80 mm og 92 mm blæsere ?

Luftkøling d.  27. september. 2005, skrevet af mazlink
Vist: 495 gange.

mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 15:49:22
Svar/Indlæg:
743/13
Nu har jeg i ca. en måned lyttet til alle de forfærdelige kølere i mit nye setup, men da penge jo ikke hænger på træerne har jeg ikke haft mulighed for at skifte dem.

Jeg har følgende:
AMD Athlon 64 3500+ med BOX køler
Asus A8N-SLI
Asus GeForce 6600GT PCI-E med stock køler

Jeg har overvejet følgende:
ThermalRight XP90C + 92mm Papst (120 mm versionen er der ikke plads til i kabinettet)
Zalman ZM-NB47J til chipsettet
Zalman VF700-Cu til gfx

Spørgsmålene er følgende:
1. Vil Papst'en være passende, eller er der andre/bedre forslag ?
2. Vil den Zalman ZM-NB47J kunne holde chipsettet på en nogenlunde temperatur ? Eller skal jeg have mig en aktiv køler på NB'en ? evt. hvilken ?
3. Jeg skal desuden have skiftet gamle kølere i kabinettet, og overvejer derfor nogle Papst 80mm, men har da også hørt om f.eks. Noiseblocker kølere, kan de anbefales ? Jeg er mest interesseret i at høre fra folk der har oplevet både 12 db Papst og 11 db Noiseblocker kølere. Andre mærker der kan anbefales ?

På forhånd tak for hjælpen.

Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 17:46:59
Svar/Indlæg:
2126/135
Støjen fra en blæser er jo oftest forbundet med dens køleevne, så derfor skal du evt. vælge nogle kraftigere blæsere end papst, da de godtnok ikke støjer, men heller ikke fjerner så meget luft.

Start med at få skabt et godt luftflow i kabinettet, evt. med nogle gode 120mm blæsere hvis der er plads til dem.

Derefter kan du vælge en blæser til din cpu, da den jo direkte er afhængig af lufttemperaturen i kabinettet.

Så ved at skabe den bedste kabinetkøling, kan du så vælge den mest lydløse blæser (Evt. bare en blæser styring) ud fra den temperatur du har i kabinettet.

Herved opnår du den mest støjsvage luftkøling, uden at det går ud over ydelsen på dit hardware...

(Mit forslag er evt.)

2 stk
http://vcore.dk/shop/productin...
eller
http://vcore.dk/shop/productin...
som kabinet blæsere...
Enten ved 7 volt eller 12 volt, eller regulering - Alt efter hvor varm din cpu blir.

(Bare skriv link i adressebar på vcore's side...)

Og så
http://vcore.dk/shop/productin...
til cpu/ThermalRight XP90C
Evt. styret efter speedfan eller regulering...

Gfx og chipsæt, som du selv vælger...

Hilsen A-P



mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:24:54
Svar/Indlæg:
743/13
#1
Mange tak for feedback. Alle de ting du nævner er jeg godt klar over ;)
Og airflowet er så optimalt i kabinettet som det kan være.

Grunden til at jeg vil have anbefalet 80 mm er jo nok at der ikke er plads til 120 mm ;) (Ikke for at være grov)

Det jeg er mest interesseret i, er at høre om du har oplevet både Noiseblocker og Papst blæsere, så du har et grundlag at anbefale ud fra, og ikke bare ud fra specs på blæserne. (Ikke for at være grov)

Temperaturen på min CPU er intet intet problem, det er mere min diske der bare skal luftes, derfor blæserne i kabinettet.



IronFist
 
Superbruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:32:21
Svar/Indlæg:
409/12
Læs evt. denne tråd !

http://www.hardware-test.dk/oc...

Jeg har selv 3 stk. 9 dB(A) Papst og 3 stk. 9 dB(A) SmartCooler. SmartCooler støjer mindre, selvom den løber med 200 RPM mere end Papst´en.

Har også en 12 dB(A) 92mm Papst blæser og kan bekræfte at den har en svag brummelyd. Dette gælder også for 9 og 12 dB(A) 80mm blæserne af samme mærke.

Ville nok fravælge Papst hvis jeg var dig og i stedet gå efter ADDA eller Noiseblocker.

Pøj Pøj med at lave din PC til en lydløs sniger :e



Jam
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 18:36:12
Svar/Indlæg:
976/138
Jeg kan også kun anbefale de noiseblocker blæsere. Totalt god kval og så kan du få dem med det støjniveau du ønsker. Jeg har kun noiseblockere i min maskine og det er jeg top tilfreds med.

Har haft fat i et par papst også og umiddelbart er der ikke den store forskel. Har dog ikke haft dem samtidig så jeg kunne lave den direkte sammenligning, men ville vælge NB da jeg synes designet er federe og ud fra specs laver de mere og larmer mindre...



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2005 20:27:19
Svar/Indlæg:
2126/135
hehe så ikke lige at det var 80mm kabinet blæsere du søgte... :00

Doh :r