Gode råd til H2O-kølings novice

Vandkøling d.  28. september. 2005, skrevet af madsmao
Vist: 201 gange.

madsmao
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2005 11:44:11
Svar/Indlæg:
13/5
Jeg har nu haft min nye maskine i ca. 1 måned, og jeg er mægtig glad for den. Den har dog det store problem, at den udvikler for meget varme omkring chipsettet. Under drift nærmer chipsettet sig til tider 60 grader, og det giver helt konkret det problem, at min maskine crasher og efterfølgende skal køle ned i 5-10 minutter, før jeg igen kan boote fra mit RAID0 array. Jeg overvejer derfor vandkøling, men jeg er totalt grøn på området, og har derfor brug for lidt gode råd.

Jeg har indledningvis ikke gjort mig ret mange andre overvejelser, end at jeg har god fidus til Asetek. Jeg har en Asetek VapoChill Micro, og den er enormt effektiv. Desuden ser deres vandkølings løsninger ud til at være gedigne. Men jeg skal jo vide lidt om, hvilke stumper jeg skal have. Jeg vil gerne kunne køle både CPU, begge mine GPU'er (7800 GTX) og mit chipset. Hvor stor en pumpe skal jeg bruge? Hvor stor en radiator skal jeg bruge til et moderat overclock? Hvilken størrelse slanger skal jeg bruge? O.s.v.

Alle input er velkomne, og diverse links til gode guider vil være en stor hjælp. Jeg har kigget mig lidt omkring i forummet allerede, og kan se at emnet bliver berørt jævnligt, men det vil selvfølgelig være rart med gode råd der tager udgangspunkt i netop mit setup.

OBS: Jeg har et DFI Lanparty NF4 SLI-DR motherboard, og det vil kræve et specielt kølehoved for at fungere, idet chipsettet dækkes af et ene af mine grafikkort. Forhåbentlig nogen kan anvise en forhandler af sådanne kølehoveder, idet Aseteks ikke ser ud til at passe.

Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2005 12:19:57
Svar/Indlæg:
1328/55
Der er nogle gode guides / artikler på www.h2okoeling.dk

Jeg mener desuden at www.watercool.de har chipset kølehoved til dit bundkort.