Super billig bærbar til MDU studie, evt

Diverse d.  02. september. 2005, skrevet af den_blaa_kop
Vist: 439 gange.

den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2005 20:06:38
Svar/Indlæg:
129/13
Hejsa.

Jeg skal står og skal købe en bærbar;

Jeg har netop skiftet studie hvor jeg nu læser til MDU (multimediedesigner), og det er udelukkende i denne forbindelse computeren skal bruges, dvs til det studie brug der foregår uden for hjemme- jeg har en rimelig kraftig stationær derhjemme.

Det vil sige den skal kunne afvikle de aplikationer vi kommer til at bruge rimelig effektivt (adobe programmer så som Photoshop CS", makromedia software, browser baseret grafik osv). Den skal kunne benytte trådløst netværk; og må den meget gerne kunne bruges effektivt til at lave notater i undervisningen.

Jeg har kikket meget på de "tablet agtige bærbare", da det virker supersmart når man skal følge undervisningen, og i det hele taget kan være ultra kompakt, samtidigt er det muligt at slå skærmen op til alm bærbar, hvilket er et krav, da jeg køre flere timer i tog hver dag, og skal kunne side og programere, skrive opgaver osv.

Jeg har kikket lidt på følgende Acer travel mate, da det er den absolut billigste "tablet agtige bærbar pc", jeg har kunnet finde:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Er det evt, en mulighed, eller er der bedre alternativer? Prisen er ALTAFGØRENDE, og den skal enda nok købes pr afbetaling (forslag til hvordan dette gøres billigst?) bankenlån er desværre ikke en mulighed.

Der skal selvfølgelig flere ram i (hvordan gøres det mest smertefrit og ikke mindst billigst?)

Jeg gentager lige igen, prisen er altafgørende; det vil sige der skal være snak om absolut bedste køb til prisen!

Håber der er nogle der har noget respons, og gode forslag.

På forhånd tak.

M.V.H
Dennis

den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2005 23:25:48
Svar/Indlæg:
129/13
Hmm jeg har læst lidt om grafikløsningerne; og det ser ud til at, Dynamic Video Memory Technology 2.0 ikke kan klare jobbet; Dynamic Video Memory Technology 3.0 skulle dog ifølge tomshardware være en hel anden klasse, vi snakker vidst mindst 4 x hastighed (?)

Så måske man skulle overveje noget ala:
http://www.edbpriser.dk/Listpr... #

istedet ?

M.V.H
Dennis



harpocrates
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2005 00:00:14
Svar/Indlæg:
59/18
prøv evt. inde på www.zepto.dk ... der er mange forskellige ting at lege med!



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2005 00:17:53
Svar/Indlæg:
688/32
Og hvorfor er banklån ikke en mulighed når du nu vil have det billigst?



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2005 00:22:35
Svar/Indlæg:
129/13
Jepper kender godt zepto, men jeg er lidt hooked "table pc funktionen", og laver zepot desværre ingen med; aceren er den eneste jeg har kunnet finde til bare ok pris, ellers ryger man min op i en 13k for noget der bare ligner, og nemt over 20k - går slet ikke når jeg er tvunget til afbetaling (hvilket jeg iøvrigt hader tanken om, men skal bruge maskine som et must, og har ikke pengene liggende, banklån er som sagt desværre ikke en mulighed.) :(

Jeg ved ikke hvor vigtig jeg rater "table pc funktionen", så meget har jeg endnu ikke kunnet finde om den, men jeg kunne bare forestille sig den var super, når der skulle laves noget hurtigt design, frem for muse tegning osv; og ikke mindst til noter i klassen, vores undervisning er jo meget skift mellem noget forelæsning agtigt, og så det at vi skal kunne arbejde med de forskellige ting med det samme, her er det for irriterende at skulle benytte skolens computere, der i øvrigt også er totalt skod. Næsten alle har en laptop, dog ingen der har table pc, kunne være lidt et blære moment! Et alternativ kunne selvfølgelig være jeg fandt et billigt bateri til min gamle compaq presario 1200, men kan næppe betale sig.

(table pc funktionen, ville også lidt kunne retfærdiggøre den esktra maskine, har som sagt ikke brug for en erstatning, til min alt for lækre stationære, jeg næsten lige har købt, det var desværre indne jeg vidste jeg skulle starte på dette studie, ellers havde jeg nok smidt alle pengene i en laptop istedet. - men man ville jo så kunne bruge den til tegning i en form for "frihånd" osv.)

på den anden side kan man sikkert finde en ok laptop tæt på en 5-6 k der ellers ville dække behovet; jeg har virkelig svært ved at tage en beslutning!

