Abit NI8 SLI (Nforce 4 Intel Ed) erfaringer

Bundkort / CPU d.  06. september. 2005, skrevet af Lars
Vist: 282 gange.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 17:27:33
Svar/Indlæg:
3712/44
For en lille måneds tid siden fik jeg en overvældende trang til at lege med noget Intel + SLI. Efter at jeg igennem længere tid havde fulgt diverse tråde om problemer med Nforce 4 Intel Ed chipsettet besluttede jeg mig for alligevel at prøve lykken med et på det tidspunkt helt ukendt produkt, nemlig et Abit NI8 SLI.

Nu er der kommet et par reviews på nettet, men da jeg købte mit bundkort i Tyskland, var der ikke et eneste nogen steder på nettet. Så det var vildt spændende at få et produkt hjem som man ikke anede en bønne om.

Som med de fleste bundkort var den første bios ikke noget at skrive hjem om... I første omgang var jeg vildt skuffet. Med samme cpu der snildt kunne køre 280+ Mhz fsb i mit Asus P5WD2, kom jeg max op på 230 Mhz fsb... Ethvert forsøg på at stille på Vcore, Vmem, ram hastighed og/eller timings betød at SLI performance "forsvandt".... Eftersom et par 7800GTX er hamrende cpu begrænsede var dette en kæmpe skuffelse.

Almindeligvis ville jeg nok have taget kortet ud igen, og sat mit P5WD2 tilbage, men travlhed på jobbet og almindelig dovenskab gjorde at det fik lov til at sidde længere end jeg havde tænkt mig.

Så kom der en ny bios... Så blev det lidt bedre. Med lidt hiv og sving kunne jeg nu komme op på 245 Mhz fsb stabilt, og jeg kunne stille på både Vcore, Vmem samt DDR2 timings og hastigheder uden at miste SLI ydelsen totalt. Desværre viste det sig at det var totalt umuligt at få mine Corsair PC5400UL ram til at køre mere end ca DDR2-820 uanset spænding og timings. Det var temmeligt skuffende da jeg snildt kan køre DDR2-1000+ på Asus P5WD2, især fordi jeg kunne måle 0.1V mere på mosfet her end på P5WD2. Til gængæld kunne jeg så stramme timings helt ved ~DDR2-666 hastighed, altså cas 3-2-2-8 (1T). Og det endda med 4x 512 MB klodser.

Desværre var de 18x 245 Mhz jeg så kunne køre med min 660'er stadigvæk langt fra nok til at udnytte de 2x 7800GTX i SLI. Så var det at prisen lige faldt lidt på Intels cpu'er og jeg læste om de vilde oc resultater med en 670'er på XS.... Så var der jo kun én ting at gøre.... :e

Den lille ny fik lov til at ligge nogle dage pga. ekstraordinær tralhed på jobbet (dvs et godt stykke over de 60 timer om ugen i stedet for de sædvanlige 50-55 timer). I går fik jeg så endlig lige en time til mig selv herhjemme og smed den nye 670'er i bundkortet. Lad mig lige sige én ting.... Skal man skifte cpu på et Nforce 4 IE bundkort så reset for Guds skyld bios inden.... Jeg er jo vant til mine Intel baserede bundkort hvor skidtet bare starter op og siger at "cpu unworkable or has changed", så trykker man DEL, bekræfter indstillingerne i bios, og vupti man er videre... Ikke på Abit NI8.... For det første beepede alle mulige alarmer (som i øvrgit var slået fra i bios) og når man efter at have trykket reset flere gange endeligt kom til post skærmen og trykkede DEL kom der bare en cursor i øverste venstre hjørne, som så bare stod og blinkede... Altså, man kunne bare ikke komme ind i bios.. Det der var totalt grineren var dog, at hvis jeg trykkede F1 så bootede skidtet uden problemer bare op i winXP... :00 :e

Naturligvis måtte jeg overgi' mig og resette bios. Eftersom mit tidligere oc jo var aldeles begrænset af bundkortet regnede jeg med at den nye cpu også mindst kunne køre samme fsb, men at de så lige ville køre de ~245 Mhz mere pga. 19x multiplieren i stedet for 18x på 660'eren. Det kunne den såmænd også snildt.. Og hvad endnu bedre var, på default Vcore :e

Sent i går aftes skulle jeg så lige teste om jeg kunne hive nogle flere Mhz ud af bundkortet, og til min store overraskelse kunne jeg uden problemer komme op på 248 Mhz fsb, svarende til 4712 Mhz på cpu'en. Stadigvæk på default Vcore :) Ram kører cas 3-2-2-8 (1T) @ DDR2-674, og det er med 4 blokke i 2 GB i alt.

Jeg er stadigvæk ikke vildt begejstret for chipsettet og ydelsen som sådan, men det begynder efterhånden at ligne noget. Især i 3dmark05 får man nogle vildt underlige resultater med Intel Nforce 4 Ed, det er især test 2 der er meget lav i forhold til de andre, den eneste test der virkeligt giver noget med SLI er den sidste. I 3dmark03 ligger ydelsen som "forventet" i forhold til et "tilsvarende hurtigt" AMD SLI system, og i 2001se ser resultaterne også us som de "bør". Det er i øvrigt vildt sjovt at se nature lige runde de 700 fps et enkelt sted... :e

Jeg har slet ikke fået kørt andet end 3dmark03 med 248 Mhz fsb, så 2001se og 05 resultaterne er med 245 Mhz fsb
Jeg smider lige nogle links til 3dmark resultaterne her

3dmark03: 32402
http://service.futuremark.com/...

