Brug for gode råd

Diverse d.  17. september. 2005, skrevet af kRuSe
Vist: 349 gange.

kRuSe

Overclocker
Tilføjet:
17-09-2005 23:23:06
Svar/Indlæg:
8/2
Hej

Jeg har en del spørgsmål samt brug for gode råd, da jeg lige har solgt min pc og derfor skal have en ny.

Jeg har ikke helt besluttet mig for om det skal overclockes, da jeg ikke har haft imponerende resultater førhen. Men hvis det er forholdsvis let at overclocke det bare nogenlunde, så må I gerne nævne det. Systemet skal umiddelbart bestå af følgende, men er modtagelig for forslag til ændringer:

Asus A8N-SLI/Premium
A64 X2 4400+ (2.2 GHz, 1 MB Cache)
2x1GB Corsair TWINX2048-3200PT
Chill Innovation CP-520A2
Sapphire X800 XT PE (+ Zalman gfx køler)

Det skal forresten også larme mindst muligt.

1. Asus A8N-SLI/Premium - Nogen der har haft problemer med dette bundkort ?

2. Den nye Zalman 9500 eller 7700Cu (mht. larm og køling)?

3. A64 X2 4400+, hvor godt oc'er den umiddelbart? Er der den store forskel i ydelse på denne og de to mindre modeller?

4. Et bud på en anden PSU, da jeg har hørt at den Chill ikke skulle være alt for god. Selv har jeg dog kun været godt tilfreds med tidligere Chill PSU'er.

5. Antec P180 og P160 - Nogle kommentare til disse kabinetter? Andre gode bud i samme stil?

6. Nogle med forstand på TV-kort? Har kigget på et "Sapphire ATI Theatrix TV Tuner Card" men ved ikke om det er noget værd.

7. 2xWD Raptor 74GB i raid - noget der dur til noget? Hvad dur det til? Stor chance for at miste data?

Vil gerne uddybe mine spørgsmål osv., hvis I skulle have brug for det.

Med venlig hilsen
kRuSe

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 01:12:56
Svar/Indlæg:
624/55
Det ser ganske fornuftigt ud, du skal lige huske at det ikke er muligt at clocke helt s[ meget med 2 gb ram som med 1 gb. men det ser heller ikke ud som om du for brug for det. men skal du have oc tips er du altid velkommen 😉

Det er ikke så svært imo at clocke en et par hundrede mhz.
Det svære er at presse de sidste mhz ud af systemet 😉

Håber nogle andre kan svare på resten af dine Q

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 01:23:09
Svar/Indlæg:
3169/185
Bruger Asus A8N ikke stadig den lille møg-støjende jetjager af en blæser som nupper 7000-8000 RPM på chipsettet ??

Vil tilråde en kraftigere PSU, og så et par 7800GTX såfremt der er råd...

Så er det topppen af poppen ;)

Mvh. 12k

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 02:02:15
Svar/Indlæg:
1762/50
-> #2

Nej, han har valgt Premium versionen og der er der en passiv heatpipe nF4 + MosFET køling på.

-> #0

Ser meget fornuftigt ud, ville også bare tage en lidt kraftigere PSU samt et 7800GTX i stedet som 12k nu har skrevet... ;)

Forslag: :r

GFX: http://www.edbpriser.dk/Listpr...
PSU: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 02:17:39
Svar/Indlæg:
3169/185
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

^^ anvender jeg atm..

kRuSe

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2005 13:51:15
Svar/Indlæg:
8/2
Tak for svarene.

Jeg har kigget lidt efter en anden PSU og er faldet over "Seasonic S12-500" - nogle kommentare til denne ? 500W bør vel være nok ?

Mht. grafikkort holder jeg mig nu til ATI, skal have et X1800 når det udkommer, men kan ikke vente indtil da. Er nok ATI-mand når det kommer til stykket. ;)

Jeg kunne ellers godt tænke mig hvis nogle ville komme med kommentare omkring raid-spørgsmålet og om cpu-køler spørgsmålet. Om en 7700Cu vil være nok ?

