Måling af lysnettets kvalitet

Diverse d.  03. oktober. 2005, skrevet af Woodgnome
Vist: 652 gange.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 22:39:19
Svar/Indlæg:
1888/560
Ja, i tror jo nok jeg er blevet gal, men bare rolig - det er der ikke noget nyt i og jeg er bare desperat 8).

Sagen er den, at jeg i hele 2 tråde har whinet over mit RAID0 setup og i har muligvis set dem (jeg gider sq ikke linke til dem).

Kort sagt mistænkte jeg i den første tråd min NorthQ 4001 PSU, da det i et stykke kørte uden fejl med min Enermax 660Watt. Da problemet senere vendte tilbage med Enermaxen og også med en MIST 550Watt måtte jeg indse, at det nok ikke var der problemet lå.

Næste mistænkte på listen var NVIDIAs nForce 4 S-ATA controller - jeg er nu i gang med at tage backup af mine data for at kunne flytte diskene til min Silicon Image controller.

I forbindelse med messen havde jeg i midlertid min computer med til messen i Valby og da jeg overnattede hos Sajmon havde jeg den også hjemme hos ham. Guess what - den kørte klippestabilt hele den weekend og da blev jeg sq lidt mistænksom igen.

Sagen er den, at jeg op til flere gange har set lyset på mit værelse bliver dæmpet i et halvt sekund - det har ikke kunnet ses på mit TV eller høres på mit anlæg, men lyset har tydeligt blinket.

Da Sajmon fortalte, at han havde OC'et en kammerats PC hjemme hos sig selv og den havde kørt klippestabilt indtil kammeraten tog den med hjem, blev jeg først rigtig mistænksom.

Det ville også forklare, at min lidt vildere Enermax 660Watt klarede jobbet bedre end NorthQ 4001'eren, da man kan forvente at der er brugt bedre og dyrere komponenter i den, som sikkert har været bedre i stand til at kvæle en transient fra lysnettet.

For nu lige at friske op på hvad problemet er, så har mine to Hitachi 160GB 7K250 S-ATA diske i RAID0 på port 1+2 på NVIDIAs S-ATA controller på et Asus A8N-SLI Deluxe opført sig underligt. Pludseligt i Windows har de sagt et klik, der mest af alt minder af om et læsehoved der flytter sig meget hurtigt, hvorefter man kunne høre diskene spinne op i hastighed (som om de havde været gået i stå) og Windows har været total frosset (Windows ligger på RAID0). Andre gange har maskinen bare genstartet eller givet en BSOD.

Jeg har på ingen måde kunnet reproducere problemet, det er fuldstændig tilfældigt og de BSOD der har været har absolut ingen mening givet (på Microsofts side står der, at det er fejl der kun opstår efter første genstart når man har installeret Windows).

Jeg har prøvet at skifte bundkort, RAM, PSU og CPU uden held.

Jeg har selvfølgelig fået smadret begge de lamper, som blinkede, for et stykke tid siden, så jeg har ikke kunnet konstateret, om de har haft blinket umiddelbart før et crash :/.

Lad os nu antage, bare et lille øjeblik, uanset hvor dumt det så end lyder, at problemet rent faktisk skyldes lysnettets kvalitet.

I så fald, er der så nogen der har hørt lignende historier eller ved om man kan anskaffe sig noget udstyr til nogle målinger? Jeg har overvejet om HEF (Himmerlands El-Forsyning) har noget ud over effekt (Watt) målerne, men har ikke lige fået undersøgt det nærmere.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 22:46:08
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg har faktisk engang oplevet det samme, dog kun en enkelt gang. Det var helt tydeligt at der var "klumper" lige der, da lyset dæmpede sig ret meget, og min maskine i samme sekund genstartede.
Har dog aldrig oplevet det siden.

qbas

Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 22:53:05
Svar/Indlæg:
235/69
#0 det kunne jo også være em løs nul i din el instalation... eller har du en gammel fryser der køre på samme el gruppe som din computer...

