Skal have nyt system Intel P4 3,4 vs AMD 3200

Bundkort / CPU d.  29. september. 2005, skrevet af embr
Vist: 424 gange.

embr

Overclocker
Tilføjet:
29-09-2005 13:09:46
Svar/Indlæg:
0/1
Hey

Jeg har fået tilbudt to forskellige systemer og er i tvivl om hvilket der er bedst.

Det ene er en Intel P4 550 3,4 ghz med et 865pe bundkort
Det andet er ASUS A8V deluxe med venice 3200+

Mit spørgsmål er hvad ville i gå efter.. og hvorfor?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2005 13:31:30
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis du skal lave flere krævende programmer på samme tid, og ønsker en maskine som FØLES hurtig - så er Intel valget.

Hvis du vil have en maskine som yder godt i spil, men til gengæld ikke magter multitasking, og heller ikke føles lige så kvik, så skal du tage AMD.

Lars

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2005 11:58:12
Svar/Indlæg:
1633/76
Det er jo et svært valg.. hvis du er vandt til at arbejde med computere som har hyperthreading, så vil du virkelig hade at arbejde med amd'eren. I kontoprogrammer og de første par sekunder inde i windows, er pentium'en langt mere lækker at arbejde med.
På den anden side:
AMD'eren er et væsentligt nyere design, og hvis det kommer til rå udregninger så er den hurtigere end pentium'en. En forskel du vil kunne mærke i f.eks. spil. Derudover så udvikler den næsten ingen varme, og er meget økonomisk med strømmen.

Jeg har pentium, og jeg vil aldrig kunne undvære hyperthreading selvom en amd64 ville kunne give mig ekstra krudt i spil. Jeg venter med at skifte over til amd, til dobbeltkerne processorer bliver billige for det burde give samme effekt som hyperthreading.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 12:15:22
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg har også kørt med en P4 længe (2 år efter hånden) og kan kun give de andre ret.

Jeg har dog den oplevelse/fornemmelse, at når jeg spiller (jeg spiller kun strategi spil) så har jeg ikke brug/behov for den ekstra regne kraft, som AMD64 har, hvorimod jeg har mere gavn af Hyper Threatin, når jeg ikke gamer, da ejg ofte har 3-8 programmer kørende samtidig, hvor jeg helt klar kan mærke effekten af HT.

Spiller du meget spil som Half Life, Battle Field, Hitman etc. så er AMD en fordel (hvis du har GFX der kan følge med), og du opnår helt klart de fedeste FPS med AMD.
Men er du til strategi spil, som jeg er, så er P4 også ganske fin til formålet.

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2005 12:37:46
Svar/Indlæg:
1369/75
Jeg skiftede fra en Prescott 3.0@3.7, til en AMD64 3000+(1800mhz@2700)mhz.

Syntes ikke lige frem at den "føles" langsomere end den gamle, som Sajmon snakker om. Tværtimod den føles føles betydeligt hurtigere, og den er da også hurtigere, i følge diverse bench programmer.

Jeg multitasker heller ikke særlig meget. Kører primært spil og benchmark programmer..Og almindelige hverdags ting såsom, høre musik, redigere film/billeder fra kameraet, og skrive tekstdokumenter...

Til den slags alm brug, har man ikke brug for Hypertreadning. Det er først hvis man får lyst til og komprimere filer samtidig med man spiller, eller sådan nogle underlige opgaver...