Installering af HD

Diverse d.  04. september. 2005, skrevet af System
Vist: 242 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
04-09-2005 13:52:17
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej kloge folk.
Jeg har lige anskaffet mig en Western Digigtal HD med 10000 RPM. Jeg vil gerne have Win XP installeret på den, men hvordan gør man det bedst? Har læst mig til en masse om Raid osv. men forstår det ikke helt. Skal jeg have to diske eller kan jeg nøjes med at køre med min nye HD?

Tak - Jens Christian
Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2005 14:07:41
Svar/Indlæg:
6624/113
Svært at hjælpe uden at vide hvilket bundkort du har f.eks....?

Hvis din SATA controller er native - så er det bare at fyre disken i maskinen, starte fra windows CD'en og installere.

Hvis ikke, skal du fyre disken i maskinen, starte på windows CD'en, og trykke F6 lige i starten og installere SATA drivere - for så derefter at installere som normalt.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2005 14:43:24
Svar/Indlæg:
6624/113
Det har jeg f.eks lige skrevet?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2005 15:26:35
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er controlleren som skal være eller ikke være "native". Hvis den er native - så skal man ikke bruge drivere til den i opstarten af windows install.

MEN

Det skal du. ;)

Det var det rigtige du gjorde med at trykke F6 og stikke den en floppy, men det må være de forkerte drivere som ligger på den.
Du skal starte med at sikre dig at din SATA controller overhovedet er slået til - i bios.
Den driver du leder efter, er en driver til "mass storage device" = din SATA controller. Den skal desuden stå til IDE mode - og ikke RAID mode.

"SATA" er Serial-ATA som er det interface din disk kører med. Små tynde ledninger. :D

Så du har altså gjort det næsten rigtigt. Du skal bare sikre dig at det er den rigtige driver som ligger på disken, og at din controller er indstillet korrekt.

elsner

Superbruger
Tilføjet:
04-09-2005 21:32:15
Svar/Indlæg:
184/24
hej Cola.. jeg håpper lige med på denne tråd.

hej Sajmon..
Jeg her selv lige har installeret windows på selv samme disk.
jeg er dog i tvivl om jeg har gjort det rigtigt..
disken kører med xp nu, men synes ik at den "ter" sig som den skal..

jeg har et abit AS8 mobo.

jeg installerede ikke med floppy før inst. af windows. betyder det så at jeg skal genindstallere win xp? (samt alt det andet skidt jeg har brugt timer på at inst :l )

jeg formoder at driverne ligger på mobo, siden jeg ku installere eller?

speed

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2005 23:27:12
Svar/Indlæg:
786/83

Du kan ikke køre RAID med 1 disk, det kræver 2, og helst 2 ens diske.

Hvis du prøver at sætte dine ene disk op i RAID, kan det meget vel være forklaringen på, at du ikke kan få installeret win på disken - hvis ellers du har fulgt sajmons vejledning.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2005 23:40:46
Svar/Indlæg:
1248/70
Vær sikker på at du har brugt de rigtige stik på bundkortet (se din manual - du skal IKKE bruge promise-controlleren) så skal du enable i din bios : Boot sata.

Du skal (ja ASUS har vist ikke tænkt sig om der - de kunne jo bare have vedlagt en diskette) du skal bruge en anden pc og der aflæse den medfølgende CD. I et mappe findes en "make driver disk" til SATA disken. Så kan du lave en korrekt diskette.

Når du installerer windows XP skal du (som før omtalt) trykke F6 (når install. programmet giver muligheden) og du skal bruge raid-driveren (der er vist 4 muligheder) selvom du ikke skal køre med raid opsætning. Så skal du bare lade disketten blive i drevet - så skulle det kunne lade sig gøre.

--CB

speed

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2005 11:38:55
Svar/Indlæg:
786/83
Har du stadig din gamle win-installation liggende på din gamle disk? Hvis ja, kan det meget vel være årsagen til, at du ikke kan få adgang til disken.

Martino

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:56:14
Svar/Indlæg:
59/1
Er den jumpet til at være slave,kunne muligvis være problemet.

Martino