Min PC piver.

Diverse d.  04. oktober. 2005, skrevet af System
Vist: 656 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
04-10-2005 17:14:45
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey

jeg er ved at blive sindsyg over min cpu. Den står konstant og "piver" og det er noget l*** :)

Jeg har en:
AMD Athlon XP, 2166 MHz (13 x 167) 2700+ og en cpu køler der hedder:
TR2-M3 AMD Cooler, XP -> 3400+, 3 pin clips, 21 db

Så snart min com er stater op i xp, så begynder min cpu at lave en "pive" lyd, som jeg er ved at blive godt træt af.

Jeg har fundet ud af at jeg kan få den pivelyd til at forsvinde, hvis jeg fx er på nettet i explorer og bruger min scroolkanp på musen til at rulle op og ned. Og hvis jeg fx. inde i photoshop prøve at lavet fx. en firkandt. så snart jeg har trykket på musen og gjort klar til at lave den firkandt, så siger min cpu ikke noget. men så snart knappen er sluttet, så begynder den igen. :(

Nogen der kan fortælle mig, hvad det kan være og hvordan jeg fixer det ?
(tror ikke det kan være noget med køleren, har prøvet med flere forskellige og pive lyden er der forsat.)
Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-10-2005 17:19:09
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er ikke din CPU.. Det er når din CPU ikke er under full load den larmer kan jeg forstå på det hele.
Jeg har prøvet det samme, og i mit tilfælde var det spolerne på mit bundkort der var " i stykker", så jeg vil tro at det er det samme med dig.

Så tilbage til forhandleren med det ;)

(dog skal du nok være ret sikker på at det ikke er din PSU/Strømforsyning først :))



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 17:25:06
Svar/Indlæg:
378/106
giv den en pivekiks :D

ej.. er det en usb mus? har nemlig haft noget af det samme... jeg skulle bare sætte min mus i en af de andre usb porte.... spørg mig ikke hvorfor men det virkede



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 18:27:44
Svar/Indlæg:
2175/186
kan også være fx grafikkortet... havde et FX5900 der pev...



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-10-2005 19:23:26
Svar/Indlæg:
14079/622
->#4
Skriv at dit bundkort udsender en højfrekvent lyd, som muligvis kommer fra spolerne :i



Duckmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 19:38:52
Svar/Indlæg:
188/2
Lidt OT:

Min PC "brummer" så snart jeg spiller fx CS. Så snart jeg quiter stopper den..

Og jeg er ret sikker på at det er GFX der siger den underlige lyd. Nogen der har en ide om hva det kan være ? Og om det kan stoppes ?





Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-10-2005 20:36:50
Svar/Indlæg:
14079/622
->#6
Det er der vidst ikke noget at gøre ved.. mm det selvfølgelig er køleren :)



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2005 21:54:41
Svar/Indlæg:
611/26
#0 Min kærestes maskine begyndte at suse fra blæseren hver hang jeg scrollede med musen eller lavede andre ting som du beskriver. Det var fordi blæseren satte hastigheden op.

Nogle blæsere piver ved lave omdrejninger og måske kan det være derfor at den piver når du ikke scroller.



MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
05-10-2005 07:15:46
Svar/Indlæg:
5039/109
Din Cpu piver ikke, det er en spole et eller andet sted, det er ret almindeligt, mit tidligere grafíkkort gjorde det også. Har en kammerat hvis grafikkort hyler hver gang skærmen bliver sort.

Det kan være på bundkortet, eller i strømforsyningen, eller som tidligere på grafikkortet.

Det er meget irriterende at høre på. Hvis du kan komme til det, så prøv at rør ved spolerne på bundkortet. Du skal være afladt for statisk elektricitet før du stikker nallerne i maskinen.

Lidt OT:

#8 Du skriver det her i din signatur:

There is more space between atoms than there are atoms in the universe...

Du sammenligner volumen med et antal, så det giver altså ikke mening. :)



Duckmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:43:46
Svar/Indlæg:
188/2
#7

Det er det ikke, der er vand på.

