Helt galt med EL.

Diverse d.  08. oktober. 2005, skrevet af Cook
Vist: 300 gange.

Cook

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2005 16:17:25
Svar/Indlæg:
563/64
Som overskriften antyder har jeg virkeligt brug for lidt rådgivning i strømmens verden. Min historie lyder således:

Den anden dag samlede jeg min computer igen og tændte den. Det resulterede så i at der kom en stor røgsky ud af min aerogate-kølerstyring. Computeren slukkede sig selv thank god, men en der er gået en sikring i min aerogate så jeg nu kun har 3 kanaler. Til at leve med.! Jeg regner med at det var en kortslutning der skyldtes en fordårligt isoleret 12-volts linie. Jeg isolerede derefter alle mine kabler ordentligt igen og computeren startede som den skulle og de 3 kanaler i kølerstyringen virkede som det skulle. Jeg troede at alt var fryd osv., lige ind til at jeg skulle slukke computeren. Dette gjorde jeg på selve PSU, men da jeg nærmede min hånd fik jeg et kæmpe stød uden af røre ved selve PSU-en. Jeg ved godt at det er meget normalt med stel-forbindelse osv, men det her er galt:

LÆS HER FRA:

Jeg hev strømstikke ud og ville montere en jord-forbindelse med et jordspyd uden for vinduet, men jeg fik ikke viklet ledning omkring da der kom en kæmpe gnist. OG DET VAR UDEN STRØMSTIKKET I! WTF!?.. Så troede jeg at det var netkablet der gav strøm, men her kunne jeg også trække en ordentlig gnist.. Det viste sig så at være skærmstikket der gjorde at jeg kunne trække gnisten.. WTF!?.. Er det normalt? Hvad kunne være galt??

//Cook

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2005 16:55:30
Svar/Indlæg:
1268/80
du siger at skærmstikket giver stød? Vil da nok sige at det er din monitor der er defekt så.

Der sidder en spole som laver omkring 40-50000 V til en elektronkanon i monitoren/fjernsynet. Du siger det laver en ordentlig gnist, med en 40-50000 volt kan en gnist godt springe en 4-6 cm.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2005 17:07:06
Svar/Indlæg:
1081/37
#1 Arh mon ikke 32Kv kan gøre det, og jo hvis du kan trække en gnist på 2-3cm kunne det godt lyde som om at det er monitoren der er noget galt med, men hvis det bare er nogle gnister på et par mm så er det bare AC forskelle og det er helt normalt, og så er det nok ikke monitoren der er noget galt med.

Cook

Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2005 23:06:17
Svar/Indlæg:
563/64
Tja både ja og nej. Det var nogle meget små gnister, men det gav et ekstremt "rap" over fingrene og det var som sagt et par centimeter før jeg rørte ved selv computeren..

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2005 00:15:22
Svar/Indlæg:
846/74
Jeg oplevede engang desamme.. jeg var ved at sætte lidt flere RAM i systemet, og det gik da også godt indtil jeg rørte bundkortet med en finger. Jeg fik mega stød, og det føltes somom jeg gik ind i et elektrisk hegn x( Der var intet strømstik i PSU´en, og jeg fandt også ud af at det kom fra monitoren x( Det var på den måde jeg fik sagt farvel til mig 1X POV 6800Ultra :00

Så jeg havde en rigtig god grund til at skifte til min dejlige TFT skærm, og et 7800GTX gfx,. som jeg er rigtig glad for idag :)

Cook

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2005 01:48:55
Svar/Indlæg:
563/64
Hmm well kom endeligt med input til løsning af problemet eller bare generel forklaring af fænomenet.. Prøvede lige at sætte computeren til jord igen, men jeg turde ikke der der sprang gnister imellem skærmstikket og skærmkortet.. Så det droppede jeg igen.. Computeren virker fint alligevel..

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2005 01:55:30
Svar/Indlæg:
6052/189
Min skærm har også dette problem. bare i mindre omfang..

er mit skærmstik tilsluttet gfx og maskinen er slukket og strømstikket til psu hevet ud, kan jeg strye fingrene let over kabinet og så ka jeg mærke strøm.. ikke meget, men nok til det kilder..

Det er ikke statisk elektricitet, det føles anderledes og forsvinder jo så snart kilden har været i kontakt med mig..

Gætter på at løsningen ville være at bruge jordstik i skærm, stikdåse og væg.

Mvh

HAM

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2005 13:00:44
Svar/Indlæg:
94/4
HEH..

Det er ikke et problem med skærmen...
Der sidder nogle kondensatore i skærmen og som alle ved holder kondensatore på strøm, end til man kortslutter dem, "dog taber de også strømmen med tiden"
Så da du har ramt 2 ben af stikket på samme tid laver du en lille kortslutning og der ved aflader kondensatoren og for stød.. :i

HAM SELV