server

Diverse d.  30. september. 2005, skrevet af larsup
Vist: 356 gange.

larsup

Overclocker
Tilføjet:
30-09-2005 11:34:28
Svar/Indlæg:
80/18
hej alle sammen.

hvad skal man bruge for at bygge en server. jeg har tænkt mig den skulle bruges til lidt fil deling mellem dem vi har her hjemme samt at jeg skulle kunne hente nogle filer ude i byen. da jeg efter hånden bruger en del tid på at hjælpe de venner der ikke er så stive i det der med putere så ville det jo være rart man kunne hente deværsse filer der hjemme frem for at side og downloade fra nette.
nogen gode ider.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 14:44:37
Svar/Indlæg:
6052/189
tja.. det der primært er vigtigt i en server er airflow.. altså at den ikke overopheder.. derfor sikrer du dig at din maskine ( som ikke behøves være specielt kraftig ) har godt airflow.. kølig luft ind, varm luft ud..

Og så er det vel ellers bare at tage en hvilken som helst maskine som kan køre windows xp og ftp-server ( ftp-delen til dine programmer, drivere og sådan, når du er ude og hjælpe rundt omkring ).

Længere er den vel ikke ?

At du så senere hen måske vil kunne udnytte den til noget mere effektivt, ville så være en god ide..

Det kunne være du ville lave således at du kunne se film fra den inde i stuen.. så ska du jo have noget tv-out, og evt noget fjernbetjening til pc'en.. dertil en stor harddisk?

Man kan bruge en server til mange ting... Og den behøves ikke nødvendigvis være så kraftig at NASA ville kunne bruge den :P

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 15:17:10
Svar/Indlæg:
4230/89
ja, som #1 siger, så er det vigtigt at den kan holde sig selv kørende uden de store varmeproblemer, og hvis du feks. vil have den stående i et skab el. er det jo også en ide hvis der kan komme luft ind i skabet..!

men på hardware siden, er der ikke nødvendigt med det vildeste, jeg har feks. en server på 1.7GHz, 512SDram onboard Gfx, Lan mm...
så det er ikke det vilde der er nødvendigt, den eneste grund til de 512Ram i min er at jeg bare havde dem til at ligge alligevel..!

hvordan du så vil sætte den op derefter kan jeg ikke hjælpe så meget med, men jeg kan varm anbefale en Linux-Server, da de fint kan stå flere år uden at brokke sig(UDEN genstart..!)

larsup

Overclocker
Tilføjet:
30-09-2005 17:24:52
Svar/Indlæg:
80/18
har en gammel p400Mhz og 512 Mb ram win xp og hvad skal jeg ellers bruge af software og hvordan med opsætning er det noget der er svært da jeg er ny på det felt

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 17:42:25
Svar/Indlæg:
1287/32
Du skal uden tvivl bruge Linux til serveren :)
Det er lettere at sette op end mange tror.
Herunder følger en lille mikro guide til hvordan det gøres:

1) Download Debian 3.1 Sarge netverks installations image:
http://cdimage.debian.org/debi...

2) Boot fra cd'en og installer systemet

3) Når du bliver bedt om at velge hvad der skal installeres unlader du at mareker nogle af checkboxene... Det skal vi sette manuelt op.

4) Log ind på dit system med brugeren root og kodeordet du valgte under installation.

5) Kør apt-get install proftpd. Velg at den skal køre som deamon og ikke via inetd

6) kør cd ~

7) kør kommandoen wget http://prdownloads.sourceforge... webmin-1.230.tar.gz (Uden mellemrum... (hint til DM... OC har brug for en "code" skrifttype ligesom phpBB forumsene))

8) kør tar -xzf webmin*

9) kør cd webmin*

10) kør ./setup.sh

11) Nu kan du fra en anden computer via en browser komme ind på din server med http://<serverens ip>:10000

12) Inde i administrationsinterfacet går du ind under servers og velger administration af ProFTPD. Der kan du sette din ftp server op via et brugervenligt interface.

Held og lykke :)