recovery ved at kortslutte 2pins (mens den er slukket underligt nok?)

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2005 14:23:04
Svar/Indlæg:
326/165
Det med at kortslutte hjalp ikke, men filen SKAL hedde original.bin - nu kører maskinen igen :)

Dårlig manual fra ASUS' side.
Jeg har faktisk på fornemmelsen at Asus er lidt sjuskede.
På bundkortet er der flere fejl i den hvide skrift som skal forklare div. jumper funktioner :)
Der står fx
CLRCOMS ikke CLRCMOS :)
CLRTC i manualen CLR_RTC

Småting, men alligevel :)