sata problem under installering

Diverse d.  12. september. 2005, skrevet af nørrebronx
Vist: 300 gange.

nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:08:13
Svar/Indlæg:
50/15
Ja ja jeg ved det godt. Der har været massere af indlæg om dette emne, men jeg har læst dem uden at blive klogere.

Jeg har lige fået en raptor disk (70G) som jeg vil installere xp på.

Jeg gør følgende:

-flytter jumperen på mit mobo så sata controlleren bliver enablet
-sørge for at mine gamle IDE diske ikke er tilsluttet
-booter fra win xp cd'en
-trykker F6

Her sker der så ikke en skid, den loader bare videre. Men den spørg så senere af sig selv om jeg vil installere 3. part drivere.

-Jeg trykker S
-vælger den driver som jeg tidligere har hentet fra motherboard cd'en

der står nu navnet på min controller og den spørg om jeg vil installere flere drivere.

-Det vil jeg ikke så jeg fortsætter.

Den loader nogle filer og pludselig bliver skærmen sort i en 15 sek tid og den popper op og siger at den ikke kunne finde en HD.

Hvad gør jeg galt???

Jeg har opdateret min bios, hvor at biosen til controlleren blev opdateret samtidig med.

Bios ver. 1009
controller bios ver. 4.2.27

Mobo er et Asus a7n8x deluxe med integreret sata controller SIL 3112A

under boot leder controlleren efter sata drev og den finder drevet så dårlige kabler og løse forbindelser kan man vel udelukke.

I er mit sidste håb drenge, så red lige min aften ikke... :)

steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:39:13
Svar/Indlæg:
2870/65
Check at alle kabler sidder godt til...prøv eventuelt med et andet datakabel.

Endeligt, sørg for at du har den korrekte driver...altså ikke raid driveren.

I bios kan du prøve at finde et sted hvor den siger noget med IDE delay....prøv at sætte den til 2 sekunder. Nogle gange hjælper det, selv om nogle herinde mener at det er noget pjat.

Hvis dette også er i orden, er din sata controller måske gået en tur.



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:54:24
Svar/Indlæg:
50/15
Det vil jeg prøve. Mener bare ikke der er noget der hedder det i min bios.

Hvad mener du med den rigtige driver -ikke raid driver.. ?? Den eneste driver man skal installere er da den til controlleren ikke?

Jeg har prøvet en masse ting og jeg lagde mærke til at under boot finder min controller kun hd 3 ud af 4 gange og sidste gang stod der en masse volapyk der hvor der før stod WD raptor wd740gd.

Desuden er der lange ventetider når jeg køre med mine ide diske og gammel xp installation mens at sata disken er tilsluttet... Kan det være at min hunde dyre nyindkøbte disk er defekt :x



Johnjohn
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 19:56:14
Svar/Indlæg:
82/4
Hej
prøv at gå i bios og tjek at den ikke står til raid. mener den gør som default under onbord ting sory my english



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 20:11:27
Svar/Indlæg:
50/15
Man kan ikke vælge noget som helst i bios der har med raid eller satta at gøre. Kun boot rækkefølgen..

#1 der er ikke noget der hedder IDE delay



Karsten-B
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2005 20:44:16
Svar/Indlæg:
1248/70
Virker som om det ikke er den korrekt driver du installerer.

Når du trykker F6 er det korrekt at der lige i det øjeblik ikke sker noget men når den lidt efter spørger efter en driver skal det være den korrekte driver du installerer.

Det kan godt være at du skal installere en driver som hedder "noget med RAID" selvom du ikke skal køre med raid-opsætning (sådan er det med ASUS A8V-deluxe)

- der sker ikke noget ved at du installerer flere drivere efter du har trykket "S" - XP skal nok vælge den korrekte driver.

god arbejdslyst ...

---CB



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 21:30:56
Svar/Indlæg:
50/15
#6

:) Takker. Ja det er også den eneste logiske forklaring jeg kan komme på. Så er det på driver jagt... Kommer sent i seng, igen igen :00



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2005 23:16:12
Svar/Indlæg:
50/15
Nu har jeg prøvet at installere med 5 forskellige drivere...

Virker stadig ikke x(



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
13-09-2005 15:23:26
Svar/Indlæg:
50/15
Ingen der har gode forslag ?:(

Jeg lagde lige mærke til under opstart at der står sataRAID controler.. Det betyder forhåbentlig ikke at man kun kan køre i RAID med den vel??



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2005 15:37:26
Svar/Indlæg:
6624/113
Kommer jo an på hvad du sætter den til.

Men jeg mener da man kan køre IDE mode med den... :00



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
13-09-2005 21:26:10
Svar/Indlæg:
50/15
Sætter den til?

Det eneste man kan sætte til den er to diske....
Der er ikke noget i bios som jeg kan vælge fra eller til...

Har snart opgivet det lort. Har fundet en masse indlæg rund omkring på nettet fra folk som har problemer med silicon image 3112 controlleren.




wabberen
 
Superbruger
Tilføjet:
13-09-2005 22:06:37
Svar/Indlæg:
39/19
Det lyder lidt sjovt, men jeg oplevede noget af det samme. Den ku bare ikke finde haddisken da den sku findes under windows installationen.
Det viste sig at være, ja jeg kan ikk huske om det var keyboard eller musen der sad i USB. Men det virkede da jeg satte den/dem til ps2

Men nu ved jeg jo ikk hvordan dit system er



Karsten-B
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2005 22:12:15
Svar/Indlæg:
1248/70
Hmm - jeg kender ikke dit board, men du kan jo godt køre raid med kun en disk - har oplevet et ECS socket A bundkort, hvor det var den eneste mulighed for at bruge en SATA-disk..

--CB



Karsten-B
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2005 22:15:42
Svar/Indlæg:
1248/70
æhh ja glemte jo så at sige, at så skal du sætte raid-opsætningen og vælge den ene disk som du har, men altså ... før du har sat den op i raid menuen kan du ikke anvende disken...

---CB



nørrebronx
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2005 00:24:58
Svar/Indlæg:
50/15
Så er jeg kommet lidt videre i det her problem som snart hænger mig langt ud af halsen.

Da jeg havde læst en masse om den controller som er integreret i mit sørgelige bundkort var ekstrem ustabil og ikke virkede med en lang række hdd osv. så købte jeg en ny controller...

Men der er stadig problemmer.. Under opstart hvor controlleren leder efter diske står den bare og leder og leder i et par minuter uden at finde den latterlig dyre raptor disk som jeg inderligt fortryder jeg har købt.

hvis jeg ikke har tilsluttet disken går der 3 sek og den siger at der ikke er tilsluttet en disk. hvorfor er der så meget tidsforskel når den kommer til samme konklusion? Er det den HD der er død fra starten af? Når den har ledt efter diske kommer denne besked:

NO DRIVE ATTACHED TO FASTTRAK CONTROLLER!

[NOTE] THE BIOS IS NOT INSTALLED!!

Hvad kan i få ud af det?
Jeg har prøvet at opdatere bios til mobo, controller osv. intet held og samme besked.

Controlleren er en Promise Fasttrak TX4200 med bios ver. 2.00.0.31

bundkort er stadig asus a7n8x deluxe - nu med disabled sata controller. bios ver. 1009