Bundkort ram osv problemer...

Bundkort / CPU d.  03. september. 2005, skrevet af DjeavleN
Vist: 508 gange.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2005 06:55:56
Svar/Indlæg:
2959/206
I må undskylde evt stavefejl, eller andre uforståelige ting, dette er skrevet klokken 7 i morges hvor jeg ikke har sovet i en del timer. Hvis der er noget i ikke forstår så spørg.

Følgene besked er hva jeg har skrevet til SHG om mit problem, så har skrevet det som brev, gider ikke til at skrive det hele om så'h...

Mailen:
--------------------------------------------------

Okay, jeg har nu hele natten (har vendt om på dag/nat..) testen spanden..
Har skildt den fra hinanden, alt, lige ud over bundkort+cpu...
Har haft bundkortet ude af kabi, samt ram, hdd osv osv..

Så startede jeg maskinen med minimum ting. Bundkort, strøm, ram, grafikkort.

(Har lagt farver på da det er rimeligt forvirrende, håber du forstår, ellers må du spørge 🙂)

Ram:
Med 3 stænger kører den efter BIOS 133MHz selv om jeg siger at den manuelt skal køre 200MHz, Testet med både 2.5, 2.6 og 2.7V på 2-2-2-5, 3-3-3-9 og 3-4-4-11. (2x Ballistix og 1x Dane-Elec.) Kan ikke få dem til at køre hurtigere lige meget hvad, bare bios fejl og en masse larm.. Hvor den så slår over på den anden BIOS efter lidt tid. (Tilbage til 133MHz og opstart)

Med 2 stænger kører den efter BIOS 166MHz selv om jeg siger at den manuelt skal køre 200MHz, Testet på 2.7V og 2.5V på 2-2-2-5. (2x Ballistix)
Samme som med 3 stænger, kan ikke få dem til at køre 200MHz.. BIOS fejl og opstart på den anden BIOS.

Med 1 stang kan jeg få den til at køre 200MHz : (Testet alle hver for sig.)
Ballistix testet på: 2.7V (standart er 2.8V efter hva Ballistix siger, men det kan bundkortet altså ikke give, har heller aldrig været et problem ved 2.7V da rammene kørte som de skulle.) med timings 2-2-2-5.. Kørte fint uden problemer.
Dane-Elec testet: 2.5V 200MHz 3-3-3-8 og 3-4-4-11. Har ikke testet på lavere timings, men har dog haft dem på 2,5-3-3-9 før. Er desuden også testet på 2.7V, ingen ændringer. Ingen problemer.

Altså jeg kan ikke køre med 3 stænger. (eller jo, men for langsomt..)
Kører med 2 stænger nu da jeg ikke kan køre med under 1024mb.
1 stang kører som det skal men for lidt ram.

Det var så ram testen.
Ud over den har jeg prøvet med 3 forskellige PSU'er for at teste om det var den der var skyldig. Ændrede ikke noget, samme resultet.
Testede med: Standart - Chill-Inno 510W. Den jeg brugte før Chillen: Q-Tek 550W. og til sidst min gamle 300W Codegen PSU med 10Amp på 12V. Ingen forskel.

Det var så PSU testen.
Så har jeg prøvet grafikkortet.. Normalt kører jeg med 5900XT, har taget det ud og sat mit TI4200 I.. Ændrede ikke noget.

Det var så Grafikkort testen.
Som sagt havde jeg ikke noget af mit andet hardware sat til.
Så satte mine 5 Harddiske til og 2 CD-drevs. 1 Harddisk+CD-drev på IDE1. Et CD-drev på IDE2. Der er jo 4 IDE portet på bundkortet så de sidste 2 IDE harddiske sidder på IDE3. 2 SATA diske sidder så på SATA1 og SATA2.
og mit lydkort (Soundblaster Audigy2) + netkort (noget realtek, eller sån noget). Ændrede ikke noget.

Som sagt så er der intet ændret.. Har ikke prøvet at spille endnu og checket om jeg stadig får blå skærm, det finder jeg vel ud af senere.
Rammene kører på max 166MHz med 2 stænger. Har ikke haft mulighed for at teste rammene i en anden maskine da jeg ikke lige kender nogen som bruger PC3200.
Min søsters bruger PC2700, andres bruger SD133 og en ukendt.
Men med RAM testen oppe så må det da bevise at det er bundkortet?
3 stænger = 133MHz
2 stænger = 166MHz
1 stang = 200MHz

Nå men, det var vist alt jeg sån lige fik testet, hvis der er andet du skal bruge, software test eller whatever så må du lige skrive 🙂
Ellers så skal det vel til RMA?

--------------------------------------------------

Det var så beskeden, så vil bare høre om i har en idé til hva problemet kan være?

Tak for alt hjælp. :)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2005 07:06:35
Svar/Indlæg:
3169/185
meget formelt skrevet..

hva bundkort drejer det sig om?? - og har du søgt på deres forum?

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2005 07:30:03
Svar/Indlæg:
2959/206
#1 - Jeg er træt.. Heh...

Det bundkort som er i min beskrivelse, Gigabyte GA-K8NSNXP.
Jeg har søgt på Gigabyte's forum og jeg har haft kontakt med gigabyte, de kender ikke til problemet. :00

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2005 07:44:16
Svar/Indlæg:
2959/206
#3 - Hmm, du siger noget :l
Har bare altid kunne køre mine ram 200MHz 2-2-2-5 ved 2.7V...

CPUen kører egentligt også fint, overclocker fint.. Hmm, har ikke lige prøvet at oc med de 2x Ballistix jeg har I lige nu. (altså her i dag...) Vil jeg lige prøve lidt senere.. Smutter i seng om lidt regner jeg med...