Hvilket DVD kamera? Nogen med ekspertise..

Diverse d.  30. september. 2005, skrevet af Kays
Vist: 260 gange.

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 01:02:45
Svar/Indlæg:
406/600
Er nok lidt off-topic, men prøver alligevel.
Skal indkøbe et dvd-kamera til arbejdet i prisklassen under 5000,-

Har fundet et panasonic og et sony der begge ser ud til at kunne bruges:

Sony Handycam DCR DVD92E:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Panasonic VDR-M50EG-S (Sølv):

Sony har fordelen at den både kan tage dvd +/- RW samt dvd-r og har Electronisk (Super Steady Shot).
Sony har ulempen at der ikke er SD-kort til still-billeder.

Panasonic har fordelen at der er SD-Kort og USB2 (USB2 er vist kun til overføring af still-billeder)
Ulempe ved panasonic er at den kun tager 3" DVD-RAM, 3" DVD-R og den bærbare der skal bruges til redigering af optagelserne kan ikke læse DVD-Ram skiver.

Hælder selv mest til Sony.

Nogen der har nogen andre forslag? nogen der har erfaring med lignende dvd-kameraer? eller nogen der har andet relevant og sagligt input?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 07:34:25
Svar/Indlæg:
6052/189
Uden at have ekspertise ville jeg tage Panasonic. Kun af den grund at jeg synes Panasonic laver bedre kvalitetsprodukter end Sony.. Sony virker som et firma der følger godt med. Men Panasonic er toppen af kransekagen.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 08:06:54
Svar/Indlæg:
2175/186
#1 lidt et ubrugeligt svar... selvom du synes pana. er bedre end sony, så betyder det ikke at de er det, + det kunne være at sony nu var ekstrem gode til kamera...

#0 har desværre ikke et ordentligt svar, men prøv andre forummer som handler om kameraer osv.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 11:28:57
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, er der nogen speciel grund til, at det skal være dvd og ikke mini-dv kameraer? Hvis skidtet alligevel skal redigeres, så kan det vel lige så godt ligge på små bånd. Det udvider i hvert fald valgmulighederne betragteligt.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 11:53:20
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg ville også tage Hr. Sony men ville vælge en model der optager på DV bånd enten i almindelig DV kvalitet (60min pr bånd) eller DVCam kvalitet (40min pr bånd i brodcast kvalitet)

Jeg har en del erfaring med redigering og kameraer så du kan bare smide en PM hvis du har brug for hjælp :)

Husk for guds skyld at bruge en Apple computer med final cut pro til redigering ;)

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 12:36:43
Svar/Indlæg:
406/600

Så professionelt setup har vi vidst ikke brug for ... men apple sammen med final cut pro er et fint setup - har prøvet at arbejde i et par uger på et sådan setup sammen med de glade hoveder fra TV-Glad :e

Kameratet skal bruges i en boinstitution for udviklingshæmmede, så er det på plads - Det siger lidt om at det ikke er det top professionelle der ledes efter. Hovedsagen er at det er nemt at bruge.

Det vi kigger efter er noget som en ikke særligt teknisk anlagt personalegruppe kan gøre brug af. Bærbaren der skal kunne tygge lidt "simpel redigering" er noget så "vildt" som en acer med Celeron M cpu samt en dvd-brænder.

Da bærbaren har dvd-brænder vil vi godt have et kamera, hvor medierne kan læses direkte af brænderen og kopieres over på harddisken fra dvd-skiven og brændes ud igen i let redigeret form.

Det betyder også noget at dvd-skiverne fra kameraet har mulighed for at kunne afspilles direkte i beboernes dvd-afspillere uden at blive redigeret først.

TrX

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2005 15:49:42
Svar/Indlæg:
21/3
Jeg ville tage sonyén. Men jeg ville tage et til DV bånd istedet. Bedre billedkvali og lyd.
Sony laver nogle fede kameraer med rigtig godt optik.

Og så er de lavet til at blive brugt. Både hvad angår batteri tider og de kan klare at blive behandlet hårdt.

Det med at kunne overføre filmen til computeren klares nemt med et firewire kabel.

Einsteiner

Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 07:00:02
Svar/Indlæg:
27/0
Kan lide begge Sony og Pana kameraer hehe.
Men Panaen kan du også nok gem video som MPEG4 (asf) og kopier dem fra SD kortet uden problemer.

Panaen har også en mere lyd sensitiv linse selvom Sony's vinkel er større.

Sony'en har som du nævnte den nice steady shot, som de næsten altid har haft... Og så har deres LCD skærm flere pixels hehe, selvom det ikke siger meget.

Tror de begge to kommer til at filme helt fint. Det med still billeder har du nok din mobil telefon eller en digital kamera til at hjælpe til... selvom de ikke har 20x optisk zoom :D... eller 18x, da Pana "kun" har 18x.

Men hvad med en HD Kamera? JVC HD kameraet med 3CCD ser ud til at være meget nice. Men det vil EasterKanin nok have meget mere styr på 8).

Men okay, så er prisen også noget helt andet haha. Damn.