Dual channel RAM

Diverse d.  15. september. 2005, skrevet af madsmao
Vist: 192 gange.

madsmao
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2005 11:14:45
Svar/Indlæg:
13/5
Typisk sælger de forskellige RAM-producenter deres RAM i såkaldte Dual-channel sæt. Men der er vel ikke noget til hinder for, at man kan købe 2 seperate blokke (af samme type) og køre dem i Dual-channel eller hvad? Er det ikke blot test af modulerne sammen (i dual-channel) man får ekstra ved at købe et dual-channel sæt?

Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2005 11:16:33
Svar/Indlæg:
2126/135
1 - Du kan sagtens bruge to ens ram blokke i dual, selvom de ikke er købt som "dual"
2 - Jo, de er blot testede sammen.

Hvilke RAM har du tænkt på at købe, og til hvilket mobo?



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2005 11:20:54
Svar/Indlæg:
2870/65
Det du får ekstra ved køb af Dual sæt er, at fabrikanten har testet modulerne sammen.

På den måde kan fabrikanten garantere, at begge modulerne kan køre rimeligt synkront (ca. lige høje hastigheder og lave timings).

Denne garanti for du ikke hvis du køber klodserne seperat....men, visse fabrikanter laver moduler af ret høj kvalitet, så hvis dit OC er moderat, skulle det ikke betyde noget om du køber klodserne hver for sig.

Skal du derimod virkeligt voldclocke dit system, vil et Dual sæt nok være din bedste garanti for at den ene klods ikke bliver en flaskehals...set i forhold til den anden.



madsmao
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2005 12:50:09
Svar/Indlæg:
13/5
Tak for svarene begge to. Det bekræftede min mistanke.
Da jeg ikke har planer om at voldklokke - i første omgang - så er det ikke så vigtigt om modulerne kan clockes lige højt. Blot de clocker godt moderat.

#1 Jeg har ikke planer om bestemte moduler, men jeg har et DFI Lanparty nF4 SLI-DR, som jeg har smækket en Athlon64 X2 3800+ på. CPU'en har jeg indtil videre fået til at køre 2.7 GHz med luftkøling. og den bliver knapt nok varm, men jeg har egentlig ikke planer om at clocke den så meget hårdere i første omgang. Jeg kunne dog godt tænke mig at have 2 GB RAM i dual-channel, men jeg synes ikke jeg kan få fat i nogle 2 GB dual-channel sæt. Jeg kører OCZ Platinum 3200 rev. 2 i øjeblikket. Glimrende RAM, men fås kun i 2x512 MB til dual-channel. Hvis du kan anbefale nogle moduler, så er jeg meget lydhør. Gerne noget der kan køre ultra lave timings helt op til 500 MHz uden at blive alt for sindsygt varmt.



madsmao
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2005 13:11:02
Svar/Indlæg:
13/5
Jeg har lige fundet ud af, at OCZ faktisk laver et dual-channel kit med 2x1024MB stænger. Det er jo lige det jeg har brug for. Desværre overclocker de ikke så godt, og timings er ikke super, men diverse test ser ud til at bevidne, at der skulle være rigeligt med smæk for skillingen, så længe det ikke drejer sig om de mest hidsige overclocks.
Se mere her:
http://www.ocztechnology.com/p...



madsmao
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2005 14:57:38
Svar/Indlæg:
13/5
Ja, så kunne jeg ikke styre købetrangen længere. Jeg har lige bestilt sådan et dual-channel sæt fra OCZ hos Midt-Data. Så må vi se, om det er noget værd, eller om jeg hiver håret af i raseri 🙂



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2005 15:54:40
Svar/Indlæg:
1081/37
Det du leder efter må vel egentligt være sådan nogle her:

http://www.gskill.com/f1-3200u...

forhandler: http://www.cybercomputer.dk/in...



madsmao
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2005 16:09:40
Svar/Indlæg:
13/5
#6 Det var lige præcis sådan noget jeg var på udkig efter. Jeg valgte OCZ's PC4000 udgave, men det ser ud til, at det er de præcis samme Samsung chip der sidder på G.Skills ditto.
Tak for input



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2005 16:11:44
Svar/Indlæg:
1081/37
Hehe skal selv have sådan et par stykker, de har fået rigtigt god omtale og så skulle de vist også clocke helt udemærket, og pænt gode timings for et 2x1gb kit