Hvilken Router skal jeg vælge.

Diverse d.  31. august. 2005, skrevet af londahl
Vist: 332 gange.

londahl

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2005 14:38:00
Svar/Indlæg:
107/14
Står og skal bruge mig en ny router (Ikke trådløs), men har ingen ide hvad jeg skal skal vælge.

Jeg har dog nogen krav:

Indbygget switch (min. 4 porte)
Skal kunne bruge MAC adressen fra den ene computer
Skal have så mange connections som muligt. (har haft en ZyXel der ikke kunne klare fx. emule)
Overskueligt interface
Og så helst med firewall

Nogen anbefalinger?

londahl

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2005 17:53:56
Svar/Indlæg:
107/14
Hmmm... slet ingen forslag?

Hvad siger i til D-Link DGL-4300 GamerLounge?
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Nogen der ved noget om stabiliteten på sådan en fætter?

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2005 19:20:44
Svar/Indlæg:
302/71
1. der er ingen grund til at bruge så mange penge på en router hvis det bare er til privat brug...
2. 250-600 er vidst mere end rigelig.
3. Linksys har lavet en der vidst har fået en del ros inde på edbpriser. Den koster vidst nok ca. 450,-

Link: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Og hvis det skal være D-link og med 108Mbit:
Link: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

londahl

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 00:22:33
Svar/Indlæg:
107/14
Det var nu ikke så meget på grund af de 108mbit, mere den kablede gigabit :)
Men nu også fordi jeg er sikker på den kan tage 1000 connections.

londahl

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 01:25:57
Svar/Indlæg:
107/14
Men hvis der er en eller anden der har et bud på en billigere, gerne af andet mærke ville det da være dejligt :)
Trådløst er mig mere eller mindre ligegyldigt, skal bare være 100% sikker på at den kan tage mange connections (1000+) og et der er min. 4ports switch

The

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2005 15:25:26
Svar/Indlæg:
1836/61
Er glad for min Linksys BEFSX41 firewall/router på ca. 2 år.
Den koster med fragt lidt over 500 (se link).

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2005 15:44:44
Svar/Indlæg:
611/26

Hvis du skal klare 1000+ connections, så skal du vælge noget professionelt udstyr og ikke børne routere.

Kig på en Cisco den fås fra 2000 kr og opefter.

Eller sæt en linux boks op med 500MHz cpu med 3-4 netkort - den kan også klare det

Jeg havde selv samme problem og prøvede d-link, netgear (er god) og linksys og SMC. Men ingen af dem var istand til at håndtere min eDonkey trafik og frøs indimellem.
Til sidste endte jeg med en SonicWALL TZ170 som jeg kunne få billigt - hvis ikke jeg havde denne ville jeg have kæbt en Cisco.

Da jeg fik en ordentlig firewall på oplevede jeg at min eDonkey maskine faldt i belastning fra 80-90% til 35%

Jeg fik forklaringen hos en af mine Cisco venner med at en dårlig router ikke får lukket alle connections når den er for belastet og så står maskinen og skal tage stilling til dem med timeouts til følge.

Snuden

Overclocker
Tilføjet:
01-09-2005 19:01:46
Svar/Indlæg:
41/1
Skal have så mange connections som muligt. (har haft en ZyXel der ikke kunne klare fx. emule)

Som #6 også siger, så er der ingen af de billige produkter der kan klare det. Det nemmeste er at tage en gammel computer, montere to ordentlige netkort i den, en masse ram og installere enten OpenBSD eller Linux på den.

Jeg har selv gjort det, at jeg har købt det mindste VIA Epia bundkort jeg kunne finde, en 2,5" disk, satte det sammen og installerede OpenBSD på den. Det har kørt siden slutningen af juli uden problemer. Jeg vil så dog sige at OpenBSD nok ikke er stedet at starte hvis du intet kender til UNIX overhovedet. Der er masser af god dokumentation, men man får ikke meget foræret. De fortæller dig hvordan hver enkelt byggeklods virker, men du skal selv sætte det sammen så at sige.

Den nemme måde kunne være sådan noget som http://www.ipcop.org Det kræver bare en computer at smide det på og har stort set alt hvad du efterlyser.

Der findes netkort hvor på der er monteret en 4 ports switch, LevelOne har lavet dem på et tidspunkt, men det eneste jeg umiddelbart kunne finde på edbpriser.dk var et kort fra HP til omkring 1300,-

MVH

Morten Strårup

londahl

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 19:26:31
Svar/Indlæg:
107/14

Av, det var et dyrt svar :x

#6+#7

Har godt selv overvejet linuxbox ideen, det andet var mest for at holde strømforbruget på et minimum (ja ved godt det ikke giver mening når man så har en clocket maskine med 19"crt kørende 24/7 alligevel :e )

Ender nok med jeg må lave en maskine, selvom jeg nu hellere ville have en hw router

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2005 19:34:18
Svar/Indlæg:
611/26
Gør som #7 siger - det er en super løsning og ikke særlig dyr hvis du har en middel computer stående med kompatible netkort.

