#2 Hvorfor man skulle have noget til at ligne KDE forstå jeg heller ikke men Gnome er uden tvivl det beste mest stilrene, brugervenlige, effiktive, stabile, fleksible og produktive window managers der findes overhovedet. Når jeg går fra gnome til windows føler jeg mig som jeg er et vildt fremmet sted 5 år tilbage i tiden. Så hvis win kunne komme til at ligne det ville det ikke gøre mig noget.
#0 For det første er Linux/Unix to forskellige kærner og uden software der kan køre på dem duger de stort set ikke til noget. Så jeg tvivler på nogle vil have noget til at ligne det :00.
Artiklen prøver at sige noget om hvordan man gratis kan give windows samme funktionalitet som findes i standard programvarepakken i langt de fleste linux distributioner.
Den siger også noget om hvordan windows window manageren kan tilføres noget af den samme funktionalitet som alternative windowmanagers til *nix har haft lenge. (KDE, Gnome, Enlighenment, XFCE, Windowmaker, IceWM, Fluxbox osv...)
Så en mindre korrektion af nyhedsteksten mener jeg er på sin plads :)
Jeg mener artiklen gør en stor fejl ved at betegne GPL software som freeware. "free" i freeware betyder gratis mens hele GPL licensen bygger på ideologien "free as in freedom". Forskelden er stor.
Det er også forkert at sige at The Gimp er en erstatining for Paint. Paint er en bitmap editor der egner sig glimrende til det den er lavet til. The Gimp derimod er lettere nedgraderet udgave af photoshop der, som artiklen selv siger, er lavet decideret grafisk arbejde. Prøv selv at tage paint fra en 5 årig og give ham/hende gimp/photoshop istedet og se hvordan det går...
AbiWord er en nedgraderet udgave af word der falder i en kategori som gør den egnet som en wordpad erstatning mens OpenOffice.org er en fuldt funktionel Office pakke der giver tæt på "drop in" erstatning for MS office. (Prøv OOo 2 beta før jeg gidder høre nogle sige mig imod). Dette mener jeg også artiklen mangler at sige noget om...