Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2005 22:39:19
Svar/Indlæg:
1888/560
Ja, i tror jo nok jeg er blevet gal, men bare rolig - det er der ikke noget nyt i og jeg er bare desperat 8).
Sagen er den, at jeg i hele 2 tråde har whinet over mit RAID0 setup og i har muligvis set dem (jeg gider sq ikke linke til dem).
Kort sagt mistænkte jeg i den første tråd min NorthQ 4001 PSU, da det i et stykke kørte uden fejl med min Enermax 660Watt. Da problemet senere vendte tilbage med Enermaxen og også med en MIST 550Watt måtte jeg indse, at det nok ikke var der problemet lå.
Næste mistænkte på listen var NVIDIAs nForce 4 S-ATA controller - jeg er nu i gang med at tage backup af mine data for at kunne flytte diskene til min Silicon Image controller.
I forbindelse med messen havde jeg i midlertid min computer med til messen i Valby og da jeg overnattede hos Sajmon havde jeg den også hjemme hos ham. Guess what - den kørte klippestabilt hele den weekend og da blev jeg sq lidt mistænksom igen.
Sagen er den, at jeg op til flere gange har set lyset på mit værelse bliver dæmpet i et halvt sekund - det har ikke kunnet ses på mit TV eller høres på mit anlæg, men lyset har tydeligt blinket.
Da Sajmon fortalte, at han havde OC'et en kammerats PC hjemme hos sig selv og den havde kørt klippestabilt indtil kammeraten tog den med hjem, blev jeg først rigtig mistænksom.
Det ville også forklare, at min lidt vildere Enermax 660Watt klarede jobbet bedre end NorthQ 4001'eren, da man kan forvente at der er brugt bedre og dyrere komponenter i den, som sikkert har været bedre i stand til at kvæle en transient fra lysnettet.
For nu lige at friske op på hvad problemet er, så har mine to Hitachi 160GB 7K250 S-ATA diske i RAID0 på port 1+2 på NVIDIAs S-ATA controller på et Asus A8N-SLI Deluxe opført sig underligt. Pludseligt i Windows har de sagt et klik, der mest af alt minder af om et læsehoved der flytter sig meget hurtigt, hvorefter man kunne høre diskene spinne op i hastighed (som om de havde været gået i stå) og Windows har været total frosset (Windows ligger på RAID0). Andre gange har maskinen bare genstartet eller givet en BSOD.
Jeg har på ingen måde kunnet reproducere problemet, det er fuldstændig tilfældigt og de BSOD der har været har absolut ingen mening givet (på Microsofts side står der, at det er fejl der kun opstår efter første genstart når man har installeret Windows).
Jeg har prøvet at skifte bundkort, RAM, PSU og CPU uden held.
Jeg har selvfølgelig fået smadret begge de lamper, som blinkede, for et stykke tid siden, så jeg har ikke kunnet konstateret, om de har haft blinket umiddelbart før et crash :/.
Lad os nu antage, bare et lille øjeblik, uanset hvor dumt det så end lyder, at problemet rent faktisk skyldes lysnettets kvalitet.
I så fald, er der så nogen der har hørt lignende historier eller ved om man kan anskaffe sig noget udstyr til nogle målinger? Jeg har overvejet om HEF (Himmerlands El-Forsyning) har noget ud over effekt (Watt) målerne, men har ikke lige fået undersøgt det nærmere.