Og også gerne til spørgsmål 5 om Antec 180 kabinettet.

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2005 14:29:35
Svar/Indlæg:
309/94
ville gå for et bedre gfx og så "kun" 1gb ram :D

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 15:56:27
Svar/Indlæg:
1081/37
Chill-inno er fino til prisen du finder iværtfald ikke en der er bedre til samme pris desuden er den stortset lydløs, hvilket mange af de dyrere mærker ikke engang kan prale af, de nye modeller har dog fået et hak op i pris, hvis du havde den gamle 510w model så ville den også være helt fino, vil skide lidt på hvad andre siger, fordi de ved somregel ikke hvad de snakker om og tror at en strømforsyning skal give over 12V for at systemet er stabilt, bahh!

Tror godt at du kunne nøjes med en WD raptor 74Gb til system disk og så en anden billigere med større kapasitet til lager disk, det ville iværtfald være mere sikkert og mere økonomisk.

Hvis du ikke skal clocke vildt overdrevet så kan jeg anbefale de her ram, som også clocker fino men er mere økonomiske:

http://www.gskill.com/f1-3200u...

Forhandler: http://www.cybercomputer.dk/in...

Så kunne du jo bruge de vil skyde på over 1000kr du sparer på ram, strømforsyning og harddiske, og bruge dem på et bedre grafikkort

Selv har jeg aldrig været glad for ASUS men det er vel smag og behag, og personligt ville jeg vælge et MSI K8N SLI Platinum også selvom du ikke skal kører SLI da dette kort vist score pænt godt i tests, ved dog ikke hvor godt det clocker, men tror da ikke det kan være helt dårligt. Desuden skulle køleren på NB heller ikke larme så meget på dette board som på andre modeller

Den processor skulle nok være et rimeligt godt valg da den er ok hurtig, skulle clocke godt, og så har den 1Mb cache til hver kerne

kRuSe

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2005 16:49:22
Svar/Indlæg:
8/2
Tak for de gode råd.

Mht. det med raid, så har jeg masser af lager plads, ville bare gerne vide lidt om hvad raid egentlig giver ekstra ydelse til og hvor stor chancen er for tab af data.

Og du mener altså at Chill PSU'en vil være helt fint? For så tager jeg den, har som sagt kun gode erfaringer med deres PSU'er. Kan også godt lide at det er en 140mm blæser.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:06:01
Svar/Indlæg:
1081/37

Det ville selvfølgeligt give mere ydelse at køre raid med 2 raptore men jeg synes selv ikke at det kan betale sig, da de i forvejen er de hurtigeste diske på markedet, lige pånær nogle top scsi diske, og så ja så er der den øgede risiko for tab af data medmere, det belaster også diskene mere har jeg hørt noget om, har iværtfald selv mistet et par diske med at køre dem i raid.

Medhensyn til chill, så har jeg ikke prøvet den nye, men den gamle både 400w og 510w kører helt upåklageligt, og må sige at det er en kvali PSU til en billig penge, så kunne ikke se hvorfor man skulle ofre flere 100-1000 kroner mere for en enermax osv. medmindre man skal overclocke til ekstremer.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:09:12
Svar/Indlæg:
3169/185
Hva setup har du??

Kan sige at jeg følte der var mere guf i en 15a på 12V PSU fra northQ end min 510W Chill inno... Og så selvsagt min nye er der bare GAS på...

Det er et tungt system han er ved at bygge sig, en stor PSU er en god ting...

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:19:39
Svar/Indlæg:
7263/260
Hej :b

Først vil jeg sige jeg har et ASUS a8n sli Deluxe .. og det kører bare derud af .. :b mht. den køler på mobo er der ikke på Premium, da de jo har lavet den passiv ;].

