Lyden undervurderes i PC systemerne ?

Diverse d.  21. september. 2005, skrevet af Gripen90
Vist: 1309 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 14:11:44
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er ikke nogen broktråd eller lignende, MEN jeg har undret mig en del når jeg har siddet og tjekket folks lækre systemer ud, både de fine mellem-pcer, high-end, insane og super oc'et insane pcer.

Der er en ting som skærer mig i øjet når jeg tjekker specsn't igennem...
Bundkort MSI - PCI-express - najs
CPU - AMD 64 4400+ hmm lækker
Ram 1GB Ballistix Cl2 - oss lækker
GFX - GF7800GTX - wooow
men men så kommer det
Lyd - onboard - harghh (kaffen galt i halsen)
Højttalere - Bilka Dallas Stereo højttalere - omg ! (tager mig til hovedet)

Hvorfor er det lige at så mange undervurderer lyden og kun ser på GFX, Ram og CPU ? lyden er måske ikke specielt interessant og er kun af sekunder interesse ?
Jeg græmmes da af og til af at se super lækre konfigs, men så ser jeg at der er brugs Onboard lyd ! - det "ødelægger" i mine øjne lidt helheds indtrykket.
Det er de færreste onboard løsninger der jo egentlig kan konkurrere fx bare med Creative Sound Blaster Live 5.1 lydkortet ? Kun nVidia's Soundstorm kommer tilnærmelsesvis op på Audigy 1 niveau.

Jeg mener at lydspektret er stærkt undervurderet, men tro mig lyd kan virkelig gøre en forskel, lige så meget som et GFX kan, med et nyt og godt lydkort kan lydspektret helt forandres i spil og spillet tilbyder en meget mere indbydende atmosfære og lydkulisse end før.

Jeg synes det er lidt en skam at man ikke bare sætter et billigt og godt Audigy 2 value i som en krølle på halen til det lækre system.

Det er så bare min holdning :)

Boomer
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 14:18:48
Svar/Indlæg:
906/100
Du har ret men det er jo ikke alle der halter helt så meget efter som det system du nævner og faktisk kan et onboard lydkort give næsten ligeså god lyd som et Audigy 2 value, men det er rigtigt at Bilka højtalere er lidt i den nerdern ende. 5.1 Altec Lansing og Sennheiser pc 150 styrer for hårdt !



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 14:24:10
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #0 Du har fat i noget, før i tiden havde jeg selv onboard lyd (troede heller ikke der var den store foskel) så fik jeg mit Abit bundkort med nVidia soundstorm der kunne man tydeligt høre forskel fra onboard lyd til nVidia Soundstorm.

Senere hen købte jeg et Audigy 2 ZS og det giver en god lyd, når man spiller spil :e





Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 14:24:16
Svar/Indlæg:
15982/637
#1: Hehe nej, men overdrivelse kan fremme forståelsen af og til ;)

Men jeg ser nu ikke mange onboard chips der understøtter samme feature som fx Audigy 2 ! altså EAX HD mv.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 14:25:19
Svar/Indlæg:
3214/18
Det kan tænkes, at det er fordi der ikke direkte findes nogle benchmarks til lyd. Hvis du nu laver SoundMark05 så kommer der sikkert gang i sagerne... :p :e



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 14:30:24
Svar/Indlæg:
15982/637
#4: Hehe ja.

Jeg ved bare at jeg selv først blev opmærksom på det dengang jeg fik NFS Porsche i 2000, og jeg spillede det med AC97 lyd og det var da ok, men jeg syntes altid motorlyden var lidt tam.... det var så indtil det kom SB Live 1024 player i PCen og for pokker en forskel der var nu ! motorerne brølede derud af.



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 14:30:32
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #4 LOL så siger jeg ikke mere...... :p :e



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
21-09-2005 14:40:58
Svar/Indlæg:
389/13
Det er meget svært for den normale bruger, at måle kvaliteten er ens maskines lyd og derfor er netop lyd som hver enkelt bruger må måle subjektivt. Desuden er god lyd for mange =bas og derfor er onboardlyd+Sennheiser pc150 fint for mange.

Personligt betyder lyd meget og har derfor brugt en del penge på lyd, og netop lyden er grunden til, at jeg stadig holder mig til Nforce2 (soundstorm) - Realtime DD encoding er et must i min verden.

Hvis brugere omkring i verden fattede mere af lyd og alle købte et "realtime DD enable" lydkort ville ens lydkort holde i mange mange år.Hvilket ville medføre at, Creative ville gå konkurs

Mon ikke de fleste her bruger Onboardlyd eller et "Audigy-blær-kort?.

Nu kommer Creative med X-fi som stadig ikke kan levere Realtime DD - Hvorfor ikke? - Fordi de ikke vil kunne sælge de næste generationer af kort



pedersen
 
Superbruger
Tilføjet:
21-09-2005 14:49:44
Svar/Indlæg:
139/8
er sb live1024 bedre end dette onboard lyd

AI Audio (8-channel Audio)
The ALC850 has eight channels of 16-Bit DAC, a stereo 16-Bit ADC, and an AC97 2.3 compatible multi-channel audio designed for PC multimedia systems. The CODEC can also automatically detect and identify what types of peripherals are plugged into the audio I/O jacks and notifies users of inappropriate connection. No more confusion of Line-in, Line-out and Mic jacks.

???
?:(



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 15:05:41
Svar/Indlæg:
15982/637
#7: Jeg har haft Soundstorm og har været fuldt ud tilfreds med det, men DD har jeg nu ikke rigtig brugt til noget, såvidt jeg husker.
Jeg fik dog så et Audigy LS i og jeg syntes der var en lidt mere klar klang her mht diskant.
Om Creative er blær ved jeg ikke, det tror jeg nu ikke, jeg sidder stadig med et SB Live 5.1 fra 1999 og det rykker da stadig, i den anden PC har jeg SB Audigy 2 ZS og det er super lækkert.
Hvis ikke der bare var lidt om kvaliteten i Creative lydkort, tror du så ikke at de ville gå konkurs ret hurtigt ?.
Andre lydkort producenter som Terratec, Trust, C-Media, Hercules, Winfast har aldrig tilnærmelsesvis dasket op med nogen lydkort der med lethed har sparket Creative af banen. De nærmeste konkurreter jeg kan komme på er Audiotrack og Turtlebeach, men de er knap så kendte.... Creative label't sælger oss.

#8: Er ikke sikker men jeg vil mene et SB live 5.1 digital måske er. Godt nok ikke 8.1 understøttelse, men der er Aureal 3D og EAX 1.0 og 2.0 understøttelse.



Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 15:10:13
Svar/Indlæg:
330/34
Taler vi om rigtig lyd :p :p

http://www.lynxstudio.com/lynx...

Se det kort rykker en hvis ting ud af bukserne.

NEj ærlig talt så er der mange som lever med lyd, som er meget ringe. Det er som om man lever i lykkelig uvidenhed omkring god lyd. ''desværre :l
Men der er ingen blæreværdig i god lyd.

Det er som "0" siger superfed maskine men skod lyd :x

Slow



HrLarsen
 
Superbruger
Tilføjet:
21-09-2005 15:11:31
Svar/Indlæg:
14/0
Sjovt, har det lige såen at bruge penge på lyd / headset / skærm først. Heller have en cpu der er lidt langsommere eller et gfx der ikke er så vild..

Fuldstændigt tåbeligt som mange bruger 4k på et 7800 også ødelægger de det for sig selv ved
1. at have en skærm der for dårlig
2. have sindsyg dårlig lyd.

Har audigy 2 zs, 959 nf samt et par HD 500 fra sennheiser.
Inden jeg overhovdet overvejer at anskaffe mig bedre maskine vil jeg have:

hovedtlf: http://www.edbpriser.dk/Listpr...
skærm: http://www.edbpriser.dk/Listpr...
lydkort: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Tror eneste grund til mange har gode gfx og cpu, vold oc'er dem er for at kunne fortælle hvad de score i mark2005..




Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 15:30:15
Svar/Indlæg:
330/34
#9:

Sammenlign lyden fra en pc - med lyden fra et Bilka anlæg til 2000.
Bilka anlægget lydervæsentligt bedre - desværre :(

Jeg mener dog man skal vurdere omdeter et gamer eller rigtigt lydkort man ude efter.

Gamer lydkortet behøver ikke mere end 5,1, da de fleste nødigt spendere mere end et par tudser på højtalere. Jo fære højtalere for de samme penge jo bedre lyd.

Slow



#13
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 15:32:48
Svar/Indlæg:
3712/44
Hehe, det er nu meget sjovt som folk prioriterer forskelligt når de bygger deres egne pc'er. Men mon ikke det er en afvejning af hvad man lige har råd til/mest lyst til der sætter visse begrænsninger for de fleste?

Jeg savner i den grad mit Audigy 2 lige pt, da jeg pga. pci slot layoutet på mit P5WD2 midlertidigt bruger mit onboard lydkort. Det er valget mellem tv kortet og onboard lyd eller Audigy og intet tv kort.... Nok har jeg ikke det vilde Hi-Fi højttaler gear på pc'en, men med et par HD570 og et sæt AL 641 højttalere kan man nu snildt høre forskel på onboard lyd og Audigy 2. Især i spil med EAX effekter, og så taber man tilmed ydelse med det onboard snot.... Men værst er det med lyden, for jeg er nemlig også vild med "rigtig" motorlyd... :p :e

Og så skal jeg da helt klart også have et Creative X-Fi kort så snart jeg skifter bundkortet ud igen. Dejligt at der endelig er kommet en sort 5 1/4" boks med så det passer ind i kabinettet også



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 15:32:49
Svar/Indlæg:
1888/560
#0 sidder selv med Audigy 2 og et sæt Sennheiser HD570, men nu er jeg også lidt en musikelsker :).

De fleste gamere vil dog sagtens kunne klare sig med et onboard lydkort og et billigt headset - hver sin smag selvfølgelig. Tror ikke lyd er prioriteret specielt højt herinde og det trækker nok lidt mere at spare op til en vild CPU eller lign. frem for et Audigy eller X-Fi.

#7 selv har jeg i lang tid været pænt træt af, at Creative ikke har fået Dolby-Digital Realtime encoding, men at beskylde dem for ikke at understøtte det på deres kort pga. salgsargumenter finder jeg knap så gennemtænkt. Har du overvejet, at det måske handler om licensering? Der var i hvert fald en side, der reviewede X-Fi som skrev om det...

Anyways, lad os se det i øjnene, hvor MEGET kan man bruge Realtime Dolby-Digital encoding til?

AC3 lyd på DVD film og diverse filmklip kan klares med et standard digitalt output (og det har selv det billigste onboard AC'97 lydkort). Realtime DD encoding kommer kun til sin ret i de applikationer, hvor man har et analogt 5.1 signal og det er primært i spil eller hvis man sætter effekter på stereokilder (musik eller film f.eks.).

Upmixing af videolyd og derefter encoding til DD kan klares realtime med CPU'en og et codec.

Ved upmixing af lyd kan man godt bruge realtime DD encoding på lydkortet, men jeg tror størstedelen af alle brugere vil foretrække stereolyden (specielt de lidt mere Hi-Fi interesserede vil nok foretrække stereo frem for noget "wannabe" 5.1. Samtidig er det nok de samme Hi-Fi interesserede der har interesse i at købe et realtime DD encoding kompatibelt kort).