Deep

Superbruger
Tilføjet:
03-10-2005 23:16:09
Svar/Indlæg:
507/141
Jeg har faktisk også oplevet det samme - en "brownout" hvor lyset lige blev svagt et kort øjeblik.
Jeg havde tre maskiner i gang på det tidspunkt - to af dem genstartede, mens min primære "gaming" maskine kørte videre uden problemer. Jeg kan ikke huske om den primære havde en NorthQ 4100 eller en Tagan installeret på det tidspunkt - den var i alt fald noget kraftigere end i de to andre systemer.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 23:42:00
Svar/Indlæg:
1888/560
#3 netop det med andet udstyr der bliver tændt har jeg tænkt på - det giver jo en transient på lysnettet, som muligvis kan være stor nok til at slå diskene ud et kort øjeblik.

Nu nævner #2 jo også fryserne og for at det ikke skal være løgn, så har de gamle 5 frysere stående... Gamle frysere - godt nok en anden gruppe, men stadig...

#1 og #4 rart at det ikke lyder helt usandsynligt :).

#5 jeg har faktisk adgang til en fin 400Watt UPS, men den kommer næst efter en måling af lysnettet - hvis der ikke er nogle uregelmæssigheder, burde den ikke være nødvendig.

Ellers må jeg jo nok tilstå, at mit kabinet, der er af træ, forhindrer enhver form for fælles stel og synderen muligvis også kan ligge der.

Men først og fremmest vil jeg lige prøve at se, om jeg kan få udført en måling og dernæst er UPS + fælles stel planen.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 01:06:59
Svar/Indlæg:
1548/24
#0 det kunne MÅSKE have noget at sige... Et storageskob vil kunne logge det hele til en graf så du vil være i stand til at se evt spændings fald.

Hvis jeg ikke husker helt forkert bor du et godt stykke ude på landet :P og har selv oplevet at langt ude på bøhlandet kunne spændingen falde så langt som 180v (målt på multimeter).

Men de fleste PSUer skulle være fullrange, dvs de kan bruge alle spændinger fra 110-250, men om de kan håndtere udfald ved jeg ikke...

En løsning på problemet (hvis det altså er det) ville være at købe en UPS i 800Va klassen (mener den kan klare omkring 500w) så skal du ihvertfald ikke bekymre dig om ustabil spænding ;)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 01:12:08
Svar/Indlæg:
1548/24
#6 at stelle alt til samme forbindelse er et absolut MUST...

Gummiben

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2005 04:46:24
Svar/Indlæg:
111/1
Faktisk kan det meget vel være alle de frysere der står og trækker det hele i stykker, for selvom de måske ikke er verdens største strømslugere, har de som alle andre elektriske komponenter en startstrøm. For en forholdsvis ny kølekompressor vil den ligge på ca. 6 gange den normalt optagne strøm fra nettet. Eks: En fryser med en ½ hk kompressor vil således optage: (0,5*736)*6 = 2208 W hvilket svarer til 9,6 A i startøjeblikket. Det lyder muligvis ikke af meget, og når de ikke sidder på samme gruppe kunne man godt frikende dem, men alligevel ikke. Hvis de 2 grupper som fryserne og din comp. kører på samme fase (Går ud fra i har 3 faser inde i huset) vil det stadig give et "slup" i strømmen i et kort øjeblik, hvilket også ses på det blinkende lys.
Det ville være min umiddelbare forklaring på problemet.