3dmark 05: 11486

3dmark2001se: 36861

Da jeg så prøvede at søge på orb'en for at se om nogen andre med Intel SLI havde fundet noget skjult performance i 03 og 05 jeg ikke kunne finde, kunne jeg konstatere at jeg faktisk havde den højeste Intel SLI score i både 03 og 05. Så selv om dette er mit første non-Intel chipset i over 5 år kan jeg åbenbart godt "finde ud af det" :p

Jeg har også testet lidt Doom 3, Codecreatures osv. og jeg kan sige at 7800GTX SLI er så cpu begrænset at selv Doom 3 i 1600x1200 med 4x fsaa og 8x af er delvist cpu begrænset. Der er ca. 2.5-3 fps at hente for hver 100 Mhz man skruer op for cpu'en. Til sammenligning får jeg omtrent det samme ud af at clocke begge grafikkort fra 480/1300 til 500/1400....

Jeg har slet ikke prøvet at køre med højere fsb endnu, og chipsettet er stadigvæk kun passivt kølet, med Abits nye heatpipe Quiet OTES ting, så det er muligt at noget vandkøling på chipsettet/NB kunne hjælpe en del på oc potentialet. Det må jeg så undersøge senere når jeg får tid.

Ved de 248 Mhz fsb (4712 Mhz) ligger superpi 1M mod 1.4 på 27.547 sek (uden nogle OS eller andre tweaks).

Jeg ser stadigvæk frem til at prøve Intel SLI på et Intel baseret bundkort, jeg tror faktisk det kunne ende med blive meget godt. Der burde i alt fald være mindst 500 Mhz mere i cpu'en på et "ordentligt" bundkort og der er 50% mere hastighed i rammene med det "rigtige" bundkort. Men indtil da må jeg se om jeg kan leve med at have det hurtigste kendte Nforce 4 Intel Ed SLI setup i verden ;)

Sjovt nok er jeg bare ikke helt tilfreds alligevel... :00 :e :e

Skulle der sidde nogen af jer derude med Intel SLI erfaringer/spørgsmål, så fyr dem endelig af her. Der er nemlig ikke så meget info at hente nogen steder

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:13:47
Svar/Indlæg:
2192/67
Nå det var da godt at det gav dig lidt sjov i gaden at skifte til en 670'er.
Umiddelbart lyder det jo meget morsomt med sådan en. Men det er godt nok utroligt at det bundkort ikke er bedre.
Vi har også snakket om det før at det var utroligt at forskellen kunne være så stor på Intels eget chipset og AMDs. Men det tyder jo lidt på at man bare skal have sig en 670'er så løser alle problemerne sig.
Så sådan en shopper man bare hvis man ikke er tilfreds. :00

Mht. til din følelse af ikke at være helt tilfreds. Tror du ikke bare at det er spænding, for når Intel får licenset til SLI. Så kommer hele systemet jo til at rykke de ca. 500 mhz mere, samt du kommer til at have gode ram timings og hastigheder.

Så du har noget at se frem til. Så må vi bare håbe at 975 kommer til at clocke lige så godt som 955. Men mon ikke når det nu er baseret på 955.

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:25:41
Svar/Indlæg:
415/19
Hej Lars

Flotte resultater, men jeg har jo været inde og se maskinen i aktion 8)

SLI eller ej, jeg glæder mig dog utroligt meget til at se dig benche ved langt over 5GHz med dit "nye" P5WD2 ;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:26:44
Svar/Indlæg:
3712/44
Frede24 > Hehe, ja som du ved er tålmodighed jo ikke ligefrem min stærkeste egenskab ;)

I øvrigt steg 3dmark 03 og 05 begge ~500 point ved at skifte cpu og køre ved helt samme fsb og ram hastighed/timings som med 660'eren. Så det er ~500 point for 245 Mhz i begge benchamrks.

Jeg kunne godt tænke mig at der var mulighed for at teste mere med ram hastighed og fsb hastighed for at se hvor det lige er at flaskehalsen er i f.eks. test 2 i 05, men begrænsningerne i oc potentialet i chipsettet muliggør desværre ikke en sådan test.

Jeg håber på at der kommer noget SLI driver/bios understøttelse til mit P5WD2, om så end det betyder at det skal køre begge kort @ 4x pci-e hastighed, bare for at se hvordan det yder i forhold til Nforce 4 IE, men ellers må jeg vel vente på 975 chipsettet.

Jeg er dog rimeligt overbevist om at når først Crossfire bliver lanceret skal der nok ske noget på SLI fronten mht. certificering af non-Nvidia chipsets. Indtil da har Nvidia jo, forståeligt nok, ikke grund til at skynde sig... desværre :l

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 18:29:58
Svar/Indlæg:
3712/44
Pejsen > Hehe, ja jeg har jo også lovet dig at teste de fine voltmods du lavede, så det skal jeg nok se at få gjort ;)

Der er bare lige dét at når man bliver vant til at se SLI scorer, så er single kort benching bare ikke helt så sjovt længere.... Men så kan man jo slå sig på superPi og PCmark ting f.eks. :)

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2005 19:12:51
Svar/Indlæg:
415/19
Ai ai sir! ;) :e