Hvad så med spil? Selvfølgelig vil det da være fedt at kunne få AC3 ud af spil og så kunne sætte det til anlægget, men hvor mange er det nu lige, der har et vild0r anlæg sat til PC'en med hensyn til gaming? De har det nok snarere sat til DVD'en og TV'et. Så er der selvfølgelig TV-out, men hvor god er det nu lige kvaliteten på TV-out er...

Det kan selvfølgelig være, at man bruger sin monitor som TV og man rent faktisk har det vild0r anlæg sat dertil og så er realtime DD encoding da ret fedt, men reelt handler det vel bare om, at man kan overføre signalet digitalt gennem ét kabel frem for analogt gennem 3x stereokabler - på "Fedt!!" skalaen synes jeg nu ikke det rammer sååå voldsomt højt igen.



Broendum_
 
Overclocker
Tilføjet:
21-09-2005 15:35:27
Svar/Indlæg:
160/22
#11 - Eller også gør det folk det for at få ordenligt ydelse i spil og tunge programmer?

Det er ikke alle der har de der 9100 du vil bruge på inden du køber dig en ny computer, og inden du får købt det der er, er der vel kommet et nyt og bedre lydkort på markedet, og det samme med høretelefonerne.
De hovedtelefoner du gerne vil have dig er vel profsionale DJ høretelefoner, der er visse andre der også laver gode headsets, med lige så god lyd som sennheisser og de lidt billigere.



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 16:19:58
Svar/Indlæg:
2353/24
Jeg er en af dem som kørere med onboard sound og nogle billige noname højtalere (jeg har fået dem).

Det er let nok at købe et ordenligt lydkort til rimelige penge, men hvis jeg skal kunne udnytte det, skal jeg også have nogle ordentlige højtalere og evt. forstærker.

Jeg har den holdning at hvis man endeligt vil inverstere nogle gnaster (1-2k) og så få noget middelmådigt, så vi. jeg hellere spare flere penge op (3-?k) og så købe noget som jeg virkligt kan være stolt af.

Nu er jeg ikke nogen gamer, så der har jeg ikke brug for lyden, så jeg bruger stortset kun mine højtalere når jeg bruger mit tvkort (hvilket jeg gør altid)... og lyden som kommer fra den analoge antenne er jo i forvejen ikke noget at råbe hurra for.

[tilføjelse]
Så summer sumarum har jeg pt mere brug for den regulære ydelse som ram og cpu vil give for de samme penge. ikke pga. benchmarks (går overhovedet ikke op i den slags), der imod til acad etc.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 17:09:18
Svar/Indlæg:
15982/637
Som med GFX findes der jo selvfølgelig low-mid-above mid - highend lydkort.
Jeg selv betrager Creative som above-mid, og til spil synes jeg fx Audigy 2 dækker alt hvad der skal bruge pt. bl.a god lyd og understøttelse af div standarder.

Jeg ved nu ikke om man kan sammenligne PC lyd med et bilka anlæg til 2000kr !. Man kan jo få et godt phillips til de penge some nok skal være bedre end et Audigy 2, men anlægget understøtter altså bare ikke EAX osv... så jeg ved ikke om sammenligningen er helt fair :)



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 17:29:48
Svar/Indlæg:
2126/135
Hvordan kan man spille BF:V uden 5.1 EAX lyd... jeg hører jo præcis hvor heli/skud/napalm kommer fra111



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
21-09-2005 17:42:34
Svar/Indlæg:
3863/538
Tror at lyd på pc´er er undervurderet fordi det stadig væk betragtes som et seperat "møbel".
Tager du fx. dem der spekulerer i HTPC´er er deres lydvalg ofte meget god - netop fordi de bruger deres pc som en del af deres hjemmebio.
Men interessant diskussion...

#0 mener du at et hvilket som helst PCI-lydkort ville slå onboard AC 97´? (når man ser bort fra Soundstorm)



Boomer
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 17:57:01
Svar/Indlæg:
906/100
#0
Jo selv følgelig kan man få bedre lyd men det koster jo en del. Og du har da os ret i at EAX ikke understøttes men EAX giver kun en marginal forskel i lyden så tror mere at kvalen ligger i de komponenter som creative bruger i deres lydkort er højere end dem på motherboardet.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 18:03:26
Svar/Indlæg:
15982/637
#19: Det jeg mener er at når man sidder med en voldsom CPU og GFX og en håndfuld ram og har basis for en ekstremt gaming PC så man kan køre alt, så undres jeg over at lyden helt glemmes og ofte ikke anses som en del a hele "gaming atmosfæren", altså at det ikke bare er flot grafik og mange FPS, men også god lyd.

Jeg kender ikke til alle onboard løsninger men jeg støder meget ofte på AC97 standarden som måske understøtter op til 8.1 lyd mv, men ofte halter de i effekt understøttelse som EAX HD, Aureal 3D mv. Såvidt jeg ved er nVidia Soundstorm den eneste onboard løsning der kan handle op med Live 5.1 og Audigy kortene.

Jeg siger ikke at alle PCI kort løsninger er onboard løsningerne overlegen, for man ser MANGE billige (80-200kr) PCI lydkort der bruger samme AC97 chip, som mange bundkort bruger til onboard lyd.

Jeg mener bare at de sidste 300-350kr til fx et bulk Audigy 2ZS når man i forvejen bruger tusinder af kroner på PCen, er givet godt ud i sidste instans.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 18:06:36
Svar/Indlæg:
15982/637
#20: Ej der er forskel på ingen EAX og EAX. EAX er 3D positional audio, dvs at du kan lokalisere hvor en lyd kommer fra ! Det er særdeles brugbart i flysims, FPS shooters og fx DVD film.



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
21-09-2005 18:08:27
Svar/Indlæg:
3863/538
#21 OK. Jamen så er vi enige. :e



Stefan_SN
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 18:08:38
Svar/Indlæg:
175/32
#0
God tråd du har oprettet... Et emne der burde blive omtalt mere.

#11
Kan kun give dig ret i at der er alt for mange der bygger vilde PC'er men glemmer skærm og lyd.
Hvad nytter det at have 2 x 7800GTX i Sli og så kun kunne kører 1280x1024@60Hz på grund af en dårlig skærm :00 Damn det er dumt!

Lyden er en meget vigtig faktor når man spiller, ser film eller hører musik. Men mange er ikke opmærksomme på dette.
Det sammen gælder et godt billede.

Jeg tror at grunden til at "folk" ikke køber ordentlig lyd/billede, er at man ikke kan måle lyd- og billedekvalitet i tal og diagrammer. Men at man er nød til selv at vudere hvilke behov man har og hvad der er bedst.

Hvad angår mig selv, var jeg for et par år siden typen der var totalt ligeglad med god lyd og godt billede.
Havde NoName højtalere, Zalman Theater 6 hovedetelefoner og en Mycom 17" CTR skærm.
Men efter at have prøvet en ordentlig skærm og fed lyd er det hele vendt.
Nu kan jeg ikke længere side foran en skærm der kører under 85Hz eller lytte til bilka højtalere uden at få hovedepine x(

Jeg kan stærkt anbefale folk at begynde at bruge penge på lyd og billede.

Har selv følgende lyd/billede setup:
Højtaler: Sony SA-VE 705 (5.1 Speaker Setup)
Hovedtelefoner: Sony MDR-DS5100 Dolby Digital Surround Sound.
Forstærker: Sony STR-DB 840 QS Series.
Skærm: Sony GMD-F520 21" CTR (2048x1536@85Hz.)

Nu er mit setup udelukket Sony, men mange andre producenter gør jobbet godt efter (Logitech, Creative,Sennheiser, Eizo, Samsung mm.)

Men mit forslag er at man skal gå ud i en HIFI/PC foretning og finde de produkter man kan lide når det kommer til billede/lyd, da dette er svært at få en konkret test/review på.

Mvh. Stefan Pedersen



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 18:23:30
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg har faktisk lige investeret i et Audigy 2ZS.
Men tidligere har jeg kørt med Barebone, så har ikke lige haft plads til det.
Jeg støtter også op om at det er virkelig vigtigt med god lyd.
Det er noget som giver lige det sidste, både i spil og DVD film.
Efter min mening er det ret kedeligt at se en DVD film uden surround.

Mht. skærm som andre snakker om, så har jeg selv investeret i en Samsung 213T for over et år siden. Før hen kørte jeg med en Samsung 957DF, som også var temmelig hæderlig.
Så for mig er det en ikke en ny opdagelse at skærm har stor betydning.



Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
21-09-2005 18:26:50
Svar/Indlæg:
1369/75
Er der en som vil forklare hvad EAX er/gør?

Kan man udnytte det med kun 2 højtalere?

Er det understøttet af "ALC850" (onboard lyd på mit NForce 4 DFI Bræt)?



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 18:50:43
Svar/Indlæg:
3532/303
Har læst det meste af tråden, min dårlige undskyldning er simpelthen at min hørelse ikke er den tørreste kiks i pakken.
Kan godt hører forskel på grumme højtalere og harverede bilka diskanter, men så heller ikke meget mere. Har et Altec Lansing 621 sæt som jeg synes spiller helt enormt godt sammen med mit SB Live. Lige nu bruger jeg dog min Plantronics .90 selvom lydbilledet ikke helt er det samme, en del mere fladt.
Altså har jeg, jeg er amatør guitarist og elsker musik, ikke brug for nogle vilde højtalere og slet heller ikke et vildt lydkort da det simpelthen vil være at smide penge ud af vinduet. Når jeg engang får råd er det da klart at min guitar er tilsluttet en rørforstærket 200w forstærker... men så heller ikke mere :D



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 20:24:29
Svar/Indlæg:
1762/36
Nu har jeg et rigtig fedt anlæg (Se profil) og har altid brugt onboard AC'97 lydkort og synes at lyden mangler fylde, nej det er ikke anlægget for der er masser af fylde på CD'erne når de afspilles direkte fra CD'afspilleren.

Er det fordi at det er .mp3 format eller skal jeg investere en plovmand i et Augidy2 ZS?

Har også nogle Creative I-Trigue 3300 2.1 som jeg bruger som for højtalere og så de store JBL LX 2005 som bag, skal jeg leve vidre med AC'97 eller bliver det et Augidy? (som om jeg ikke kender svaret)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
21-09-2005 20:39:05
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg har da et Creative SB Live! 5,1 digital :e

Det er sgu godtnok til mit forbrug :)

Hvilke mobo´s har egentlig soundstorm ?





Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 20:48:31
Svar/Indlæg:
2126/135
#28 prøv bare med et Soundblaster 5.1 Live og du blir overrasket... ;)

Ang. mp3, så er der kun få personer jeg kender der vil stå ved at de kan høre forskel på en .mp3 og en alm. cd afspillet på et alm. anlæg.

MEN hvis vi smider cden og cden med mp3 over i et anlæg til >10000kr (Thule?) og dertilhørende kvali højttalere (B&W?) så kan endnu flere høre, omend mærke, forskellen.

Så hvis du skal spille spil, så gør det med et lydkort/højttalere svarende til den kvalitet, som spillet understøtter.

Hvis du skal afspille mp3, så kan computerens soundblaster lydkort og sattelithøjttalere være ok, selvom et lowfi anlæg nok vil give mere på alle punkter

Hvis du tænker på at ofre pengene på kvalitet så hav i øje at de kun er givet godt ud, hvis du vel og mærke vil høre dine cder (ikke mp3) i et rum som er indrettet til formålet...