Eller kan du kigge på følgende som skulle kunne klare dit behov:

londahl

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 19:41:52
Svar/Indlæg:
107/14
Tja, jeg har en gammel p3 700 med 256mb ram, den burde da være fin til formålet ikk? så er det vel bare ud og finde et par netkort eller 3.
Burde SmoothWall ikke kunne klare det fint istedet for at installere en hel distro?

Snuden

Overclocker
Tilføjet:
01-09-2005 21:39:26
Svar/Indlæg:
41/1

Jo, den er fin til formålet, men jeg kunne forestille mig den ville blive ret dyr, at have stående tændt 24/7.

Smoothwall er jo også en distro. Prøv at kigge på dem begge to og se hvad der passer dig bedst.

MVH

Morten Strårup

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2005 00:10:04
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har lige installeret ipcop og testet den hurtigt igennem...

Et super super lækkert stykke software med snort og det hele 🙂

Kører det på en Celeron266@500Mhz med 256 mb ram og den bruger ikke halvdelen af rammen.

ipcop og smoothwall er de samme mennesker som stod bag i tidernes morgen forskellen er i ADSL delen.
Men smoothwall findes også som et commercielt product som er udvidet i forhold til den på GPL.
Så nogle fortsatte arbejdet og kaldte den ipcop og har langt nogle af de ting ind fra den commercielle smoothwall.

Eneste ting som jeg undrede mig over i ipcop, det er hvordan man lukker for portene som går indefra og ud, hvis man kun til have folk til at kunne surfe, men ikke hente post ?:(

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2005 01:01:26
Svar/Indlæg:
453/31
jeg har lige købt en D-Link DGL-4300 GamerLounge og synes at den klarer det udemærket!
nice lille router!

londahl

Superbruger
Tilføjet:
02-09-2005 14:09:07
Svar/Indlæg:
107/14
#13 okay! Har du prøvet at køre emule ell. lign. på den?
Er der nogen der evt. ved om D-Link DGL-4100 er til at skaffe i danmark?
Har ikke brug for trådløst jo... Hælder dog til linux modellen, men det er bare så fandens dyrt i strøm jo :S

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2005 15:38:22
Svar/Indlæg:
611/26
#14 har ikke prøvet edonkey, for de har trafficshaper på vores netværk nu og derfor kører alt P2P så langsomt at selv en modem bruger ikke ville være misundelig ☹

Men det virkede med 2mbit på en SSH krypteret FTP, hvor vores d-link 624 ikke kunne følge med. Nu kører det fuld hastighed.

Hvis du slukker meget af dit blæsergeil og skruer ned for din 700 MHz så den kører 66 MHz istedet for 100 på fsb. Så ender du på en kold 462 MHz router som ikke bruger så meget strøm. Du kan også skrue lidt ned for strømmen til den.

Så kan du strippe alt så der kun er netkort og fjerne skærmen på den.

Så tror jeg den trækker omkring 30-40 watt

Det koster 2 kroner i døgnet at have den stående og en router trækker måske 10-20 watt, som så er halv pris.

Det er stadig 600 om året, men så kan man blive ved og din video trækker garanteret også for 200 kroner.

Til gengæld får du et prima system som trækker det samme som routere til 5-6000 kroner :)

Snuden

Overclocker
Tilføjet:
02-09-2005 15:52:14
Svar/Indlæg:
41/1
Er der nogen der evt. ved om D-Link DGL-4100 er til at skaffe i danmark?

Ja, den er på edbpriser.dk, men ud fra specifikationerne så vil jeg sige, at den også kommer under definitionen legetøjsrouter.

Har ikke brug for trådløst jo... Hælder dog til linux modellen, men det er bare så fandens dyrt i strøm jo :S

Ja, men der er jo ingen der tvinger dig til at bruge den P3 til det. Hvis du alligevel er instillet på, at bruge penge på det, så vil jeg da anbefale dig en løsning med et Via Epia bundkort og en 2,5" harddisk. En anden fordel ved den ide er, at du kan sætte den til at køre emule, søg efter mldonkey på Google. Jeg har selv 533MHz modellen og den kan trække det uden nogen problemer overhovedet.

MVH

Morten Strårup

londahl

Superbruger
Tilføjet:
02-09-2005 17:17:16
Svar/Indlæg:
107/14

Det er en 1ghz der er skruet ned til 700 med passiv køling ;)

Ja epia var da en mulighed, men godt nok er strømforbruget minimalt, men tager alligevel et godt stykke tid før den har den har tjent sig ind.

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2005 18:43:51
Svar/Indlæg:
453/31
#14 ja det har jeg,og det var der ingen problemer med !