Min CPU bliver for varm

Diverse d.  31. august. 2005, skrevet af System
Vist: 257 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2005 14:53:47
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har et stort problem med min computer. Jeg har snart haft den i et 1 år.

P4 3,2
1,5 ram
6600 GT

Mit problem er når jeg arbejder i 3d programmer og render eller spiller begynder min computer at sige alarm lyde. Det stopper først når enten stopper med at render eller slukker for spillet.

Der fulgte en blæser med CPU'en, men den har skiftet til en zalman blæser. Det har desværre ikke hjulpet ☹. Jeg har instal. programmet speedfan og jeg kan se at min cpu temp. hurtigt bliver 70 når jeg render.

Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre ????
londahl

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2005 14:55:31
Svar/Indlæg:
107/14
Har du husket at rense cpu'en for det sorte stads fra stockkøleren, og komme et tyndt lag nyt pasta på, da du skiftede til zalman?
Hvilken zalman er det iøvrigt?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2005 14:59:54
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja, du køber en bedre køler ;)

Du kan sikkert også rense den og putte ny kølepasta på, men jeg vil anbefale at du køber en ny køler.

evt en http://www.edbpriser.dk/Listpr...
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Begge kølere kan sidde på langt de fleste bundkort uden problemer. Men det er bedst at du finder ud af hvad dit bundkort hedder.
Går udfra det er socket478 du har ?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2005 15:00:45
Svar/Indlæg:
14079/622
FOrresten har du skiftet BLÆSEREN, eller hele køleren ?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2005 15:06:59
Svar/Indlæg:
2870/65
Hmmmm....det skulle vel ikke være et Asus board du har dig (kan jo ikke se det pga manglende profil).

Asus bopards har det med at vise alt for høje temps.

Hvis du som #1 siger, har renset godt af og ikke komet for meget pasta på cpuen, kunne du jo prøve forsigtigt at lægge fingrene på din zalman profil så tæt på cpu-soklen som muligt.

Hvis temp ikke er meget varmere end din finger-temp, kan du gå ind i BIOS og slå hyletonen fra. Er den væsentligt varmere end dine fingre, kan/bør du sikre dig at køle-profilen ikke sidder skævt (har ordentlig kontakt).

Eventuelt tage køle-profilen af og checke kontakten mellem køler og cpu....evt. skifte kølepastaen...husk at komme et ultratyndt lag på. Kølepasta skal ikke være et lag mellem køler og cpu...det skal kun fylde de små ujævnheder der er mellem netop køleren og cpuen.

OBS: Du får bedre og hurtigere hjælp hvis du udfylder din profil

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 09:11:44
Svar/Indlæg:
1536/33
Prøv at skrue op for blæserens hastighed. På den lille sorte boks der følger med (også kaldet Fan mate) kan du regulere hastigheden af blæseren, prøv at skrue helt op!

Du kan evt. også prøve at laev en bios-update

Dumt bare at købe sig ud af problemerne, man kan jo købe sig fattig i skidt og skrammel uden at få løst problemet ;)

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 13:03:46
Svar/Indlæg:
667/20
Har du noget kabinet køling overhovedet?

Det er normalt at prescott'ne bliver godt varme, 60-65G er ikk unormalt, men har du en masse rod i kabinettet samt for lidt airflow, så kan det være ligegyldig hvor god cpu køler du køber..

Jeg har monteret en 7000alcu på en 3,2@3,5, den ligger omkring det 60G, men den har også masser af kabinet køling..

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2005 13:13:33
Svar/Indlæg:
6899/119

du skal have en Coolermaster Hyper 48.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2005 13:38:03
Svar/Indlæg:
667/20
#10 Det er ikk nemt at hjælpe, at køleren ikke har ordentlig kontakt kan være problemet, men tror det nu ikke, men prøv og ommontere den, og put en lille klat på midten og pres køleren på med det samme, chippen under er 60% mindre en heat spreaderen, så vigtigst du får pasta midt på..

Varme problemer kan bunde i mange ting, en 7000cu kan sagtens klare en 3,2, men ikke overbevisende da prescott bliver meget varme....

Prøv og gør som jeg skrev, få indstalleret nogen 80-120mm kabinet blæsere, få kablerne iorden så flowet fra dem går uhindret hen forbi cpuen, og bliver før videre ud af kabinettet..

Harddiske afgiver også varme, de tilføjer varme til den samlede kabinet temperatur, og ligeledes en go ide at få køling over dem og videre igennem kabinettet..

At pille siden af virker da, men ikke nogen holdbar løsning..

steen

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2005 14:07:14
Svar/Indlæg:
2870/65
Har en kammerat som har en Prescott cpu med en zalman 7000 køler på....hans bios siger at den bliver ca. 80-85 grader varm på et Asus board.

Men, når han checker temp med fingrene bliver den ikke meget mere end 44-45 grader idle...så zalmannen skulle sagtens kunne klare den Prescott.

Når jeg lægger nyt pasta på cpuen, tager jeg og lægger en lille bitte klat på cpuen. Tager en frysepose og vender vrangen udad...og med en finger fordeler jeg pastaen i et tyndt lag over hele fladen. Sætter køleprofilen på, drejer den et par gange (4-5 grader) frem og tilbage 3-4 gange, spænder til..og voila...så spinner jeg maskinen op..og kigger lidt på temp.

Hvis temp er fornuftig kører jeg videre, hvis ikke....så er det på den igen.

Med hensyn til opdatering af din Bios, så skulle der på Abits hjemmeside gerne stå en rimelig god forklaring på hvordan man gør sådan noget...mener også at Abit da har et lille stykke software som kan opdatere din Bios....det har der da været på de gamle Nf2 boards

steen

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2005 15:15:45
Svar/Indlæg:
2870/65
http://www2.abit.com.tw/page/e... for guide.

http://www2.abit.com.tw/page/e... for bios.

Så kan det ikke blive meget nemmere.