Jeg har alt for ofte set fejlen at folk har 10000kr højttalere stående f.eks. ½ meter for lavt, eller bag ved en sofa!
Total hul i hoved...

Pointen er at anlæg/lydkort/højttalere, er afhængig af hvad du vil spille og placering!

Derfor har jeg f.eks. mine 5.1 højttalere placeret: center:på skærmen. ;front-left/right en ½ meter fra mine skuldre. sub. under mit bord en ½ meter foran mig. og mine Bag-left/right, modsat mine front, lavet så jeg kan tage dem frem og tilbage, og sætte dem under mit bord når jeg ikke gamer...

Det var bare et eksempel.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2005 20:53:25
Svar/Indlæg:
15982/637
#26 se #22

#28: Du behøver slet ikke investere en plovmand ! du kan få et Audugy 2ZS bulk til omkring 350kr (fik jeg selv), og hvis du kan undvære fancy boks og manual så er bulk lige dit behov. Der medfølger i forvejen en CD-rom med software og drivere til kortet.

#29: Det har jeg da oss selv :e (se signatur), og det er skam fremragende og meget bedre end den skod AC97 lydchip på bundkortet.

Jeg ved at Abit NF7-S vers.2.0 har Soundstorm, det bundkort har jeg også haft engang.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 21:02:26
Svar/Indlæg:
4120/115
Man kan godt høre forskel på CD og MP3!!! Men det skal da siges at MP3 med en lidt højere bit-rate (over 160kbit/sek.), kan lyde ganske udemærket, under de 160kbit/sek, begynder det at gå meget ud over frekvens spektret...
Men det kræver nok ikke den store atom fysiker eksamen, at indse at MP3 aldrig bliver helt på højde med CD kvalitet! for det første, så er MP3 i sagens natur MPEG komprimeret, hvor en cd er ren PCM, men også mange MP3 filer er komprimeret for hårdt (efter min mening...) Men selv med en bit-rate på 320kbit/sek (er det ikke maks for mp3?) så er der stadig et stykke op til de 1,4Mbit/sek, som en cd køre med.

se evt. http://www.burn-it.dk/index.ph...



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 21:23:44
Svar/Indlæg:
3943/44
Havde bestemt at jeg ville have købt et af de billige xfi kort når de kom på markedet til min stationære - men har købt bærbar som sparker røv på stationære - så overvejer nu at købe et audigy 2 til min flaptop - der går jo nok lidt inden man kan få xfi til den - men har da investeret i et par sennheiser 212pro - det dyreste som su'en tilladte! - men de gav da godt nok også lyden en god tak op i kvali!
Nu bruger jeg meget tid på at høre musik - og har da altid haft min com sat til anlæg - (dog ikke siden at jeg har fået headfones - og slet ikke efter at jeg er flyttet fra landet til aalborg!)

http://www.edbpriser.dk/Listpr...
men sådan en fanden vil klæde min com (tror dog det bliver en ny hd først - den er så langsom at wow hakker - på en 2gz centrino 6600go og 512 mb ram! - bf2 kører ellers skide godt!)



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 23:18:31
Svar/Indlæg:
1762/36
#33 Det kan godt være at det er fordi at det er en Centrino og 512mb ram, ville nok anbefale en ny ramklods først.. og evt. en pentium M processor...




mogwai21
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 23:43:20
Svar/Indlæg:
70/1
Gik for et par måneder siden fra AC97 onboard nogle billige bilkahøjtalere, til Audigy 2 zs og Logitech Z 2300 2,1 og det kunne høres det er kommer meget mere lyd i spillene og den er meget mere klar. Bf2 lyder sindsygt godt det kan klart anbefales at bruge nogle penge på lyd.





beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2005 23:44:18
Svar/Indlæg:
3943/44
#34 det er en pentium M (dorthan på sonoma chip) - dude ellers må man ikke kalde det centrino - men det er kun en 4200 rpm hd - ram er ok til bf2 (std. dog med max view dist 95-100 fps) - så mon ikke at wow i laveste opløsning burde kunne køre ok - problemet er bare at det en blok pc 3200 ram - den skulle understøtte pc4200 - så jeg skal nok ud og købe 2 blokke! - men havde jeg haft pengene kunne jeg nemt have solgt min blok til en af mine venner!




Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2005 09:14:50
Svar/Indlæg:
1369/75
#31

Har læst #22. Og der er kun et af mine 3 spørgsmål besvaret...



DiRtBaG
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2005 10:51:56
Svar/Indlæg:
99/16
Jeg synes da selv jeg er en af dem der har tænkt på det hele i mit system, dog er det ikke komet på een gang men hen ad vejen.

DFI Lanparty nF4 SLI DR
Amd 64 4000+@2820
Asus Extreme N7800GTX TOP
AUDIOTRAK Prodigy 7.1 LT
Creative GigaWorks S750 7.1 THX
ViewSonic VP201b 20.1" TFT


Faktisk går jeg rundt og siger til mine mates at en godt grafikkort ikke er meget værd uden en ordentlig skærm. Dog er de fleste jeg kender tilfredse med onbord lydkort og billige højtalere, faktisk er der kun en i min omgangskreds der sidder med et Audigy 2ZS og Logitech´s Z 5500.



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2005 12:12:54
Svar/Indlæg:
389/13
#14

Jeg kan faktisk ikke finde områder, hvor man ikke kan bruge Realtime Dolby-Digital encoding encoding og hvor det ikke er en kæmpe fordel?!?!

Hvis man har et DD lydkort (der ikke bruger CPU) ser jeg ingen grund til at upgrade ens lydkort. Man har ikke brug for EAX 1/2/3/4/5/6/7/8 og hvad der ellers er kommet/kommer på markedet. Lyden er "DVD kvali" og selvom der skulle kommet et nyt lydformat f.eks 10.1 (hmmm) så er det "kun" mine højtalere der skal udskiftes

Jeg har stadig ikke oplevet et spil/program der ikke har fungeret med DD og kan kun undres over folk/børn der stadigvæk opgradere deres lydkort..igen og igen og igen

Tankespil: Hvis alle havde et DD kort, hvad skulle Creative så opfinde for at sælge deres næste generation af lydkort?

Her er Creative's version:

1. 24-bit Crystalizer Technology

2. CMSS3D Surround Technologies (for 2.0, 2.1, 4.1, 5.1, 6.1 & 7.1)

3. CMSS3D Headphone Expander Technology

4.For those who want to enjoy the best music entertainment, you don't have to repurchase new formats of the old music you already own anymore. With its 24-bit Crystalizer technology, X-Fi will enhance your music to 24-bit, making it sound better than the original recordings in real time, be it MP3s, CDs or other audio sources.

6.And with our CMSS3D Surround technologies, we can make any stereo music envelop you in a 3D space, be it on a 2.0, 2.1, 4.1, 5.1, 6.1 or 7.1 speaker system, and in the exact proportion you desire.

7.For people like me who hate having music stuck in the middle of your head when using headphones, the unbelievable CMSS3D Headphone Expander technology will expand the audio outside your head, such that it will be like listening to an external 7.1 surround speaker system. Listening to headphones will never be the same again.

For power gamers who want to have an absolute edge over their competitors, you don't have to spend thousands of dollars just to beef up your PC and get those few extra frames per second anymore. The X-Fi processor will speed up your frame rate up to 40% over motherboard audio, while at the same time delivering a shockingly crystal-clear and rich 24-bit environmental audio with 128 three dimensional voices. These realistic and clear audio environments can provide you with audio cues that'll allow you to pinpoint your enemies, giving you a significant edge in game play, far beyond what increasing the frame-rates alone can give.

And finally for music enthusiasts who want to create their own music, there are no other tools within the X-Fi price points that are so powerful, so simple to use and so high in quality (up to 116 dB SNR) that only the world's best recording studios can sniff at. With Sound Blaster X-Fi, you can now do all the professional grade music creation in your own garage. Anyone with a passion for music and some creativity can create and publish 24-bit surround DVD-Audio quality music, rendered by professional grade 24-bit orchestral MIDI instruments, right at their own desktops. It can be very disruptive as it will shake up the music creation scene in a big way, because the quality achieved could easily rival that from a million-dollar recording studio. Desktop Music Publishing will become a reality.

(http://www.creative.com/hearto... )

Det eneste sted, hvor jeg kan se en fordel er ved MIDI delen, men jeg laver ikke musik.
Punkt 2 --> der har du det med Dolby licens. Jeg ved ikke om det er bedre end dolby (c), men sikkert det samme (?)

Alle de anmeldelser jeg har læst sammenligner med gamle "analoge" lydkort, hvilket jeg ikke kan bruge til noget og CMSS3D Headphone Expander Technology får tæsk de steder, som jeg ser som seriøse "lyd websites"

Alt i alt er der ingen tvivl om at X-FIs (prut) er et glimrende produkt, men jeg kan ikke finde et område, hvor det er bedre end mit onboard Soundstorm som efterhånden er 3-4 år gammelt (eller mere?)




Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2005 13:09:27
Svar/Indlæg:
330/34
# 39
HVis det er lydkvalitet der tales om er der lang vej endnu.
Udviklingen på f.eks CD afspilere. Deres DA convertere er udviklet enormt. Et andet punkt er digital støj - støj fra strømforsyninger osv.
Hvis du afspiller en CD i en pc og via et Bilka anlæg er der stor forskel i kvalitet.
Se strømforsyningen i en god CD afspiller, masser af afkoblinger for støj, kobber afskærmninger, minimum af riple på forsyninger osv. Seperate strømforsyninger til den digitale og den analoge del osv.
I en pc bruger man en 'swithsmode' strømforsyning hvilket er bandlyst i audiokredse. ATX standarden for riple er helt til grin, når vi taler audio.

Det ultimative lydkort er i min ydmyge verden et kort der er afskærmet for støj, sin egen strømforsyning rigtige audio convertere, sammenkoblet med de forskellige spilteknologier EAX, 5,1 - 7,1 osv.

X-FI er sikkert et glimrende produkt, men lydkvaliteten ??
Det samme gør sig gældende med soundstorm chippen lydkvaliteten ??

Jeg investerede i et Lynx 2 kort i januar som lever sammen med et SB Live player. Lydkvaliteten fra dette kort (CD, DVD afspilning)
er mange klasser bedre, det er endda blevet sammenlignet med stationære CD afspillere til 7-8000 kr i blindtest og faldt ikke igennem.

Derefter kommer højtalerne til en pc.
Ungens madkasse bygget sammen med en højtaler af tvivlsom karakter.
Mange bruger headphones, hvilket måske skyldes hensynstagen til omgivelserne, men måske også end erkendelse af at stationære højtalere med samme lydkvalitet koster kassen.

Hvis man igen skeller til hifi industrien er det åbenlyst der er forskel på hvad der er hifi og pc højtalere. Problemet tror jeg grundlæggende er der ikke stilles de store krav til lydkvalitet, men mere til placerings venlighed og udseende.

Så en opfordring til alle bedre lyd.

