"is" køling?

Køling d.  06. oktober. 2005, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 648 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:45:34
Svar/Indlæg:
4310/364
Hej...

Hvis man nu have en fryser og noget vandkøling....så istedet for det blev kølet af radiator, kunne man så køre nogle slanger igennem en fryser?....men hov så fryser vandet tænker man jo?
Og så kommer det egentlige spørgsmål....ville man ikke bare kunne putte lidt kølervæske fra traktoren eller hvad man nu har i?....

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:49:31
Svar/Indlæg:
2620/327
Jo, det skulle man kunne - almindelig kølervæske til biler er der en del, der bruger i deres vandkøling - og det har jeg også tænkt mig at prøve næste gang, jeg skal have det installeret.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:51:03
Svar/Indlæg:
4310/364
oki:P

Er der eventuelt andre måder at "fryse" sit vand på ud over min primitive metode?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:51:30
Svar/Indlæg:
3640/1231
Kan man sagtens :i

Men det er sikkert ikke engang nødvendigt, jeg tror ikke du når så lav en temp ved at køre det gennem en fryser ;)

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:53:27
Svar/Indlæg:
2620/327
#3 Nej, det vil ikke fryse, når pumpen kører, men hvis systemet er slukket, og vandet står stille i fryseren, vil det da fryse. Og det er ikke så godt, når man så tænder igen...

The

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:56:58
Svar/Indlæg:
2651/179
Du skulle hellere have et 50 liters reservoir i en fryser :)

Mvh.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 19:57:31
Svar/Indlæg:
6052/189
du kan gøre det at du monterer et peltier-element i dit reservoir..

men dette er dyrt, æder meget strøm og så skal den varme side jo også køles..

en anden ting er så at du skal tænke på kondens.. ved så lav en temperatur skal du til at isolere bundkort og sokkel og alt andet, da du ellers vil skade dit udstyr.

Mvh

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 20:19:56
Svar/Indlæg:
4310/364
jaja også bare lidt teori:e
nå¨r jeg nu er ved det...jeg er G-R-Ø-N på vand oprådet og vil gentlig gerne vide hvad et reservoir er?

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 20:37:37
Svar/Indlæg:
3532/303
#7 Det er en vand beholder, så simpelt er det :D
En go' idé er at putte noget afspændings middel i vandet, specielt når du bruger kølevæske. Kølevæske er nemlig tykkere end vand, afspændings middel(Det man bl.a. også putter i opvaskemaskinen) gør vandet lidt blødere og mere tyndt. Det kan snildt gøre en forskel, specielt på dyre og avancerede kølehoveder.
Mvh. Rage

The

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 20:44:12
Svar/Indlæg:
2651/179
Davs

Jeg vil nok fraråde dig at gå igang med dette projekt, når du ikke har helt styr på vanddelene endnu. Det ideele ville nok være at købe en asetek kompressor køler el. lign. istedet :)

Bare mine 50 cent. Men hvis du går igang med projektet så held og lykke :) Bare husk at slangerne også skal isoleres :l

Mvh.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 21:10:26
Svar/Indlæg:
1287/32
Delene i din computer vil højst sansynligt afsætte mere energi i vandet end din fryser kan nå at fjerne. Så du vil ikke få specielt gode temps ud af det...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 21:15:37
Svar/Indlæg:
4310/364
som SAGT :e
så var det aldrig noget jeg kunne finde på....eller jow det kunne jeg men jeg har ikke tænkt mig at gøre det...bare rolig...

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2005 21:40:53
Svar/Indlæg:
1536/33
Lav en waterchiller hvis du vil nedkøle dit vand ;)

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2005 21:47:09
Svar/Indlæg:
309/94
man kunne også bruge salt

fordi salt kan få vand til at opnå en meget højre frost ballance .. har selv haft noget vand i et glas med isterninger i til at blive -21 c

så måske med en fryser .. eller foreks lave noget i arten af plentir køling som skulle fast gøres til systemet f.eks på rørene lige før vandet rammer cpu og chipset samt gfx for at opnå bedst resultat ...

