Vandkøling med mindst støj

Vandkøling d.  09. september. 2005, skrevet af Thug
Vist: 319 gange.

Thug

Superbruger
Tilføjet:
09-09-2005 16:49:03
Svar/Indlæg:
30/10
Hej, jeg skulle gerne bruge en vandkøling der ikke lamer ret meget og uden noget extern hardware.

Den skulle gerne kunne bruges til alle dele i computeren der kan køles (undtagen rammene).

Da jeg tidligere brugte Zalman Reserator og havde ingen køler i computeren og en chill-innovasion psu og en fanless køler til gfx lammede min computer overhovedet ikke, man skulle tæt på før man kunne høre en smule.

Dog gider jeg ikke bruge det mere efter jeg købte ny, cpu, mb, psu osv. Jeg blev træt af at skulle rende rundt med den reserator i længden da jeg er meget til lans osv. og plus den fyldte plads jeg ikke kunne undvære længere.

Så hvis nogen har prøvet noget vandkøling der slet ikke lammer (5-10dpa højst) så kan i bare smide linket her.

Tak på forhånd

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2005 17:02:33
Svar/Indlæg:
1081/37
Jeg har en chill-inno 510A og 2 c-systems CSP-MAG pumper og 2 NB UltraSilentFan SX1 120mm, det hele er styret af en T-balancer og en analog hub, med vandtemperatur måler og flowmeter, og det er konfigureret så det larmer mindst muligt men samtidig holder en ok temp.

Radiatore:
1x HW Labs Black Ice Pro I
1x HW Labs Black Ice Xtreme I

plus at jeg har kølehoveder på CPU, GFX og NB

og sidst men ikke mindst så er mine diske installeret i en SILENTstar HD-Dual køler

Det er også stort set komplet lydløst, men måske ikke lige det mest økonomiske:)

Thug

Superbruger
Tilføjet:
09-09-2005 17:05:13
Svar/Indlæg:
30/10
hehe da jeg næsten har brugt 10000kr. på computeren og 7200kr. på en 26" Samsung LCD Fjernsyn \o/, må det gerne koste så lidt som det kan, hvis jeg ikke skulle være økonomisk så havde jeg købt Zalman TNN 500AF kabinettet til 7500kr. :P

Krigslund

Superbruger
Tilføjet:
09-09-2005 17:08:40
Svar/Indlæg:
19/8
Mht. til støj er det vel overvejende pumpe og radiatorer der er interessante. Jo kraftigere din pumpe er desto mere larmer (læs: summer/brummer) den, og ikke mindst vibrerer og skaber dermed resonans. Selv har jeg installeret en hydor L20, det er en forholdsvis svag pumpe, og den skaber derfor heller ikke så meget resonans støj.
For at afhjælpe resonans i kabinettet kan du istedet for at montere pumpen med skruer, placere den oven på noget skumgummi i bunden af kabinettet.
Radiatoren i sig selv siger ikke noget, det gør blæserne der er monteret på den derimod. Disse blæseres eneste funktion er jo at flytte luften væk fra radiatoren, det er derfor ikke yderst nødvendigt at der benyttes high-end blæsere, men derimod lownoise (doh... :i), og hvis du tilmed sørger for at disse for en forsyningsspænding på en 5-6 volt, så blæseren faktisk kun lige kan dreje rundt, så burde det ikke være muligt at høre dit system.
Det par råd herfra, der vil sikkert komme flere, sikkert også nogle der argumenterer imod mine, men hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at smide en PM.

Hilsen
Krigslund

red_martians

Moderator
Tilføjet:
09-09-2005 17:12:11
Svar/Indlæg:
7881/1165
kig evt. på mit...... Det mest støjende jeg har er en BaracudaIV der hyler på en meget mærkværdig måde. Men har jeg fundet ud af at alle gør..... Og de er kendt for at være den mest støjsvage harddisk til dato.
Baracuda7200.7 larmer også... men det er når den snure op, og når den arbejder. Ellers er det den gode gamler IV der er emst generende.

Jeg havde oprindeligt min maskine uden northQ'en.. Den vil jeg ikke anbefale til absolut støjsvag system, da den ikke vil starte op under 8V. :) Derudover var blæserene på bedste konfiguration sat til over asus Qfan... Hvis de kørte, kørte de ved meget få volt... ca.4-5
og ved ca. 600rpm. Pga. et ustabilt grafikkort blev jeg nød til at sætte northQ-blæseren i, og skrue op for resten af blæserne. Den er idag meget støjsvag... men kan godt svagt ane harddiskne som jeg nævnt, og en meget lav susen. Tidligere var den totalt støjsvag. http://www.hardware-test.dk/oc...