Slow







Holmer
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 08:09:46
Svar/Indlæg:
116/11
Jeg har aldrig gået op i lyd (og har derfor ikke forstand på det), men er blevet inspireret af tråden. Dog vil jeg ikke ofre mere end godt 1000 på et lydkort og et 5.1 højtalersæt.
Hvad skal jeg købe for at få mest lyd for pengene?
Jeg havde tænkt på dette 5.1 sæt (Creative inspire T5900): http://www.edbpriser.dk/Listpr...
men er meget i tvivl om lydkortet.
Det her bliver nævnt i tråden (Audigy 2 value): http://www.edbpriser.dk/Listpr...
og så det her (Audigy 2 ZS bulk): http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Jeg havde oprindeligt tænkt mig at køre onboard lyd (Realtek ALC850) og så evt. købe de nævnte højtalere. Dem jeg har i forvejen er disse http://www.cambridgesoundworks... (blot i 4.1 versionen)
Et andet spm. er så om T5900 højtalerne egentlig er så meget bedre end dem jeg har eller jeg skal ofre mere på højtalerne for at få noget bedre og kan nøjes med value lydkortet og stadig få en markant forbedring?

Øs venligst ud af jeres viden!




Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2005 08:38:29
Svar/Indlæg:
2126/135
køb et Audigy 2 ZS bulk http://www.edbpriser.dk/Listpr...
og evt. et sæt 7.1 højttalere efter smag og behag...

eks. et sæt Trust 8110B 7.1 http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Så er det holdt på en tusse...



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 10:33:32
Svar/Indlæg:
389/13
http://www.edbpriser.dk/Listpr... er kortet alle burde eje - Slut med nye opgrades af lydkort fordi der nu er kommet EAX 93



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 10:35:17
Svar/Indlæg:
389/13


Holmer
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 11:17:48
Svar/Indlæg:
116/11
#42 Tak for det, lyder som et godt forslag. Jeg troede bare at et 7.1 sæt til samme pris som et 5.1 sæt ville være af ringere kvalitet. Jeg kan dog se at det Trust sæt bliver rost i hvert fald ifht. Creatives til 150 mere.



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2005 12:30:25
Svar/Indlæg:
85/2
#39
Hvis man har et DD lydkort (der ikke bruger CPU) ser jeg ingen grund til at upgrade ens lydkort. Man har ikke brug for EAX 1/2/3/4/5/6/7/8 og hvad der ellers er kommet/kommer på markedet. Lyden er "DVD kvali" og selvom der skulle kommet et nyt lydformat f.eks 10.1 (hmmm) så er det "kun" mine højtalere der skal udskiftes

Desværre ikke... DD er encoded i 448Kbit/s, når det nye format kommer (Dolby TrueHD) skal du have et nyt lydkort, der kan encode i dette nye standard. Derefter skal du have en ny forstærker, der kan decode det nye signal. Du skal jo så også have nye højtalere hvis nu vil have mere end 5.1 lyd.

For at kunne udnytte dit "super" lydkort kræver det en dolby digital decoder, der jo også koster noget, eller et højtalersæt der kan decode det. Hvis du vil have kvalitetslyd skal du have udstyr med en ordentlig DAC, der koster en del.

Jeg har læst at dit kort ikke understøtter DTS, ingengang i passthrough. Så hvis jeg vil se film på min computer (når jeg nu alligevel har investeret flere 1000 i forstærker og højtalere) vil jeg så blive nødt til at se den med det nogen gange underlegne DD lydspor.

Desuden er DD tabsgivende, og derved mister du kvalitet i lyden i modsætning til hvis man hører det analogt.

Hvis du er til LAN, hvor højtalere er bandlyst, og det er umuligt at have et 5.1 sæt med, vil du opdage at lykvaliteten på den analoge del af lydkortet (CM8768 chippen) på en god dag er på højde med et onboard lydkort.

Generelt vil man komme meget længere ved at købe et X-fi lydkort, da dette kan konvertere signalet til et analogt signal med god kvalitet. At man så bliver nødt til at have 3 kabler i stedet for 1 er selvfølgeligt beklageligt, men det vil give en bedre oplevelse.
Hvis du køber 3|173 p|20 versionen vil du få gode komponenter samt en udemærket hovedtelefon-udgang som du kan bruge både derhjemme (meget billigere at anskaffe sig kanon gode hovedtelefoner i forhold til hvad du kan få af højtalere til samme pris) og til lan..



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2005 12:36:12
Svar/Indlæg:
1888/560
#39 jeg kan ikke se den gigantisk store fordel ved Realtime DD encoding du taler om. Det <I>eneste</I> det gør er at <I>komprimere</I> (og derved miste i lydkvalitet) dine 3x stereo PCM signaler til et DD signal som en ekstern dekoder kan dekode. Hvad vinder man ved det? At man kan nøjes med at trække ét kabel frem for tre - det er dog godt nok en gigantisk stor fordel...

Lyden er altid DVD kvali siger du? Det er forkert. At lyden er i DD <I>formatet</I> betyder ikke kvaliteten er bedre - den afhænger af det signal der bliver encoded til DD formatet og som skrevet mister du faktisk kvalitet ved at komprimere lyden til DD formatet.

At man ikke får brug for EAX er også forkert - DD er stadig kun et format, EAX er en signalbehandlingsteknologi, som bruges i spil (sikkert også andre steder). EAX sørger f.eks. for, at lyden du hører passer til det område du render rundt i i et spil, rumklang og positionering af lyden - det kan DD encoding ikke gøre og kommer aldrig til det fordi det er en <I>encoding</I>.

DD er også et rent 5.1 format, hvis du vil have flere kanaler er der f.eks. DD-EX som er 6.1 og det format kan dit SoundStorm ikke encode i. Hvis man vil have flere end 6.1 kanaler foregår det via upmixing af lyden og det skulle X-Fi efter sigende være hamrende godt til (modsat SoundStorm og Dolby Pro Logic I/II, som jeg personligt synes gør et hamrende dårligt job og derfor aldrig bruger det) - men du får ikke 7.1, 8.1 9.1 (osv.) signaler ud i DD formatet uanset hvor meget du så end prøver - du får det i flere stereo PCM signaler (til brug med Creatives egne digitale højttalere) eller som et analogt signal.

Mht. til dommen fra seriøse "lyd websites", så er det da klart, at de hugger X-Fi ned. De fleste på sådanne sites er Hi-Fi interesseret og i Hi-Fi verdenen er upmixing nærmest et fy-ord - hvis man har en stereo kilde så hører man den i stereo og det er ligemeget om den så er optaget i 5.1 og derefter downmixet til stereo.

X-Fi <I>er</I> et glimrende produkt, da det har meget bedre algoritmer til at f.eks. upmixe stereo signaler, men det bliver selvfølgelig aldrig det samme som det signal man downmixede, men det er bedre end Dolby Pro Logic I/II - det er bare ikke noget en Hi-Fi entusiast ville bruge. X-Fi har også en meget glimrende funktion til at forøge lydkvalitet i MP3'er og den foregår ganske simpelt ved at foretage en "bagvendt" komprimering - igen får man selvfølgelig aldrig den samme kvalitet som ved original optagelsen, men afhængig af algoritmen kan man få bedre end MP3 kvaliteten.

--------------------------------------------

Alt i alt, hvis du vil have understøttelse for nye EAX teknologier <I>skal</I> du købe et nyt lydkort (man kan måske nøjes med at flashe ny firmware på ældre lydkort). DD encoding er <I>ikke</I> ensbetydende med fremtidssikring.

Hvis du vil have flere kanaler end 5.1 (DD eller 3x stereo PCM) eller 6.1 (DD-EX) foregår det via upmixing (som X-Fi er bedre til end hidtidige produkter), <I>ikke</I> via DD encoding. Nye spil titler vil måske understøtte over 5.1 kanaler uden upmixing, men så <I>skal</I> du enten have et højttalersæt beregnet til det (Creative sammen med Creative lydkort) eller en forstærker med nok analoge inputs (ud over de sædvanlige 5.1) og det er langt de færreste forstærkere der har det (forstærkere i dyrere prisklasser har dog...).



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2005 12:44:31
Svar/Indlæg:
15982/637
#43: CMI8768+ chip. Xear3D, EAX 2.0, A3D 1.0 - er det det ?
Hvad med EAX Advanced HD, EAX 4.0, Sensura mv - det burde da være del af et ultimativt lydkort.

DD ved jeg ikke rigtig hvor kommer til brug henne lige i mit behov, da det står til gaming og lidt musik.
Men er det lydkort 450kr mere værd end et Audigy 2ZS ?

Jeg tror nu ikke at det er lydkortet der ender alle lydkort krige... samme som at sige at med GF7800GTX skal du aldrig opgradere GFX igen ;)



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 14:03:58
Svar/Indlæg:
389/13
Da lyden bliver leveret i DD kan du faktisk være total ligeglad, så nej - det er ikke det samme som på grafikfronten, CPU fronten osv osv

Det er præcist det der er smart ved DD - Du har ikke brug for EAX, 24 bit bla bla etc - Du har ren digital lyd!

Hvis folk brugte et par minutter på at læse, hvad f.eks EAX giver, ville man hurtigt opdage, hvad jeg mener

Jeg ved denne påstand vil pisse mange af, men netop det faktum, at mange bliver ved med at købe nyt lydkort fortæller alt - Folk vil snydes af firmaer der kommer med smarte nye features, som alle i lydkvalitetsøjemed bliver overgået af DD....



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2005 15:42:31
Svar/Indlæg:
85/2
<i> Da lyden bliver leveret i DD kan du faktisk være total ligeglad, så nej - det er ikke det samme som på grafikfronten, CPU fronten osv osv

Det er præcist det der er smart ved DD - Du har ikke brug for EAX, 24 bit bla bla etc - Du har ren digital lyd!

Hvis folk brugte et par minutter på at læse, hvad f.eks EAX giver, ville man hurtigt opdage, hvad jeg mener</i>

Nej, der er stor forskel på digital lyd!
Har læst om EAX, og du har vist misforstået den måde, som EAX virker på!
EAX er "positional audio", dvs at det finder ud af hvor lydene skal komme fra.
Nu er jeg personligt ikke ekspert i dit lydkort, men jeg ville tro at kortet bruger cpuen til at udregne EAX 1, hvorefter kortet komprimerer lyden til DD. Her vil et X-fi bruge lyd-processoren til at udregne lydens positioner hvilket aflaster processoren. Så skal man bruge hele 3 kabler til at få lyden til sine højtalere, men man slipper for at investere i en DD decoder.

Det der virkeligt betyder noget i lydkvaliteten er kvaliteten på DAC og opamps på lydkortet, eller kvaliteten af den digitale udgang. Da ingen af de analoge dele er noget at råbe hurra for på dette kort (ved ikke om den digitale udgang er god, men tror det ikke..) vil jeg ikke anbefale dette kort.

<i>Jeg ved denne påstand vil pisse mange af, men netop det faktum, at mange bliver ved med at købe nyt lydkort fortæller alt - Folk vil snydes af firmaer der kommer med smarte nye features, som alle i lydkvalitetsøjemed bliver overgået af DD....</i>

Hvis du kun snakker om lydkvalitet vil et EMU 0404 eller ESI Juli@ nemt kunne slå dit lydkort. Der er dog ikke EAX indbygget, så man må nøjes med 2 kanals lyd, hvilket er fint til fx. hovedtelefoner, eller når man lytter til musik.



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2005 15:49:00
Svar/Indlæg:
1888/560
#49 Det kan godt være, at den fine Dolby Digital Encoding kan levere digital lyd i alle tilfælde, men at du siger, at det overfløddiggør EAX osv. kunne ikke være mere forkert.

Dolby Digital <I>er</I> og <I>bliver</I> et format.

