Endnu en vand blanding :-)

Vandkøling d.  05. september. 2005, skrevet af Banko
Vist: 376 gange.

Banko
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:10:58
Svar/Indlæg:
79/33
Er nu endelig kommet på vandvognen 🙂

Har blandet mit vand som følger:
½ liter demineraliseret vand
2ml rodalon
10ml antikorrosion fra pc-modd
ca. 40ml grøn uv fra pc-modd

Mit vand er her på 2. dagen allerede lettere grumset. Da jeg blandede det igår var der også allerede antydning af at der var noget i vandet...

Er der andre der har haft problemer med noget ligende?

Overvejer nu at skifte slanger og det hele ud og rense alle kølehoveder på ny, og så samle det med rødt uv....

Hvad skal der indkøbes og blandes?
Overvejer:
½ liter ultrarent vand
10ml antikorrosionsvæske
en bøtte rødt uv

Nogen der har indvendinger mod dette? Skal der yderlig bakteriedræbende effekter i?


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:25:02
Svar/Indlæg:
6624/113
Man ser oftere og oftere at UV tilsætningen udfælder nogle partikler. En ting som fremskynder processen, er afgjort at du vælger hele 4 delkomponenter, som du ikke aner hvordan vil virke i forhold til hinanden...

Mit system har holdt længst med kun vand + UV stuff eller vand + kølervæske - men aldrig mere end 2 ting på samme tid...



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
05-09-2005 16:25:56
Svar/Indlæg:
7881/1165
Tjaaa... jeg har kørte med ren-pool/bolshe-farve/demi-vand i 2måneder nu... Opdagede at der var grønne prikker, der hvor vandet løber langsommest.. Så jeg regner med at jeg snart prøver løsningen med køler-væske til biler. :l og bolshevand. Må nok hellere hjem og se hvad det bolshe-vand gør. Kan være at det er det der sætter skub i alge-væksten.



Aphix
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:28:56
Svar/Indlæg:
1494/10
Er du sikker på du skal have så meget uv i vandet?
Jeg mener at der står på sådan noget at der skal meget lidt i og at en flaske af de skal bruges til ca. 5 liter vand.
Har du husket at skylle det hele igennem så alle urenheder fra kølehoveder, radiator osv kommer ud? Jeg havde selv glemt at gøre det med mit vandkøling og det blev meget hurtigt grumset så jeg blev nødt til at skifte vandet ud, nu kører jeg med 3/4 liter demineraliseret vand og 2dl kølevæske eller hvad det nu er for noget... jeg fik det af en ven og det virker helt fint.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:36:33
Svar/Indlæg:
6624/113
Et godt trick er at køre hele systemet igennem med en 10-15% blanding citronsyre/vand i en times tid for at dræbe alle alger og få alle urenhederne med ud. Evt kan man gå over til saltsyre, men det er noget mere aggressivt overfor kobber og andre metaller.

Så skyller man efter med demineraliseret vand, og påfylder den endelige blanding umiddelbart efter. Vand + kølervæske giver en smule matte slanger, men alger og den slags er man HELT fri for..



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:40:31
Svar/Indlæg:
1081/37
#2 tror ikke det der bolche vand sætter direkte gang i alge væksten, men det kan vist godt indirekte, da det somregel består af et sukkeralkohol, som nogle bakterier lever af, kan det få bakterie bestanden til at vokse lige så langsomt, og da alger lever af bakterier så ja så kan man næsten gætte resten:) man får iværtfald et lille økosystem:) men kan ikke forstå hvordan det kan ske når du også tilsætter ren-pool, men måske er det ikke så effektivt på længere sigt over for nogle bakterier.



TrX
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 16:52:53
Svar/Indlæg:
21/3
Jeg kører selv med en blanding af demi-vand og kølervæske.
Det er den blanding der fungere bedst.
Og til med billig. ( men det gør jo ikke noget) ;)



Banko
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 17:08:09
Svar/Indlæg:
79/33
Har skyllet igennem med eddikesyre inden jeg skyllede med dem vand, for derefter at lave den nyværende blanding.

Ang. indhold af uv væske, så tror jeg også selv der er for meget i.....Den næste blanding tilsætter jeg mindre, og hvis det viser sig at effekten udebliver, så kan jeg altid tilsætte yderlig uv væske.

Men er det nok blot at bruge ultrarent vand og uv væske når kølehoveder er af kobber og reservoiret er af delvist alu? mhs. alger/korrosion



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2005 19:31:45
Svar/Indlæg:
458/22
#7 nej, du -skal- ha noget antikorroderende i vandet når Al og Cu blandes ;)



Banko
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2005 20:12:06
Svar/Indlæg:
79/33
Nogle steder skriver de blot på uv bøtterne, at der er antikorrosionsvæske i........
Spørgsmålet er så bare om det er nok, hvis der overhovedet er noget....