Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2005 00:13:57
Svar/Indlæg:
1287/32
Hi alle sammen
Jeg har fået et meget underligt problem med min min Mach 2.
Den har over en længre periode kølet en winchester 3000+. Den havde coldbug men så længe den fik lov til at boote i + grader og køle ned efterfølgende kørte computeren fint.
Fra den ene dag til den anden begyndte displayet at vise alt for høje temperaturer. Plutseligt ville temperaturen ikke i følge displayet ikke under -22 grader.
Først regnede jeg med gas lekage så jeg afmonterede kølerhovedet så jeg kunne starte machen for sig selv og dermed, udfra hvor meget is der opbyggede sig på kølerhovedet, finde ud af hvordan den kølede. Der kom normal mængde is på kølerhovedet så jeg konkluderede i første omgang at det bare var en temp. probe/controllerboard fejl, men at jeg senere ville anskaffe mig et thermometer med mulighed for at måle negative temperaturer så jeg endeligt kunne finde ud af hvad problemet var.
Uden at have forandret noget i compen tilbagemonterede jeg kølerhovedet. Her begyndte jeg for alvor at få problemer.
Problemerne går kort sagt ud på at machen og computeren ikke vil køre sammen.
Compen vil fungerer perfekt med machen tilkoblet i slukket tilstand. Dog er dette en kortvarig glede da cpuen hurtigt opveropheder.
Hvis jeg først startede compen og derefter machen skete et af følgende: Computeren slukkede i samme øjeblik machen blev startet eller Computeren og machen kørte sammen i 30sek-1min hvorefter compen lukkede ned.
Dette skete uanset om machen blev startet ved tilkobling til compens egen psu, tilkobling til en seperat psu eller ved kortslutning af machens startkabler.
Hvis jeg startede machen først og startede computeren før macen nåede at køle ned på minus grader var computeren fulstendig død.
Der kom intet signal til skærmen og 3 af mit bundkorts diagnostik lamper lyste konstant mens den fjerde lyste kortvarigt med få sekunders interval.
Dette er samme reaktion man får hvis compen er oc'et for meget eller rammene er sat i forkerte slots.
Som ved det tideligere beskrevet tilfælde er det også her ligegyldigt hvordan machen blev startet/tilkoblet.
Jeg har virkelig prøvet at finde en logisk årsag til denne opførsel. Uden hæld.
Jeg har tænkt på om det evt kunne have noget med stelforbindelser at gøre. Så jeg har også prøvet både at sikre ekstra stelforbildelse og fjerne al stelforbildelse mellem machen og compen. Problemet forbliver det samme.
Jeg har nu modtaget en 3700+ San Diego jeg primært købte for at kunne bruge machen på normal vis. Altså starte compen efter machen har kølet ned. Så det er rimeligt surt at machen ikke virker.
Indlæget blev vist en ordentlig smøre... Håber I forstår den?
Alle løsningsforslag eller bare teorier om hvad problemet kan være bliver prissat meget højt :)
Er også interreseret i at vide hvordan det er muligt at Machens temp aflæsning kan forandre sig så meget over kort tid.