Andre indput osv, vil virkelig værdsættes!

M.V.H
Dennis





den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2005 00:26:29
Svar/Indlæg:
129/13
Og hvorfor er banklån ikke en mulighed når du nu vil have det billigst?

Fordi jeg allerede har gammelt banklån jeg betaler af på, pga. af forskellige personlige ting (projekter, ekskærester osv.), så kredit grænsen som studerende der er nået....

Iøvrigt nogen der ved hvor man får det billigste lån/afbetaling uden om banken?

M.V.H
Dennis



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2005 04:30:50
Svar/Indlæg:
129/13
Det er bare rimelig surt at "table pc funktionen" er så dyr :( uden den ville en sådan
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
til kun 5.233 kr med sikkerhed opfylde mit behov :(

Rent hardwaremæssigt går den ca, lige op med den med "table pc funktionen" til 9.417 kr

Jeg tror ikke.
Intel 855GME er en kraftigt nok grafik løsning, Intel GMA 900 burde lige kunne gøre det, og er nok det dyreste jeg får råd til; desværre ellers ville den med "table pc funktionen" til 7.545 kr: nok kunne bruges. Det handler virkelig om bang 4 the bucks.

En anden løsning ville være en AOpen 1557GL; http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Den har et "ATI MOBILITY RADEON 9700" mums, og kan fåes til 4.541 kr; MEN det er uden CPU og RAM, så den kan næppe holdes under 6k :( nogen der iøvrigt ved hvilke sockets der sidder i sådan en fætter?

M.V.H
Dennis





DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2005 07:47:46
Svar/Indlæg:
2959/206
#6 - Du har læst det hele ik?

http://www.proshop.dk/ShowProd...

BEMÆRK: Denne notebook er en barebone konfiguration, og der skal derfor tilføjes: Countrykit, CPU, RAM, Harddisk, Netkort, Optisk drev og eventuel software.....



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2005 13:00:50
Svar/Indlæg:
129/13
Ja, okak #7, havde ikke set der skulle så meget i, kan slet ikke betale sig så :(

Er der iøvrigt nogen der kan definere mine MIN tekniske krav til en maskine der kan opfylde mit behov tilfredsstillende? - Jeg har nemlig også set lidt på de billigste ibm ThinkPads men grafik løsningerne her virker umildbart meget usle.

M.V.H
Helio



CoJaC
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2005 15:41:39
Svar/Indlæg:
137/49


den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2005 16:27:30
Svar/Indlæg:
129/13
Ja, det er ihvertfald lækre løsninger grafik og power mæssigt, men har jeg virkelig brug for en så kraftig maskine, til de nævnte opgaver?

Hvad med design iøvrigt, det betyder ret meget for mig; hvilke mærker er her mest lækre og gennemførte til prisen.

M.V.H
Dennis



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 19:16:42
Svar/Indlæg:
129/13
Lige nu hæller jeg utrolig meget til denne lille lækre sag;
Zepto Znote 2314W:
http://www.pc-direct.dk/Defaul...

Med mindre nogen altså har noget at indskyde:

Det virker til man først og fremmest får et RIGTIGT lækkert design (hvilket prioteres ultra højt, er vigtigt når man skal ud blandt kunder, osv.), lidt en svag fært af subnote, men stadig vold meget power, og ikke mindst de nyeste grafik teknologier (feks, understøttelse af direct x 9.0), da jeg blandt andet skal lave nye webaplikationer, og feks lege med 3dstudio max, så prioteres det over evne til spil som maskinen ikke skal bruges til(altså over feks, radeon 9700, der her (måske) ville havde været et stærkere kort.)

Så er det bare specifikt hvordan den skal opsættes:

1.5 GHz Intel® Celeron® M 370 eller 1.733 GHz Intel® Pentium® M 740 ?

Intel® PRO/Wireless 2200BG 54Mbit eller Intel® PRO/Wireless 2915ABG 54Mbit ?

Regner også med at ændre batteri opsætningen til High Performance 9 Cell .

M.V.H
Dennis



Daedra
 
Overclocker
Tilføjet:
05-09-2005 19:47:08
Svar/Indlæg:
94/5
Hvis det er for at vise dig frem ved kunder, så skal du enten have en Mac eller IBM. Det udstråler kvalitet og professionalisme. Jeg vil til en hver tid vælge en brugt IBM eller Mac som en bærbar computer. De er pålidelige, vejer meget lidt, larmer ikke og kan holde strøm længe.





den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 21:03:11
Svar/Indlæg:
129/13
Mac er selvfølgelig udelukket, og dennes monopol på professionalitet døde vidst engang i år 2000, da windows pludselig slet ikke var "så" ringe enda; Mac os (linux heller) under støtter ikke de værktøjer jeg normalt arbejder med. (desuden er det jo asus der "producere(?)" mac, man kan såmend få rene asus modeller der ligner powerboks meget.