Det som SoundStorm og X-Mystique kortet kan med deres DD encoding er udelukkende at komprimere/konvertere 6 signaler (front left, front right, center, sub, rear left og rear right) til et digitalt 5.1 signal i Dolby Digital formatet. Encodingen kan INTET andet end det.

Hvis du mener andet, hvad så med at bruge et par minutter til at forklare os hvorfor EAX ikke kan noget som helst som Dolby Digital Encoding ikke kan?

EAX er en teknologi til at manipulere lyd i f.eks. spil, så lydmiljøet for det første fremstår mere naturligt og for det andet for at give en bedre 3D positionering. Det står stort på hvidt lige her (faktisk står det hvidt på sort :e) http://www.soundblaster.com/ea... .

X-Mystique og SoundStorm benytter sig skam også af EAX til at manipulere lyden (sjovt nok) og <I>derefter</I> kan man vælge om man vil have lyden i 3x analoge stereosignaler eller have det konverteret til Dolby Digital via realtime encoderen. Hvis du tager EAX delen ud kan du selvfølgelig stadig godt få digital lyd ud i DD formatet, men det er uden nogen som helst form for effekter, som EAX kan levere, og Dolby Digital kan på ingen måde emulere disse effekter - Dolby Digital er et format.

På samme vis er Dolby Digital ikke et kvalitetsstempel. Det handler om signalet som encoderen får ind - er det signal ikke i orden så er Dolby Digital outputtet heller ikke - men det er digitalt...

Længere er den ikke :).



lars
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2005 17:33:10
Svar/Indlæg:
140/15
hvordan kan nogle påstå at lydkort kan forbedre lydkvalitet.
forstå det ikke forkert, det jeg mener er at der var en der skrev at et lydkort kunne pakke mp3 ud før det blev afspillet, og derfor var det bedre kvalitet.

så vidt jeg ved så bliver mp3 pakket ud før det afspilles, min gamle gamle pc kunne lige trække mp3 filer, men med en cd kunne jeg spille og lavet meget andet uden at den fik svært ved det.

hvert eneste led i signal behandling er med til at foringe kvaliteten hvis det gælder analog.

digital signaler kan forstærkes op men aldrig blive bedre kval end org.

som jeg har fårstået så burde det være muligt at pynte på en lort.
man kan sætte et flag i den, men det bliver den sku da ikke kønere af.

som halv elektronik mekaniker ved jeg osse, at kompunenter for det meste er af meget dårlig kvalitet.

billige komponenter har nogle vildt usikre tal.
for eksempel en transistor bc547 ( et komponent som bliver brugt til at forstærke lyd og andet) som har en forstærkningsgrad på min 110 til max 800 hva kan man bruge det til?

et komponent, som er mere precist koster 4 gange så meget.

derfor så bliver pc lyd aldrig så godt, som at smække en dvd på anlæget.

har dvd afspillere super duper gøjl gøjl decoder 200.50 deluxe?

LARS



Urzahil
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2005 18:02:27
Svar/Indlæg:
112/14
God ide men denne tråd, og jeg giver #0 ret der er alt for mange skod lyddele rundt om i PC'erne.

Jeg kommer fra de folk der interesserer sig for lyd, og ved en ren tilfældighed endte jeg i sin tid på denne side (og er blevet hængende) I forbindelse med mit projekt at lave en PC med focus på at digitaliserer alle mine LP'er (ja det er sådanne store sorte nogle som ens forældre måske har stående) og CD'er.

Derfor har jeg et M-audio kort, og JA DET SLÅR ALT ONBOARD og det creative laver, men vil forskellen høres er det ikke nok, at det ender i et par medfølgende PC-højtalere, nej det skal høres over stueanlægget!

Men for at gøre det kort kan jeg lige give et par links til lydfolkets hjemmeside både og de ret studie relaterede sider de har det med lyd som folket her har det med benchmarks.

http://www.hifi4all.dk/

Især det forum der hedder HTPC er interessant.

http://www.aage.dk/default.asp...

Det er lige dem jeg kan huske pt, men søg nettet for HTPC og der åbner sig en ny verden.




#54
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2005 22:13:48
Svar/Indlæg:
3640/1231
Mange bruger onboard lyd, og mange er sikkert tilfredse :i (læs: undertegnede).
Jeg spiller næsten aldrig. To gange om året til LAN måske, så er det det!
Jeg ser aldrig, virkelig ALDRIG film på min comp, den slags foregår i stuen :D

Og jeg hører aldrig CD'ere, MP3'ere på maskinen. Jeg hører sq netradio :e

Men jeg har faktisk et Audigy kort liggende (ikke 2'eren godt nok), og skal da gladeligt smide det i min maskine og plugge mine Z2300 på det, og forhåbentligt høre en mærkbar forskel :00 :e

Men som sagt. Mange har oboard og mange er måske tilfredse uvidende om at det de har ikke er godt nok.
Men ligeså mange er sikkert tilfredse fordi de, ligesom mig, aldrig hører musik, ser film eller spiller :i



Prinsvalium
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 22:36:18
Svar/Indlæg:
461/64
Syntes nu der er en ok onboard lyd i min, og hvis den dækker mine behov, ja så er alle vel glade :p



Holmer
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 22:56:21
Svar/Indlæg:
116/11
Er der nogen der har et klogt svar til mit spm. i #41 (andre end #42)?



#57
wide
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 23:08:51
Svar/Indlæg:
449/80
#56 Køb et billigt audigy 2 lydkort, og så ville jeg abefale dig et THX "anlæg" til pc'en... Har selv THX og det er fandeme noget af den bedste lyd man kan få....
Jeg købte et logitech (kan ikke huske hva det hedder) 5.1 for 1500 kr... Og hele huset ryster hvis man sætter bassen op på fuld....
Men de billigste THX højtalere koster 961 kr... og så en 2-300 kr for lydkort....
Du ville ikke fortryde det...



#58
wide
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2005 23:09:59
Svar/Indlæg:
449/80
#41 glemte at sige, at dybden er rigtig god og klar :P



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 16:49:32
Svar/Indlæg:
538/20
#54 Kunne faktisk godt tænke mig at høre din mening, om forskellen på kvaliteten af onboard lyd, og et Audigy kort.

Så kan jeg ikke få dig til at sætte Audigy-kortet i pc'en og lige komme med din mening om hvad du mener forskellen i lyd, og om det er værd at smide penge efter et Audigy kort.

Det er jo klart lyd-fanatikere kan høre forskel på onboard og andre bedre komponenter, men "os andre" kan muligvis ikke. Derfor ville jeg gerne høre en mening fra en person, som ikke prioriterer lyd i første række. (håber ikke jeg træder dig over tæerne:))





Boomer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 17:23:23
Svar/Indlæg:
906/100
Hvis man endelig vil have ordentlig lyd kan jeg da godt anbefale Marantz forstærker og Energy højtalere som f.eks. mit lyd setup PM-17MKII KI og Veritas V2.3 det er helt sikkert at det slår selv de bedste pc højtalere og lydkort :) men det er os lidt dyrer. Det er prisen for rigtig god lyd.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 17:41:02
Svar/Indlæg:
4120/115
#59
Hvis man aligevel bruger nogle dårlige plastik pc speakers, så er forskellen jo nok ikke så stor... Men hvis du har nogle højtalere som er istand til at afsløre alle forskellene, så vil jeg nok sammenligne et onboard, til et Audigy2, som at sidde med sokker i ørene... 😉

Der er self. også forskel på onboard lydkort, og der findes self. nogle som er mere elendige end dårlige... men generelt så er onboard, jo noget billigt standard ekstra udstyr som producenterne smider på, for at kunne tilføje det til specifikationerne, og fred være med det, det er der jo nok ikke nogen der kan klandre dem for at gøre...

Men tror ikke lige jeg vil til at rode mig ud i hvilke lydkort der er bedre end andre, det er jo for det første en smagssag og for det andet, så kan det blive til en længere diskussion! Men bare værd opmærksom på at der findes andre lydkort end lige præcis Audigy2, og også nogle som er klasser bedre... Men sammenlagt med understøttelse og drivere osv. osv. så kan det nok ikke undre nogen at Audigy2 har vundet så stor respekt 😉



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 17:49:10
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg vil jo også mene du vil få mere ud af, at købe nye højtalere frem for et nyt lydkort - at man herved virkelig vil kunne høre forskel.

Jeg kan personligt ikke høre forskel fra mit nuværende onboard, og et SB live! 5.1. Jeg kører selv mit lyd gennem stereoanlægget, og det kan da godt tænkes, denne gør, at forskellen blive mindre, men jeg kan ikke høre forskel, og derved er jeg også usikker på, om det kan betale sig, at bruge penge på et dyrt lydkort.



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2005 19:20:25
Svar/Indlæg:
115/13
Brok: Alle jer der siger at i går meget op i at det hele skal lyde ordentligt i jeres comutere osv.

for det første tror jeg næppe at noget lydkort der er til en computer kan spille lige så rent som et normalt hifi-anlæg med lydfilter til, så hvorfor er der ingen der har det?

Plus at jeg ikke giver meget for folk der sidder med det vilde Audigy, og så samtidig stadig sidder fast i sennheiser-er-åååh-så-gode-drømmen. hvis i skal høre noget ordentligt så køb gode/dyre stuideheadsets som AKG und so weiter. Sennheisser sparker numse når det kommer til DJ-Verdenen, jeg bruger selv et dejligt par HD200, og har prøvet andre, men hvis jeg skal sidde ved anlægget og høre god lyd, så er det altså mine AKG K240 som skal på bordet!...



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 19:25:03
Svar/Indlæg:
3532/303
#63 Bestemt bestemt, men man skal altså starte med et ordentligt lydkort, hvis økonomien ikke tillader den helt store opgradering skal det jo hugges lidt op. En anden ting: Fiks din signatur :)



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2005 19:37:14
Svar/Indlæg:
115/13
Er godt klar over at det er vigtigt med at godt lydkort.
Nu har jeg arbejdet et par år som Lydtekniker, og min mening er at et godt anlæg som kører stereo lyd, er mindst lige så fedt som et 5.1 lydsæt. for mig kommer det ikke an på om lyden kommer bagfra når der flyver et fly hen over hovedet på, så længe jeg kan høre hver eneste lyddetalje der kommer fra dets motor... altså...

synes bare det er underligt at nogle folk mener at de får herregod lyd ud af Altec Lansings højtalersæt, når deres billigste spiller ti gange renere... Jeg synes ikke flertallet lytter til lyden ordentligt, men mere til lydniveauet... noget af en generalisering, men i fanger den nok.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-09-2005 19:47:35
Svar/Indlæg:
15982/637
Fakta er ja der findes lydkort i alle mulige ydelsesklasser ligesom grafikkort, men fakta er også at et så enkelt og billigt kort som Audigy 24bit mv, nemt kan peppe dit lydunivers op for meget få penge.

Jeg havde engang et super Logitech surround sæt til knap 1100kr (har glemt nummeret), men mand hvor var jeg skuffet overlyden, der var ingen dybde i lyden. Men så tænkte jeg det nok skyldtes mit Onboard 5.1 AC97 lyd, og ganske rigtigt da jeg smed et Audigy LS 5.1 i maskinen var det som om jeg havde fået helt nye højttalere igen. Lydbilledet var blevet SÅ meget bedre.