Alt det sagt, kan der også være noget overordnet med selve leveringen af strømmen, men nu nævner du ikke nogen specifikke tider på dagen hvor det sker. Her tænker jeg på de "normale" højdriftsperioder, altså i dagtimerne hvor industri osv starter og stopper store maskiner, lige omkring aftentid hvor folk laver mad. Har i min kapacitet som elektriker rent faktisk været ude for at vi havde en kunde hvis fjernsyn blev ved med at brænde af, fordi han boede ret tæt på en transformatorstation og en større produktionsvirksomhed med en del drejebænke og svejseværk. Det der sker er, at når forbruget stiger på nettet, falder spændingen en smule (der hører en meget lang forklaring til denne del, men den springer jeg lige over) og for at kompensere for det, skifter transformatorstationen automatisk et trin op, så spændingen ikke falder mere 5%. Når så der kommer et voldsomt fald i forbruget stiger spændingen kraftigt i et kort øjeblik, indtil transformatoren igen skifter et trin ned.

Håber du kunne bruge det til noget, og må erklære mig aldeles enig med #7/8 - Fælles stel + jording er et must...

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 08:42:16
Svar/Indlæg:
1341/56

skaf dig en ups... så vil lysnettet ikke betyde noget.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 09:17:54
Svar/Indlæg:
10398/435
Når mit køleskab eller fryser starter, så blinker/fader lyset på mit værelse.. Computer fatter det dog ikke og kører fint videre. Ved ned-transformering går strømmen gennem en masse kapacitorer og spoler og dette er ekstremt effektivt til at jævne strømmen, så jeg tvivler lidt på at det er strømmen.

En ting det kan være er dine HDD'er. 7K250 serien laver nemlig motion af læsehovederne hver 10-30min, under idle. Det kan være at controlleren ikke er så tolerant over for dette..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 09:25:19
Svar/Indlæg:
10398/435
Og... Inden du satte dem til, checkede du firmware version? det skulle gerne står på selve hdd'en..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 10:02:29
Svar/Indlæg:
4112/53
#0 Jeg vil give flertallet herinde ret, at det er ret sansynligt, at det er klumperne i strømmen, der er årsagen.
Du siger du har 5 frysere stående, og hvis det så er sådan, at 2-3 af dem ind imellem starter samtidig, så bliver der ligepludselig trukket ~30A fra lysnettet, og det kan man altså godt se på belysningen.

#7 Det med at mange PSU'er kan bruges til 110-250V er ikke så meget værd, da man i 95% af tilfældene skal skifte om på en kontakt omme bagpå, for at den kan kører på 110V, hvilket betyder, at når du har din sat til at kører på 230V, så er 180V ikke nok, til at PSU'en kan levere stabile spændinger, og sætter du den til at kører med 110V, så brænder du din HW af, for så får du for høje spændinger til din HW.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 10:22:56
Svar/Indlæg:
10398/435
#13. nej.. psu'en dør. men nok ikke helt.

jeg har set en subwoofer sige klonk pga strømklumper, og computeren kørte videre.. det var på fyn, måske derfor 🙂

når du transformerer ned fra 230vac til 12vdc, så vil kondensatorene holde ret meget (både 12v og 230v), så det er altid er et lille "overhead".. Dette er del af ac konverteringen, samt fjerner rippelnoise.

Personligt tror jeg godt en psu kan køre på 200vac (med 230v setting selvfølgelig) og stadig holde 12/5/3,3. Dog bliver det svære ved peak usage.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 10:26:19
Svar/Indlæg:
10398/435
ja man kan godt se 30A træk på lyset, for det vil ikke være der længere! 2300w konstant træk per sikring, ellers dør sikringen. 2300w@230v=10 amp...

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 12:37:04
Svar/Indlæg:
1341/56

det kan godt være der er en del lytter og spoler, men der bliver jo også trykket en enorm strøm... så hvis spiken eller tabet er lidt længere end hvad der burde være.. så kan det jo godt betyde en skvis.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 14:05:26
Svar/Indlæg:
10398/435
#0.. anyways. du kan måle volt med et multimeter eller en strøm-forbrugs-måler. Hertz, skal du vist ha et oscilloskop..

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 14:56:43
Svar/Indlæg:
1341/56

de fleste multimetre kan også måle hertz.

og som sagt tidligere, hvis det er lysnettet der er problemet så kan du bare sætte en ups på.

