Mach 2 og computer vil ikke køre samtidi

Køling d.  19. september. 2005, skrevet af Abild
Vist: 853 gange.

Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2005 00:13:57
Svar/Indlæg:
1287/32
Hi alle sammen

Jeg har fået et meget underligt problem med min min Mach 2.

Den har over en længre periode kølet en winchester 3000+. Den havde coldbug men så længe den fik lov til at boote i + grader og køle ned efterfølgende kørte computeren fint.

Fra den ene dag til den anden begyndte displayet at vise alt for høje temperaturer. Plutseligt ville temperaturen ikke i følge displayet ikke under -22 grader.
Først regnede jeg med gas lekage så jeg afmonterede kølerhovedet så jeg kunne starte machen for sig selv og dermed, udfra hvor meget is der opbyggede sig på kølerhovedet, finde ud af hvordan den kølede. Der kom normal mængde is på kølerhovedet så jeg konkluderede i første omgang at det bare var en temp. probe/controllerboard fejl, men at jeg senere ville anskaffe mig et thermometer med mulighed for at måle negative temperaturer så jeg endeligt kunne finde ud af hvad problemet var.


Uden at have forandret noget i compen tilbagemonterede jeg kølerhovedet. Her begyndte jeg for alvor at få problemer.

Problemerne går kort sagt ud på at machen og computeren ikke vil køre sammen.

Compen vil fungerer perfekt med machen tilkoblet i slukket tilstand. Dog er dette en kortvarig glede da cpuen hurtigt opveropheder.

Hvis jeg først startede compen og derefter machen skete et af følgende: Computeren slukkede i samme øjeblik machen blev startet eller Computeren og machen kørte sammen i 30sek-1min hvorefter compen lukkede ned.
Dette skete uanset om machen blev startet ved tilkobling til compens egen psu, tilkobling til en seperat psu eller ved kortslutning af machens startkabler.

Hvis jeg startede machen først og startede computeren før macen nåede at køle ned på minus grader var computeren fulstendig død.
Der kom intet signal til skærmen og 3 af mit bundkorts diagnostik lamper lyste konstant mens den fjerde lyste kortvarigt med få sekunders interval.
Dette er samme reaktion man får hvis compen er oc'et for meget eller rammene er sat i forkerte slots.
Som ved det tideligere beskrevet tilfælde er det også her ligegyldigt hvordan machen blev startet/tilkoblet.

Jeg har virkelig prøvet at finde en logisk årsag til denne opførsel. Uden hæld.
Jeg har tænkt på om det evt kunne have noget med stelforbindelser at gøre. Så jeg har også prøvet både at sikre ekstra stelforbildelse og fjerne al stelforbildelse mellem machen og compen. Problemet forbliver det samme.

Jeg har nu modtaget en 3700+ San Diego jeg primært købte for at kunne bruge machen på normal vis. Altså starte compen efter machen har kølet ned. Så det er rimeligt surt at machen ikke virker.

Indlæget blev vist en ordentlig smøre... Håber I forstår den?

Alle løsningsforslag eller bare teorier om hvad problemet kan være bliver prissat meget højt :)

Er også interreseret i at vide hvordan det er muligt at Machens temp aflæsning kan forandre sig så meget over kort tid.

T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
19-09-2005 14:07:50
Svar/Indlæg:
649/35
Du kunne være inde på noget af det rigtige med at du måske har en gas lækage.

når du afmonterer machen vil den stadig køle ned tilsamme temperatur selv om der ikke er meget gas på men KAPACITETEN derimod bliver meget ringe !!! faktisk kan machen bliver koldest vil en minimal mængde kølegas men den vil kun have en kapacitet på 1 w eller lign. det ville forklare hvorfor du pludslig læser højere temps og det kan også forklare hvorfor den kun vil køre 30sek - 1 min for det kunne tyde på at cpu overheder og slår fra.

du kan med andre ord ikke bestemme enn gas lækage ud fra at kigge på kølehovedets temperatur efter afmontage, du kan kun bestemme en lækage ud fra machens kapacitet.

dette ville være min umildbare teori.

men jeg ville da inden jeg tog for dræstike midler i brug forsøge at lade machen stå et døgns tid unden nogen form for strøm tilsluttet, da controlleren nogen gange fucker up i den, og den kan blive clearet ved at lade den stå i et døgn u strøm.
dette kunne være en anden teori.

sidstnevnte har jeg oplevet min mach at den ligepudslig kølede til -20C kun (mod normalt -55) hvorefter kompressoren stoppede og tempen stille og roligt steg...

det er mine teorier om dine problemer håber du får løst problemet



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2005 16:42:49
Svar/Indlæg:
2126/135
Er du sikker på at problemet ligger på Mach'en og ikke computeren...