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2005 21:09:43
Svar/Indlæg:
115/13
er enig i at lyden skal være fyldig, men jeg mener stadig at det kan klares med et normalt stereoforhold og ikke kræver EAX feks.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 22:04:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Kan helt klart tilslutte mig dem der mener et sæt ordentlige stereo højtalere giver bedre rum gengivelse, end nogle billige små surround sattelitter!

For selvom der kun er tale om 2 lydkilder, så kan de lave meget mere dybde og rumgengivelse, end mange surround sæt, som bare opstiller 5 eller flere punkter, hvor man kan høre den flade lyd kommer fra... I et godt surround anlæg, kan man jo ikke høre højtalerne, men lyden kan trinløst bevæge sig hele vejen rundt om lytte positionen! Ikke ved hjælp af andre formater eller tekniske foranstaltninger o.lign., men bare ved at dyben og 3D virkningen i selve højtaleren er istand til at danne dette indtryk.
Det er bla. sådan noget THX er en garanti for (har ellers intet med lydkvaliteten at gøre!) Men i den sammenhæng skal det også siges, at efter Creative har overtaget THX ltd., så har de latterliggjort mærkningen ved at læmpe kravene ned på et niveau, hvor bla. pc speakers kan være med :p :00 Godtnok er det kun subwooferen de normalt giver mærkningen... Men hvordan de kan få sig selv til at sætte sådanne mærkninger i forbindelse med små latterlige fuldtone enheder, og højtalere der aldrig har hørt udtrykket spredning og linier frekvensgang, det må guderne vide?



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 22:20:17
Svar/Indlæg:
3532/303
#68 THX, er det ikke noget hvor man primært bare skal have sat enhederne pinligt korrekt ?

#65 Lige for at få det kategoriseret lidt. Hva mener du når du siger billige pc enheder ? Er det 5.1 sæt til 600 kr eller ? Har selv et Altec Lansing 621 som jeg synes yder helt fænemonalt godt. Mindes at de kostede 800 kr da jeg fik dem og synes bestemt også de har været det værd. Hvad jeg har læst i tests etc har givet mig indtrykket af at det ikke kun er mig der synes det, men er det virkelig så meget dårligere end nogle Cerwin Vega o.lig. ?
Jeg har en smule nedsat hørelse, så er det overhovedet noget man kan høre medmindre man hifi nørd eller på anden måde "ekstrem" ? For selvfølgelig kan man da høre forskel på de gamle 2 x 3 w jeg havde og mit 200W rms system nu, men kan det, for menigmanden, betale sig at bruge meget mere end det på systemet ?
Mit forbrug er sådan set bare musik, film og spil. Ikke noget vildt, men kan godt li' at flække højt op og så stå og lave lidt solo'er med guitaren som lidt øvelse.
Rage



vicster
 
Superbruger
Tilføjet:
25-09-2005 22:43:08
Svar/Indlæg:
178/40
ved ikke nu har jeg ikke taget mig tid til at læse alle svarne igennem.

MEN. syntes det er synd at Audiotrak's Prodigy 192 LT MiOi serier ikke er mere kendt til.

De er til dags dato stadig de bedste Lydkort der blive produceret indtil videre, sider selv på:

AudioTrak Prodigy 192
6.1 Sæt Mission Højtalere (ikke computer "skod" højtalere)
Denon AVR- 1905 surroundsound Receiver
Denon Dvd afspiller

det hele bygget sammen til et stort lyd system, og jeg kunne tydeligt høre da jeg testede det selv. smed et Creativ ZS 2 i og bag efter mit Audiotrak. forskellen var enorm.

my 2cent

Mvh
vicster



Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 22:54:09
Svar/Indlæg:
330/34
#69
Billige pc enheder er hvad der stadig bruges i forhold til hifi.
Du kan købe diskanter der koster det dobbelte af hvad det dyreste 2,1 sæt koster.
Men det er hverken pris pr. enhed eller størrelse.
Du kan sammenligne god lyd med mange frames i spil.
Har du først hørt god lyd kan du ikke leve med pc højtalere eller middelmådigt hifi.
I princippet er fuldstændigt ligegyldigt hvad prisen er(Dyrt eller billigt)
Brug en eftermiddag med et par ynglings CD'er. Gå ned i den lokale rigtige hifi butik.
Spørg om du må høre på et sæt magnestatiske eller eletrostatiske højtalere.
Tro mig, så ved du hvad jeg taler om.

Slow



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 23:20:37
Svar/Indlæg:
3943/44
#71 Jeg turde ikke - Har fandeme ikke råd til at give kassen for højtallere - så vil slet ikke vide hvor godt det kan lyde - men overvejer sku at smide et bedre lyd kort i bærbar!



Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 00:01:55
Svar/Indlæg:
330/34
Desværre er det stadig sådan, at der kun bliver fokuseret på forskellige lydstandarder eller digital rum manipulation.

Se meget af disusionen i tråden.

Min pointe er primært, at hvis alle ønsker bedre lyd, vil produkterne også komme - også til billige penge.

Der er lydkort producenter som leverer kort som lyder væsentligt bedre end Creatives. De sælges bare ikke i sammme omfang.
Hvorfor? De har ikke alle de lyd enhancements som bla. Creative mener vi har brug for.
Audiotrack er et godt eksempel.

Det der undrer mig, når man kigger i andres profiler er man ser pc'er med 7800 GTX i SLI og så med et Audigy2 kort.
8000 i GFX alene, det vil man vist kun investere hvis man ønsker den ultimative spiloplevelse.
Men den ultimative spiloplevelse indeholder jo også lyd.

Ja magnestater og elektrostater koster kassen, men magnestater kan man selv bygge for et par tusinde.

Slow





Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2005 00:37:51
Svar/Indlæg:
667/20
#73 Man behøver nu ikke at lytte på nogen Martin Logan højtalere for at få bekræftet at lyd kvalitet behøver koste så mange penge...

Jeg har selv tit været forbi en hifi butik, men mine egne cd'er under armen, og her høre man "nemt" forskellene, hvilke anlæg der passer til ens musik, og andre musik stykker som virkelig passer til det setup indehaveren spiller det på..

Men snakker vi lyd til pc'en så går man den ene vej eller den anden, 2 kanals lyd kræver netop ikke effekter for at lyde godt, det er netop humlen i det hele, men der findes kort som du selv nævner hvor man får mere 2 kanals lydkvalitet, kontra geil og effekter som folk tror er ideen med god lyd, spil og surround er en anden sag..

Jeg har samme mening om Creative's kort, de giver ikke den lydkvalitet som man kan få ved at vælge f.eks Audiotraks og Terratecs løsninger, men man må vælge hvilke priroritet kortet skal ha og til hvilken pris, men til spil og surround har Creatives kort ligeså stærke kort på hånden, og stærk markedsføring gør også folk lidt for blinde overfor alternativer...

Jeg kan ikke udtale mig om spil og effekter, for det siger mig meget lidt, men en ting jeg ikke fatter er når folk endelig køber et 5/1 system så bliver højtalerne ikke monteret som de skal, for at oplevelsen skal højnes kræver de jo også at man placere dem omkring personen, istedet for at stille dem i ring rundt om sit bord..





1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 00:43:40
Svar/Indlæg:
3169/185
Creative Audigy 2 ZS & Sennheiser HD280PRO... :|



Mad-Madsen
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 08:09:33
Svar/Indlæg:
18/0
Kan kun tilslutte mig denne tråd. Tidligere sad jeg også med onboard lyd, det var en af de ting man ikke lige havde giver nærmere eftertanke. Men en dag jeg alligevel var nede hos EDB Pusheren, fik jeg lige et Audigy 2ZS men i kurver samt et sæt Sennheiser PC 150. Ikke det dyreste headset, men et ganske glirende et. Jeg garmer og bruger Teamspeak, så der skulle være mic.
Pludselig en dag er jeg nok nødt til at hente et sæt Empire M30 højttalere http://www.midtdata.dk/asp/ind...

Det lydkort gør virkelig underværken for oplevelsen, enten og vi taler om spil, musik eller film.

Jeg havde på et tidspunkt et link hor der var lavet test på din framespeed. Mener det gav 10-20% flere frames i spil, ved seperat ldkort. Så der er lidt at hente. Vil faktisk vove den påstand at det var mere end at OC sin CPU eller grafik. Jeg har leget med begge dele, og er kommet til konklutionen at jeg ikke har kunne mærke nogen forskel udover at det kunne måles i bennsmark..



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-09-2005 12:28:13
Svar/Indlæg:
15982/637
#73: Et simpelt og enkelt svar er at mange bruger lydkortet til spil og derfor er det for mange (mig inklusiv) vigtig at have ordentlig support til div. effekter og lydgengivelse, det giver mig intet at sidde med en super HiFi lydkort der kan det hele, men så snart man spiller skratter det fordi at driver supporten er elendig i spillet, eller også at EAX HD aktivering ikke lyder korrekt.

For mig betyder kompabilitet en MEGET stor del ! derfor har jeg altid sværget til Creative da jeg kun 2 gange siden 1996 har oplevet lydproblemer i spil hvor jeg har brugt deres kort.
Da jeg skulle have nyt lydkort til mit A8V Deluxe mv. kiggede jeg på Prodigy og var også tæt på at købe det, men jeg valgte Audigy 2ZS af den grund at jeg viste Creative bare virker og deres support i spil er noget af det bedste, samt jeg ville ærge mig til hudløshed ved at have købt et Prodigy og jeg så ikke kunne spille nogle af mine ældre spil med god lyd, fordi supporten mangler....
Tja når man har kørt sikkert med et mærke i mange år så kører man sandynligt stadig videre med det, da man ved hvad man får !

Hvis jeg kun skulle dekode og se DVD og høre musik på PCen ja så ville jeg være komplet ligeglad med EAX og A3D mv. for det bruges ikke i de sammenhæng, og så kunne jeg nemt have et super HiFi lydkort. Men mine PCer er "gaming-rigs" og der vil jeg have så meget kompabilitet som muligt, både til nye og gamle spil.

Audigy 2ZS er ikke toppen af lagkagen blandt lydkort, men det er GeForce 6800Ultra heller ikke blandt grafikkort, men derfor er begge kort stadig gode !

Igen dette er IKKE en XXX vs XXX lydkort, men en opfordring til at revurdere lyds betydning blandt billige onboard løsninger og så nogle hæderlige lydkort til et par hundrede og hvor meget dette kan ændre ens syn på lyd.



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 12:29:29
Svar/Indlæg:
85/2
#63
<i> Plus at jeg ikke giver meget for folk der sidder med det vilde Audigy, og så samtidig stadig sidder fast i sennheiser-er-åååh-så-gode-drømmen. hvis i skal høre noget ordentligt så køb gode/dyre stuideheadsets som AKG und so weiter. Sennheisser sparker numse når det kommer til DJ-Verdenen, jeg bruger selv et dejligt par HD200, og har prøvet andre, men hvis jeg skal sidde ved anlægget og høre god lyd, så er det altså mine AKG K240 som skal på bordet!... </i>

Du har vist misforstået noget. Audigy er ikke vildt :)

Men dit rant imod sennheiser kan jeg slet ikke forstå. Det forholder sig sådan, at sennheiser har produceret verdens absolut bedste hovedtelefoner. Nemlig HE-90 eller orpheus.
De koster godtnok også på den forkerte side af 70k, og bliver ikke produceret mere, men det er så inklusive forstørker, og de sparker stadigvæk røv til alt andet!
Hvis man ikke vil så højt op i prisleje kan HD-5XX eller 6XX serien nemt konkurrere med dine AKG.
Når du er så glad for stereo-lyd vil jeg anbefale dig at anskaffe dig et EMU 0404 lydkort. Det vil gøre underværker i forhold til dit ac-97!

