-> #1
Tjah. Sjovt at se, at AMD nu vælger at mærke deres CPU'er ud fra Watt-angivelsen, ganske ligesom Intel netop har valgt.
Men ellers, så håber jeg det er med til at give lidt klarhed. Intels navngivning er lidt en gåde i sig selv, men "jo højere nummer, jo bedre" er lidt nemmere at forklare for folk, der ikke nødvendigvis ved hvad cache er.
Så her ville jeg faktisk tildele AMD et point, for noget Intel begyndte på :r :D
Turion ligger et par watt højere i "idle", og supporter "kun" single-channel DDR. Men, da Intels CPU'er kører med lavere FSB (100/133 MHz) og AMD har en hurtig integreret controller, tror jeg faktisk de vil yde meget nært hinanden. Hvad den ene har, savner den anden.
AMD kunne have scoret lidt point med en DDR2 integrering, da det jo - som bekendt - bruger langt mindre strøm end DDR.
Der er flere sjove detaljer ved AMD's indtog på det mobile markede. Der er Turion, pendanten til Pentium M og Sempron til Celeron M. Ingen tvivl om, at Celeron M er Sempron overlegen i "rå" ydelse. Men AMD's alternativer er billigere, langt mere kompatible.
Det vil sige, billigere licenser (de kan sågar montere et Intel Wi-Fi kort i deres løsninger) og billigere computere = flere kunder.