Evt. prøv at sætte en alm. blæser til og se om den virker upåklageligt.

Herfter kan det så kun være Mach'en der er fejlen.



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2005 01:48:23
Svar/Indlæg:
1287/32
www.befro.dk har dem ;)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2005 13:05:53
Svar/Indlæg:
14079/622
->#5
Øøøh.. yeah? ?:(



Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2005 14:27:22
Svar/Indlæg:
1762/50
-> #5

Du må ikk reklamere på OC.dk, Det er direkte forbudt.

"You may not post off-topic cormercials on OC.dk, i'ts against the rules!



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 16:58:01
Svar/Indlæg:
1287/32
Vil lige genoplive min gamle tråd da jeg stadig ikke har fået løst problemet og min 3700+ skriger efter at blive oc'et :P Støjen fra boxkøleren driver mig også til vanvid :(

#2 Har nu i en lengere periode brugt compen boxkølet... så ja, det er machen.

#1
Det at compen lukker ned efter 1min-30 sek har intet at gøre med overophedning af cpuen. Machen var, før jeg fjernede kølerhovedet, udmerket i stand til at køle compen også selvom displayet kun viste -20 grader. Så det taler mod en gaslekage.

Jeg har lige netop prøvet at starte Machen igen uden noget tilsluttet og nu vil displayet lige plutseligt ikke vise under -10 grader? Det virker dog stadig som selve evaporatoren bliver betydeligt koldere end -10 grader.

Det undrer mig meget hvordan temperatur aflæsningen er blevet så meget højere fra jeg skrev #0 til nu... Hvis det var en gaslekage burde det modsatte ske ifølge det #1 siger?

Er der mon i bund og grund snak om en fejl på controllerboardet eller hvad?



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2005 17:29:20
Svar/Indlæg:
649/35
teoretisk ja intil der er så lidt gas på machen at den omgivende luft tager mere effekt fra hovedet end den sjat gas der er tilbage kan køle.
Nu er jeg ikke et sekundt i tvivl DU HAR EN GAS LÆKAGE og din cpu bliver overophedet og lukker ned efter 1min



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 17:51:52
Svar/Indlæg:
1287/32
Det kan godt være du har ret...

men det underlige er at selvom displayet kun viste -20 grader var den sagtens i stand til at køle cpuen ned til en temperatur omkring -20 grader (iflg. bios). Det gjorde den i en lengere periode indtil jeg tog kølerhovedet fra og konstaterede at den også kun viste -20 grader når kølerhovedet hang frit.
Det var først da jeg monterede kølerhovedet igen at problemerne beskrevet i #0 startede. Intervallet på 30 sek- 1 min er heller ikke konstant. Nogle gange var der snak om et ½ sek.

Hvis jeg startede machen med en sperat psu mens compen kørte kunne compen nogle enkelte gange godt finde på at fryse fulstendig i det øjeblik selve kompressoren startet. Ikke når machen blev tilsluttet, men når selve kompressoren begyndte at køre ?:(

Ellers tak for din hjælp hidtil T-max :)



Find.HTX
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 18:45:11
Svar/Indlæg:
835/72
#11 slå op i telefon bogen, find en kølemontør, og høre hvad han tager for at teste dit system..

plejer at koste 2-300kr for en test, hvor han tryk prøver osv.



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2005 19:23:29
Svar/Indlæg:
649/35
#10 en sd 3700+ er en ad de aller koldeste chips på markedet dvs. den spytter ikke serlig mange watt fra sig derfor ville du muligvis kunne aflæse -20 i bios load, din afmontering kan sagtens have provokeret din lækage til at bryde mere op, så den ikke vil køre anden gang du monterer.

og husk nu at du må aldrig stole direkte på en bios temp slet ikke når den er negativ, variationerne skifter dog fra board til board



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2005 01:40:37
Svar/Indlæg:
1287/32
#12 Jeg har kun prøvet machen med en winchester 3000+... Men jeg tvivler på forskelden på de to cpuer er stot mht varmeduvikling?

Du har nok ret i at det er en gaslekage. Men der er nogle ting som stadig undrer mig.

1)Lad os antage at cpuen afgiver 40W idle (sikkert lavt sat) og den omkringliggende luft belaster machen et godt stykke under 1W. Hvordan kan evaporator temperaturen være konstant (-20) ved begge disse loads?

2)Hvordan kan det at selve kompressoren starter få min computer til at fryse. Hvis machen startes med en seperat psu burde der ikke være nogen forbindelse mellem compen og machen?
Den eneste forklaring jeg kan finde på er at kompressoren udsender nogle forstyrrelser i lysnettet som får min compen til at fryse. Dog synes jeg dette lyder rimeligt langt ude.

Nogle der kan svare på overstående?