- Ibm koster jo det dobbelte for det halve, jeg indrømmer det er kram, men uden for min pris klasse, desuden findes de jo knapt nok med grafik løsninger der kan trække denne slags arbejde, mindst af alt for mindre end en halv bondegår; 32 mb delt grafikkort holder altså ingen steder om puteren så er lavet i diamant.

Den skal primært bruges som sekundær arbejds pc, dvs, til at arbejde med i toget (min 2 timer dagligt.), samt i skolen, hvor det meste undervisning foregår foran skærmen, og en ordentlig bærbar er tæt på et krav. - Det med kunder er sekundært, det var mest ment som når vi skal i praktik osv, men man ved aldrig.

Men endnu engang tak for responsen, jeg håber på bare lidt mere, inden jeg rent faktisk køber.

M.V.H
Dennis



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 21:05:28
Svar/Indlæg:
129/13
Jeg er kommet frem til at 9,5-10k er absolut MAX!

Og designet skal ikke være en stor kæmpe klods, den skal især være handy i toget mm, designet skal spille MAX - eller så max som muligt til den pris that is!

M.V.H
Dennis



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 21:07:29
Svar/Indlæg:
129/13
#12, har du iøvrigt set på designet på den nævnte znote i "testen"; den har da et snært af lidt fræk mac.

http://www.nbw.dk/default.asp?...



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2005 17:10:13
Svar/Indlæg:
129/13
hmm jeg har fået søgt lidt videre og skal snart til at bestille; imellemtiden er der også dukket disse op;

ASUS W3433NBP:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

HP Compaq Business Notebook Nc6000:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Toshiba Tecra M2
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Og så stadig zeptoen:

Zepto Znote 2314W:
http://www.pc-direct.dk/Defaul...

hvilken af disse maskiner er lækrest?

M.V.H
Dennis





DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 17:57:54
Svar/Indlæg:
2959/206
Well, den skal bruges til webdesign, grafik osv..
Så tror det ville være en idé at vælge en med et okay grafikkort..

R9700, GF6600 og sån noget som det.. Er ikke helt sikker på hvor stærk 6250TC, fx5200 og R9600 er til det. :)



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:01:56
Svar/Indlæg:
2959/206
Ved ikke helt hva du syntes om designet, men det er noget af det her jeg selv kigger på:

http://www.zepto.dk/Default.as...

Med lidt mindre men hurtigere harddisk, 2x512mb ram, -bullguard antivirus...



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:07:54
Svar/Indlæg:
2175/186
Den tablet funktion, vil du bruge den til at tegne grafik? eller vil du bruge den til at tage noter?

Ved ikke med kvaliteten, af registreringen på skærmen, så ved ikke om du kan bruge den til det første men: Hvis du vil bruge den til noter, ville jeg hvis jeg var dig, prøve det i lidt tid inden. Jeg har haft to PDA´er, som begge er solgt... en af grundene, er at det er alt for svært at skrive noget på dem... Det er simpelhen for tidskrævende...



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:25:48
Svar/Indlæg:
129/13
"R9700, GF6600 og sån noget som det.. Er ikke helt sikker på hvor stærk 6250TC, fx5200 og R9600 er til det. "

6250 er MERE end stærk nok, nu de nye drivere er ude det er helt sikkert, læs evt reviewsne, faktisk kan den køre de fleste helt nye spil i helt ok opløsning; fx 5200, burde også sagtens kunne klare jobbet, med er klart at 6250 er noget stærkere; dog tror jeg HPen vil komme til at halte voldsomt efter.

#19 har droppet ideen med tablet funktion, da jeg ikke kan finde dem i en ordentlig prisklasse, med ok hardware; Havde tænkt mig at bruge funktionen til netop de to ting du nævner, så er glad for det du skiver, det under støtter mig i mit nye valg :)

M.V.H
Dennis



den_blaa_kop
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2005 16:19:02
Svar/Indlæg:
129/13
Har stadig ikke fået købt maskinen; er virkelig kommet i tvivl; er begyndt at tænke lidt i baner som det #12 snakker om.

Hvordan vil en ibm ThinkPad t40P, klare opgaven?

Ellers har jeg også tænkt lidt i dell impressin 6000.

Men er sku svært når man aldrig har haft nogle af maskinerne mellem hænderne?

M.V.H
Dennis