Viper[TKC]

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2005 17:51:45
Svar/Indlæg:
204/137
Hos ESS kan du låne, eller en elektriker kan, en såkaldt "skriver". Det er faktisk en lille printer som måler spændingen på hver fase og tegner en kurve på en papirsrulle. Så den mindste svingning i spændingen vil være at se.

#15: En 10amp sikring kan sagtens trække 11amp, dog ikke hvis den belastes med de 11amp 24timer i døgnet.

Og hvem bruger 10amp i dag? Alle nybyggerier bliver lavet med 13amp, og hvis vi kommer ud til fru hansen for at skifte en 10amp, smider vi da bare en 13amp i, selvfølgelig ikke uden af skifte pasringen.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 19:59:44
Svar/Indlæg:
1548/24
#13 jeg skrev at de fleste (dermed mente jeg nye) er fullrange... de er flinterende ligeglade hvad spændingen er sålænge den bare er mellem 110v og 250v ;) Og hvis jeg ikke husker helt forkert er hans enermax full range og har også problemer!

#15 du kan uden problemer trække 20-30A på een gruppe, bare ikke i ret lang tid. Sikringerne skal lige nå at blive varme først før de smelter sølvtråden. Ellers kunne man ikke tænde noget som helst uden at sikringerne sprang ;)

#6 fortæller du ikke lige hvad du finder ud af :)

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 09:02:23
Svar/Indlæg:
1888/560
#17 effektmåleren kan jeg ikke bruge til en pind, da den måler effekt og jeg tvivler på at multimeteret fanger en spike og jeg gider ikke kigge på det 24/7 for at fange en brown-out... Mit multimeter kan også måle frekvens (bare kun til 20KHz - men det er vist også rigeligt til lysnettets 50Hz :) )
Mht. til motion af læsehovederne, så tror jeg du mener den velkendte Hitachi miauv lyd (når diskene parkere læsehovederne) og den kender jeg ganske godt og har ikke haft nogle problemer med diskene når de har gjort det.

Anyways, der har ikke været noget bøvl (ud over et WindÅs Winstall problem) med diskene indtil videre, så jeg lader det lige køre og se hvad der sker (med MIST 550W PSU'en).

Vil måske prøve at tænde og slukke de største strømslugere i huset og se hvad der sker, men så lang tid der er liv venter jeg med drastiske ting - havde ellers planlagt at smide en transformator på 230V (+ et lille kredsløb med afkobling via en optoisolator og så måle direkte på lydkortet i en gammel spand).

Hvis der endelig sker noget, så har jeg nakket en fin 400W UPS (man fatter da slet ikke hvor store de er og hvor meget de vejer!!!). Batteriet er dog dødt deri og spørgsmålet er så, om den stadig kan filtrere slemme transienter fra?

#20 det er muligt den kan køre med alt imellem 110V og 250V, men jeg tvivler på at den er specielt glad for et pludseligt udsving uden at det kan mærkes på computeren. Hvis der sker noget nyt smider jeg lige en update, men som skrevet ovenfor, så venter jeg lige og ser indtil videre.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 09:16:26
Svar/Indlæg:
10398/435
Hvidgaard, ja i 1 sek eller noget i den retning.. ellers sikrer de jo ikke så meget.. Og 1 sek er ikke så meget hvis man skal nå at spille computer......

#19, jeps, men derfor er der stadig flere 10amp sikringer i dk.. du siger jo selv nybyggeri, og alle har altså ikke nye huse.. og alle får ikke skiftet sikringer/pasringe, men går ud og køber sikringer. Indtil feb. 2005 har jeg aldrig solgt en 13 amp sikring, kun 10 og 16.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 09:19:30
Svar/Indlæg:
10398/435
#0, har du fået det over på Sil controlleren endnu?

og har du læst #12?

greves

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 11:13:52
Svar/Indlæg:
879/122
Min lille og store brødre har samme problem..
De bor begge hjemme hos de gamle, og der har lyst og så med at lave nogle mærkelige "dyk"
Min store bror har nu efter hånden brændt en 6 - 7 harddiske af (han køre med 8 diske i maskinen)
Min lille bror har brændt 3 - 4 diske af.
Han køre kun med 2 diske i.

