Billig og god GFX køling

Luftkøling d.  25. september. 2005, skrevet af Gripen90
Vist: 452 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-09-2005 19:15:37
Svar/Indlæg:
15982/637
Hvis du som jeg ikke lige synes du vil ofre en masse penge tid og reklamationsret på at udskifte blæser på dit grafikkort, så er der ENDELIG kommet et godt alternativ.
Antec Vcool Expansion Slot VGA Cooler
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Jeg sad og kiggede efter køleløsninger til GFX kort til billige penge og uden at man skulle afmontere mv. Jeg vidste godt at resultatet på kølingen ikke ville være lige så effektiv som en direkte monteret køler.
Jeg sad egentlig og ledte efter Vantec's cardcooler med 2x70mm blæsere, men så fandt jeg lige Antec Vcool Expansion Slot VGA Cooler først og tænkte jeg ville tjekke nogle anmeldelser på det !. Jeg må sige at alle anmeldelserne var positive, der var sågar en med et GF7800GTX hvis manx load var på 85*c og men med Vcool installeret faldt det til 73*c !
Andre tests viste samme tendens, og okay den måtte jeg have og selv teste.

Nu fik jeg så min i går for 96kr !. Den er i plastik blå med blå leds. Yderligere er der en forlænger"duct" med så man kan indstille hvor langt ind under blæseren skal placeres under GFX kortet og der er 3 RPM indstillinger. Den køler via at suge kold luft ind og blæse det op på GFX.

Jeg fik den installeret nemt og smertefrit, men da det er en pæn stor PCI VGA slot cooler, så tager den 2 PCI pladser. Da min PC i forvejen ikke er af den stille type satte jeg den til max RPM, men jeg kunne ikke høre den da mine kabinetblæsere larmede meget mere.

Efter winXP var loaded aktiverede jeg Rivatuner og satte temperatur aflæsning og OSD til.
Mine idle og load temperatuer var inden Vcool blev installeret.
Mit GFX er GeForce 6800GT, med reference køleren.

Idle= 57*c
Load= 81*c

Med Vcool installeret skete magien.
Idle= 52*c
Load= 68*c

Jeg må sige at det er noget af nogle temperaturfald, og især i load !. Det er virkelig imponerede hvad Antec's Vcool kan gøre.... og det bare for 95kr !


OG inden folk begynder at sige den ødelægger airflow mv, så kan jeg kun sige nej ! min kabinet temp. er ikke steget og faktisk er min CPU temp faldet 1*c, og det i et kabinet allerede udstyret some en vindmølle med 4x80mm og 1x92mm og 1x120mm exhaust blower i PSU.

cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2005 19:22:31
Svar/Indlæg:
3532/303
Er vel noget man kan lave selv med noget pap og en 80mm. Kunne da egentlig være at det var det jeg skulle igang med.. hmm...
Rage



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-09-2005 19:29:38
Svar/Indlæg:
15982/637
#1: Tror jeg oss nok man kan, jeg havde bare ingen 80mm blæser i overskud, så det ville være billigst bare at købe den Vcool for 96kr i forvejen ;)



Bigbird
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2005 19:33:07
Svar/Indlæg:
99/9
#0
Nice..

Normalt virker de den anden vej, således at de trækker luften væk fra indsugning på GFX, og blæser den ud.

Så det er da nice at den kan suge luft ind.



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2005 21:27:59
Svar/Indlæg:
4230/89
jaa... den er da meget fair... men 30db... :00 .. det ville jeg ikke være glad for at putte i min... det jeg har lige nu der larmer mest er min PSU, og den ligger på 17db...!



the
 
Superbruger
Tilføjet:
27-09-2005 14:12:58
Svar/Indlæg:
1019/119
jeg har selv lavet det en gang med en 120Mm blæser og så et beslag og det med mit gamle Geforce 6600Gt med Zalman køler på så den faldt kun omkring 3-4 grader men ellers var det okay larmede bare helt vildt hehe.

The name 8)



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 14:20:28
Svar/Indlæg:
2959/206
Tænkte på.. Artic Cooling - NV Silencer kølerne de trækker fra Kabi og ud ik?..
Så kunne den her da være dejlig til at trække kold luft ind, og gfx blæse varm luft ud.. Så skal der bare lige laves noget så den ikke trækker den varme luft ind igen.. :00 :p