Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2005 17:53:34
Svar/Indlæg:
976/138
Mojn
Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber der er en fysiker derude som kan svare på; hvorfor fryser tungen fast på noget is, men ikke alt?
Spørgsmålet kommer egentlig af at der på mit arbejde (Danfoss Universe) er lavet en kunstig gletcher spalte som jo egentlig bare er lavet som en kæmpe fryser. Spalten er så stor og kold at den vokser selv. Trods mange advarsler og råd måtte en af pigerne som jeg arbejde sammen med alligevel hen og prøve om tungen ville sætte sig fast på isen, hvilket den så ikke gjorde. Og her var det så at jeg blev lidt forvirret. Umiddelbart ville jeg jo mene at gletsjeren var kold nok til at tungen burde sætte sig fast, men den gjorde det altså ikke.
Så er spøgsmålet så, hvorfor satte den ikke fast? Er det simpelthen fordi hun ikke havde den på længe nok, eller er overfladen af isen ikke kold nok til at tungen vil fryse fast? Der går trods alt mange folk igennem spalten hver dag, så luften derinde er ikke minusgrader. Men afhænger det af overfladetemperaturen eller tiden tungen er på?