Mit gamle GF4 Ti4200 gjorde det samme.

Det lyder ikke som om det er særlig sundt :(



Gadzilla
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 12:51:40
Svar/Indlæg:
346/42
Jeg har haft det fuldstændige samme problem. Når jeg scrollede i IE eller spilllede(3D) så sagde min PC piv.

Det viste sig at være PSU'en der sagde lyden. Eller rettere sagt spolerne i PSU'en Jeg kunne have smurt noget silikone eller andet snask på dem, men ville ikke miste garantien så byttede den med en anden og problemet var pist væk.

Er du fuldstændig ethundredeogti procent bombe sikker på at det kommer fra CPU'en? Jeg troede nemlig også at det var min CPU der pev til at starte med;)

Mvh

Gadzilla :e



Laziter
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2005 13:09:35
Svar/Indlæg:
208/3
En CPU har ikke nogen mekanisk løse dele der kan pive, så den er udelukket med det samme.
Der som regel altid spoler og transformatorer der begynder at pive hvis de ikke at forseglet ordenligt.
Selvom der fra starten er lavet ordenlig forsegling kan lakken med tiden løsne sig pga. vibrationer, strømmen arbejder jo med 50 Hz og det giver vibrationer der kan løsne lakken og fremkalde pivelyde.
Hvis man har en PSU eller andet med spoler og transformatorer der piver og er mere end 2 år gamle, kan man give spolerne en omgang lak og gerne flere lag, så skulle pivelyden gerne stoppe igen. Ja man kan da også gøre det ved nyere ting, men så ryger reklamatinsretten.

Fænomænet opleves iøvrigt ofte i ældre TV-apparater, og der kan man også bare give alle transformatorer en omgang lak.



GargaZol
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 13:26:11
Svar/Indlæg:
431/26
Hvad form for lag kan man bruge, og hvor får man de billigst? evt et lokalt supermarked?



Laziter
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2005 17:44:09
Svar/Indlæg:
208/3
Man kan bruge neglelak, det hærder hurtigt og bliver passende hårdt, vælg en farve der passer ;)
Men ellers skal det bare være noget lak der bliver hårdt når det er hærdet, f.eks. skibslak men det kan godt være noget tid om at hærde ordenligt igennem.
Det bedste ville selvfølgelig være transformator-lak, men det kræver en tur i ovnen for at hærde helt igennem og kan derfor ikke anbefales til reperation af monterede genstande.
Man kan også bruge forseglingslak, det er den slags man ofte finder på skruer i radioer, tv og andre elektroniske dele hvor nysgerrige sjæle ikke skal rode med tingene, det bliver også meget hårdt men koster selvfølgelig også lidt mere, fås også i flere farver hvor rød er den oftest brugte.



#14
Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2005 23:33:44
Svar/Indlæg:
563/64
12# 50 hz? Bundkorts spoler? Vekselstrøm? Nej vel :P



Laziter
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 01:10:21
Svar/Indlæg:
208/3
#16

Naturligvis ikke på et bundkort hvor der jo er jævnstrøm, jeg tog også bare et eksempel på hvordan piven kan opstå.




Laziter
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 11:11:59
Svar/Indlæg:
208/3
Du kan ikke undgå at få øje på dem, de er runde med kobbertråd viklet omkring.
Faktisk ligner de lidt en donut :e



Uheldig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2005 19:29:23
Svar/Indlæg:
265/64
Jeg har også lige haft nogle pive problemer med min Computer hvor den starter op og så når den har loadet Xp og skal til at loade skrivebordet så begynder den at hyle med en høj tone, men jeg ved ikke hvor den kommer fra ?



Einsteiner
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2005 23:19:55
Svar/Indlæg:
27/0
Måske kan du prøve at ændre PSUen. Det sker nogle gange. Ellers kan du prøve at tilslutte computeren til en anden power outlet og se hvad der sker.

Det med piven kan også være fra bundkortet, som har et eller andet galt med strømmen til USB output. :(.

Men jeg vil forslog først at prøve en anden PSU til at starte med.