<i> Da lyden bliver leveret i DD kan du faktisk være total ligeglad, så nej - det er ikke det samme som på grafikfronten, CPU fronten osv osv
Det er præcist det der er smart ved DD - Du har ikke brug for EAX, 24 bit bla bla etc - Du har ren digital lyd!
Hvis folk brugte et par minutter på at læse, hvad f.eks EAX giver, ville man hurtigt opdage, hvad jeg mener</i>
Nej, der er stor forskel på digital lyd!
Har læst om EAX, og du har vist misforstået den måde, som EAX virker på!
EAX er "positional audio", dvs at det finder ud af hvor lydene skal komme fra.
Nu er jeg personligt ikke ekspert i dit lydkort, men jeg ville tro at kortet bruger cpuen til at udregne EAX 1, hvorefter kortet komprimerer lyden til DD. Her vil et X-fi bruge lyd-processoren til at udregne lydens positioner hvilket aflaster processoren. Så skal man bruge hele 3 kabler til at få lyden til sine højtalere, men man slipper for at investere i en DD decoder.
Det der virkeligt betyder noget i lydkvaliteten er kvaliteten på DAC og opamps på lydkortet, eller kvaliteten af den digitale udgang. Da ingen af de analoge dele er noget at råbe hurra for på dette kort (ved ikke om den digitale udgang er god, men tror det ikke..) vil jeg ikke anbefale dette kort.
<i>Jeg ved denne påstand vil pisse mange af, men netop det faktum, at mange bliver ved med at købe nyt lydkort fortæller alt - Folk vil snydes af firmaer der kommer med smarte nye features, som alle i lydkvalitetsøjemed bliver overgået af DD....</i>
Hvis du kun snakker om lydkvalitet vil et EMU 0404 eller ESI Juli@ nemt kunne slå dit lydkort. Der er dog ikke EAX indbygget, så man må nøjes med 2 kanals lyd, hvilket er fint til fx. hovedtelefoner, eller når man lytter til musik.