probs med ASUS P5WD2-premium ??

Diverse d.  06. september. 2005, skrevet af Karsten-B
Vist: 579 gange.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2005 23:54:48
Svar/Indlæg:
1248/70
Tja-- jeg forventer ikke, at nogen kan give en præsis forklaring på hvad der sker, men alle forslag er mere end velkommen !!

Har monteret en ny pc - komplet med nye stumper - dog ikke kabinettet

ASUS p5wd2- premium
Pentium - D 840 (dual-core 3,2 ghz)
ASUS Radeon X700pro - 256 mb
2 x1gb Kingston value ram DDR-2 PC4200
Plextor DVD-brænder 740 ATA
Chill - innovation 450w
Nyt keyboard + track ball (usb)
Win XP home ed + sp2.
Western digital SATA-2 256gb - 16mb cashe

Setup har IKKE været OC på noget tidspunkt og i den MEGET korte periode har alt været sat til standard i bios.

CPU er kølet med den medfølgende Intel køler.

CPU idle: ca. 49-52 grader chipset idle: 35-38 grader

PSU rails: (12v+ = 12,49v) - (5,0v+ = 5,25v) - (3,3v+ = 3.35v)

I første omgang kørte PC'eren perfekt og alle programmer blev installeret korrekt med flere efter hinanden naturlige genstarter.
Efter ca. 2 timer blev pc slukket og blev først startet op næste dag, dog med et andet nyindkøbt tastetur og trackball (USB), da det som tidligere blev anvendt var på lånebasis.

Flere programmer blev installeret og PC genstartede som følge heraf flere gange og til slut blev PC'eren slukket. Efter en time blev PC'eren forsøgt opstartet MEN der kom aldrig noget på skærmen. Efter fejlsøgning blev det konstateret at bundkortet var defekt og det blev derfor reklameret. Forhandleren kom frem til samme resultet og bundkortet blev ombyttet.

Bundkortet blev efterfølgende monteret og alt fungerede normalt.
der blev installeret et yderligere program (pc'eren havde kørt ca 10 min efter første boot) og efter genstart "døde" igen og det kunne nu atter konstateres at bundkortet er dødt !!!

Hvad kan det skyldes - det må jo formodes at det er den samme fejl igen.

Hvad jeg er HELT sikker på:

At CPU har været monteret korrekt med korrekt mængde (tyndt lag) kølepasta (begge gange).

At der ikke har været nogen kortslutning under bundkortet.

At PC'eren fungerede 100% stabilt indtil --- uhhhh ja

Kan det være PSU (det hedder jo ellers at +/- 10 afvigelse ikke kan ødelægge et bundkort.

Er der nogen som har en teori om (eller erfaring med) hvilke komponenter der kan medvirke til at et bundkort kan "død" på denne måde.

Jeg har godt nok igenne tiden samlet og adskildt mere end 50 PC'ere men aldrig oplevet noget ligende.. så hjælp vil være MEGET velkommen !!!

---CB

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2005 00:01:09
Svar/Indlæg:
1762/50
Det KUNNE Godt lyde som den PSU Giver lige lidt for høj spænding på 12V linjen...

Specielt hvis den er under load...
Har du evt prøvet en anden PSU?

Ellers kan jeg ikk se problemet? :l

Mvh. Overbuary!

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2005 00:04:48
Svar/Indlæg:
3972/242
jeg vil også skud på det var psu ,mærkligt nok.hvad så nu? fik han en tredie mb?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2005 00:11:11
Svar/Indlæg:
6624/113
Der var, eller er måske stadig, en løbende test af AMD X2 vs Intel Dual Core på tomshardware.com - hvor Intel maskinen har haft en masse problemer med bundkortene.

Der er visse teorier om at det er de 130 watt din 840 forbruger, som dræber dem på række - men endnu er der vist ingen endelige konklusioner.

Jeg vil ikke være bange for din PSU og de spændinger du skriver. Mine er allesammen højere, og mit P5AD2-E Premium kører ganske fortrinligt på tredje måned nu.

Jeg ved at vanovich her fra siden, har overclocket en 820'er ganske betragteligt på et P5WD2 uden nogle problemer. Han er ihvertfald ikke kendt som en person der sparer på grejet, når han først går igang. :e

En ting som afgjort er værd at kigge på, er din chipset temp og dine MOSfets. Chipsetprofilen er MEGET mere end de 30-35 grader som Asus Probe normalt påstår - er min erfaring. Indtil jeg monterede vandkøling på mit, var det ihvertfald tilfældet.

