Temp sensorer

Bundkort / CPU d.  03. oktober. 2005, skrevet af Lars M
Vist: 424 gange.

Lars

Superbruger
Tilføjet:
03-10-2005 23:49:31
Svar/Indlæg:
1633/76
Hej!

Jeg gik og undrede mig lidt 🤡 Når man bruger et program som speedfan så har den nogle sensorer at læse fra. Der er som regel altid en som måler cpu-kernens temp og en der holder styr på harddisken (eller flere, hvis nu man har mange harddiske). Men så er der også en række andre temperaturer, dem antager jeg tit er kabinet temperaturer eller bundkortets temperatur..

Men hvor korrekte er disse antagelser? Jeg kan nok godt finde ud af hvilken en der cpu-temp da den svinger sammen med belastningen af selvsamme, sensoren for hd har også et navn der afslører den. Men hvad med resten? Hvad er alle de temperaturer præcist? Og er det muligt at finde frem til de sensorers position?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
04-10-2005 06:58:36
Svar/Indlæg:
5039/109
Det er forskelligt hvor de sidder, der er som regel end ved PWM, som også kaldes mosfet. Hvis du henter Everest Home Edition, så får du navne på sensorerne. Der kan også være en sensor ude på boardet hvor der ikke rigtig er noget.

Du kan stole lige så meget på de andre sensorer som du kan på Cpu sensoren.

Jeg bruger dem ikke direkte til at aflæse temperaturen, men som en indikator på om det jeg har lavet øger eller får temperaturen til at falde.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 11:15:10
Svar/Indlæg:
10398/435
Du kan prøve at belaste dit system og holde øje med temperaturerne. Den som stiger langsomt er temp proben på selve motherboardet.. Hvis der er en som stiger lidt hurtigere, så er det nok northbridge..