Og lydtekniker... som 15 årig???

BWAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHH

*Fnis*



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 12:38:06
Svar/Indlæg:
85/2
#68
Det er bla. sådan noget THX er en garanti for (har ellers intet med lydkvaliteten at gøre!) Men i den sammenhæng skal det også siges, at efter Creative har overtaget THX ltd., så har de latterliggjort mærkningen ved at læmpe kravene ned på et niveau, hvor bla. pc speakers kan være med Godtnok er det kun subwooferen de normalt giver mærkningen... Men hvordan de kan få sig selv til at sætte sådanne mærkninger i forbindelse med små latterlige fuldtone enheder, og højtalere der aldrig har hørt udtrykket spredning og linier frekvensgang, det må guderne vide?

1: THX står for meget mere end det!
2: THX er ejet af george lukas, og creative har ingen indflydelse på dem.
3: THX har lavet en seperat godkendelse for pc-enheder, da det self er svært at få god lyd i et højtalerkabinet på 0.5 liter, end det er når man ikke har nogen begrænsning i størrelse.
4: Personligt ville jeg ikke købe noget fordi det var THX-mærket.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 12:50:43
Svar/Indlæg:
2126/135
#78 - Enig Senheiser er de bedste... Specelt HD265 L ... Og så koster de idag det halve end for 5 år siden... Uden at der er modeller det kan vælte den af pinden...




Holmer
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2005 13:47:56
Svar/Indlæg:
116/11
Efter at have gennemlæst hele tråden ret grundigt er
jeg er blevet enig med mig selv om at et Audigy 2 zs (bulk) er et fornuftigt valg af lydkort og det nok ikke kan betale sig at spare 150 og købe Audigy 2 value.
Jeg er dog stadig meget i tvivl om valg af højtalere.

Skal jeg enten gå efter noget super lydkvalitet og så kun 2.1 som disse Logitech Z-2300: http://www.edbpriser.dk/Listpr... (som Wide venligst har foreslået)

Eller et halv(hel)-ringe 7.1 sæt for at udnytte lydkortets surround egenskaber som disse Trust 8110B 7.1: http://www.edbpriser.dk/Listpr... (som Anti-Pjerrot venligst har foreslået

Oprindeligt ville jeg have et hæderligt low(mid) end 5.1 sæt som de her Creative Inspire T5900 (http://www.edbpriser.dk/Listpr... ) men jeg har på fornemmelsen at det er at at sætte sig på to stole. Det er 5.1 løsningen jeg egentlig er mest til da jeg gerne vil have surround "fornemmelsen" (har nu et 4.1 sæt) og ikke har forstand på om jeg også kan få den med Logitech Z-2300 2.1 (der åbenlyst giver den bedste rene lydkvalitet i de tre løsninger)? Er der andre "testvinder" forslag til et 5.1 sæt til maks 1000?

Jeg skal bruge lyd til at se film, spille og høre MP3 (er ikke hardcorebruger indenfor nogle af felterne) og har ikke behov for at der kan spilles vildt højt, det skal være god lyd ikke bare høj lyd. Budgettet for lydkort og højtalere er 1000-1500.

MVH
Holmer



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 14:06:28
Svar/Indlæg:
786/83
#79

Ang. THX og ejerskab, læs lige denne: http://www.driverheaven.net/ar...

Personligt gider jeg ikke det store lydræs på min PC - det har jeg sq mit anlæg til, og vil hellere lægge pengene der, end bruge 3-4 kilo på lydkort og højtalere til PC'en. Jeg har i stedte investeret i et par gode høretelefoner og bruger et gammelt SB Live 1024 Player som lydkort. Det fungerer særdeles fint for mig, og sparer mig tillige for en del kabelrod.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 14:06:55
Svar/Indlæg:
4120/115
#79
THX ltd. er et selvstændig firma, som blev solgt fra Lucasfilm ltd. i 2002. Creative labs ejer såvidt jeg ved størstedelen af aktierne i THX ltd. eller ihvertfald en stor del af dem!

Det er rigtig der findes forskellige grader af THX mærkning, men hvor er vi så henne, når det kommer ned på et sådan niveau som pc speakers... :P Nu om dage skriver alle producenter jo også HI-FI på alt muligt lorte udstyr, men selvom det ikke angiver nogen former for certificeringer, så som ordet high-fidelity siger, så skal lyden være virkelighedstro, faktisk meget af det samme som THX vil være en garanti for... Men respekten for HI-FI, er jo faktisk væk, når producenter mærker selv små latterlig dårlige lomme radioer og jeg ved ikke hvad, på den måde :P Det samme er ved at ske, hvis ikke allerede sket for THX!

Det eneste kvalitets tegn jeg kan se ved THX mærkningen, er at det skal lyde virkelighedstro, ellers er der jo ingen garantier for at det lyder godt!... THX giver jo bare en række minimumskrav for nogle specifikationer, som f.eks. frekvens gang, lydtryk og spredning osv. Og disse ting er endda ikke meget værd for de lave THX certificeringer...



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 14:26:13
Svar/Indlæg:
2126/135
#81 - Hvis du gerne vil have den fornemmelse af omgivelserne i FPS-spil og film, så tag et 7.1 eller et 5.1 - Jeg er specielt glad for mit 5.1 sæt (Selvom det er ikke er super lyd, men god pris)
http://edbpriser.dk/Listprices...

Hvis du gerne vil have super lyd, så spar penge, og køb højttalere der lyder er et par tusinde...

5.1/7.1:
Godt: God fornemmelse for omgivelser og oplevelsen af film.
Skidt: Mangler lidt dybte og liv. Kræver plads til placeringen af højttalere, da det er meget vigtigt de står rigtigt.

2.0/2.1:
Godt: Man kan få et sæt gode højttalere for omkring 2000kr, der lyder af rigtig meget, og får musikken og dialoger til at lyde meget levende.
Skidt: Giver ikke en god fornemmelse i FPS spil, og overlader for meget til fantasien i film.

Bare min vudering. Og forresten så mener jeg at det er et godt valg af lydkort...



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 14:42:29
Svar/Indlæg:
85/2
#83
Okay, der var lige et sted, hvor jeg ikke var opdateret, men har stadigvæk ikke nogen ordentlig kilde på det.

Nu introducerede THX multimedia mærkningen i 2001, alstå da lucas stadigvæk ejede THX 100%, så der kan du altså ikke skyde skylden på creative, eller hvem der nu ejer noget af THX.

Hvis du vil have god lyd skal du kigge på standarder som f.eks. den nu "afdøde" DIN 45500, som beskriver hvad der skal til for at ting kan kaldes Hi-Fi. Men ellers er det en god ide at kigge på produktets specifikationer, som f.eks. frekvensrespons og THD.
Jeg kan ikke lige finde de parametre, som THX godkendelsen er baseret på, men netop derfor vil jeg aldrig kigge efter det mærke når jeg køber ind.
Det at producenten har brugt penge på at få produktet godkendt istedet for at lave produktet bedre.



Holmer
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2005 14:58:42
Svar/Indlæg:
116/11
#84 Tak for din vurdering. Det med placering af højtalere har jeg også overvejet da jeg dårligt kan placere 6 sattelitter fornuftigt i forhold til der hvor jeg skal sidde.



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 15:25:36
Svar/Indlæg:
115/13
Fjolle,

Audigy er ikke noget godt lydkort. det var brugt som et eksempel på de dyre lydkort.
Og jeg har hørt næsten alle de sennheisser der er på markedet, og tro mig, jeg synes ikke de lyder ligeså godt som mine AKG.

Forklar mig lige en gang hvordan jeg ikke kan være lydtekniker som 15-årig, i hvilken alder høre mennesker bedst, er det ikke når de er unge. og lad være med at sige at mine øre ikke er trænet til at høre efter hvad der skal høres efter.
latterlig kommentar



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 15:27:09
Svar/Indlæg:
2126/135
#86 jeg har sat mine sådan:




Så kan jeg flytte baghøjttalerne bagud når jeg ser film, eller skal game længe...
Men bare det at de sidder under bordet, gør lyden lidt mere realistisk og så er de nemme at flytte, ingen skruer eller noget.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 15:35:13
Svar/Indlæg:
2126/135
#87 - Hvilken uddannnelse/pratisk erfaring har du, så du kan kalde dig professionel lydtekniker!

Er man efter din mening lydtekniker hvis man kan opsætte et PA anlæg eller hvad?



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 15:51:15
Svar/Indlæg:
85/2
Audigy er ikke noget godt lydkort. det var brugt som et eksempel på de dyre lydkort.
Hmm.. Nå, okay.. Men det er jo ikke et dyrt lydkort.. Hvis du vil se et dyrt lydkort skal du kigge i post #10. Et audigy 2 kan fåes for under 500, hvilket er ingenting i forhold til hvad folk bruger på fx. grafikkort.

Og jeg har hørt næsten alle de sennheisser der er på markedet, og tro mig, jeg synes ikke de lyder ligeså godt som mine AKG.
Okay, det er så din mening, men du skulle tage at høre på deres high-end serie :)

Forklar mig lige en gang hvordan jeg ikke kan være lydtekniker som 15-årig, i hvilken alder høre mennesker bedst, er det ikke når de er unge. og lad være med at sige at mine øre ikke er trænet til at høre efter hvad der skal høres efter.
latterlig kommentar


http://www.ug.dk/Uddannelse.as...

Derfor! (TM)

Hvad er det lige du laver? har du dit eget mobil-diskotek? Din side (dit link er defunkt) giver ikke ligefrem specielt meget info..



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 15:53:43
Svar/Indlæg:
2126/135
#90 - Præcis ;)



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 15:58:22
Svar/Indlæg:
3169/185
#90

Jeg har været i hifiklubben for at sammenligne sennheiser serierne, og efter MIN smag er HD250-II en KLAR klasse for sig selv..

HD 280pro var mit valg, og mener det er en af de bedste, synes de er på niveau med HD600 & HD650...

Mvh. 12k

PS: Har hørt de fleste sennheiser...



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 15:58:56
Svar/Indlæg:
115/13
Nej, jeg har ingen uddannelse, jeg tænkte på at de nok ikke tager elever der ikke har gennemført folkeskolen endnu.

Jeg vil med glæde lytte til Sennheissers high end serie, og tror også at de lyder godt, men jeg siger bare at jeg synes der er mere, måske ikke meget, fylde i mine AKG.

Jeg har arbejdet på et Ungdomscenter i et par år, og jeg har spillet som DJ mange gange. plus at mit firma har været med Prime Productions et par gange, og hvis de ikke er proffe. så ved jeg ikke hvad er.

Er man ikke proffesionnel når man har noget som proffesion og tjener klejner på det? vil mene at man er proffessionel når man tjener noget på det man laver.

Jeg mente at din kommentar ikke havde noget som sådan med emnet at gøre. ikke et angreb på dig som person.
men alle vil da blive lidt muggen over at man bliver grinet af, fordi der er noget man er god til, og personen ikke ved om det er rigtigt eller forkert, men antager at man ikke kan noget som helst fordi man ikke lige har den ideele alder til det.

undskyld for off-topic.



