POV 6800GT har en besynderlig fejl

Grafikkort d.  05. oktober. 2005, skrevet af Hawski
Vist: 622 gange.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2005 09:14:41
Svar/Indlæg:
751/42
Hej derude.

Jeg har for nylig købt et POV 6800GT til min computer (se profil).

Grafikkortet er købt brugt, og det har virket uden problemer i sælgers computer i 9 mdr før jeg købte det (der er 2 års garanti, RMA er ikke et problem). Jeg mistænker dog dårlig behandling under transport.

Fejlfinding indtil videre:
Jeg har været hele checklisten igennem. Testet computeren med et andet gfx, der er ikke samme problem, systemet er stabilt. Jeg har formatteret og kun installeret nyeste drivere. Jeg har skiftet køling både frem og tilbage på gfx kortet (std og zalman vf700 m. ram sinks), uden at løse problemet. Jeg har testet det hos en ven med et kort magen til, hvor det end ikke lykkedes ham at boote ind i windows før det crashede. På min brors PC kunne jeg spille ca. 1 time før computeren crashede og nægtede at boote op igen med gfx kortet i.

Problembeskrivelse:
Computeren kører BF2 perfekt i dagevis. Pludseligt, ud af ingenting, popper der en masse mindre sorte rektangler (måske 10x20 pixels) op på skærmen, og visse textures bliver delvist eller komplet sorte. Jeg tabber ud i windows og kan få steder se et mønster hen over skærmen i skiftevis lilla, grøn, sorte farver. Jeg tabber tilbage til BF2 og problemet er væk, i nogle tilfælde. Timer kan gå, måske en hel dag, hvor problemet ikke gentager sig. Pludseligt vender problemet tilbage værre end før. Reboots medfører gfx fejl i BIOS. Ventetid for at forsøge at sænke temperaturer medfører blot til stadighed BIOS gfx fejl. Tal der står forkert, søjler af lirumlarum fylder skærmen. Inde i windows genopstår de mønstre fra før rebooten. Efter længere tid med gfx fejl låser computeren også i windows, ventetid løser ikke problemet. Løsnigen har hidtil været at trække strømkablet ud af PSU og vente i et minut eller to, hvorefter der igen er ca. 2-3 dages spilletid uden problemer.

Dilemma:
Hvis jeg sender kortet til RMA, hvordan kan jeg så overbevise dem om, at det vitterligt tager 3 dage før fejlene opstår i mit system? Der kommer INGEN artifacts på skærmen og temperaturerne er helt i orden over hele linien i timevis af gamingtid i BF2. Load temp er 68c når mit værelse bliver varmt efter en lang tid med gaming.

Bf2 settings:
1024x768, alt pånær textures på high (textures på medium), 4xAA, 120Hz

Mvh. Uffe

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2005 09:51:16
Svar/Indlæg:
751/42
#1 Tak for dit svar.

Jeg tror også at det er et gfx kort problem, som jeg skriver har jeg en ide om at kortet er blevet beskadiget under transport, men jeg har naturligvis intet bevis udover at det ikke virker ordentligt.

Det kan være man bare skulle sende det til RMA, og få det overstået. Før jeg gør det, vil jeg gerne høre mere om hvordan din ven testede RAM'en på dit GFX kort.

Jeg er også meget interesseret i at høre fra andre der har haft lignende oplevelser, eller andre gode forslag til hvad problemet kan være :)

Mvh. Uffe

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 10:01:46
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg oplevet også noget af det samme men det skete bar lige pluselig og det gik ikke væk igen.
her er linket til det forum hvor jeg spurte om problemet:
http://www.hardware-test.dk/oc...

Jeg sendte det til RMA og har fået et vide det ikke kunne laves. Nu kan jeg bla. vælge at få pengene retur.
Link til forum om RMA sag:
http://www.hardware-test.dk/oc...

Håber du får det til at virke eller får et nyt!
Og tak til alle her inde for den gode hjælp jeg har fået igennem tiden!!!

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2005 10:02:30
Svar/Indlæg:
4018/217
Tror også nr.1 har ret!

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2005 10:45:12
Svar/Indlæg:
751/42
#3&4 Hej!

Jeg læste godt dine tråde om emnet før jeg selv postede mit, jeg synes der var meget der mindede om hinanden, men alligevel synes jeg at min "løsningsmetode" med at hive strømmen fra systemet var anderledes, og det har virket i et par uger efterhånden. Det kan godt ske, at man bare skal trække den ud så længe at gfx kortet til sidst står helt af, så jeg er 100% sikker på min RMA sag. Men efter din succes, vil jeg stærkt overveje at sende kortet retur til shg til RMA.

Tak for dit svar, og jeg må give dig ret, jeg tror også at #1 har ret.

Mvh. Uffe

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2005 19:30:45
Svar/Indlæg:
751/42
Kortet blev sendt til RMA, der gik laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Så ringede jeg og klagede. Så gik der 5 dage.... så ringede jeg igen og sagde til shg at de godt kunne bytte mit AGP kort til et PCI-E fordi jeg godt ville skifte bundkort. Det sagde de at det kunne de absolut ikke fordi kortet var mere end 6 mdr gammelt.

Dagen efter får jeg en pakke, weee - .... suk, det er så et PCI-E de har sendt mig. Dagen efter ned og købe et Asus A8N SLI Premium, herligt bundkort :D (at det så holdt i 5 dage, og måtte ombyttes er så noget andet).

Mvh. Uffe

Ironfox

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2005 23:27:17
Svar/Indlæg:
382/37
Hej Uffe.

Jeg sider lige som dig også med selv samme kort og har meget et mønstre der ligner dit.
Nu er det bare sådan at det er pcer nr 2 så den bliver ikke brugt så meget mere.
Men jo jeg ser det for mig AGP PCI EXPRESS hmmmm.

Ja håber det hold 1 år mere så ryger den ud. Jeg skal måske slukke for den 3 til 4 gang om året når det går vild for sig. Og kan så nu sige det bliver ikke POV jeg køber næste gang det er kort nr 2 jeg har fra dem som har tendes til denne fejl. Tror de bruger for billige komponeter og har nok også en del dårlig lodninger.

MVH Ironfox