MOSfets - ihvertfald de vigtige af dem, sidder under den lille køleprofil mellem din CPU sokkel og din printerport. De kan tåle pænt høje temperaturer - men er der INGEN blæs på den køleprofil, er det jo ikke utænkeligt at de kan blive for varme. Dog skulle din medfølgende køler sørge for det.... :00

En sidste mulighed, er at din PSU er ustabil, således at den lige i startøjeblikket giver SYGE spændinger.
Jeg ved godt det er lidt langt ude, men jeg har set det med nogle af de billigere mærker som Codegen og Q-Tec et par gange. Lige i startøjeblikket, eller hvis de er belastet skævt, går der 1-2 sekunder indtil spændingerne ligger stabilt på dem. -Og desværre er Chill Innovation ikke just verdens bedste kvalitet.
Det var ihvertfald en ting jeg ville prøve at bytte ud med noget bedre. Jeg har en Enermax 550 watt liggende som du godt må låne - og den gør IKKE sådan når den starter. :D
Jeg har mistet et par TEC elementer, på den konto tidligere...

EDIT : Gæt selv hvor lang tid det har taget at skrive det her. :D
Så #2 nåede at poste før mig. :D

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2005 16:01:13
Svar/Indlæg:
1248/70
Tak for svarene - til alle !!

Spekulerede selv på om det kunne være for høje spidsspændinger som dræber bundkortet, (linjerne ligger jo ikke meget for højt) men som Sajmon skriver kunne fejlen også ligge i CPU'en (jeg var ikke klar over at der var problemer med disse CPU'er :l - tak for oplysningen)

Men præsis som vanovich skriver, "hvad nu ??" vil forretningen bliver ved med at bytte bundkortet indtil jeg finder fejlen ? - næppe ! - tror jeg - jeg har lagt kortene på bordet for dem og bedt dem om et udspil.

Der er (forståeligt nok) ingen som ønsker at jeg tester nogen af disse komponenter i deres pc'ere - ikke mindst når man tænker på hvad resultatet bliver x(

Som Sajmon skriver kunne varmen være problemet, men alle kabinetsider har ikke på noget tidspunkt været monteret og PC'eren havde kun været tændt i ca 10 min. og var aldrig under belastning (ingen spil eller redigering) kun install. af programmer.

Der er jo også tale om 2 forskellige bundkort som der sker det samme for, men det store spørgsmål kan komponenter som,

Grafikkort, ram, tastetur/mus harddisk, optisk drev, CPU fungere 100% korrekt og alligevel brænde et bundkort af eller kan det fænomem kun skyldes PSU'en ??? - hvad mener i ???

---CB

(- en rigtig kedelig oplevelse som jeg ikke håber andre måtte få lov at prøve - det er lige før jeg opgiver at rode med computere - det er trods alt stumper for 10000,- kr som der er på spil :( ) - havde andre fortalt mig denne historie før ville jeg nok have troet at det hele skyldes fejl 40 - men her sidder jeg nu !!!

Fylmyeen

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2005 16:20:34
Svar/Indlæg:
113/10
Jeg tror også at det er psu, for efter hvad jeg har læst, er der en del mandags modeller imellem dem. Jeg tror ikke det er cpu der kan gøre det, da flere køre med dem pænt overclocket.

Mvh Lars L

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2005 18:10:31
Svar/Indlæg:
2192/67
Vil tilslutte mig de andre forslag med en for svag PSU. Men det lyder bare utroligt at den skulle kunne være den.
Nu er jeg ikke lige klar over hvor meget strøm et X700PRo bruger ifht. et X800/850XT. Men nu bruger en dual core cpu jo ret meget strøm ifht. en almindelig cpu. Så kunne da godt forestille mig at den bruger en hel del, også hvis grafikkort sluger en pæn mængde så kan det godt være her du kommer til kort.

Jeg har selv været ude for at flere dele er brændt af pga. en ringe PSU.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 23:03:28
Svar/Indlæg:
1548/24
#5 har du ikke nogle links ?

Den burde ikke ødelægge noget fordi den er forsvag, men så bare lukke ned...

I mit tilfælde er min comp blevet defekt med følgende HW:

A64 3200+
Asus A8N-E
6600GT
2x512mb value ram
2 7200rpm

det burde 450w være rigelig til...

Jeg prøver at ringe til Chill Innovation på mandag og hør hvad de har at sige, for jeg kan nu med sikkerhed vide der må være et eller andet galt med psuen!

Skal siges at jeg kun har hørt det med de nye. De gamle var ganske fortræffelige...

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 18:35:19
Svar/Indlæg:
1248/70
"UPDATE"

Det kan nu siges med sikkerhed !! - x(

Det VAR PSU'en som var problemet - Pas på med de Chill-Innovation PSU'er !! det var heldigt at samtlige komponenter var købt i samme forretning så der ikke blev en stor sag ud hvilken forretning som nu skulle erstatte 2 stk. helt nye bundkort til ca. 1700,- pr stk der brændte af, som følge af den defekte (helt nye !!) Chill - Innovation PSU...

--CB