Som forsøg har jeg (er elektrikke skal det lige siges) på min lille brors maskin sat en stor trafo i mellem stikkontakten og PC'eren.
En normal trafo laver foreksempel, 230V om til 12V til halogen eller ligende.
Denne trafo er en, 230V til 230V, iden med dette er at jeg fysisk adskilder PC'eren fra lysnette, og så har trafoen en tendens til at udglatte de spændings dyk der måtte komme, planen var at jeg senere ville smide en kondensator på med det har jeg ikke lige fået gjordt.
Men alt i alt virker det faktisk, for efter jeg har sat den trafo på har han ikke fesen nogen diske af 🙂

Håber det gav lidt inspiration :00

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 11:28:59
Svar/Indlæg:
1888/560
#23 nej det kommer til at vare et par dage, da jeg skal bruge diskene til en artikel om nogle rare Samsun diske i RAID (arrayet er dog blevet nuked da diskene er sat til det bundkort hvor jeg tester og ikke min egen spand).

Har ikke lige fået gloet firmware, men diskene er købt sammen, så regner da med at det er den samme...

#24 det er vel det en UPS gør :).

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:00:12
Svar/Indlæg:
2502/221
hehe, jeg bor også et godt stykke ude på landet, og når tørretumbleren kør, så blinker lyset et hak ned hver gang den skifter omdrejninger..
såsnart man sætter bærbar til, saer eller whatever med noget el slugende, så blinker lyset ned, har dog aldrig fået smadret noget som helst HW.

0# hvor mange volt har du i dine stikkontakter?

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:01:01
Svar/Indlæg:
1888/560
#26 218-230V ifølge mit multimeter.

greves

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:15:37
Svar/Indlæg:
879/122
Nej jeg mener ikke en UPS adskilder på samme måde..
Tror altså det er et forsøg vær...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:33:19
Svar/Indlæg:
4018/217
Sådan en trafo bruger da en del strøm. Som jeg vil kalde spildstrøm men hvis det er det eneste der kan gøres så er der jo ikke så meget andet at gøre.
Havde engang et problem med for meget spænding i mine stikkontakter den røg nogen gange op på 245v. og der stod min transformer til min bærbare af.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:34:36
Svar/Indlæg:
1341/56

det gør den. og istedet for en kondensator sidder der bare et ret stort batterie.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:37:11
Svar/Indlæg:
1341/56

så meget spild er der da ikke... det er jo ikke en vandvittig stor strøm ved 230v.... hvis den nu transformeret 230v ned til 23v, og den trak 10amp fra primær, så ville det jo være 100amp på sekundær... se så ville den blive varm....

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 21:04:39
Svar/Indlæg:
1548/24
#22 det var også mest for at pointere at selv om 10 frysere starter på samme tid ville sikringen ikke ryge selv om de måske trak 100Amp totalt i 0,1sek (bare for eksemplet skyld, ved ikke hvor meget de reelt trækker i startøjeblikket og hvor lang tid)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 23:25:17
Svar/Indlæg:
3943/44
Min mor og far har samme problem (tror dog ikke at det har kostet computere - men et fjernsyn! er da gået til!) de bor ude på landet

Vi brokkede os til el-forsyningen - og de satte sådan en skriver fanden op - som målte helt ned til 180v - så sagde de at det var den gamle vindmølle (som stod ikke så langt fra vores hus!) - men problemet er forsat efter de væltede møllen! - jeg er dog flyttet men tror snart at de brokker sig igen! (så skal der nemligt nye kabler ned - og så kunne det jo være at de lagde fiber ned i samme omgang! :e )