#11: Der må være et hul i din viden der, for netop i forbindelse med 3Dmark01SE har der været en kæmpe debat om nVidia's såkaldte "driver optimeringer" i denne test således at de har ydet markant mere end ATi kortene.... den debat har været ekstremt heftigt og det endte vist med at madonion/futuremark droppe deres nVidia samarbejde i visse henseender mht udviklingen af disse benchmarks.
Denne gang var der dog tydelig bevise på over optimering af driverne så visse filtrerings metoder ikke blev brugt på nVidia kortene og derved mere ydelse.
Det er korrekt en lignende sag har været oppe omkring ATi mht 3Dmark03. Men det faldt sådan set ret hurtigt til jorden igen, da det viste sig at ATi kortene udregner Anisotropic filtering anerledes end nVidia kortene, det er noget med at ved jævninger på 30% udelades effektive anisotropic filtering på ATi kortene, hvis er en feature i ATi chippen som ATi proklamerede som en hurtigere filtrerings metode uden at billedkvaliteten skulle lide for meget under det. Dog fandt man hurtigt ud af at ændre en værdi i registrering databasen så billedet blev 100% behandlet. Dette er dog ikke implementeret i ATi's drivere, så det er noget man selv skal indstille.
Ved nVidia kortene blev den anisotrope filtering udregnet 100% over hele billedet. Dette har bevirket at mht Anisotropic filtering så ser denne stadig bedst ud på nVidia kort, men ATi stadig fører med Anti aliasing.
Endnu en diskussion om ATi kom i forbindelse med Aquamark3 i slut scenen ved eksplosionen, hvor nogle GFX-anmeldere hævdede at kunne se en anderledes filtrering hos ATi kortet hvilket skulle betyde højere score. Dette blev dog hurtig afvist af ATi og også bekræftet at Aquamark3 teamet som værende usandt. ATi kortet har simpelthen bare en anden gamma sætning end nVidia kortet og derfor var farverne "lysere".