Harddisk ikke fundet?

Diverse d.  26. september. 2005, skrevet af Squeaky
Vist: 287 gange.

Squeaky

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2005 20:15:27
Svar/Indlæg:
74/20
Havde her for lidt siden et uheld med at få hevet mine nye ram ud af computeren mens strømkablet sad i og det resulterede i en udskiftning a bundkortet. Så havde jeg så kørt med de samme ram (4x256mb pc3200) i et stykke tid og oplever gentagne gange at min computer går ned og har problemer med at boote.

Jeg mistænker mine ram for at stå bag og tester mine ram med et program der hedder MemTest... Første gang jeg kørte det fik jeg felj og computeren gik ned. Jeg hev 3 af blokene ud for at teste dem en for en og fik fejl på den første blok.

Jeg sætter herefter 2 af de blokker som jeg tror ikke er defekte og den booter nu uden problemer men kan nu ikke finde min harddisk? Den kommer frem i bios men når den så skal til at loade windows siger den noget i retning af please insert bootable media...

Det er en maxtor 160gb harddisk som kører i raid (hvilket ved jeg ikke precist)

Alle stik sidder rigtig i og kan ikke lige komme på andet der er galt.
Er der nogen løsning på dette problem?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 07:29:51
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du kender en som har en kopi af ERD Commander herfra:

http://www.winternals.com/Prod...

Kunne du checke om der var noget galt med dine diske...eventuelt redigere i din "Boot.ini"-fil som ligger i roden på C-drevet. Den skal se sådanne ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Dine ram skal lige være i orden først

Squeaky

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2005 07:45:05
Svar/Indlæg:
74/20
#1 Mine ram virker fint den booter hver gang nu (har taget den som jeg tror er defekt ud). Bundkortet er installeret.

#2 Virker det også hvis harddisken slet ikke kan findes?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 14:14:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Nix, selvfølgelig ikke. Hvis din maskine ikke kan komme i kontakt med disken, skal der professionel hjælp til...og det er dyrt.

Hvis du har testet alle kabler...og har testet Settings i din Sata controller, så er der sgu kun een ting tilbage:

Check om disken i det hele taget spinner op...evt. med fingrene...eller lyt til den om der kommer lyde fra den.

...hader at være lyseslukker, men hvis din disk er død...er det desværre hvad man kan forvente af Maxtor...Maxtor diske er billige....og har desværre en temmelig høj dødeligheds-procent.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 14:18:43
Svar/Indlæg:
2870/65
...lige en ting til: Du siger at du ikke ved hvilken form for raid du kører. Det er til at regne ud:

Hvis din samlede diskplads på de 2 diske er ca. 300 GB, kører du i raid 0, altså striping...og dine data vil være tabt.

Har du samlet ca. 150 GB data på de 2 diske, kører du i raid 1, altså mirror...og du kan stadig redde dine data

Squeaky

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2005 16:00:45
Svar/Indlæg:
74/20
Har nu prøvet at skifte mellem de 2 sata porte på mit bundkort uden held... Sat en jumper i som slave uden held... Ved ikke lige hvordan man skal konfigurere en sata disk men bruger noget som hedder Ali Raid Manager hvis nogen ved noget om det...

#5 Bruger kun 1 disk på 163gb en Maxtor Diamond Plus 9. Og den snurrer vel ikke op hvis den er død eller gør den? Den kommer både op i Raid manageren og i Bios som en IDE harddisk men den kan ikke finde den når den skal boote

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 16:18:52
Svar/Indlæg:
2870/65
Den kan godt spinne op hvis f.eks hdd controleren er gået...du kan så bare ikke se den i bios eller controller.

Nu da den kommer op i både raid manageren og i bios, er disken ikke helt død.

Prøv at hente dette lille tool:

http://www.maxtor.com/portal/s...

Brænd det .ISO som de beskriver...og check så om dine diske er OK.

Squeaky

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:27:34
Svar/Indlæg:
74/20
#7 Den kommer heller ikke frem i den tool der. Sjovt nok da jeg flyttede fra den ene sata port til den anden fulgte det med i raid manageren så det ser ud til at det kun er den der kan "se" den...

Kan det være et problem med en driver eller sådan noget?

Squeaky

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2005 07:43:05
Svar/Indlæg:
74/20
#9 Ja har bootet fint med det bundkort masser af gange lige indtil mine ram begyndte at fejle