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 16:21:46
Svar/Indlæg:
85/2
Jeg har arbejdet på et Ungdomscenter i et par år, og jeg har spillet som DJ mange gange. plus at mit firma har været med Prime Productions et par gange, og hvis de ikke er proffe. så ved jeg ikke hvad er.
Nu kender jeg ikke lige prime productions, men det lyder som om du har sat et pa-anlæg op et par gange.
Og jeg kan ikke lige se hvordan dette skulle give dig indblik i hvordan et sorround anlæg virker, eller hvordan du skulle have en speciel god indblik i hjemme lyd-anlæg?

Er man ikke proffesionnel når man har noget som proffesion og tjener klejner på det? vil mene at man er proffessionel når man tjener noget på det man laver.
Man er professionel når man lever af det man laver, altså har det som fuldtidsbeskæftigelse. Det passer altså ikke så godt med at man går i folkeskolen samtidigt!

Jeg vil med glæde lytte til Sennheissers high end serie, og tror også at de lyder godt, men jeg siger bare at jeg synes der er mere, måske ikke meget, fylde i mine AKG.

Sagde du ikke lige før, at:
jeg har hørt næsten alle de sennheisser der er på markedet,

Altså.. Du bliver nødt til at teste produkter i samme prisklasse hvis du skal sammenligne dem. Hvis du ikke har testet nogle af dem i 5xx-serien er det klart at du ikke har hørt noget der er på højde med dine 240'ere.. Nu har jeg ikke hørt nogle AKG, men ville tro at HD-555, der ligger i nogenlunde samme prisklasse, vil kunne sammenlignes med dem.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 16:23:26
Svar/Indlæg:
2126/135
#93 Man kan ikke kalde sig lydtekniker hvis man ikke er uddannet som en - Men du må gerne sige at du arbejder som lydtekniker, eller er lydtekniker-assistent.

Man er professionel når man tjener penge på sit erhverv, men det kræver jo at man har et erhverv -> dvs. er uddannet til et!

Har du et firma, eller tjener du penge ved at arbejde som DJ/whatever. Stor forskel!



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 16:37:59
Svar/Indlæg:
115/13
Ok, jeg arbejder som lydtekniker, har ingen uddannelse, jeg har lyttet til mange anlæg, inklusiv hjemmeanlæg, og jeg siger ikke at jeg har forstand på alle der hersens THX und so weiter, men jeg ved hvad der er god lyd og hvad der er dårlig. det jeg siger er at jeg synes ikke de fleste anlæg til computeren som jeg har kigget på, lever op til mine forventninger til hvordan et sådant skal lyde. så vil jeg heller ligge mig på sofaen og sætte en cd i HiFi-anlægget i stuen.

Og jeg tror at diskussionen om hvorvidt jeg er prof. eller om jeg har uddannelse og så videre, er på vej ind i børnehavesporet. det eneste jeg brugte den bemærkning til var at sige, at jeg har nogenlunde forstand på hvordan lyd skal lyde (?)

skal vi lade det ligge ved det, eller vil i lave en hel ny tråd om det emne? tror jeg ikke nej... godt så..



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 16:57:05
Svar/Indlæg:
85/2
det jeg siger er at jeg synes ikke de fleste anlæg til computeren som jeg har kigget på, lever op til mine forventninger til hvordan et sådant skal lyde.
Der er stor forskel på computer-højtalere og gulvhøjtalere...
Men hvis man gerne vil er det muligt at få sin computer til at lyde ganske glimrende. Endda så godt at kilden vil kunne sammenlignes med en meridian cd-afspiller :)

Og jeg tror at diskussionen om hvorvidt jeg er prof. eller om jeg har uddannelse og så videre, er på vej ind i børnehavesporet. det eneste jeg brugte den bemærkning til var at sige, at jeg har nogenlunde forstand på hvordan lyd skal lyde (?)
Ja, og med den bemærkning kørte den så af sporet ;)

Men hvordan kan du sige, at sennheiser lyder dårligt, når du ikke har hørt på deres produkter, som er i samme prisklasse som det du sammenligner med...



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 19:08:29
Svar/Indlæg:
115/13
Det var godt vi kunne blive enige :)
man kan godt få sin computer til at lyde glimrende, som du siger, men det koster kassen, og jeg ville hellere sætte det til HiFi'en end at have to-tre setups, et til når jeg skal game, et til musik, og et til når jeg skal se film.

Jeg har hørt sennheissers, men de bøffer som du omtaler - altså deres high end - koster kassen, altså over et par kilo, mens mine er faldet i pris, og koster lidt over 700 kr. i Deutschlands, og et par Sennheiser hd-580 1 koster over 1500 kr.! og da jeg stadig synes at AKG ligger foran Sennheiser i lydkvalitet.

og nu er jeg satme træt af at skrive AKG og Sennheisser...



Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 19:14:38
Svar/Indlæg:
330/34
# 77

Vi er enige.
Det jeg i bund og grund efterlyser er et lydkort med
lyd som Lynx 2. Samme lydstandarder og understøttelse som Audigy 2. Til en pris som F.eks X-fi serien.

Det er hvad jeg kalder et godt PC lydkort.

Slow



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 19:40:58
Svar/Indlæg:
5600/32
Tjaeh, jeg har kun brugt onboard, fordi min søster havde hugget mit SB live 5.1 :00.



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 20:12:02
Svar/Indlæg:
85/2
#98

Hd-555 hoster 8-900, og kan fåes billigere hvis man køber fra tyskland.
Fx. kan man få hd-590 til 102 euro, eler 595 til 114 euro.
Deres topmodel (650'eren) koster omkring 2200 inklusive fragt til danmark.

Så det med at de koster kassen kan du godt glemme ;)



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 21:14:14
Svar/Indlæg:
1888/560
#98 "...da <B><I>JEG</I></B> stadig synes at AKG ligger foran Sennheiser i lydkvalitet." - You get the point 8).

Med det i mente, synes jeg ikke du skal kaste alt for mange grimme kommentarer om et andet mærke - lyd er som så meget andet en personlig sag og dem som "sidder fast i sennheiser-er-åååh-så-gode drømmen" er sikkert glade nok for deres køb :).

Den bedste løsning er og bliver, at smutte en tur ned til den lokale Hi-Fi pusher og så lytte sig frem - det samme gælder for PC lyden (hvis man kan låne det lydkort, man overvejer at anskaffe sig, af en buddy, er det nok en del lettere ;) ).



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 21:41:37
Svar/Indlæg:
3169/185
Har hørt HD580, og synes ikke de er særlig fede :|



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2005 22:53:01
Svar/Indlæg:
115/13
#101

http://dk.pricerunner.com/soun...

jeg brugte dette link til at finde en hurtig pris på dem, men det er stadig DJ-bøffer og kan ikke rigtig sammenlignes med mine studie, da der er nogle andre krav ved lyden der skal opfyldes..

lyden er, som #102 udtrykker det, så sandelig da en smagssag fra person til person, men jeg tænker mere på om der er støj osv. i de ting jeg køber, og det har jeg godt nok hørt i (bare et eksempel) ALLE Altec Lansings systemer undtaget 2100 settet og dets storebror...





Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 23:17:47
Svar/Indlæg:
538/20
Nu sidder jeg og vil gerne købe nogle gode hørebøffer i udlander (Tyskland). Hvor finder man de billigste HD600/650?? Har tyskland ogås en prisdatabase ala edbpriser.dk her i Danmark??



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:28:12
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg regner med at Sennheiser HD600/650 er nogle af de bedste hørebøffer man kan få, i det prisleje (ved godt de ikke ligger i samme prisleje)

Nogle ideér udover at prøve nogle i den lokale lydpusher?



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:38:29
Svar/Indlæg:
3169/185
#106

For mig er det vigtigt at de er isoleret godt, at man ikke kan høre musikken hvis man sidder vedsiden af mig, og jeg ikke kan høre en hel 4. klasse hvis de er i samme bus som jeg..
Test derfor hvor meget man kan høre..



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:47:51
Svar/Indlæg:
538/20
jeg må indrømme, jeg er lidt i tvivl om forskellen kan høres markant, fra de hørebøffer jeg bruger nu (Sony MD-605) og et par dyre hørebøffer såsom Sennheiser eller Sony MDRF1 (mener dette er hvad de hedder)

Altså om forbedringen er omkring 2k værd....



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2005 18:52:43
Svar/Indlæg:
85/2
Det kommer selvfølgeligt an på om din kilde kan trække dem.. Hvis du skal have top-modellerne skal du nok have et bedre lydkort og en forstærker for at få hele nydelsen :)



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 19:06:46
Svar/Indlæg:
538/20
Jeg har koblet min Pc til mit anlæg, og derved vil jeg nok mene, at den skulle kunne trække et par høretelefoner.

Har også tænkt på at købe et lydkort (nu hvor vi er igang), men dette er ikke første prioritet



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 19:07:52
Svar/Indlæg:
538/20
det skal lige nævnes at de kun vil blive brugt til pc'en ikke til må3-afspilleren.

Vil ikke risikerer noget sker med et par så dyre hørebøffer



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 19:19:31
Svar/Indlæg:
3169/185
Maximus, fisk en fed DVD film frem, og prøv at lig mærke til lyden... :|

Selvom mine sennheiser kan det meste kan jeg love sig for den ikke kan hamle op med rigtige anlæg, min brors setup, når den paradigm subwoofer går amok til vingestødene fra de der ting i ringenes herre... Vil jeg væde på INGEN hørebøffer kan levere ordenligt..... - Men det er meget markant i enkelte siturationer hvor godt hørebøffer spiller, især de billige modeller, HD200 osv. de spiller SLET ikke så roligt som de dyrre modeller... :|



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 19:35:07
Svar/Indlæg:
538/20
Nu har jeg hverken pladsen eller mulighederne for et anlæg, og derfor har jeg valgt, at investere i nogle gode hørebøffer.



#114
Kawa
 
Superbruger
Tilføjet:
03-10-2005 21:47:59
Svar/Indlæg:
42/7
Hmm.. ej pis er lige kommet til at købe et Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro på grund af denne tråd.. :l nu håber jeg sku det er noget der rygger :p



Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 21:52:37
Svar/Indlæg:
538/20
jeg vil meget gerne høre din mening om netop dette lydkort.

Sidder selv og leger med tanken om at købe dette lydkort



#116
Kawa
 
Superbruger
Tilføjet:
03-10-2005 21:57:03
Svar/Indlæg:
42/7
#115 du skal nok få min mening om det ;)



#117
Kawa
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 12:00:04
Svar/Indlæg:
42/7
Jeg kan nu sige ja til at lyden undervuderes :)
#115 du kan roligt købe et Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro det er alle pengene værd ;)



#118
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 12:54:22
Svar/Indlæg:
836/54
jeg kører da med onboard på dether mobo
http://edbpriser.dk/Listprices...
og jeg syntes da at det er ganske udemærket



#119
Kawa
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 14:39:48
Svar/Indlæg:
42/7
#118 ja man ved ikke hvad man går glip af før man har prøvet det.. jeg vil sige aldrig mere onbord til mig ;)



#120
Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 16:19:48
Svar/Indlæg:
170/34
Og slet ikke for at tale om selve skærmen. Jeg ser også mange derude med en virkelig fedt setup men sidder med en skod CRT eller TFT skærm. Hvad sker der lige der? Det er trods alt den man skal glo på heletiden og for mig prioterer jeg skærmen højeste, da det er lækkert med et super billedkvalitet.