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2005 21:47:19
Svar/Indlæg:
1369/75

Hvad består en waterchiller af?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2005 22:14:05
Svar/Indlæg:
1287/32
#13 Det er korrekt at blandingen af is og salt vil blive meget koldt. Tilsætning af salt i et vandkølesystem vil ikke have nogen temperaturmæssig virkning.
Effekten du oplever skyldes at salt senker vands frysepunkt. Tilsetning af salt vil dermed få isen til at smelte meget hurtigt. Da vand skal bruge energi for at gå fra fast til flydende tilstandsform og vil tage denne energi fra omgivelserene (isvandet) dermed vil den blive meget kold.
Dette kan kun forløbe mens der er is i vandet.

Noget tilsvarende kan også illustreres hvis du laver et glas med isvand og placerer et metallod ned i vandet. Du venter til metalloddet er blevet 0 grader. Du tager du et metallod og en isklump op i hånden. Begge dele ef 0 grader, men aligevel vil isklumpen føles en del koldere end metalloddet. Dette skyldes at isklumpen konstant vil tage energi fra din hånd for at kunne smelte.

#14 En waterchiller er et normalt vandkølesystem hvor du istedet for en radiator køler vandet vha et kompressorkølersystem. Man kan uden nogen som helst form for viden omkring faseforandringskøling bygge sin egen chiller ud af et gammelt køleskab hvis man er istand til, uden at bryde nogle rør (!!!), at fjerne køleskabets inmad. Køleskabets evaporator/kølerlegeme kan så placeres i et reservoir tilkoblet et normalt vandkøleanlæg.

Denne type køling er den bedste måde at nedkøle alle komponenterene i computeren sub-zero. Bruger du et stort nok reservoir bliver computeren meget stillegående da kompressoren kun behøver at køre engang imellem for at køle vandet ned... Ligesom i et normalt køleskab.

Rododendon herfra siden bygger sådanne anlæg for en omkring en tudse... Smid ham en PM hvis du er intra ;)

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
07-10-2005 06:48:36
Svar/Indlæg:
5039/109
#13, det ville være meget mere effektivt at sætte peltier elementet på cpu med vandkølehoved, istedet for at køle vandet med et peltier element. Jeg har rodet lidt med det, også tør is. Virkelig sjovt :e

Det er bare ikke noget man lige roder sig ud i, man skal læse sig til en masse, bare for at få en fronemmelse for tingene.

T-max

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2005 08:39:11
Svar/Indlæg:
649/35
Nu har salt jo bare den kedelig egenskab at det kan transportere ioner :00

Det være sig både korrosions messigt og i direkte elektrisk ledning. alt i alt noget møg i en computer.

Brug kølevæske i stedet det har de samme posetive engenskaber, men ikke de negative :i

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2005 09:04:08
Svar/Indlæg:
2175/186
Man skulle næsten hellere, købe en kondens-fri fryser, og fyrer hele computeren deri :D

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2005 22:16:17
Svar/Indlæg:
422/58
#18 - Kondensfri? Mig bekendt dannes kondens omkring ting, der er koldere end tingens omgivelser; dvs. hvis alt er placeret i en fryser, hvor luften fx er -18C, så dannes der ikke kondens ;)..

At smide alt i en fryser, ville være temmelig dumt :).. Har du fx overvejer hvor længe en HD overlever i -18 grader? Iiiiikke ret længe, skulle jeg mene :)..

Nej, det optimale er klart at bygge en almindeligt highflow system - bare med isolation på det hele. Radiatoren udenlades, og resvoiret flyttes udenfor computeren. I dette nedsænkes fx kølelementet fra en fryser, så vandet kommer ned på den rigtige side af nul..

Væsken i slangerne skal jo bare være noget der ikke fryser; så du kunne fx tage noget demineraliseret vand og blande med noget isopropylalkohol - det burde kunne klare lidt frost!

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2005 22:51:18
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har på et tidspunkt set en som havde kølet sit vand ned og for at forhindre kondens, så havde han brugt noget silicone pulver (mener jeg at det var) til at fjerne fugten i luften inde i hans kabinet. Det krævede dog at kabinettet er helt lufttæt, men det er jo heller ikke nær så svært at lave som et lufttomt kabinet som også ville forhindre kondens :e