Den beste måde at oc'e på er som #2 siger din bios. Dette gelder uanset hvilket OS du har :)
Overclockere og benchers vil ikke få sine behov dekket af linux. Programmer som 3dmark er også den eneste grund til der stadig findes en meget lille xp partition på min comp :(.
Her er lidt generelt info om statusen for forskellige emner relateret til overclocking og tweaking i Linux:
Software FSB indstilling
Hvis du søger efter linux alternativer til programmer Clockgen findes de ikke...
Wine udviklerholdet undersøger i øjeblikket mulighederne for at køre windows device drivers under linux. Når/hvis wine understøtter windows device drivers vil Clockgen fungere.
System information
CPU-Z kører fungerer faktisk med Wine, men du vil kun få information om CPU'en. Information om rammenes nuværende timings, rammenes type og deres SPD indstillinger kan ikke ses da CPU-Z også bruger en driver til at udhente denne info.
De fleste andre windows systeminfo programmer vil lide under samme device driver problemer.
Benchmark programmer
SuperPI fås i en native linux udgave. Windows udgaven af super pi kan køres under Wine med en performance tab der efter mine erfaringer ligger på omking 10 sek.
Der findes ingen ordentlige grafik benchmark programmer der kører native på linux (udover glxgears hehe :p).
Jeg har prøvet meget og længe at få det OpenGL baserede benchmarkprogram GL Excess til at køre under Cedega. Det virker udmærket, men vil kun køre en test ad gangen.
Den beste måde at teste grafikk under linux er ved at benytte sig af et spil der er ported til linux (Doom3 eller UT2004).
Spil frameratsene vil, specielt for ATI ejeres vedkommende, ligge under dem man får i windows selvom ATI med deres to seneste linux driver releaset er kommet kæmpe skrit videre :)
Aflæsning af temperaturer/spendinger
Her kan programmet lm-sensors benyttes. Desværre er det ikke blandt de nemmeste at sette op.
Overclocking af grafikkort
ATI's brugeres eneste alternativ under linux er at bruge en bios editor og flashe grafikkortet med en bios der indeholder overclockede hastigheder.
nVidia brugere har det derimiod meget godt uder linux.
Dels er nVidias linux drivere en del bedre end ATI og dels har de hele to oc verktøj at gøre godt med.
Det ene er NVClock og det andet er Coolbits der selvom det som standard er deaktiveret nemt kan aktiveres i nVidias nyeste driver.
Stabillitet
Hvis du ocer en maskine med Linux vil du hurtigt erfare at Linux er meget kræsent hvad andgår stabillitet. En windows maskine vil kunne køre stabilt på en computer der er clocket højere end en Linux maskinve vil kunne.
Så vidt jeg har forstået skyldes der grundlæggende forskælde på Linux' og Windows' kærne.
Til gængeld er du, hvis din maskine vil køre Linux, 100% sikker på den er stabil og at intet andet vil præsse den i kne.
Når man overclocker en maskine med windows vil man ofte opleve at maskinen nægter at starte med beskeder om at der mangler forskellige filer. Windows begynder også af en eller anden grund med tiden at opføre sig underligt hvis det bliver slukket forkert for mange gange.
Problemer som det har jeg aldrig oplevet Linux. Generelt har jeg set mange korrupterede NTFS partitionen men aldrig en eneste korrupt ext3/ReiserFS partition. Problemet med systemet begynder at opføre sig underligt/bliver langsommere over tid har linux heller ikke.