Mht. til psu har jeg selv valgt en 500w fra NorthQ 500-4775 hedder den q: den er lydløst og stabil ! ..

og de diske du snakker om har jeg haft i raid 0 og de render bare stærkt !, ingen problemer der :b ! men sys de larmer lidt, ved ikke om du også ville ha de ikke skulle larme, de siger jo mere end 7200rpm .. (:

Mvh. Dennis

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:19:46
Svar/Indlæg:
1081/37
#10 Lige nu har jeg intet oppe og køre da jeg lige er ved at montere vandkøling men ellers har jeg det som jeg postede i #7 dog også med 1 Gainward 7800GTX Golden Sample, 1 WD raptor 74GB, 1 Hitachi DeskStar T7K250 250 GB, 1 plextor CD brænder, 1 Pioneer DVR 110DBK DVD-brænder, plus diverse andre ting.

Det har været oppe og køre og det kørte upåklageligt og stabilt, men har ikke haft clocket det og som sagt så er det ikke samlet nu

Det skal dog også siges at jeg ikke kører SLI, men hvis jeg skulle det så ville den strømforsyning nok heller ikke være helt tilstrækkeligt, ihvertfald ikke med det grafikkort jeg har:) så skulle jeg nok have fat i den nye chill-inno 520 for at der ville være nok strøm:)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:30:31
Svar/Indlæg:
3169/185

Well, nu er min PSU voldsomt meget dyrre end en 510W chill inno, men kan sige jeg har vundet 100 mhz stabilt på CPU, hvilket jeg synes er ret meget :D

Og når GFX er clocked på samme tid er det ikke et problem mere, hvilket det var førhen.. ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:42:54
Svar/Indlæg:
1081/37

Ja ok men mon ikke du også overskred grænserne for den chill-inno, lige så snart man clocker stiger strømforbruget jo også rimeligt meget både for GFX og CPU og for den sags skyld også ram og NB, så kunne det godt være at du trak lige meget mere end den chill-inno kunne levere, en anden mulighed var at mosfetterne i switch-mode på dit DFI board ikke var over dimentioneret ordentligt eller spoletråden ikke var tyk nok, så der kommer større spændingfald i konverteren ved større overclock sikkert så meget at bundkortet ikke kan leve op til ATX stadartens 5% tolerance, ved overclock, det er nok ikke helt usansynligt at det er en kombination af de to muligheder.

Men nu skal #0 jo heller ikke overclocke helt vildt og ville gerne have et lydløst system så kan jeg kun anbefale chill-innoen iværtfald den gamle model da jeg ikke har prøvet den nye.

kRuSe

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2005 17:51:04
Svar/Indlæg:
8/2
#Alle

Jeg regner ikke med at overclocke vildt, kun lige hvad jeg kan hive ud cpu'en og bundkortet uden de større stabilitets test mv. Altså jeg vil ikke bruge overdrevent meget tid på at få max overclock.

Så ud fra jeres svar vil jeg nok vælge Chill-Inno'en da den umiddelbart passer bedst til mit brug.

Så bare lige et sidste spørgsmål angående cpu køling - har i nogle gode forslag her? Har førhen kun brugt Zalman (7000Al-Cu og 7700Cu) og har været yderst tilfreds. Men vil evt. en 7700Cu være fint til mit nye system her? Eller vil den nye 9500 være bedre / Andre forslag ?

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 17:58:10
Svar/Indlæg:
3169/185
Holder du dig til det gfx, eller er 2x 7800GTX en mulighed?? - Såfremt det er, er den næppe stærk nok, hehe ;)

kRuSe

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2005 18:16:02
Svar/Indlæg:
8/2
Ja, jeg holder mig til det gfx og evt. et X1800 XT når det kommer.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2005 22:15:50
Svar/Indlæg:
1081/37
#17 Bare rolig den nye chill-inno burde også være tilstrækkelig til at trække 2 x 7800GTX i SLI det kender jeg da en der har, så du burde være fremtidssikret med den, den kan trodsalt give 38ampere på 12v linierne, så der burde være strøm nok til alle formål også hvis du ville overclocke, hvis du trækker meget mere end de 38A i en computer brænder du ledningerne af også selv om du sætter feks 4 ekstra ledninger parallelt.