Dobbelt vinklet SATA kabel?

Diverse d.  17. september. 2005, skrevet af o27
Vist: 437 gange.

o27

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2005 09:44:34
Svar/Indlæg:
937/191
Hey.

Efter at have fået min nye barebone mangler jeg to stk. sata kabler til mine HDD - grundet den måde sata controller er placeret skal kablerne være 90grader vinklet i BEGGE ender!!
Nogen der har set sådanne kabler og meget gerne et link :)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2005 16:36:33
Svar/Indlæg:
1081/37
hmm tror altså ikke du kan få et sata kabel som er 90grader vinklet, af den grund at sata virker ved så høje frekvenser at strømmen løber uden på kopperlederen, og hvis du laver en skarp bøjning på sådan et kabel vil signalet fortsætte ud i luften, da det ikke følger lederen, og det vil give tab af data og data fejl.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2005 17:03:29
Svar/Indlæg:
274/19
Sorry for offtopic.

#1 :e
Sidst jeg så på mit bundkort stod sata-connectoren i en ganske ret vinkel på motherboardet, og den virker nu altså fint ;)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2005 17:11:21
Svar/Indlæg:
1548/24
#1 tror du har forvekslet noget der... hvis det ikke kan sådan, hvordan vil det så komme fra en printbane til en controller chip???

Og man kan sagtens købe vinklet satakabler, bruger selv 4 stk, og jeg har hverken tab af data eller data fejl ;)

#0 har ikke set nogen, men lytter med.

Alco

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2005 17:13:15
Svar/Indlæg:
322/30
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvor man kan købe sådan nogle.. Mangler nemlig selv et par stykker.. Der er ikke så meget plads til SATA stik i et Chieftech Mesh serie heller nemlig..

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2005 17:43:48
Svar/Indlæg:
1081/37
#2 og #3 Du kan ikke lave en leder med en ret vinkel til høje frekvenser(burde jeg vide da jeg har en uddannelse i HF teknik), hvis du lige kigger lidt på printbanerne på et bundkort feks. så ser du aldrig en data bus hvor banerne er vinklet 90 grader de er enten buet eller vinklet 45 grader og derefter 45 grader igen, samme grund, Og #2 hvis du kigger på en lodde ø til feks SATA stikket så er det runde loddeøer og aldrig firkantede, og så er der somregel trukket en printbane med stel uden om loddeøerne!

Man kan godt lave stik der er viklet 90 grader, men inde i stikket er lederne viklet 2 gange 45 grader, og teoretisk burde du selv kunne vinkle kablet, tror det er svært at finde sådan færdig lavede vinklede SATA kabler da produktions omkostningerne er en del højere end ikke vinklede kabler.

Alco

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2005 17:55:39
Svar/Indlæg:
322/30
Jeg har set de kabler, har en kammerat der købte en sata controller, som der fulgte 4 stk. af disse vinklede kabler med til... Så de findes, men lige hvor?!?

Alco

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2005 17:58:33
Svar/Indlæg:
322/30
Skal de være dobbelt vinklet? Det havde jeg ikke lige set, for har da fundet dem der er vinklet i den ene ende.. Og det var lige dem jeg skulle bruge..

o27

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2005 18:29:11
Svar/Indlæg:
937/191
jeps det skal være dobbelt vinklede!! Har også selv fundet en masse med en enkelt 90 graders vinkelt men det skulle gerne være dobbelt vinklede. :l

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2005 23:26:15
Svar/Indlæg:
1548/24
#5 men det du selv siger at de sagten kan laves, så hvorfor den første kommentar? men nok offtopic fra min side, sorry #0

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 10:16:05
Svar/Indlæg:
1081/37
#9 misforstod bare spørgsmålet, men tror bare at det er meget svært at finde sådan nogle kabler, da alle producenter for så vidt muligt vil undgå at lave vinklede SATA kabler, de kan sikkert godt finde, men er sikkert også pisse dyre.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 11:28:54
Svar/Indlæg:
1548/24
#10 de kan nu fåes for 20-30kr i de fleste webshops, det er bare ikke til at finde nogen der har vinkel i begge ender :l

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 12:23:10
Svar/Indlæg:
1081/37
#11 som jeg sagde, jeg misforstod bare spørgsmålet, grundet for lidt søvn og tømmermænd, hvilket også kan ses på svar #1.

Nej de er svære at finde fordi at man helst vil undgå vinklerne, men mon ikke man kunne sætte et sammen, ved ikke om lederne er krydset inde i sådan et kabel.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 13:36:55
Svar/Indlæg:
1548/24
#12 var også min første tanke, men da de nu er højfrekvente er det måske ikke den bedste ide... Men ellers kan man vel måle sig til det med et simplet multimeter?!?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 13:56:10
Svar/Indlæg:
1081/37
jo hvis du har et multimeter med en gennemgangs tester(det er der i de fleste, iværtfald en ohm måler og det kan også bruges:) nul eller næsten nul ohm når lederne har forbindelse med hinnanden og uendelig høj ohm når de ikke har forbindelse, lig med intet i displayet ) burde det ikke være noget problem at måle hvilken leder der høre til hvilke pins i stikket og om de er krydset.

Man kan bare være omhyggelig når man loder lederne sammen, de skal loddes på en bestemt måde for ikke at få data fejl, er lidt svært at forklare hvordan de skal loddes(men kan lave en tegning:) )prøver alligevel:

1. Man afisolere først lige meget af hver leder der skal loddes sammen.

2. Så tager man hver leder og ligger overfor hinnanden, sådan at de afisolerede spidser er ud for hinnanden.

3. så vikler man lederen sammen, sådan at de stadigvæk er overfor hinanden, det samme med de små kopper ledere, de må ikke bukke på nogen måder, kun snorre sig sammen.

4. så lodder man:)

5. så isolere man med noget isolerings tape.

6. forsætter forfra med nummer 1.

7. når man har gjordt det med alle lederne, er det en god idé lige og tage noget sølvpapir rundt om der hvor kablet er sat sammen(hvis det altså er et skærmet kabel, men det er det jo nok det plejer det at være når det er kvali) og det sølvpapir skal selvfølgelig have forbindelse til skærmen i begge ender af kablet der hvor man har sat det sammen.

8. så isolere man det hele med noget krupeflex eller noget isoleringstabe, så det ser godt ud, hvis man bruger krympeflex kan det godt være at man skal starte med det inden man begynder at sætte lederne sammen:)

Det burde egentligt ikke være så svært men det kan godt være noget pillearbejde.

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2005 06:36:23
Svar/Indlæg:
1536/33
Er det ikke sådan noget du leder efter:

http://www.caseking.de/shop/ca... ?

Der står "2 Winkel" - Det må da betyde at kablet har sådan to 90 graders stik ?:( :)

Det fås i flere længder og farver, hvis du kigger her:

http://www.caseking.de/shop/ca...