Sata+Raid, et par ?

Diverse d.  30. september. 2005, skrevet af Illuminati
Vist: 154 gange.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 20:59:09
Svar/Indlæg:
10398/435
Jeg har lige fået lavet mig et 500gb raid0(stripe64) setup over Sata, og da det er første gang så er der lige et par spørgsmål.

Hvordan får man temp udlæsninger fra SATA diske? Speedfan dur ikke.

Hvad sker der med data på raid-diskene hvis jeg reinstaller WinXp (XP ligger ikke på raid diskene)?

Jeg har Windows på en hdd, pagefile på en anden og spil på raid-disk. Skal jeg rykke pagefil til raid-disk?

kan godt være der kommer nogle flere ?. :)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 22:47:16
Svar/Indlæg:
1762/36
Er ikke rigtig med på hvad du skriver..

Har du 3 diske hvor 2 af dem er i raid, eller hvordan? Når man sætter 2 diske eller flere i raid0, så fungerer de som én disk.
Dvs at der ikke kan ligge noget på den ene og noget andet på den anden...

Du skal sætte den diskette der kom med motherboardet i efter at du har trykket F6 lige i starten af den friske WinXP installation..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 23:30:27
Svar/Indlæg:
10398/435
jeg har 5 hdd'er:

1 med Windows på. 120gb
1 med pagefil+backup på. 160gb
1 med backup på. 160gb
2 i Raid0 = 500gb. Indeholder spil.

Ang. install af windows så skal jeg ikke have Windows på raid0 hdd'er..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2005 23:32:45
Svar/Indlæg:
10398/435
Spørgsmålet gik så på om jeg skulle flytte min pagefil til Raiden..

steen

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 01:57:04
Svar/Indlæg:
2870/65
Du kan sagtens flytte din pagefile til det raid.

Rent teroretisk skulle det så speede hastigheden op på din pagefile....men ikke altid i praksis. Hvis du har rigeligt med ram (f.eks 2 GB) burde du kunne undvære den pagefile og køre direkte med rammen som aktiv cache....(Disable Page Executive evt. med et Registry hack)

Hvis du re-installerer Windows skulle det ikke påvirke dit raid. Dit raid er formentlig lavet i din controller (on board controller) og ses derfor som et hardware raid. Windows vil så se det som en enhed.

Hvis Windows er pre SP2, kan du få problemer med at Windows ikke kan se ud over 127 GB...og der skal enten en SP2 på...eller du skal bruge et Registry hack til at enable 48 bit LBA...derefter skulle Windows kunne se den fulde partition/drev.

64 bit stripe er den naturlige (default) stripe-block størrelse for Windows, så ingen problemer der.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 03:09:12
Svar/Indlæg:
10398/435
Tak steen..

jeg har allerede Disablepagingexecutive1, og ja 2gb ram.. Tror jeg lader min pagefil ligge da load på den nok ikke er af betydelig karaktér.

jeg har slipstreamet min xp med sp2 så den er fin..

jeps, det er et hardware raid. grunden til jeg undrer mig er at jeg skulle initialize diskene i "disk management" og converte dem til dynamic disk.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 09:27:05
Svar/Indlæg:
2870/65
Det med at initialisere diske i windows er jo en 2 step ting....når windows anser diskene son "nye".

Første del er at initialisere diskene...den kommer man ikke uden om.

Anden del af den lille guide handler, som du skriver, om at convertere diskene til Dynamic disk. Dette kan undgås, hvis du fjerner fluebenene som windows sætter ud for Disk 1 og Disk 2.

Windows tror fejlagtigt at du vil lave (eller har) et software raid...eller nærmere, tilbyder dig at lave et software raid. Du skal ikke falde for den fristelse, da et software raid ikke er lige så effektivt som et hardware raid.

Grunden er, at windows normalt kun kan lave raid på Dynamiske diske (eller Volumes som det hedder)....en lille "fejl" fra M$ side, at de foregriber tingenes gang.

Hvis du allerede har konverteret til Dynamisk disk...og vil tilbage til Basic disk, kan dette kun gøres ved at slette de data der ligger på den partition....husk at tage en backup (det behøver jeg ikke at fortælle dig - men nu er det gjort alligevel).

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 13:07:43
Svar/Indlæg:
10398/435
Windows så mit Raid som 1 stor disk.
Så i wizzarden efter jeg havde convertet til dynamic, kom den og spurgte hvilken mode: Simple, Mirror, Stripe <- Jeg kunne kun vælge simple, så det vil altså sige at jeg ikke kunne lave software raid, right?

HD tach giver 100mb/s sequntial read.. (Steam står og dl'er på samme disk)..

Jeg beholder dynamic disks.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2005 15:51:14
Svar/Indlæg:
10398/435
Nogen der har et program til at måle temp??